Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Trumpova cla na auta by dopadla i na výrobu v Evropě

Diskuze (13)
Zamýšlená cla by výrazně dopadla i třeba na Itálii a Maďarsko, země s populistickými vládami a vůdci, kteří jsou vůči Trumpovi přátelští.

Největší pravděpodobnou obětí případných amerických cel na dovoz aut bude zřejmě Německo. Komplexní geografické rozdělení průmyslu v Evropě však znamená, že poškodí i další země, a na některé to může mít ještě horší relativní dopad než na Německo. Americký prezident Donald Trump tak riskuje, že pokud cla opravdu zavede, zaseje v regionu semínka antiamerikanismu, a to dokonce i v zemích, které jsou mu nyní nakloněné. Cla by totiž výrazně dopadla i třeba na Itálii a Maďarsko, země s populistickými vládami a vůdci, kteří jsou vůči Trumpovi přátelští, upozornila agentura Bloomberg.

Osm z 15 zemí, které vyvážejí automobily do Spojených států, je z Evropy. Jsou to samozřejmě Německo, Itálie, Británie a Švédsko. V Itálii se třeba vyrábí i jedno z nejprodávanějších aut v USA - Jeep Renegade. Kromě těchto zemí jsou to však také Slovensko, Maďarsko, Španělsko a Finsko. Každá z těchto zemí v USA ročně prodá auta za více než jednu miliardu USD (22,6 miliardy Kč).

To je ale pouze ta nejviditelnější část automobilového vývozu z evropských zemí. Země střední a východní Evropy jsou hluboce integrovány do mezinárodních výrobních řetězců, zvláště do výroby německých automobilek. V Maďarsku a Polsku má větší podíl na automobilovém exportu vývoz součástek, jako karoserií, částí podvozku či motorů, než celých aut. Významnými vývozci součástek jsou také Rakousko a Česká republika.

Ekonom Vídeňského institutu pro mezinárodní hospodářské studie Robert Stehrer loni vypočítal, že přímá a nepřímá přidaná hodnota díky vývozu aut do USA se v Maďarsku, na Slovensku, v České republice a Rakousku pohybuje v rozmezí 0,5 procenta až 0,9 procenta hrubého domácího produktu. To však sotva může být přesný výpočet, protože není k dispozici dostatek údajů o neustále se měnícím stavu hodnotových řetězců automobilového průmyslu, upozornila agentura Bloomberg. V případě komponentů se totiž mění geografické rozložení dodavatelů podle toho, jak se mění výroba modelů v jednotlivých závodech či prodejní strategie výrobců.

Pokud americká cla budou 25 procent, není snadné vypočítat případné dopady na země, které vyvážejí komponenty do Německa a dalších zemích, ve kterých se vyrábějí "německá" auta. Pokud cla přimějí automobilky, aby se pokusily snížit náklady, mohly by z toho východoevropské země časem vytěžit. V krátkodobém horizontu však všechny ztratí, protože prodej klesne. První na řadě budou Maďarsko a Slovensko, jejichž téměř veškerý vývoz je zaměřen na automobilový průmysl.

Přímý dopad na výkon ekonomiky může být nakonec malý. Vždyť třeba poptávka po luxusních autech, jako jsou vozy Porsche vyráběné na Slovensku, nebývá výrazněji ovlivněna cenami. Ve velmi přizpůsobivém automobilovém průmyslu je však při jakémkoliv prodejním šoku téměř nevyhnutelné propouštění, které vyvolá řetězovou reakci zvláště v malých zemích jako Maďarsko a Slovensko.

Země východní Evropy mají nyní mnohem pozitivnější pohled na USA než ty na západě. V Maďarsku se dokonce náklonnost vůči USA mírně zvýšila, loni na 63 procent z 62 procent na konci vlády předchozího prezidenta Baracka Obamy. V Německu naopak klesla na 30 procent z 57 procent. Útok na jedno z nejlukrativnějších vývozních odvětví v těchto zemích by tak nebyl dobrý pro oblibu Ameriky. Zřejmě by také snížil náklonnost populistických vůdců v regionu k Trumpovi. Je obtížné si představit, jak podporují cla nebo se pokoušejí vysvětlit jejich zavedení.

Hrozbami zavedení cel tak Trump neztrácí podporu pouze Německa. Podkopávání ekonomického růstu, na který jsou Východoevropané pyšní, není pro USA chytrou politikou, jakkoliv Trump může mít pocit, že jde jen o německá auta, píše Bloomberg.

Diskuze (13)
Avatar - Beefcake
21. 2. 2019 21:28
Re: A co EU? Ta je bez viny?
Nazorna ukazka, aky je to magor - [odkaz]
"Prezident Spojených štátov Donald Trump odmietol štvrtkový návrh Európskej únie na vzájomné zrušenie dovozných ciel na automobily. V rozhovore s agentúrou Bloomberg uviedol, že tento návrh "nie je dosť dobrý". Opätovne tiež prirovnal obchodné praktiky EÚ k obchodným praktikám Číny."
"„Medzi ich spotrebiteľské zvyky patrí kupovať ich autá, nie naše autá,“ povedal na adresu EÚ americký prezident. „EÚ je takmer taká zlá ako, Čína, len menšia,“ vyhlásil tiež." - no tak bude asi problem niekde inde.
"Spojené štáty teraz uplatňujú dovozné clo 25 percent na ľahké nákladné vozidlá a pickupy a 2,5 percenta na menšie autá. EÚ má na dovoz áut z USA jednotnej clo desať percent." - takze to bude potom Trumpovska ferovka 25% vs 10% uz uplne na vsetko. Resp. kludne nech to EU dorovna na 25%.
No alebo treba dat tomu redneckovi ochutnat vlastnu medicinu - co brani US firmam postavit v EU zavody, aby sa vyhli clu ? Pokial je to naopak - nemecke automobilky - to mu uz vyhovuje.
Tie US sroty sa sem i tak dovazaju ojedinele. Lepsie sprava je, ze voci Japonsku boli cla na auta znizene na 0%.
21. 2. 2019 18:14
Kamarát, nekamarát - z hrušky dole
Zasiahne to všetky krajiny!
;-\
21. 2. 2019 18:09
Re: A co EU? Ta je bez viny?
Prresne! A Trumpov ochranársky dáždnik bude pre americké autá Road to Hell!
21. 2. 2019 14:20
Re: A co EU? Ta je bez viny?
V tomto případě souhlas.
Avatar - Hammunasakra
21. 2. 2019 13:37
Re: Co za článek lze
:yes: >:-[]