Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tržby českých automobilek loni vzrostly o 7 procent na rekord 1,1 bilionu Kč

redakce AUTO.CZ
Diskuze (3)
Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů autodílů loni vzrostly o 7 % na rekordních 1,09 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 614 miliard Kč, tedy o desetinu více než v předchozím roce. Oznámili to zástupci Sdružení automobilového průmyslu.

Firmy sdružení se na tuzemské průmyslové výrobě podílejí více než 24 procenty a připadá na ně 22 procent exportu ČR. Vývoz automobilek loni stoupl o šest procent na 918 miliard korun. Celkem 84 procent exportu směřuje do zemí Evropské unie a Evropského sdružení volného obchodu (EFTA). Největším exportním trhem je Německo (33 procent), následují Velká Británie (7,5 procenta) a Francie (sedm procent).

Výroba osobních automobilů se loni zvýšila o pět procent na 1,413 milionu vozů, což je dosud nejvíce. Největší výrobce Škoda Auto zvýšil loni domácí produkci o 12 procent na 858.103 aut. V automobilce Hyundai v Nošovicích klesla výroba o 0,5 procenta na 356.700 aut a kolínská TPCA snížila produkci o desetinu na 199.078 vozidel.

Česko si loni udrželo druhou příčku v podílu vyrobených aut na obyvatele za Slovenskem. V absolutních číslech ČR patří 17. příčka na světě. Výroba nákladních aut stoupla téměř o 12 procent na 1481 vozidel a produkce autobusů vzrostla o 5,5 procenta na 4631 vozů. Výroba motocyklů se zvýšila o osm procent na 1331 strojů. Zvýšila se také produkce přívěsů a návěsů o dvě procenta na 25.219.

Tržby dodavatelských firem stouply o 3,4 procenta na 460,5 miliardy Kč. Export výrobců dílů se podle viceprezidenta sdružení Miroslava Dvořáka zvýšil o 0,6 procenta na 353,1 miliardy Kč.

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara poptávka po automobilech sice dál roste, ale ztrácí dynamiku. "Sektor také začíná narážet na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil i naplněné výrobní kapacity. Není výjimkou, že výrobci v současnosti využívají kapacitu na 110 až 115 procent," uvedl. Autoprůmysl podle něj čekají v příštích letech největší změny v historii, které souvisí se snižováním emisí, zaváděním elektromobility nebo autonomního řízení. Odvětví bude muset čelit inflaci, výkyvům kurzu koruny, ale i politické nestabilitě i rizikům možné obchodní války kvůli jednostrannému zavedení cel v USA.

Zaměstnanost ve firmách sdružení loni vzrostla o šest procent na 126.375 lidí. Průměrná mzda stoupla o sedm procent na 37.399 Kč. Byla tak o 27 procent nad průměrnou mzdou v ČR.

Členy Sdružení automobilového průmyslu je 146 výrobců vozidel, dodavatelů a dalších subjektů zapojených v automobilovém průmyslu ČR. Sdružení dnes také vyhlásilo Podniky roku 2017, které hodnotí podle zisku, přidané hodnoty a meziroční změny tržeb. Mezi firmami do 250 zaměstnanců titul získaly Global Assistance, Tiberina Automotive a Toyota Tsusho Europe, z velkých firem pak Iveco Czech Republic, Magna Exteriors a Škoda Auto.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (3)
Avatar - vabis
21. 6. 2018 13:04
Re: HDP
Kazdy prinos hospodarstvi se pocita, vsak kdo nechce, muze pracovat jinde a na lepsim. Zeme V4 se nyni vezou na blizkosti zapadnich automobilek, pro ktere dodavaji hodne veci. Logisticka blizkost ve vzdalenosti 2 dnu, tretinove platy, clenstvi v unii a relativni rozvinutost tomu zatim nahravaji. S potrebou rozvinutejsich a lepe placenych profesi bych byl ale opatrnejsi.
Avatar - Ham.
21. 6. 2018 12:09
Re: HDP
Češi si nevydělali víc? Vždyť to máš v článku jasně napsané, mzdy stouply o 7%, stejně jako o 7% stouply tržby, takže celkem proporcionální růst firem i mezd, které vyplácí.
21. 6. 2018 11:34
HDP
To znamená, že vzrostlo i české HDP.. ale neznamená to, že češi vydělali víc..jen že firmy na našem území vyprodukovaly vyšší hodnotu. :no:

Ještě že ty automobilky a jejich dodavatelé aspoň zvyšují potřebu odbornějších a lépe placených profesí...i když je to jen slabá náplast..smetana se líže jinde.