27.11. 2015 Martin Vaculík

Úpravy motorů TDI: Možná nebude tak zle. Zvýší se i vstřikovací tlak, řekl vývojář

Úpravy motorů TDI: Možná nebude tak zle. Zvýší se i vstřikovací tlak, řekl vývojář

Na základě včerejšího článku o úpravách motorů spojených s kauzou Dieselgate se nám anonymně ozval jeden z pracovníků oddělení vývoje motorů Škody Auto. Prozradil nám, o co konkrétně při úpravách půjde.

Naše články samozřejmě čtou i v Mladé Boleslavi, včetně oddělení vývoje motorů. Na ten ze včerejška jeden z vývojářů zareagoval anonymním telefonátem. Pracovníci technického vývoje s novináři nesmí mluvit v žádném případě, natož v tak citlivé věci, jako je Dieselgate.

Vývojář: Ten popis fyzikálních důsledků zvýšeného objemu recirkulovaných plynů máte správný. Přesto jsme přesvědčeni, že spotřeba paliva majitelům nevzroste.

My: Tomu nemůžeme věřit. Zvýšené množství recirkulovaných plynů a výraznější škrcení motoru vždy znamenají pokles jeho účinnosti.

Úpravy motoru 1.6 TDI kvůli Dieselgate: Co přinese ucpávka? Třeba vyšší spotřebu...

Vývojář: To ano, ale úprava zároveň obsahuje věci, které to kompenzují. A to i bez výměny vstřikovačů a mechaniky motoru.

My: Taková informace je nám na nic, čtenáři budou chtít vědět, v čem to spočívá, aby si mohli udělat úsudek, zda na tu servisní kampaň jet.

Vývojář: No dobře. Zvýšíme vstřikovací tlak. Jednak vyšší energií vstřiku lépe rozprášíme palivo, jednak stihneme potřebné množství vstříknout za kratší dobu, takže palivo má více času na to, aby se stihlo odpařit. Synergií obou efektů je pravidelnější rozptýlení paliva ve spalovacím prostoru a méně relativně chudších míst, kde právě oxidů dusíku vznikalo nejvíce.

My: Ano, to tak fyzikálně je. Nárůst vstřikovacích tlaků skutečně pomáhá dieselům k lepším ekologickým parametrům. Ale proč to výrobce neudělal už před tím? Nezkrátí se tím životnost vstřikovačů a dalších komponentů, které už mají lidé na svých vozech navíc částečně opotřebené?

Vývojář: Za těch sedm let vývoje, které nás dělí od uvedení prvních agregátů EA 189 Euro 5, jsme v řízení dieselů velice pokročili. Dřív nebylo možné zvýšit vstřikovací tlak proto, že zavření ventilu v injektoru provázel silný tlakový překmit. Naučili jsme se modulovat ovládací signál tak, aby se ventil zavíral plynuleji. Celkově vstřikovanou dávku dokážeme nyní regulovat přesněji – i díky lepšímu měření hmotnosti nasávaného vzduchu zmíněném ve vašich předchozích článcích.

Úpravy motorů kvůli Dieselgate: Známe další podrobnosti, ilustrace mate

My: No a co ta životnost?

Vývojář: Souvisí to s tím, co říkám. Tedy vstřikovače ani před tím neničil ten maximální statický tlak, dejme tomu 1600 barů. Destruktivně působily zejména tlakové rázy, kdy vstřikovač je při zavření namáhán nejen tlakem, ale ještě musí zkrotit i kinetickou energii rozjetého paliva. Tyto překmity jsme dokázali snížit i při zvýšení maximální hodnoty tlaku. Navíc jsme řídicí jednotku naučili lépe srovnávat vstřikovaná množství v jednotlivých válcích. A hlavně se nyní dokáže lépe adaptovat na aktuální stav, tedy třeba i opotřebené vstřikovače.

My: Takže by již nemělo docházet k situacím, že 1.6 TDI po zahřátí začne vynechávat, servis to vyřeší drahou montáží nových vstřikovačů, ale ty staré po změření na stanici i rozebrání nevykážou žádné opotřebení?

Vývojář: Jsem přesvědčen, že se zlepší schopnost motoru využít vstřikovače po celou dobu jejich životnosti. Vše ještě ověříme životnostními zkouškami.

My: Kdy musíte mít tu práci hotovou? Tedy kdy bude servisní kampaň připravená pro zákazníky?

Vývojář: U 2.0 TDI se mluví o březnu 2016, úpravy pro 1.6 TDI pravděpodobně půjdou do servisů v září – pokud nám vyjdou dobře zmíněné životnostní zkoušky.

Nyní již tedy podrobně známe strategie, které VW hodlá použít ke snížení emisí NOx u svých dieselů Euro 5. Zda výsledek úpravy bude v ostatních parametrech (spotřeba, jízdní odezva, zanášení ventilu EGR karbonem, kontaminace oleje sazemi) pozitivní či negativní, nelze v tuto chvíli jednoznačně posoudit.

Rozhodně vám můžeme slíbit, že jakmile budou úpravy k dispozici, otestujeme je ve Světě motorů jako první. A až poté vydáme doporučení, zda se uživatelům vozidel vyplatí na akci jet, či je lepší ponechat si stávající software. Pokud teď nadskakujete, že ministr Ťok přeci říkal, že ta akce bude povinná, tak nebojte – nic se nejí tak horké, jak se to uvaří.

Ministr musí strašit, aby různí zelení fundamentalisté neřvali, že se pro to nic nedělá. Absurditou největší budiž, že nikdy nikdo nenaměřil, že by Volkswagen dělal vyšší emise NOx než jiná auta. Většina nezávislých měření dokonce ukazuje na opak. Neexistuje tak právní rámec, na základě kterého by někdo mohl zbavit technické způsobilosti vaše auto, kterému už stát jednou vydal homologaci. Zpětně byste totiž vy mohli žalovat stát, proč pouští do provozu nová auta a nechá vás vydat za ně peníze, když pak ta auto neplní homologační podmínky. Čili nebojte, času na rozhodnutí bude dost. Je pravda, že ministerstvo životního prostředí by si představovalo, že se upraví 90 procent aut. Ostře to však kontrastuje s výsledky jiných svolávacích akcí a servisních kampaní: Například životu nebezpečné airbagy Tacata si nechalo vyměnit jen 30 procent majitelů vozidel.

Spolupracujeme s TipCars.com
Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
 

Přidat názorDiskuse: Úpravy motorů TDI: Možná nebude tak zle.…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Online: Velká cena Monaka 2017

Ferrari po 16 letech vyhrálo v Monaku! Triumfoval Vettel před Räikkönenem

Dnes 13:30

Vettel si připsal třetí vítězství sezóny formule 1, když vyhrál Velkou cenu Monaka! Úspěch Ferrari podtrhl druhým místem Räikkönen.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Horké dny budou v Praze pokračovat: Nastoupí také bouřky

Pražané, připravte se na horký týden. Podle předpovědi odborníků bude teplý ráz počasí pokračovat i v…

 

iSport.cz

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová, když osušila slzy

Pořád to ve mně je, jásala po vítězství Kvitová,…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Mezi novináře přišla v tričku se stejným nápisem, jako měli její nejbližší na tribuně. Kuráž,…

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme uspět doma i v cizině

Nový kouč Sparty: Začínám se učit česky, musíme…

Nechce dávat sliby dopředu, ale uvědomuje si, že Sparta musí být úspěšná nejen na domácí půdě. Nový trenér týmu…

 

Reflex.cz

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…