Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota chystá Prius MPV, rodinný full-hybrid

Ondřej Láník
Diskuze (6)
Toyota odstartovala minulý týden odhalování nového modelu s karoserií MPV a hybridním pohonem Hybrid Synergy Drive, odvozeným z techniky Toyoty Prius. Světová premiéra by se měla uskutečnit na lednové Detoit Motor Show (NAIAS 2011).

Po Priusu a Aurisu HSD se na trh dostane velkoprostorový hybridní model.

Kampaň oslavující 10 let Priusu na americkém trhu odhalila první indicie nového modelu. Oficiální video zachycuje skládání puzzle se snímkem aktuálního Priusu, za kterým stojí nový model. MPV by podle zveřejněného snímku mělo mít větší délku (odhad Auto.cz je 4,65 m) i výšku (odhad Auto.cz 1,6 m). Vyloučeno není ani sedmimístné uspořádání interiéru.

Hlavní novinkou by měly být lithium-iontové baterie, které nahradí dosavadní nikl-metalhydridové. Nový akumulátor je kompaktnější, výkonnější a především váží pouze třetinu hmotnosti toho stávajícího. V nabídce by se mohla objevit i levnější verze, která si kvůli nižším výrobním nákladům zřejmě ponechá nikl-hydridový akumulátor.

Toyota hodlá do konce roku 2012 představit šest nových hybridních modelů. Ve střednědobém horizontu má mít každá modelová řada svou hybridní alternativu.

Přibližuje se taky elektromobilní budoucnost Toyoty. V roce 2012 přijde na americký trh městský elektromobil s relativně krátkým dojezdem a možná již ve stejném roce budou moci Američané zakoupit čistě elektrickou verzi SUV Toyota RAV4. Vývoj tohoto vozu běží naplno ve spolupráci s Tesla Motors Inc. Prototyp by měl mít premiéru na autosalonu v Los Angeles, letos na podzim.

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/JooRCM83-Yg?fs=1&hl=cs_CZ" style="auto"}

Toyota Prius, prodej dle regionů v letech 1997-2010 [tisíce ks]
Rok/regionJaponskoSeverní AmerikaEvropaOstatníCelkem
19970,3---0,3
199817,7---17,7
199915,2---15,2
200012,55,80,70,0119
200111162,30,229,5
20026,720,30,80,228,1
20031724,90,90,443,2
200459,855,98,11,9125,7
200543,7109,918,82,9175,2
200648,610922,85,3185,6
200758,3183,832,27281,3
200873,1163,341,57,7285,7
2009208,9144,342,68,4404,2
2010*254,2105,935,55,8401,3
Celkem826,9939,1206,139,72 011,80

* - prodej za leden-září 2010

Ondřej Láník
Diskuze (6)
Avatar - JirkaVejrazka
19. 10. 2010 23:52
Re: Potěmkinova vesnice
Na to by se asi dalo reagovat ruznymi zpusoby. Dovolim si zareagovat pouze na jednu vetu, na zbytek ted nemam naladu.

"Jak je možné, že zrovna hybridy mají při všech testech nejvyšší rozdíl ve spotřebě oproti té deklarované, samozřejmně směrem nahoru. K čemu je hybrid a ala Prius, který z hlediska užitných vlastností (pohodlí, velikost kufru, ale i jízdní vlastnosti) nedosahuje úrovně aut o "číslo" menších a přitom má spotřebu v běžném provozu ve skutečnosti větší?"

Nebudu se otacet na slove "uroven", netusim co tim autor myslel a da se to chapat ruzne. Jenom mi prijde zajimave, ze kdyz nekam prijedu Priusem (ano, jsem majitel), tak vsichni reknou "hele, prijel ekolog". Nikoho bohuzel nenapadne, ze bych si ho mohl koupit jenom proto, ze to je proste dobre auto (ma jistou uroven?). Ale o tom nechci nikoho presvedcovat, salonnich kritiku jsem poznal dost. Vetsina z nich zmlkla, kdyz jsem je do auta posadil.

Jenom jednu poznamku k te deklarovane spotrebe vs. pohodli a velikosti kufru. Ta poznamka je v pravem sloupci tady: [odkaz]

Mrzi me, ze se diskuse o Priusu vzdycky smrskne na diskusi o spotrebe, ale co se da delat...
19. 10. 2010 20:30
Re: Potěmkinova vesnice
Já nebrečím a hlavně nepotřebuji, aby někdo něco vymýšlel za mně. Nějak nechápu ty pilulky, hubnutí, telefony a pračku, nicméně znovu opakuji - klasický elektromobil s přesně vymezeným užitím je vymyšlený už dost dlouho a vodíkový pohon (taky na elektrické bázi) byl taky už dávno vymyšlen a dokonce i aplikován jako motoro pro dopravní prostředky. Nejen v Kalifornii je možné načerpat vodík do nádrže. V Reykjavíku je městská autobusová doprava obsluhována autobusy na vodíkový pohon.

Jenže hybrid je marketingová opičárna, která je k ničemu, protože neeliminuje nevýhody elektromobilu (vázanost na nabíjení a malá dojezdová vzdálenost ve vazbě na klesající výkon při vybíjení baterií) ani spotřebu pohooných hmot na bázi uhlovodíků. To může nahradit skutečně jenom alektřina nebo vodík, ten bohužel ve vazbě na jadernou energetiku, protože výroba vodíku není za současných podmínek rozhodně laciná. Výhoda elektromobilu je i v mechanické jednoduchosti, což pro vodíkový pohon platí taky. Bohužel, přes nesmyslnou a masovou propagandu hybrid nesplňuje ani jednu ze dvou výše uvedených výhod.

Před tuším třemi roky jsem navštívil autosalon ve Frankfurtu. Ze stánku Toyoty a především toho, jak tam byl prezentován Prius se mi udělalo lehce nevolno, protože leitmotivem byli plameňáci a tvrzení, že každým vyrobeným vozem Toyota zachrání jednoho plameňáka na Zemi mi svojí demagogičností připomnělo bývalý režim v naší zemi, který jsem nicméně naštěstí zažil jenom v raném mládí. Je to neuvěřitelně prostoduchá, ale také drzá demagogie s jasným marketingovým záměrem, stejně jako třeba hysterie kolem CO2, který je prezentován jako nejhorší škodlivina nejen od aut.....

Máš naprostou pravdu, že být č.1 v množství vyrobených aut neznamená být první i ve vývoji. Bohužel - bylo by asi lepší, spokojit se s chrlením alespoň superkvalitních běžných vozů (když už ne technicky nijak převratných a už vůbec ne hezkých), než se snažit být leadrem na poli pokroku a hnát se všemi silami a za využití všech prostředků do slepé ulice. Jinak, zklamu tě, nemyslím si, že VW bude někdy technologickým lídrem v automobilovém průmyslu, i když by vyráběl třeba polovinu všech aut na zeměkouli. Vždycky jsem totiž tvrdil, že VW s ničím nepřijde jako první, ale je schopensktečná perspektiva a dotáhnout to, co jiní vymysleli (viz. hlavně premie) na nejlepší úroveň v kategorii běžné produkce. O to být průkopníkem se VW (naštěstí) ani nepokouší.

Jinak nevím, jak dalece sahají tvé zájmy a znalosti, ale onen přeplňovaný dieselový motor se používal za druhé světové války a tudíž tady nebylo moc co vymýšlet, šlo jenom o to, vyrábět ho v tak velkém množství, aby se zaplatil vývoj a výroba. Nicméně i dodnes je dieselový motor dražší než benzínový a to, že se v posledních patnácti letech ignorovalo přeplňování benzínových motorů byla zase jenom obchodní politika ve vazbě na doodavatele paliva - v tomto případě dlouho trvalo, než se cena nafty začala srovnávat s cenou benzínu, přičemž skutečnost, že nafta se používá jako PM pro nákladní a masovou dopravu při tvornbě její ceny taky hrála a hraje svoji roli dodnes.

Nakonec, není se co divit. Podle řady článků, které jsem měl možnost číst uhelná a naftová lobby zablokovala a zpozdila vývoj a především komerční užití řízené jaderné reakce nejmíň o dvacet let a boj nejrůznějších zelených proti jaderné energetice je sponzorován i z této strany. To nejsou spiklenecké teorie, jednou to nepřímo přiznala mluvčí Shellu ve velkém dokumentu právě o vodíkových pohonech - ten dokument šel v ČT před pár lety. Co by dělali ropné rafinerie, distributoři, těžaři a hlavně, z čeho by žily ta arabské země - to tam zaznělo, pokud si to dobře pamatuji.

Takže hlavně stádně obdivovat a propagovat hybridy jako největší pokrok a cestu vpřed v automobilovém průmyslu. Ať žije Toyota a Prius! Vždyť to přece všichni říkají, všude s to píše. I ten Schwarzeneger má přece Priuse. A je přece světové papouškovat dneska jednu jedinou zjevenou pravdu a zítra se stejnou přesvědčivostí a vntřním přesvědčením její pravý opak. No, ale každému, co jeho jest, jenom pevně věřím, že za padesát let tady žádné hybridy už jezdit nebudou.....
19. 10. 2010 18:52
Re: Potěmkinova vesnice
Drahy Berane,

nelze nez reagovat ne tvuj horky dopis.

1. Byt No.1 neznamena prinaset spasitelne reseni co zachrani svet. Podivej se na GM ten byl No.1 a co nam tak behem tech let na trune prinesl ekologickeho ci noveho?

2. Kdyz uz cekas, ze zatebe nekdo udela tu praci a strci ti neco podnos, jako hotovy automobil + nulove splodiny + super design + bozsky pozitek z jizdy...etc. Pockej si na rok 2018 az VW prevezme povestnou korunu.

Hybrid neni spasitel, ale byl puvodne koncipovan jen do mest kvuli hluku a splodinam. Nic neni dokonale, ale az budou jezdit a prodavat se nepretrzite dalsich 30-50 let hybridy, taky se vychytaji mouchy jako se to vychytalo se smradlavou naftou, a nyni je nafta super, tedy naftove motory. Takze nebrec a necekej, ze nekdo za tebe vymysli:

a) pilulku na hubnuti
b) prestredek na rust vlasu
c) super lehky a vykony k zivotnimu prostredi setrny telefon, TV, pracku ...etc.
d) zlate holubata co litaji primo do domu
e) ... ... ...

;-) ;-)
19. 10. 2010 16:46
Potěmkinova vesnice
Děsí mně, jak je možné, že něco podobného může fungovat a ještě horší je, že pseudotlak veřejnosti (ve skutečnosti lobby některých výrobců - v tomto případě hlavně a v prvé řadě Toyoty v kombinaci s manipulací veřejného mínění prostřednictvím "nezávislých a Nepodplatitelných" médií) umožňuje, aby se místo skutečně šetrných technologií (co nejnižší spotřeba - downsizing) a perspektivních technologií (především vodík) zejména Toyota vyhazovla peníze za podobné nesmysly a ještě je prodávala a díky marketingu doháněla ostatní výrobce k následování podobně nesmyslného trendu. Že se tím vyhazují peníze a zpožďuje výzkum jinde pochopí asi každý, stejně jako každý pochopí, že životnímu prostředí tohle nepomůže ani náhodou. Jak je možné, že zrovna hybridy mají při všech testech nejvyšší rozdíl ve spotřebě oproti té deklarované, samozřejmně směrem nahoru. K čemu je hybrid a ala Prius, který z hlediska užitných vlastností (pohodlí, velikost kufru, ale i jízdní vlastnosti) nedosahuje úrovně aut o "číslo" menších a přitom má spotřebu v běžném provozu ve skutečnosti větší?

Ekologie jsou pro mně motory, které mají spotřebu kolem pěti litrů nebo i onen nový pětkový bavorák, jehož spotřeba je bez balastu baterií a podobného svinstva úspornější, než slavné hybridy made in Toyota. Nakonec, Toyota je sice dosud největší výrobce aut na světě, ale její fatální průměrnost jak z hlediska technologií, tak z hlediska designu a neschopnost přinést něco skutečně progresivního a zajímavého se vtělila právě do hybridu a Prius je toho přímo symbolem.

Jestli si dělal Jeremy Clarkson děla v Top Gearu několikrát legraci, že celebrity si kupují Prius, aby ho měly, ale jezdí velkoobjemovými prémiovými auty, tak v Americe to není jenom otázka celebrit - i "uvědomnělí" příslušnícu střední třídy na tohle letí, komické je vedle onoho Priuse mají tří až pětilitrové SUV (nejčastěji MB nebo BMW) a přitom si myslí, jak zachraňují planetu.

Kdyby se Toyota pokusila místo podobných hokuspokusů vyrobit alespoň jedno jediné auto, které by vypadalo trochu k světu, jeden jediný klasický špičkový motor, nebo alespoň jednu špičkovou automatickou převodovku. Kdysi pověstná spolehlivost a kvalita už taky vzala podle všeho za své (vlastní japonská konkurence - Honda a Mazda ukazuje Toyotě záda mezi bežnými auty), tak holt zůstaly jenom ty hybridy.

Zdravej rozum sice nakonec vždycky zvítězí, ale trvá to dost dlouho, snad se taky dočkáme.
18. 10. 2010 12:52
Gratulace!
Nu za posledni tri roky okolo 1 milionu aut to uz nelze zaprit jak daleko je tato technologie a prodeje, a to se mi prius nikdy moc dvakrat nelibil. :yes: