Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius dostane pohon všech kol

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (39)
Příští generace Toyoty Prius má být vybavena pohonem všech kol a včetně plug-in verze bude uvedena v roce 2015.

Vývoj nové generace Toyoty Prius je v plném proudu a první bližší informace získal britský Auto Express od jednoho z inženýrů Toyoty. Ten prozradil, že nová generace dostane radikálnější design, pohon všech kol a zůstane věrná Ni-MH bateriím, zatímco Li-Ion baterie budou vyhrazeny i pro Prius Plug-in Hybrid.

Použití nové platformy C má zajistit snížení hmotnosti o 70 kg oproti současné generaci. K pohonu poslouží evoluce současného zážehového motoru o objemu 1,8 litru ve spojení s novou převodovkou. Cílem je zvýšení výkonu i hospodárnosti provozu.

Výsledkem má být automobil, který nabídne lepší dynamické vlastnosti než současný model a zároveň bude v kombinovaném režimu dosahovat spotřeby paliva 3,1 litru na 100 km a jeho emise CO2 budou 70 g/km.

Největší novinkou v oblasti techniky nové generace Toyoty Prius se má stát pohon všech kol e-4WD, kdy bude zadní kola roztáčet elektromotor. Cílem je zlepšení jízdních vlastností na kluzké vozovce a systém má pracovat až do rychlosti 60 km/h.

Radikální proměnou má projít i design Priusu. Výška kapoty se má snížit nejméně o 90 mm a vůz přijde o svůj klínovitý profil. Směrem dozadu se mají posunout a mírně napřímit A-sloupky, zatímco střecha se má ponechat svou splývavou linii. Cílem je dodat vozu dynamičtější vzhled při zachování aerodynamických vlastností a také dostatečné praktičnosti, kterou má zajistit zavazadlový prostor o objemu 500 litrů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (39)
19. 11. 2012 09:45
Re: Platforma C
V tomhle domě parkuje i TT a jezdí i v zimě. ;-) Jen na rozdíl ode mne parkuje v garáži a může vyjet druhou stranou, která je mnohem mírnější. Ale touhle cestou k domu přijíždí. Ne, že by to byl nezdolný kopec, jen jsem si říkal, že nikdy nebudu vědět, jestli to lze vyjet bez řetězů, když to nezkusím. Na druhou stranu, i lidé ho lezou po čtyřech. A dvě tuny oceli na kluzkém kopečku ve mně nebudí moc důvěry... Když máš řetězy a dostatek koníků, tak není čeho se bát.

Je mi jasné, že časem tuhle slabinu odstraní. Elektromotor bude silnější, generátor bude dodávat víc energie. Ale je to pro mne taková ta typická situace, kdy si řeknu "proto jsem si koupil čtyřkolku". Nechat ji zbaběle nahoře, tak jsem mohl přijet zadokolkou.
19. 11. 2012 09:24
Re: Platforma C
Kvalitní elektronické jsou přesnější než špičkové mechanické*. Možná je nějaký strojek, který se přesností vyrovná, ale nevím o tom. Mechaniku si prostě nekupuješ pro přesnost. Ani pro odolnost. Nebo alespoň já ne, protože nejsou ani přesné, ani odolné.

* Stačí se podívat na standard COSC. Pro mechanické je povolená průměrná odchylka -4/ +6 sekundy za den, pro quartz +-0,07. Špičkové hodnoty jsou pak u mechaniky +-1 a u quartz 0 (řekněme méně než 4 sekund za rok, tedy na úrovni < 0,01). Samozřejmě, mechanika se dá doladit, ale je to mnohem náročnější, mnohem dražší, mnohem choulostivější způsob, jak měřit čas. A v nejlepším případě se elektronické špičce jen vyrovnáš. Například 9Fxx od Seika mají garantovaný servisní interval "více než 50 let", pokud se nepletu. O tom si s Breguet můžeš nechat zdát.
Avatar - Hammunasakra
18. 11. 2012 00:29
Re: Platforma C
Tohle je KRÁSNÝ příklad že (kdy) 4kolky smysl MAJÍ - a je jedno jestli vzadu mají napsáno Suzuki Jimny nebo Range Rover (menší a větší příklad mne NEnapadl ;-)
..proti těm (samozřejmě) NAPROSTO NIC NEmám - proti tomu současnému "masovému šílenství" po tom mít pohon všech kol (snad i do cabrio) naopak ROZHODNĚ ANO :-)
No a vozy jako příští generace PRIUSu (výborně) "řeší"/pokrývají tu oblast oněch 90ti%, kteří pohon 4x4 de facto NEpotřebují, jen "ho chtějí"... (a ten systém samozřejmě "trochu" funkční JE
+ dalšími generacemi se bude spíš jen ZLEPŠOVAT - viz mé srovnání s HALDEXem..
PS: Osobně se domnívám že MNOHO lidí ho "objeví" či "vezme (najednou) na milost" s příchodem příští generace Audi A4 - bych si tak "tipla" ;-)
Avatar - Hammunasakra
18. 11. 2012 00:26
Re: Platforma C
No JÁ také nechci pohon všech kol "ani nevím proč - protože je to (snad) prý bezpečnější?" (což dle mne bude asi zdaleka NEJčastější "důvod" ;-)
Stejně jako vy (snad) dovedu ocenit "poctivé" mechanické řešení (i diferenciál - tam ale také začíná "ošklivě" převládat elektronické "řešení") - ale tato řešení (všechna podobná) budou brzy jen "pro OPRAVDOVÉ fanoušky" (s dostatečně naditou peněženkou - pro všechny ostatní tu jsou a budou "náhražky" - tu lepší tu horší, zrovna tato může být (časem) docela "poživatelná" (si myslím já :-)
PS: Ano - u hodinek je to "zcela bez debat" (a je to tam vlastně STEJNÉ - levné mechanické rozhodně NEeee, tam snad budou přesnější ty digitální, no a "správné" řešení jsou ty DRAHÉ mechanické..
..asi možná se mnou budete souhlasit že svět se momentálně "rozděluje" na tu skupinku co na ta "drahá" řešení MÁ ... a na zbytek (co nemá.. :-|
17. 11. 2012 02:09
Re: Platforma C
Pokud jde o to využívání pohonu všech kol... Pravidelně jezdím k příbuzným a ti mají skvělou příjezdovou cestu. Je to na horách, takže půl metr sněhu žádná míra, neskutečný sešup, protažený traktorem, mokrá tráva, bláto, kusy ledu, občas nějaký kámen, prostě klasická travnatá příjezdová cesta uprostřed zimy, dole máš 90° zatáčku na rovinku a příjezd k vlastní garáži. Když člověk jede tam, tak má strach, aby se moc nerozjel a aby dole zatočil - jinak bys pokračovala dolu ze srázu. No a ještě lepší to je, když odjíždíš. Kvůli té zatáčce se nemůžeš pořádně rozjet. Když jsem tam byl poprvé sám, tak jsem laboroval, jestli mám vytáhnout řetězy na ten výjezd, nebo jestli to mám risknout bez nich. Po pravdě, moc se mi nechtělo zcouvávat, pokud bych v kopci uvízl. Samozřejmě, místní mazáci to dají s prstem v nose, ale tenhle kopec mi naháněl strach už od dětství, kdy jsem jeho sjíždění a vyjíždění jen přihlížel.

A teď si představ, že bych tam přijel takovýmhle vehementem a nechal ho tam stát 4-7 dní na mrazu. By mne pak nahoru potupně táhl traktor.