Toyota RAV4 čtvrté generace se představila v USA, k nám dorazí na jaře

 

Toyota RAV4 má za sebou výstavní premiéru v Los Angeles. V Evropě se objeví na jaře příštího roku.

Pro Američany je asi největší změnou absence motoru V6 pod kapotou. Místo něj si mohou koupit čtyřválec 2,5 l, který poskytne 131 kW (178 k) výkonu při 6000 min-1 a 233 Nm točivého momentu v 4100 min-1. Je vybaven výhradně šestistupňovou sekvenční převodovkou. My se zase můžeme těšit na zážehový dvoulitr se 110 kW (150 k) a dvě vznětové jednotky. Tu první představuje zbrusu nový turbodiesel 2,0 l, který dává 88 kW (120 k), druhou alternativou je známý agregát 2,2 l/110 kW. A převodovky? Standardně šestistupňová přímo řazená, benzinová verze bude k mání i s bezestupňovým ústrojím CVT, naftové pak s tradiční samočinnou skříní.

Dopředu i dozadu

Také nová RAV4 má pohon buď jen přední, nebo obou náprav. Známe i údaje spotřeby americké specifikace dle metodiky EPA: u 2WD dosahuje v městském a dálničním režimu hodnot 9,8/7,6 l/100 km, čtyřkolka spálí na stejnou vzdálenost 10,7, respektive 8,1 l benzinu. Integrated Dynamic Drive System (IDDS) mění elektronicky nastavení řízení, pedálu plynu, řazení i kontroly trakce a stability ve třech programech: Normal, Sport a Eco, ale je určen jen pro dvoukolky. Varianta 4WD disponuje Dynamic Torque Control se třemi režimy: Auto, Lock a Sport. První přenáší točivý moment primárně dopředu, zadní kola se připojují dle potřeby. Lock funguje jako čtyřkolka v lehčím terénu do rychlosti 40 km/h, Sport zase pomáhá pří ostřejší jízdě zlepšit ovladatelnost tak, že až polovina výkonu jde dozadu.

Podvozek s rozvorem 2,66 m má vpředu vzpěry McPherson, vzadu jsou dvojité lichoběžníkové závěsy. Za minimálně sedmnáctipalcovými koly najdeme čtveřici kotoučových brzd. Toyota do lehčího terénu může být vybavena i moderními bezpečnostními asistenty, které nebyly u třetí generace k mání. Ať už se jedná o hlídač neúmyslné změny jízdního pruhu, detektor objektů v mrtvém úhlu (Blind Spot Monitor), samočinné světlomety SmartBeam s měnící se intenzitou a pomocníka při sjíždění prudkých kopců HDC. Součástí základní výbavy je kromě běžného ABS a stabilizace VSC rovněž tempomat.

Zjemnění

Nastupující čtvrtá generace „ravky“ se tvarově tak trochu vidí v novém Aurisu. Zejména přední maska je mu velmi podobná, i ona je rozdělena logem automobilky a ještě středovým pásem uprostřed mřížky. Linky jsou ale jemnější, rozhodně ne tak ostré jako u hatchbacku nižší střední třídy. Zadní světla sahají až ke spodnímu oknu a jsou protažená do víka zavazadelníku. Nová RAV4 tak vyhlíží docela sportovně, ale nikoli agresivně jako zmíněný Auris. Boční profil navazuje spíše na končícího předchůdce kompaktního crossoveru, třetí okénko ovšem klesá dříve. Auto je větší nejen opticky, narostlo totiž na 4,57 m.

Asymetrie

V interiéru nenajdeme nic, co by připomínalo končící řadu. S novou zbraní pro evropskou „Golf-Klasse“ má čtvrté pokolení „ravky“ shodné kruhové výdechy ventilace na obou stranách, byť okolí vypadá jinak. Stejný je také tříramenný volant s ovladači, ale to je asi tak vše. Asymetrická palubní deska je poměrně masivní. Dominuje jí přístrojový štít v samostatné kapličce, hodně originálně vypadá prohlubeň před spolujezdcem. V jejím případě se jedná hlavně o designérský prvek.

Obrazovka základního informačního systému má úhlopříčku 6,1 palce, nechybí rádio s Bluetooth. Výbavovým standardem je například centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka. Do amerických „extras“ a vyšších stupňů patří vyhřívaná sedadla včetně řidičova elektrického, dvouzónová klimatizace, mlhovky, panoramatické střešní okno, lepší systém Entune s navigací, kožené čalounění nebo špičkové audio JBL GreenEdge s jedenácti reproduktory. Zavazadelník s falešným dnem pojme až 547 l nákladu, dělená zadní lavice je sklopná do roviny. Páté dveře se otevírají klasicky vzhůru a nikoli do boku jako dříve, kdy byly navíc zavěšeny na pravé „japonské“ straně.

Příští rok

Čtvrtá generace RAV4 se začne v USA prodávat nejdříve na začátku roku 2013, v Evropě pak ve druhém čtvrtletí příštího roku. Tento model je vlastně průkopníkem a zakladatelem kategorie SUV, neboť u něj se jako u vůbec prvního vozu začal pojem Sport Utility Vehicle používat. Psal se rok 1994. O prvenství se hlásí i konkurenční Honda, ale té bohužel nepatří.

JAKE.AUTO.CZ: Toyota RAV4 čtvrté generace (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota RAV4 čtvrté generace se představila…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV

Toyota rozšíří nabídku modelu RAV4 o verzi Selection,…

Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid! Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid!

Leader hybridní techniky rozšiřuje nabídku o kompaktní…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…