20.11. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rozvod OHV v Evropě už skoro nenajdete. V USA ale žije. Z dobrých důvodů

 

Motory s tyčkovým rozvodem OHV bývaly dříve zcela běžné. Dnes na ně však v Evropě skoro nenarazíte. V USA ale stále žijí a těší se oblibě motorářů. Jaké mají výhody?

Nejstarším rozvodem spalovacích motorů je SV (Side Valves), neboli s visutými ventily. Ty jsou v motoru vedeny opačně než u všech modernějších rozvodů. Z toho důvodu se motor s takto řešeným rozvodem nazývá spodový.

Když opomeneme málo známý rozvod IOE (Inter Over Exhaust), který byl evolucí rozvodu SV a v praxi se používal jen málo, tak dalším v řadě je právě rozvod OHV (Over Head Valves). Ten se na rozdíl od SV (a IOE) používá u automobilových motorů dodnes. Ještě mnohem populárnější je ale u leteckých pístových agregátů, pro jejichž hvězdicovou koncepci je velmi výhodný. Pokud zůstaneme u automobilových motorů, tak rozvod OHV dnes u pohonů osobních aut najdete téměř výhradně u těch pocházejících z USA. Proč Američanům tyčkový rozvod vyhovuje, zatímco Evropa a ještě dříve Japonsko přešly na řešení s vačkovým hřídelem v hlavě válců (OHC, respektive DOHC)?

Levnější na výrobu

Právě Američané dovedli koncepci rozvodu OHV na velmi vysokou úroveň. U nejmodernějších agregátů nabízejí dokonce odpojování části válců v režimu částečného zatížení motoru a nízkých otáčkách.

Předně, rozvod OHV se vyznačuje vcelku příznivou cenou, což u masově vyráběných aut v USA může hrát jistou roli. Mnohem důležitější je ale výrazně jednodušší hlava válců zejména na výrobu. Američané uplatňují rozvod OHV u některých svých vidlicových osmiválců. Takový motor potřebuje vždy dvě hlavy. Pokud by používal rozvod OHC, znamená to uplatnění minimálně dvou vačkových hřídelů. V případě, že použijí rozvod OHV, stačí vačkový hřídel jeden.

Rozvody motorů: Proč rozvodový řetěz není věčný?

Tím, že je „vačka“ vedená v bloku motoru těsně nad klikovým hřídelem, odpadá také její komplikovaný pohon, který u řetězu vyžaduje složitý napínák s vodící lištou, proti němuž se nachází druhá vodicí lišta. U rozvodu OHV stačí jen krátký řetěz, jenž se obyčejně obejde bez napínáku, nemluvě o vodících lištách. Kladem tyčkového rozvodu je teoreticky dlouhá životnost a vysoká spolehlivost. Za přednost bývá také uváděn příznivý tvar spalovacího prostoru.

Pro vysoké otáčky nevhodný

Rozvod OHV se obecně vyznačuje většími setrvačnými hmotami než rozvody s vačkovým hřídelem v hlavě válců. Důvodem jsou právě tyčky, vedoucí od vačkového hřídele k vahadlům. U moderních amerických osmiválců se však používá řešení se zkrácenými tyčkami, čímž je uvedená nectnost v podobě větší setrvačnosti rozvodu částečně eliminována. Typickým takovým motorem je Chrysler Hemi V8, jenž je díky systému odpojování válců a dokonce i variabilnímu časování rozvodu (ve skutečnosti se natáčením vačkového hřídele celý rozvod jakoby zpožďuje, čímž se navodí efekt vnitřní recirkulace spalin) je tenhle motor i překvapivě úsporný. Obecně vzato rozvod OHV vykazuje poněkud vyšší kmitání jednotlivých částí. Tyčkový rozvod je tudíž nepříliš vhodný pro motory, které mají vysoké otáčky. A jelikož Američané takové agregáty (na rozdíl třeba od Japonců) nestavějí, není problém u nich použít tyčkový rozvod. Ten tak najdete i u nejnovějšího osmiválce pro Corvettu večetně ostré verze ZR1. V minulosti jej používal třeba desetiválec Dodge Viper. Na druhou stranu třeba současný osmiválec Fordu Mustang má rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec.

Druhou obecnou nevýhodou je vyšší tepelná roztažnost (dilatace). Opět nesoulad s moderními evropskými motory, které dnes pracují při mnohem vyšší teplotě, mnohdy přes 105 stupňů. V USA je však napříč velmi odlišné klima. Jiné je na Floridě, jiné na Aljašce. Jenže americký motor musí spolehlivě fungovat všude. Rozvod OHV je ovšem zcela nevhodný v případě použití víceventilového rozvodu. Proto se v kombinaci s rozvodem OHV nesetkáte s více než nezbytnými dvěma ventily na válec.

Když se vrátíme k výhodám motorů s tyčkovým rozvodem, tak jednou z nich může být nižší hmotnost v porovnání s obdobně řešeným a objemově srovnatelným agregátem s vačkovým hřídelem v hlavě. A dále se někde uvádí nižší těžiště, což je dáno právě absencí vačkového hřídele v hlavě, který je sám o sobě dost hmotný. Další výhodou je údajně zpravidla nižší stavební výška motoru, což třeba tvůrci sportovních vozů Corvette či Viperu jistě ocenili.

Video

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky Zakladatel Mall.cz Fryc investoval v USA do kosmetického start-upu. Teď inkasuje zisky

Start-up GlamSt uruguayské podnikatelky Agustiny Sartori…

Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem Evropský parlament schválil největší dohodu o volném obchodu s Japonskem

Evropský parlament dnes schválil obchodní dohodu s…

Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

 

Štítky Technika Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit záchranka a radnice: Praha 8 bude jednat o dokončení stavby

Kontroverzní Centrum Palmovka, kde má sídlit…

Praha 8 chce jednat s firmou Metrostav o dostavbě Centra Palmovka. Společnost v listopadu kvůli chybějícím…

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání, moderátor hledá svědky

Hádka o zmláceného Tunu: Klub i ochranka se brání,…

Kontroverzní moderátor Jan Tuna (45) skončil po firemním vánočním večírku v nemocnici, protože prý podle…

 

iSport.cz

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj dvojnásobek, jásal Klopp

Spasitel Alisson. Dvě miliardy? Dal bych za něj…

Přesně kvůli takovým momentům přicházel. Brankář Liverpoolu Alisson Becker klíčovým zákrokem v nastavení zápasu…

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily a koho ještě chce?

Mistrovy přestupové šachy. Jak se Kometě daří posily…

Dva tituly, jeden tým. Tak by se dala shrnout nadvláda Komety nad posledními dvěma extraligovými ročníky.…

 

Reflex.cz

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích

10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na…

Plány na stažení vojsk začaly v Moskvě získávat reálné obrysy krátce po nástupu Michaila Gorbačova. Nový…

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s francouzskou revolucí a proč zrovna žlutá vesta?

Proč se Francouzi zbláznili, co spojuje protesty s…

Francouzi vraždí policii i sebe navzájem kvůli zdražení pohonných hmot. Cizinci se to musí zdát naprosto šílené…