Toyota iQ EV míří do sériové výroby
Japonská automobilka přiveze na letošní autosalon v Paříži řadu novinek, které dříve nebo později zamíří na evropský trh. Vedle nich se představí i jeden nový sériový model, který je ale určen pouze pro japonský a severoamerický trh.
Touto novinkou se stane Toyota iQ EV a jak naznačuje její označení bude se jednat o elektromobil odvozený z konvečního městského mini iQ a navazující na sérii konceptů, vrcholící loňským FT-EV III a letošní Toyotou EV, představenou v Ženevě.
Toyota iQ EV se na první pohled od výchozího zážehového modelu liší jen mírně přepracovanými předními partiemi, stojícími za prodloužením o 135 mm na 3120 mm. Rozvor náprav 2000 mm zůstal zachován a stejně tak i šířka 1680 mm a výška 1505 mm.
K pohonu malého elektromobilu, zachovávajícího konfiguraci interiéru 3+1 z benzinového iQ, slouží nad přední nápravou uložený synchronní elektromotor s permanentním magnetem s výkonem 47 kW (64 k) a točivým momentem 163 Nm.
Potřebnou energii poskytují elektromotoru lithium-iontové akumulátory s kapacitou 12 kWh pracující s napětím 277,5 V. Články jsou umístěny pod sedadly v místech, kde se u iQ nachází konvenční palivová nádrž. Prostor v kabině tedy nebyl nijak omezen. Z běžné sítě 230 V se akumulátory dobijí za zhruba 3 hodiny a při využití rychlonabíječky mohou mít 80 % kapacity za 15 minut. K prodloužení dojezdu vozu má přispět i rekuperace kinetické energie.
Toyota uvádí, že iQ EV, která je o 125 kg těžší než benzinové iQ, akceleruje z 0 na 100 km/h za 14,0 s a dosahuje maximální rychlosti 125 km/h. Podle normy NEDC má mít malý elektromobil dojezd 85 km na jedno nabití.
Elektřinou poháněná Toyota iQ EV má nabídnout podobně bohatou výbavu jako konveční iQ a standardem bude bezklíčový přístup a startování, asistent rozjezdu do kopce, 3,5palcový displej ve středu palubní desky, audio systém se šesti reproduktory, automatická klimatizace s dálkovým ovládáním, vyhřívání předních sedadel i čelního skla a celkem devět airbagů.
Toyota se sice profiluje jako průkopník a propagátor alternativních pohonných systémů, ale prozatím věnovala svou pozornost především hybridním modelům. To má v plánu i do budoucna, protože hodlá do konce roku 2015 představit celkem 21 nových modelů s hybridním pohonem, zatímco iQ EV bude i přes své zařazení do nabídky představovat prozatím tak trochu slepou vývojovou větev, na kterou ovšem bude možné navázat.