Toyota RAV4 2,0 4WD 3D - čipera na silnice i do terénu

Toyota RAV4 2,0 4WD 3D - čipera na silnice i do terénu

 
 
1.1. 2001

Počátkem září začal v ČR prodej druhé generace Toyoty RAV4, která navazuje na svého úspěšného předchůdce, který byl v prodeji od roku 1994. Narozdíl od hravě pojatého designu první generace je novinka již trošku "dospělejší", hlavně pětidveřová verze. Třídveřový RAV4 je oproti pětidveřovému výrazně kratší (4200 mm vs. 3805 mm) a taktéž rozvor náprav je zmenšen (2490 mm vs. 2280 mm). To vše...

Počátkem září začal v ČR prodej druhé generace Toyoty RAV4, která navazuje na svého úspěšného předchůdce, který byl v prodeji od roku 1994. Narozdíl od hravě pojatého designu první generace je novinka již trošku "dospělejší", hlavně pětidveřová verze. Třídveřový RAV4 je oproti pětidveřovému výrazně kratší (4200 mm vs. 3805 mm) a taktéž rozvor náprav je zmenšen (2490 mm vs. 2280 mm). To vše dělá z RAV4 jakoby dvě zcela rozdílné verze automobilů. Zatímco 3 dv. verze je jakýmsi "funny" automobilem ideálním pro řádění v lehčím terénu a díky své obratnosti i ve městě, pětidveřová verze má již výraz "dospělého" vozu, který dokáže odvézt na hory pět členů rodiny i s běžkami a spoustou zavazadel.

Testem však prošlo jen třídveřové provedení se stálým pohonem všech kol (prodává se i levnější verze s pohonem pouze předních kol) a dvoulitrovým motorem, takže podrobný popis bude věnován již pouze této verzi.

Po usednutí za volant překvapí sportovně laděný interiér vozu. Dominantním prvkem je tříramenný volant s airbagem, za který by se nemusela stydět ani Toyota Celica. Posilovač řízení má velmi silný účinek, který je příjemný při manévrování ve městě nebo při parkování, ale při rychlé jízdě např. na dálnici přílišný účinek posilovače již vadí. V kapličce pod volantem se ukrývají "ciferníky" s ve středu umístěným otáčkoměrem. To vše s bílím podkladem a černými čísly. Řadicí páka je poměrně krátká a řazení jde lehce a přesně (podobně jako u dříve testovaného Yarise). Trošku zklamáním je poměrně tuhý chod spojky a její ostrý záběr. Troufám si tvrdit, že méně zkušeným řidičům (řidičkám) by spojka v RAV4, mohla občas dělat problémy při rozjezdech.

Prostor na zadních sedadlech je díky malému rozvoru omezen podběhy zadních kol, takže vůz je koncipován jako čtyřmístný. To potvrzují také pouze dva bezp. pásy na zadních sedadlech (pětidveřová verze je však pětimístná). Zadní sedadla mají regulovatelný sklon opěradla, což cestující ocení hlavně na delších trasách. Navíc je možné zadní sedadla v případě potřeby zcela vyjmout a vytvořit tak dostatečně velký zavazadlový prostor (766 l). V běžném uspořádání je totiž zav. prostor velmi malý (150 l) a pojme v podstatě jen pár nákupních tašek. Určitou náplastí na zmírnění malého zav. prostoru je odkládací taška umístěná na dveřích zav. prostoru a také množství odkládacích prostorů v interiéru.

O pohon testovaného RAV4 se staral moderní dvoulitrový zážehový čtyřválec s šestnácti ventily a proměnným časováním ventilů VVT-i. Nejvyšší výkon tohoto motoru je velmi slušných 110 kW. Neméně zajímavá je vzhledem k objemu i hodnota nejvyššího točivého momentu - 192 Nm, která je dosahována ve 4000 otáčkách. To vše ve spojení s "krátce" odstupňovanou pětistupňovou manuální převodovkou dělá z poměrně lehkého vozu (1220 kg) obratného a svižného "ďáblíka". Nejvyšší rychlost 185 km/h je plně dostačující a zrychlení z klidu na 100 km/h za 10,6 s také není špatné. Motor dobře táhne již z nízkých otáček, ale jak už to u moderních šestnáctiventilových motorů bývá, ten pravý výkon je dostupný až okolo 4000 otáček. Zde však již pomalu začíná stoupat hluk pronikající od motoru k posádce. Příjemným překvapením byla spotřeba. Ta se pohybovala mezi 8-9,5 l na 100 km, což je vzhledem k častému využívání nejvyššího výkonu motoru příznivé.

Jízdní vlastnosti "krátké" verze byly výrazně ovlivněny zimními pneumatikami, které nedokázaly přesně reagovat na zatočení předních kol a tak se vůz choval dosti nedotáčivě. V lehčím terénuse RAV4 díky stálému pohonu všech kol cítil jako "ryba ve vodě" a poskytoval opravdovou radost z jízdy. Pro těžký terén chybí redukční převodovka i závěrka diferenciálu. Brzdy s ABS měly velmi dobrý účinek a ani jejich větší namáhání neomezilo jejich účinnost.

Cena testovaného vozu byla 800.900 Kč. Nejlevnější provedení s pohonem předních kol a motorem 1,8/92 kW stojí 675.900 Kč. Rozdíl mezi 3D a 5D verzí je 35.000 Kč.

Nová Toyota RAV4 výrazně předčila svého předchůdce prakticky ve všech parametrech. Uvnitř je prostornější, má výkonnější motor s nízkou spotřebou. Výborná je ovladatelnost vozu a účinnost brzd. Také vnější design je velmi atraktivní. Slabiny spatřujeme ve malém zavazadlovém prostoru (u třídveřové verze) a vyšší ceně.

ABS, 2x airbag, lakované nárazníky a kliky dveří, příprava pro rádio + 4x repro, el. ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, vnější zrcátka v barvě vozu el. ovládané a vyhřívané, imobilizer, výškové nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizace manuální, přední mlhovky, zadní diferenciál s omezeným prokluzem, střešní lišty

základní

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 800 900 Kč Cena v testované výbavě: 800 900 Kč

Základní výbava:ABS, 2x airbag, lakované nárazníky a kliky dveří, příprava pro rádio + 4x repro, el. ovládaná přední okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, vnější zrcátka v barvě vozu el. ovládané a vyhřívané, imobilizer, výškové nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizace manuální, přední mlhovky, zadní diferenciál s omezeným prokluzem, střešní lišty

Výbava testovaného vozu:základní

Trump chce snížit důvěru íránských lídrů, zahajuje proti zemi kampaň Trump chce snížit důvěru íránských lídrů, zahajuje proti zemi kampaň

Spojené státy zahajují kampaň, která má za cíl…

Česko čeká bitva o unijní miliardy. Dotknout se může hlavně zemědělců Česko čeká bitva o unijní miliardy. Dotknout se může hlavně zemědělců

Se zářijovým návratem z letních prázdnin čeká evropské…

Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad Maláčovou Zeman jmenuje 30. července, oznámil Hrad

Prezident Miloš Zeman jmenuje Janou Maláčovou (ČSSD)…

 

Štítky SUV Toyota Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 192 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.4 / 7.3 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 150 / 766
Objem nádrže (l):57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1220 / 490
Rozměr pneu:215
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3805
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2280
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 4
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

 



Nová Toyota RAV4: první fotografie + interiér Nová Toyota RAV4: první fotografie + interiér

Ve Frankfurtu se poprvé představí také nová Toyota RAV4,…

Toyota RAV4 se může dočkat dalších variant. Ve hře je sedm míst i elektromobil Toyota RAV4 se může dočkat dalších variant. Ve hře je sedm míst i elektromobil

S pátou generací SUV RAV4 má japonská Toyota velké plány.…

 



 
Dacia slaví 50 let: Připomeňte si její cestu k úspěchu

Dacia slaví 50 let: Připomeňte si její cestu k úspěchu

Dnes 08:00

Za půlstoletí se z rumunské automobilky stala naprosto moderní evropská značka, která dnes v prodejích drtí mnohé věhlasnější automobilky.




Blesk.cz

Hvězda Kameňáků Václav Glazar (†65): Trpěl nouzí! Před smrtí prodal byt i s nábytkem!

Hvězda Kameňáků Václav Glazar (†65): Trpěl nouzí!…

Umřel chudý jako kostelní myš! Herec a kabaretiér Václav Glazar (†65), který proslul třeba jako falešná jeptiška…

Dámy, tohle jen tak nerozdýcháte: Slovenský hasič ukázal, co nosí pod uniformou!

Dámy, tohle jen tak nerozdýcháte: Slovenský hasič…

Z tohohle pohledu půjdete, dámy, do kolen! Adrián Ficík (40) je hasičem už šestnáct let. Práce hasiče je fyzicky…

 

iSport.cz

Sagan není normální, smál se jeho šéf. Belgičan těžce kousal třetí místo

Sagan není normální, smál se jeho šéf. Belgičan…

Kopcovitá 14. etapa letošního ročníku Tour de France mu zřejmě vyhovovala, přesto se ze své první výhry na Staré…

SESTŘIH: Sparta - Opava 2:0. Kanga pálil z dálky, Tettehovi pomohla teč

SESTŘIH: Sparta - Opava 2:0. Kanga pálil z dálky,…

Fotbalisté pražské Sparty na úvod nové ligové sezony vydřeli výhru 2:0 nad nováčkem z Opavy. Slezané drželi na…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Případ panické poruchy a umývání nádobí

Cyril Höschl: Případ panické poruchy a umývání nádobí

Je v pořádku, když pacienti psychiatrického oddělení vypomáhají při mytí nádobí?

Pokoř Bolta! Strach a struska na Colours

Pokoř Bolta! Strach a struska na Colours

I když zní sousloví Bolt Tower jako název mrakodrapu na Manhattanu, jde o mnohem prozaičtější věc. Tedy o…