reklama


Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)

Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)

 

Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená přijít o více než polovinu klientů.

Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená (v některých třídách) přijít o více než polovinu zákazníků…

Když BMW zavedlo do trojkové a pětkové řady na počátku devadesátých let vznětový řadový šestiválec 2498 cm3 o výkonu 105 kW při 4800 ot/min, byl to tehdy vrchol sportovního vznětového vyžití za volantem osobního automobilu. Aby byla odlišena charakteristika tohoto modelu, přibylo v názvu modelu k tradičnímu „td“ ještě sportovní písmeno „s“. BMW 325tds mělo nejvyšší točivý moment 260 Nm při 2200 ot./min, zrychlovalo z klidu na 100 km/h za 10,4 s a jelo rychlostí až 214 km/h. Ano toto byl vrchol dieselových motorů před deseti lety, kterému byly schopny konkurovat snad jen čtyřválce 2,5 td Alfy Romeo, nebo řadové třílitrové šestiválce Mercedesu.

V luxusní třídě nabízel diesel pouze Mercedes-Benz v modelu S 350 Turbo D (3449 cm3, 110 kW, 310 Nm), ale ten měl s 1940 kg vážícím „mamutem“ velké problémy. Luxusní cestování se muselo omezit na klidnou jízdu: zrychlení z klidu na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 185 km/h. BMW ani Audi v největších limuzínách žádný naftový motor nemělo. Až třetinový podíl vznětových Mercedesů třídy S, však nenechal konkurenci dlouho bez povšimnutí.

Na řadu přišly postupně další silné šestiválce, prakticky výhradně s přeplňováním turbodmychadlem, vylepšené přímé vstřikování s rotačními vstřikovacími čerpadly, později také nové systémy čerpadlo-tryska a common-rail. Do luxusní třídy se dostaly vznětové vidlicové osmiválce, které dnes tvoří vrchol dieselové nabídky BMW, Mercedesu i Audi, ale všechny stojí více než 2,5 miliónu Kč. Pokud se spokojíte s velikostí třídy E, je tu Mercedes-Benz E400 CDI za necelé dva miliony. Korunu modernímu dieselovému věku a vlastně i sobě, nasadil Volkswagen desetiválcovým TDI pro Phaeton a Touareg. Phaeton V10 TDI je v současné době nejdražším a nejvýkonnějším dieselem na českém trhu s cenou začínající na 2,74 milionu Kč (Touareg se stejným motorem je za 2,41 milionu Kč).

Po deseti letech tvoří podíl prodeje vznětových verzí v luxusní třídě zhruba 50%, když například sedmičková BMW u nás objednávají zákazníci v 75% případů s dieselem, Phaetony jsou na tom podobně a nejprodávanější limuzína Audi A8 byla v první polovině roku dodána 47 zákazníkům s dieselem (tj. přes 52 % prodeje tohoto modelu).

O třídu níže, ve „vyšší střední“ je situace ještě jasnější. Hlavní rivalové dodávají převážně vznětové modely: Audi A6 (76 % dieselů), BMW 5 (57 %), Mercedes-Benz E (80 %), Peugeot 607 (80 %). Celkově je vyšší střední třída nejvíce „naftová“ ze všech kategorií.

Německá produkce mezi sebe zatím příliš mnoho konkurentů nepustila, první vlaštovkou je šestiválec 2,7 V6, který je nyní v Jaguaru a Land Roveru, ale časem najde cestu také do modelů skupiny PSA.

Silné vznětové motory v dnešních osobních automobilech
 Uspoř. válcůZdvih. objemVýkonPohot. hmotn.Komb. spotřebaZrychl. 0-100 km/hnejvyšší rychlostCena
  [cm3][kW][kg][l/100 km][s][km/h][Kč]
VW Phaeton V10 TDI 4motionV104921230247511,46,92502.740.700,-
Audi A8 4.0 TDI quattroV8393620220159,66,72502.610.000,-
BMW 535dR62993200-86,525049.300,-Euro
BMW 740dV8390119020159,77,42502.582.900,-
Mercedes-Benz S 400 CDIV8399618419159,67,82502.729.000,-
Audi A8 3.0 TDI quattroV6296717119058,57,82432.049.000,-
Mercedes-Benz C 30 CDI AMGR5295017015807,66,82501.713.000,-
Audi A6 3.0 TDI quattroV629671651765 8,37,32431.444.200,-
BMW 530dR6299316015956,97,12451.393.900,-
BMW 730dR6299316019008,582351.957.700,-
Jaguar S-Type 2,7V6272015217347,18,52301.445.000,-
BMW 330dR6299315015406,67,22421.145.200,-
Mercedes-Benz E 320 CDIR6322215016606,97,72431.443.000,-

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Asadova armáda dobývá povstalecké části Halabu Asadova armáda dobývá povstalecké části Halabu

Syrská armáda s podporou svých spojeneckých sil dobyla v…

„Čert vem Babiše.“ Podnikatelé protestovali proti EET „Čert vem Babiše.“ Podnikatelé protestovali proti EET

Na Václavském náměstí v Praze dnes po poledni…

Venezuelu vyhodili z obchodního sdružení Mercosur Venezuelu vyhodili z obchodního sdružení Mercosur

Venezuela byla kvůli neplnění podmínek členství vyloučena…

Prima tři hodiny nevysílala, vypadly všechny stanice Prima tři hodiny nevysílala, vypadly všechny stanice

Televize Prima se dnes okolo poledne zhruba tři hodiny…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Míří k nám Dacia za 95 tisíc? Míří k nám Dacia za 95 tisíc? "Nikdy neříkej nikdy," prozradil ředitel

Na evropský trh by mohlo dorazit nové nejlevnější auto.…

 






 
Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?

Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?

Dnes 15:23

Finský soutěžní jezdec Esapekka Lappi se stal na Australské rallye s vozem Škoda Fabia R5 mistrem světa kategorie WRC2. Česká značka dosáhla jednoho z největších úspěchů v historii.




Blesk.cz

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich prodat až desetimiliony

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich…

Trh s chytrými brýlemi v minulosti nejvíce iniciovaný prodejem Google Glass po rychlém startu prakticky utichl.…

Víme, kdo nahradí Czadernovou na Nově! Začínala jako rosnička

Víme, kdo nahradí Czadernovou na Nově! Začínala jako…

Novou moderátorkou Televizních novin, hlavní zpravodajské relace televize Nova, se stane Petra Svoboda (33)! Ta…

 

iSport.cz

Koho vezmou za Rosberga? Blízko je vychovaný mladík, šanci má i Button

Koho vezmou za Rosberga? Blízko je vychovaný mladík,…

Všichni piloti formule 1, kteří letos podepsali nové smlouvy, si nyní rvou vlasy. Nečekaným odchodem Nika…

Slavia v euforii! Škoda loboval jako Poborský: Radil mi i trenér gólmanů

Slavia v euforii! Škoda loboval jako Poborský: Radil…

Úžasná jízda! Fotbalisté Slavie neprohráli ani 12. ligový zápas pod trenérem Jaroslavem Šilhavým, v 16. kole…

 

Reflex.cz

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a ve skutečnosti řídí Islámský stát on

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a…

Britský deník Daily Star přišel v pátek s největší konspirační teorií letošního roku – podle jeho zdrojů irácký…

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po třiceti letech!

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po…

Postava Elektry zdomácněla v komiksech nakladatelství Marvel prakticky od svého zářného uvedení jakožto osudová…

 
 
reklama