14.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

UAZ v nové době: Terénní specialista žije dál

 

Ruská automobilka UAZ přežila rozpad SSSR, a přestože už není tak důležitá jako kdysi, žije dál. Navíc pracuje na zcela novém modelu.

Historie UAZu (Uljanovský automobilový závod) se datuje do roku 1941, kdy v návaznosti na německou invazi do SSSR bylo sovětským ministerstvem obrany rozhodnuto o přesunu výroby moskevského závodu ZiS do města Uljanovsk. První vozy – nákladní ZiS-5 – pak v Uljanovsku vznikly v květnu 1942.

Produkce aut v Uljanovsku pokračuje i v následujících letech, kdy už bylo jasné, že Němci Sovětský svaz nedobijí. Závod se však přeorientovává na menší vozy, když začíná produkovat GAZ AA, zatímco produkce ZISu-5 se přesouvá do města Miass na Uralu.

Spolupráce s GAZem (Gorkého automobilový závod) neustává ani po válce. V roce 1956 se začíná v Uljanovsku vyrábět patrně nejznámější dílo jeho historie, GAZ 69, který se do té doby (od roku 1954) vyráběl v městě Gorkij (dnes Nižnij Novgorod), přímo v automobilce GAZ. Od té doby se UAZ na terénní modely pro armádu specializuje, přičemž GAZ 69 se z Uljanovsku vyváží i do zahraničí, celkem do 22 států světa.

Specialistou na armádní automobily UAZ zůstává i v době rozpadu Sovětského svazu, kdy vyrábí dvě modelové řady UAZ 3151 na UAZ 3741. První byla do poloviny osmdesátých letech známá jako UAZ 469, jednalo se o terénní vůz, jež na začátku sedmdesátých let nahradil GAZ 69. Druhá pak byla terénní dodávka, tzv. „Buchanka,“ neboli UAZ 452 vyráběný od poloviny šedesátých let, kdy se stal přepracovanou verzí tehdejšího UAZu 450. Oba přitom zůstávají ve výroby dodnes, což o vývoji UAZu v posledních desetiletích leccos vypovídá.

Techniku sice bylo nutné inovovat – kdysi moderní vozy byly na počátku devadesátých let možná stále schopné v terénu, zároveň ale už zoufale zastaralé – jenže UAZ neměl na výraznou modernizaci finanční prostředky. To dokazuje třeba případ dua UAZ 3171/3172 (podle velikosti) z roku 1992, které bylo poněkud kompromisním řešením.

Tato dvojice měla sice na svoji dobu vcelku moderně pojatou karoserii, útroby byly ale shodné s dosavadním UAZem 3151. Potenciální nástupce 3151 se světlostí 330 mm a možností uzavření všech tří diferenciálů se nakonec do sériové výroby ani nedostal, o stávající 3151 byl v některých kruzích stále zájem, a tak UAZ pokračoval v jeho výrobě – v roce 1997 dokonce přichází 3153, prodloužená verze 3151. Nedostatek financí tak automobilka řešila tím, že se zaměřila na klienty žádající doslova rustikální automobil. Těch možná nebylo tolik, na obživu firmy to ale nějak stačilo.

V UAZu se ale myšlenky na nový vůz přece jen nevzdávaly, výsledkem čehož byl nakonec v roce 1997 UAZ 3160. Ten navazoval na koncepci prototypů 3171/3172, což znamenalo využití techniky stávajícího UAZu 3151 v modernějším hávu. Automobil dlouhý 4,63 metru si tak sice uchoval stálý pohon všech kol, ten však ukryl v nové karoserii navržené společně s VAZem. Ta byla sice pětidveřová, krátký rozvor ale byl pro využitelnost zadních dveří značně kompromisní. I proto v roce 2000 následuje prodloužený 3162 „Simbir.“

Začátek nového milénia byl pro UAZ vůbec důležitý. Automobilka rovněž finišuje vývoj dodávky UAZ 3165, která uveze až 15 osob, a mění majitele. Většinovým vlastníkem se v rámci privatizace stává podnik Severstal podnikající v ocelářství a důlním průmyslu, který investuje do modernizace výroby a produktů.

V roce 2003 díky tomu přichází na trh UAZ Hunter, výrazně modernizovaná verze stávající 3151, a o rok později UAZ Patriot, který nahradil simbir. Jestliže první novinka zůstává ryzím offroadem, ta druhá se designově přiblížila dnes módním SUV. Ve srovnání s tradičními zástupci segmentu je ale mnohem schopnější v terénu – také patriot si totiž uchoval osvědčenou techniku v podobě stálého pohonu všech kol.

UAZ AMC 3163 Patriot - Po širé stepi za Ural

A právě s modely hunter a patriot, byť průběžně modernizovanými, UAZ vydržel dodnes. Portfolio značky je navíc díky různým modifikacím poměrně široké. Od patriotu je od roku 2008 odvozen také pick-up, což znamená různé nástavby. V produkci navíc zůstává i slavná „Buchanka.“ UAZ 452 je vedle osobní verze a dodávky dostupný také ve formě sanitního vozu nebo dokonce školního autobusu. Vedle domovského Ruska se navíc vozy UAZu montují také třeba ve Vietnamu, v minulosti se dokonce krátce stavěly i v USA.

Navzdory už poměrně historickému portfoliu se zdá, že se UAZu celkem daří. Automobilka dokonce pracuje na zcela novém voze, který proti stávající nabídce bude velice odlišný. UAZ 3170 bude totiž postaveno na zcela nové platformě s nezávislým zavěšením, což je proti dnešním žebřinovým rámům velký rozdíl. Jak už to ale tak u ruských výrobců bývá, na nové SUV (dle některých zdrojů crossover) si ještě počkáme. UAZ 3170 se totiž začne prodávat nejdříve v roce 2019. Do té doby se musíme smířit se stávající nabídkou, která ani pro české zákazníky není tak nezajímavá, jak by se mohlo zdát. Za prvních šest měsíců letošního roku se v Česku totiž prodalo 33 uazů, což není úplně špatné číslo s ohledem na značku, která se u nás vlastně nijak neprezentuje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky SUV Nové modely

 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…