Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Setsuna: Dřevo na elektrickém sporťáku léty zestárne

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Toyota uvolnila více fotografií dřevěného konceptu Setsuna, který představí 12. dubna v Miláně. Jde o skutečně zajímavý počin.

Toyota se vrací k dříve běžnému přírodnímu materiálu, který se používal v konstrukci automobilů houfně ještě před nějakými šedesáti lety na kostry rámových karoserií. Na Design Weeku v Miláně konaném ve dnech 12.-17 dubna ukáže dosti nekonvenční koncept Setsuna (japonsky okamžik), roadster v retro stylu s oddělenými blatníky.

Pro někoho podivné, pro jiného půvabné až roztomilé miniautíčko, které trochu připomíná malou loď, měří na délku pouze 3030 mm, do šířky 1480 mm a díky větrným štítkům místo čelního skla jen 970 mm na výšku. Je dřevěné skoro celé, vnější panely karoserie, kterých napočítáme celkem 86, jsou vyrobeny z cedru, ten léty stárne a mění svůj vzhled. Materiál se také časem začne ohýbat. Auto má i dřevěný rám, zde posloužila zase bříza. Na převážně ruční výrobě spolupracovala společnost Sumitomo Forestry, což je obří firma, která se věnuje hlavně správě lesů, zpracování dřeva a výrobě různých produktů z něj včetně domů.

Podvozek disponuje rozvorem pouhých 1700 mm. Stromy pocházely z domoviny Toyoty a největší světová automobilka využila při stavbě a konečné montáži tradiční truhlářskou techniku okuriari. To znamená, že jednotlivé části do sebe přesně zapadají. Konstruktéři nepoužili žádné šrouby ani hřebíky, ale pouze čepy. Ty nejdelší průchozí spojují jednotlivé části rámu, aby vozidlo drželo pohromadě. Vedoucím projektu byl Kenji Tsuji.

Celou Setsunu obepíná stříbřitý hliníkový pás, jehož součástí jsou i všechna světla. Stejný kov posloužil také k výrobě středů kol, částí volantu, zpětných zrcátek, rámů sedadel, pokrývá klasické přístroje i děrované pedály. „Budík“ s analogovým počitadlem kilometrů měří nejen minuty a hodiny, ale i měsíce a roky. Dvojice sedadel připomíná zahradní židličky, ale je částečně čalouněná vínovou kůží, má opěrky hlavy a dá se podélně posouvat. Do série má tahle kreace pochopitelně hodně daleko, jde o designové cvičení.

O pohonné jednotce Toyota prozradila pouze to, že jde o elektromotor. Podle dříve zveřejněných specifikací, které se objevily v internetové verzi magazínu Forbes, jej napájí šest olověných článků, které vystačí na pouhých 26 km jízdy. Dřevěná dvoudveřová toyota může závodit maximálně s padesátkovými skútry a drahými mikroautomobily teenagerů, dosahuje rychlosti jen 45 km/h. Důležité je to, že jde o funkční vzorek a nikoli pouhou maketu.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - praděda7
4. 4. 2016 22:24
Dřevěné auto
.....až vás jednou naštve, tak s nim můžete klidně zatopit pod grilem... ;-)