Toyota Yaris TS: první jízdní dojmy

Toyota Yaris TS: první jízdní dojmy

 
 

Yaris je jedním z pilířů úspěchu Toyoty na starém kontinentu a tak není divu, že image celé modelové řady chce vedoucí japonská značka dále vylepšit silným hatchbackem. Ani písmena TS však nezbavila malou Toyotu kultivovaného projevu...

Trh malých vozů patří v Evropě k těm nejvíce konkurenčním a tak není divu, že se téměř každá značka snaží masově vyráběná auta v ceně kolem 10 tisíc eur zatraktivnit v očích potenciálních zákazníků. Jedním ze způsobů, jak posunout image a přitáhnout pozornost, je zařazení silného modelu, automobilu, vybaveného nadprůměrně silným motorem, jaký se jinak běžně objevuje i v automobilech o dvě velikostní třídy výše. Cest k silnému hatchbacku vede celá řada a je na marketingových odděleních každé značky, jak s atraktivní třešničkou na dortu naloží.

Toyota, známá precizním přístupem k jízdnímu pohodlí, pečlivě vyladěným ovládáním a tichým provozem, se rozhodla nestavět další hot-hatch, který budou Britové vynášet do nebes za "bezprostřednost". Vizí byl spíše rychlý a silný automobil, který bude představovat vrchol modelové řady, použitelný do města i na silnice. Důležitým kriteriem bylo také - u tohoto druhu auta neobvyklé - zachování nestandardně vyrovnaného spektra řidičů a řidiček. A tak se také stalo.

TS: Toyota Yaritssssss
Název této Toyoty, to není nic nového pod sluncem. Před pěti lety jsme jednoho takového Yarise dokonce testovali (Test: Toyota Yaris TS), jenže tehdy měl ještě obvyklou kubatutu 1,5 l a výkon 78 kW. Potom přišlo malosériově vyráběné provedení Yaris TS Turbo (Test: Toyota Yaris TS Turbo), které díky přeplňování umělo mnohem více. Konkrétní hodnoty (110 kW, 200 Nm, 205 km/h, 7,9 s) překonávají i nejnovější TS. Je tu však ono pověstné ALE. Nový Yaris TS je na rozdíl od těch předchozích běžným sériovým modelem, který má Toyotě přinést až 10.000 nových zákazníků ročně.

V marketingovém plánu tvůrců tohoto derivátu nebylo útočit na ostré hatchbacky formátu Clio Sport, Fiesta ST nebo Ibiza FR, ale spíše se pokusit o kompromis mezi každodenní použitelností a řidičskými zážitky. Na klikatých silničkách středomořské Mallorky jsme zaznamenali výrazně změněné řízení se strmým převodem (13,2:1, 2,3 otáčky volantu), což ale neznamená, že by začal mít Yaris problémy s otáčením (poloměr 5,6 m). Elektrický posilovač patří k tomu nejlepšímu, co dnes dokáží výrobci z této techniky získat a bezezbytku zde platí již vyřčená úvaha nad kultivovaností v ovládání. Ano, možná by řízení mohlo být ještě tužší a řazení pouze pětistupňové převodovky ještě mechaničtější a ostře vymezené, ale to by zkrátka pak už nebyla Toyota. Tento přístup se odráží i v nastavení brzdového systému, který je radost ovládat, protože snadno dávkovatelný účinek se jistě přenáší na silnici prostřednictvím pneumatik 205/45 R17. I když jejich profil je velmi nízký a automobil na sedmnáctipalcových kolech vypadá velmi lákavě, významně se to neprojevuje na zhoršení komfortu odpružení. S tím jdou ruku v ruce náklony karoserie v zatáčkách, které by bylo v běžném malém voze možno považovat za malé. U konkurenčního "sportovního náčiní" v této třídě lze však najít mnohem nekompromisnější vozy.

V disciplíně „odhlučnění“ Toyota opakovaně překvapuje při usednutí do jakéhokoliv benzinového modelu. Ve středních otáčkách, tam kde motor konečně ožívá, začíná být hluk vyšší, ale ne nepříjemný. Očekávaná jadrnost projevu je opět spíše umírněná. Toto auto má oslovit svým projevem nejen nevybouřené muže, ale také zkušenější řidičky.

1,8 Dual VVT-i (98 kW)
Nový motor o objemu 1798 cm3 rozšiřuje řadu tří a čtyřválců v Yarisu, ale brzy se dostane také do dalších modelových řad Toyoty. Ani v tomto případě nejde o typicky sportovní motor, jaký měl před lety testovaný Yaris TS Turbo.

Novinkou proti čtyřválcům Toyoty podobného objemu je variabilní časování sacích i výfukových ventilů, které se podílí značnou měrou na výsledném tvaru vnější momentové charakteristiky. Tato pro sportovní jízdu důležitá křivka má maximum 173 Nm ve 4400 ot./min, ale od 2000 do 6000 je k dispozici 90 % této hodnoty. Nejvyšší výkon 98 kW je dosažen v 6000 ot./min a omezovač další vytáčení zastaví na poměrně běžné hodnotě 6500 ot./min. K dalším novinkám patří méně "viditelné" změny v konstrukci vodního čerpadla (integrováno na přední straně motoru) a nové uložení motoru ve voze. Japonští inženýři jsou pyšní na tuhost konstrukce bloku motoru a redukci celkové hmotnosti motoru.

Místo digitálu analog
Interiér Yarisu TS se od běžných provedení bohužel příliš neliší. Zásadní změnou, kterou Toyota snad i dává za pravdu konzervativním zastáncům analogových přístrojových panelů, je náhrada digitálního infocentra uprostřed přístrojové desky novými budíky s oranžovým podsvícením. Za pozornost pak stojí už jen výrazněji tvarovaná sedadla, která poskytují dobrou boční oporu i v oblasti ramen.

Velká kola, velké oči
Zvenku působí malý Yaris TS velmi sebevědomě. Technici se nebáli pustit do 3,8 m dlouhého auta sedmnáctipalcová kola a udělali tak radost nejen designérům, ale hlavně mnoha příznivcům Toyoty. Vzhled je pro Yaris TS velmi důležitý protože oslovuje vedle mnoha mužů také řadu žen/řidiček. Auto má nyní nové nárazníky, které jsou integrovány do konstrukce přídě a tak malá Toyota touto inovací dostává podstatně agresivnější vzezření. Maska tvarově navazuje na velký otvor v nárazníku pod ní a tak trochu to vypadá, že v příští generaci se oba prvky alespoň opticky spojí podobně jako u vozů značky Audi. Chybět nemůže struktura včelí plástve na masce chladiče, zadní spojler na odtrhové hraně nebo dravě tvarované zadní mlhovky v nárazníku. Ve výbavě najdete nová zadní světla sestavená z diod, uvnitř je rádio s CD a MP3 přehrávačem, manuálně řízená klimatizace, kompletní sada systémů aktivní bezpečnosti (včetně stabilizačního systému a protiprokluzového systému), přední, boční, hlavové airbagy a kolenní airbag pro řidiče, volant a hlavice řadicí páky potažené kůží atd.Za příplatek bude možné získat bezklíčový vstup či systém startování motoru stisknutím tlačítka.

Netypický závodník
Místo neurvalého chování dostává zákazník rychlý, ale současně kultivovaný hatchback kompaktních rozměrů, které se hodí nejen ve městě, ale usnadní třeba i na dobré časy ze slalomů mezi kužely. Kdo jednou zkusil, ví o čem je řeč. Nový Yaris TS není tak ostrý jako jeho předchůdci, ale síla mu rozhodně nechybí. Vzhledem k šíři nabízené výbavy a výkonům, které nový atmosférický čtyřválec poskytuje, je cena 499.900,-Kč za třídveřový model resp. 514.900,-Kč za pětidveřový model odpovídající. Relativně obvyklý výkon motoru 1,8 Dual VVT-i je příslibem stejně dlouhé životnosti, jakou znají majitelé civilních Yarisů.

Toyota Yaris TS: Základní technická data
Motor1,8 Dual VVT-i
Zdvihový objem [cm3]1798
Válce/ventily4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]98/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]173/4400
Max. rychlost [km/h]194
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,3
Komb. spotřeba [l/100 km]7,2
Cena 3D [Kč]499.900,-Kč
Cena 5D [Kč]514.900,-Kč
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh Česko hraje o pověst extrémně důvěryhodné země. Letos splatí rekordní dluh

Náklady na refinancování starých půjček stále porostou.

Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin Zápisník Jana Vávry: Slevy na bitcoin

Světem kryptoměn zase jednou zahýbal cenový výplach. U…

Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla Banky stále zdražují. Průměrná sazba u hypoték v prosinci stoupla

Průměrná úroková sazba hypoték loni v prosinci stoupla na…

Nestlé prodává část svých aktivit  Ferreru za desítky miliard korun Nestlé prodává část svých aktivit Ferreru za desítky miliard korun

Švýcarská potravinářská skupina Nestlé se dohodla, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Yaris TS: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 



Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší? Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší?

Původní yaris z roku 1999 byl trefou do černého.…

Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě

Toyoty jsou obecně vyhlášené svojí spolehlivostí. Ne…

 



 
Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Dnes 08:00

Mezi nejdůležitější novinky letošního Severoamerického autosalonu patří Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ale nechybí ani Číňané.




Blesk.cz

Vydání Babiše se oddaluje. SPD a KSČM vymění průtahy za trafiky, naznačují poslanci

Vydání Babiše se oddaluje. SPD a KSČM vymění průtahy…

Rozhodnutí o vydání Andreje Babiše a Jaroslava Faltýnka (oba ANO) se protáhne zřejmě minimálně do příštího…

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Černý den českých barev. Prokop i Macík nabrali ztrátu, Kolomý šel na bok

Černý den českých barev. Prokop i Macík nabrali…

První argentinská etapa jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar se příliš nevydařila nejlepším českým jezdcům v…

 

Reflex.cz

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily kandidátů, voličský průkaz a koho podpořili poražení kandidáti

Druhé kolo voleb v kostce: Kurzy na vítěze, profily…

Drahoš versus Zeman. Takové je druhé kolo prezidentských voleb. Jak jejich šance vidí sázkové kanceláře a…

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a zkuste trek v Prokletých horách

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a…

Albánie má posledních několik desetiletí špatnou pověst. A drsná krajina severu země nese nelichotivé…