Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Týmy F1 odhalily své zbraně pro sezónu 2016

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Stáje formule 1 vytahují své trumfy pro nadcházející ročník mistrovství světa Před, případně během testů v Barceloně představily své nové vozy. Známá je i kompletní podoba startovního roštu.

Monoposty nejvyšší kategorie se pro letošní rok příliš nezměnily. Už třetí sezónu je pohánějí výhradně vidlicové turbodmychadlem přeplňované šestiválce objemu 1,6 l. Ty doplňuje elektromotor. Hybridní systémy dosahují výkonu zhruba 567 kW (770 koní). Honda ale má prý až 978 koní, tedy 720 kW. Motory je možné konečně vyvíjet, alternativa v podobě konvenčních V6 turbo 2,2 l od nezávislého dodavatele byla rychle smetena ze stolu. Všechny využívají osmistupňové polosamočinné převodovky. Věší změny předpisů se plánují až na příští rok. Monopolním dodavatelem pneumatik zůstává Pirelli.

Prvním, kdo odhalil letošní auto, byl Renault, už 3. února. V pátek 19. 2. se přidaly stáje Williams a Ferrari, během uplynulého víkendu Mercedes, McLaren a Haas. U příležitosti pondělních testů v Barceloně (22. února) představily své nové vozy i zbylé stáje. Toro Rosso zatím nevyjelo v závodních barvách a Sauber ještě zkouší upravený loňský monopost, nový zatím nemá dokončený. Manor MRT05 připomíná svým modročerveným zbarvením a bílým pruhem neúspěšný britský Spirit 201C s motorem Honda Turbo (1983). Manor se konečně vrátil k původnímu názvu, pod kterým měl do F1 vstoupit už v roce 2010, než přišel Richard Branson (Virgin) a poté ruská Marussia. Je ale jediným týmem, který přežil celých šest let, byť se změnami majitelů. A loni měl přitom hodně namále. Úplným nováčkem je stáj amerického obchodníka Gene Haas, ten nemá nic společného se slavným Carlem Haasem.

F1 2016 – Týmy, vozy, piloti
Mercedes AMG F1 W07 HybridLewis Hamilton (GB)Nico Rosberg (D)
Ferrari SF16-HSebastian Vettel (D)Kimi Räikkönen (FIN)
Williams – Mercedes FW38Valtteri Bottas (FIN)Felipe Massa (BR)
Red Bull – TAG-Heuer RB12Daniil Kvjat (RUS)Daniel Ricciardo (AUS)
Force India – Mercedes VJM09Sergio Pérez (MEX)Nico Hülkenberg (D)
Renault R.S. 16Kevin Magnussen (DK)Jolyon Palmer (GB)
Toro Rosso – Ferrari STR11Max Verstappen (NL)Carlos Sainz (E)
Sauber – Ferrari C35Felipe Nasr (BR)Marcus Ericsson (S)
McLaren – Honda MP4-31Jenson Button (GB)Fernando Alonso (E)
Manor – Mercedes MRT05Pascal Wehrlein (D)Rio Haryanto (RI)
Haas – Ferrari VF-16Romain Grosjean (F)Esteban Gutiérrez (MEX)

Startovní rošt se díky jejímu příchodu rozšířil o dva vozy, uvidíme jich tedy celkem 22. V jezdeckých sestavách nedošlo k žádným větším změnám. Red Bull, už bez Infiniti v názvu, si sice ponechal agregáty francouzské výroby, ale ponesou značku hodinek TAG-Heuer. Dlouholetý partner McLarenu (na motory TAG Turbo vyvinuté u Porsche nelze zapomenout, vyhrály tři tituly s Laudou a Prostem v řadě za sebou) změnil působiště. Italská juniorka „rudých býků“ Toro Rosso se po dvou letech spojených s Renaultem vrátila k motorům Ferrari. Ty používá i nový Haas VF-16. Američané angažovali do svých řad Romaina Grosjeana, který utekl od bývalého Lotusu, dále pak Estebana Gutiérreze, Mexičan má za sebou dva roky na Sauberu, loni chyběl. Gene Haas nechtěl v kokpitu žádné nováčky.

Jeden z nich ale nastoupí u Renaultu, který převzal zpět právě zmiňovaný Lotus. Do kokpitu se vrací v jeho barvách Dán Kevin Magnussen, ten byl „odejit“ od McLarenu. Doplní ho debutant Jolyon Palmer, mistr GP2 2014 a syn Jonathana Palmera, taktéž bývalého pilota F1 z 80. let. „Bourák“ Pastor Maldonado dostal vyhazov, sponzor PDVSA neplatil. Kámen na kameni nezůstal u Manoru alias MRT. Díky výměně agregátů Ferrari za Mercedes usedne do kokpitu junior trojcípé hvězdy a šampion DTM Pascal Wehrlein, k němu přibyl první Indonésan v historii Rio Haryanto, loni čtvrtý v GP2. Sestava Will Stevens-Roberto Merhi-Alexander Rossi tak vzala zasvé.

Největším favoritem na zisk titulu je pochopitelně obhájce Mercedes s Hamiltonem a Rosbergem. Už pondělní barcelonské testy naznačily, že se musí počítat i s Vettelem na Ferrari, který byl ze všech nejrychlejší. Následoval právě mistr světa z posledních dvou let, Ricciardo (Red Bull), Bottas (Williams), rychlou force indii pilotoval devatenáctiletý Mexičan Alfonso Celis, loni jezdec GP3 a formule Renault. Šestý skončil Button, který ujel celkem 88 kol, což je oproti loňské mizérii Hondy obrovský progres. Za ním se srovnali Sainz (Toro Rosso), Ericsson (Sauber), Wehrlein /Manor), Grosjean (Haas) a nejpomalejší Palmer na Renaultu R.S. 16. Testy v Katalánsku budou pokračovat až do čtvrtka 25. února.

První Grand Prix se jede v Melbourne 20. března. Evropská sezóna začíná 1. května v ruském Soči a končí 4. září na Monze, posledním závodem je Abú Zabí 27. listopadu. Novinku v kalendáři představuje GP Evropy v ázerbájdžánské metropoli Baku 19. června. Vrací se německý Hockenheim, Nemusí se pochopitelně uskutečnit všechny podniky, otazník visí třeba nad staroslavnou Monzou... Ale pokud ano, bude jich rekordních jednadvacet.

Kalendář Velkých cen F1 2016
20. březen 2016AustrálieAlbert Park, Melbourne
3. duben 2016BahrajnSakhir
17. duben 2016ČínaŠanghaj
1. květen 2016RuskoSoči
15. květen 2016ŠpanělskoCatalunya, Barcelona
29. květen 2016MonakoMonte Carlo
12. červen 2016KanadaMontreal
19. červen 2016EvropaBaku, Ázerbájdžán
3. červenec 2016RakouskoRed Bull Ring, Spielberg
10. červenec 2016Velká BritánieSilverstone
24. červenec 2016MaďarskoHungaroring, Budapešť
31. červenec 2016NěmeckoHockenheimring
28. srpen 2016BelgieSpa-Francorchamps
4. září 2016ItálieMonza
18. září 2016SingapurMarina Bay
2. říjen 2016MalajsieSepang, Kuala Lumpur
9. říjen 2016JaponskoSuzuka
23.10. 2016USAAustin
30. říjen 2016MexikoMexico City
13. listopad 2016BrazílieInterlagos, Sao Paulo
27. listopad 2016Abú ZabíYas Marina

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
24. 2. 2016 10:24
Re: VÍTE PROČ F1 CHCÍPÁ a JEŠTĚ DLOUHO BUDE ??
Nejlepší éra F1 byla 70-80-90 léta, pak to začalo pomalu upadat. od 2010 ten úpadek začal ještě akcelerovat. ;-\
24. 2. 2016 10:21
Re: Honda 978PS ??
Spíš neochota než že by to nezvládla. Komunikace s Hondou bývala špatná. Proto Brawn GP začal používat Mercedes motory. Pasovaly jim do auta líp než motory Ferrari a spolupráce s Hondou byla mizerná.
24. 2. 2016 10:15
Re: Honda 978PS ??
Hele taky mě to překvapilo, ale aerodynamika je fakt nejdůležitější. Samozřejmě i auto se sebelepší aerodynamikou nemá šanci bez dobrýho motoru. Co mě taky překvapilo, že je tak důležitá převodovka, která minimálně narušuje tok vzduchu za autem.
24. 2. 2016 10:07
Re: VÍTE PROČ F1 CHCÍPÁ a JEŠTĚ DLOUHO BUDE ??
ee že chcípá je jedině dobře protože to nebyl moto(sport) tam sportovně pozitivního nebylo vůbec nic jen přelejvání nehorázných petrodolarů a plýtvání zdroji když pominu zbytečný ohřívání planety a magoření mladých mozků co v pátek vylezli z kolbenky. Hele vod zlomený nohy šumejkra na silverstonu to stejnak stálo za pendrek takže eko šaškárny potlašili motošaškárnu a BUDE KONEČNĚ KLÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍD >:D >:D >:D >:D >:D
24. 2. 2016 09:52
Re: VÍTE PROČ F1 CHCÍPÁ a JEŠTĚ DLOUHO BUDE ??
:yes:
By me zajimalo, kdy tomu zacnou merit emise a bude to muset plnit nejakou eko-normu >:-[]