Toyota Eco Drive 2011: Prahou se spotřebou 1,8 l/100 km
Dostali jsme pozvání na akci s názvem Toyota Eco Drive a její náplň už naznačoval samotný název – projet vytyčenou trasu ve stanoveném čase s co nejmenší spotřebou za volantem Toyoty Auris Hybrid.
Jistě, nejinvestigativnější by bylo zcela splynout s provozem a vyzkoušet, jak si auto povede ve standardním jízdním režimu, ale nakonec zvítězily primitivní pudy, tedy soutěžní duch a bylo zřejmé, že všichni účastníci z řad médií dorazili s cílem to těm ostatním ukázat a zajet trasu s nejnižší možnou spotřebou. Prostě klasická ekorallye…
Vyjíždělo se v několikaminutových intervalech ze Stodůlek, dále po Plzeňské, přes Anděl, po nábřeží, přes most k Národnímu divadlu a na Starém městě jsme nevynechali stejnojmenné náměstí. Trasa vedla dále do Revoluční, přes Štefánikův most a následně pokračovala Argentinskou přes Most barikádníků a dále po pravém břehu do Tróji. Asi se počítalo s tím, že nám po té dálce vyhládne, takže nás čekal „coffee stop“ a psychická příprava na druhou polovinu trasy.
Ta vedla Povltavskou, přes Balabenku a pak nás čekalo ničivé stoupání po Spojovací a Novovysočanské na Ohradu a pak zase chvíli dolů Koněvovou na Bulhara. A opět Starým městem, přes Jiráskův most a do kopečka Kartouzskou a Plzeňskou zpět do Stodůlek. Trať měla celkem něco přes 40 km a co vám mám povídat – soutěžící dobré pověsti hybridů mezi ostatními řidiči nepřidali. Opatrné rozjezdy a ponechávání delších mezer v řadě aut, spolu brzkým zpomalováním není zrovna ten správný recept na jízdu uspěchanou a současně ucpanou Prahou.
O to větší překvapení bylo, že na mě po celou dobu nikdo netroubil, i když bych si to jistě nejednou zasloužil. Já bych tedy na sebe klaksonem nešetřil… Že by se pověstná agresivita českých řidičů zlepšovala? Tímto se každopádně omlouvám všem, jimž pětice japonských hybridů v pražských ulicích před pár dny zvedla mandle.
Tento nepřirozený jízdní styl ovšem přinesl i další překvapení – auta v mém okolí se měnila mnohem méně, než bych čekal. Zatímco za semafory mě ostatní intenzivně předjížděli, šouráním 40-50 km/h jsem je stejně na další červené dojel a tato situace se opakovala i několikrát za sebou.
Měření lehkosti pravé nohy se ovšem v mém případě dost nepříjemně zkomplikovalo, když jsem špatně pochopil záměry navigace a připletl jsem se do polední štau na magistrále, kterou jsem se proparkovával mezi Bulharem a Václavákem. Ovšem roky dřiny a odříkání se vyplatily a i přes tento handicap se mi nakonec v naší skupině podařilo docílit nejnižší spotřeby, jen… a teď se na to posaďte… 1,8 l benzinu na 100 km.
Průměrná spotřeba deseti aut na výše popsané trase ovšem nebyla o nic horší - činila 1,807 l na 100 km, což znamená, že druhá skupina měla buď příznivější dopravní situaci nebo tam prostě byli ještě lepší ekojezdci… Spotřeba při celé akci, tedy včetně přesunů aut ze základního tábora na Malé Ohradě na čerpací stanici Avia k dotankování na jízdy a po ní zpět činila 3,52 l na 100 km. To je méně, než uvádí v městském cyklu sama Toyota (3,8 l na 100 km). Pod tuto hodnotu se dostalo 8 z 10 účastníků.
A nějaký duchaplný závěr? Nic takového nečekejte, bylo prostě jen zajímavé zjistit, za jak málo dokáže hybrid po městě jet, byť za přispění poněkud nestandardního jízdního stylu. Nebo už jste s nějakým jiným autem udělali na 40km trase spotřebu 1,8 l?