Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)

Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)

 

Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená přijít o více než polovinu klientů.

Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená (v některých třídách) přijít o více než polovinu zákazníků…

Když BMW zavedlo do trojkové a pětkové řady na počátku devadesátých let vznětový řadový šestiválec 2498 cm3 o výkonu 105 kW při 4800 ot/min, byl to tehdy vrchol sportovního vznětového vyžití za volantem osobního automobilu. Aby byla odlišena charakteristika tohoto modelu, přibylo v názvu modelu k tradičnímu „td“ ještě sportovní písmeno „s“. BMW 325tds mělo nejvyšší točivý moment 260 Nm při 2200 ot./min, zrychlovalo z klidu na 100 km/h za 10,4 s a jelo rychlostí až 214 km/h. Ano toto byl vrchol dieselových motorů před deseti lety, kterému byly schopny konkurovat snad jen čtyřválce 2,5 td Alfy Romeo, nebo řadové třílitrové šestiválce Mercedesu.

V luxusní třídě nabízel diesel pouze Mercedes-Benz v modelu S 350 Turbo D (3449 cm3, 110 kW, 310 Nm), ale ten měl s 1940 kg vážícím „mamutem“ velké problémy. Luxusní cestování se muselo omezit na klidnou jízdu: zrychlení z klidu na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 185 km/h. BMW ani Audi v největších limuzínách žádný naftový motor nemělo. Až třetinový podíl vznětových Mercedesů třídy S, však nenechal konkurenci dlouho bez povšimnutí.

Na řadu přišly postupně další silné šestiválce, prakticky výhradně s přeplňováním turbodmychadlem, vylepšené přímé vstřikování s rotačními vstřikovacími čerpadly, později také nové systémy čerpadlo-tryska a common-rail. Do luxusní třídy se dostaly vznětové vidlicové osmiválce, které dnes tvoří vrchol dieselové nabídky BMW, Mercedesu i Audi, ale všechny stojí více než 2,5 miliónu Kč. Pokud se spokojíte s velikostí třídy E, je tu Mercedes-Benz E400 CDI za necelé dva miliony. Korunu modernímu dieselovému věku a vlastně i sobě, nasadil Volkswagen desetiválcovým TDI pro Phaeton a Touareg. Phaeton V10 TDI je v současné době nejdražším a nejvýkonnějším dieselem na českém trhu s cenou začínající na 2,74 milionu Kč (Touareg se stejným motorem je za 2,41 milionu Kč).

Po deseti letech tvoří podíl prodeje vznětových verzí v luxusní třídě zhruba 50%, když například sedmičková BMW u nás objednávají zákazníci v 75% případů s dieselem, Phaetony jsou na tom podobně a nejprodávanější limuzína Audi A8 byla v první polovině roku dodána 47 zákazníkům s dieselem (tj. přes 52 % prodeje tohoto modelu).

O třídu níže, ve „vyšší střední“ je situace ještě jasnější. Hlavní rivalové dodávají převážně vznětové modely: Audi A6 (76 % dieselů), BMW 5 (57 %), Mercedes-Benz E (80 %), Peugeot 607 (80 %). Celkově je vyšší střední třída nejvíce „naftová“ ze všech kategorií.

Německá produkce mezi sebe zatím příliš mnoho konkurentů nepustila, první vlaštovkou je šestiválec 2,7 V6, který je nyní v Jaguaru a Land Roveru, ale časem najde cestu také do modelů skupiny PSA.

Silné vznětové motory v dnešních osobních automobilech
 Uspoř. válcůZdvih. objemVýkonPohot. hmotn.Komb. spotřebaZrychl. 0-100 km/hnejvyšší rychlostCena
  [cm3][kW][kg][l/100 km][s][km/h][Kč]
VW Phaeton V10 TDI 4motionV104921230247511,46,92502.740.700,-
Audi A8 4.0 TDI quattroV8393620220159,66,72502.610.000,-
BMW 535dR62993200-86,525049.300,-Euro
BMW 740dV8390119020159,77,42502.582.900,-
Mercedes-Benz S 400 CDIV8399618419159,67,82502.729.000,-
Audi A8 3.0 TDI quattroV6296717119058,57,82432.049.000,-
Mercedes-Benz C 30 CDI AMGR5295017015807,66,82501.713.000,-
Audi A6 3.0 TDI quattroV629671651765 8,37,32431.444.200,-
BMW 530dR6299316015956,97,12451.393.900,-
BMW 730dR6299316019008,582351.957.700,-
Jaguar S-Type 2,7V6272015217347,18,52301.445.000,-
BMW 330dR6299315015406,67,22421.145.200,-
Mercedes-Benz E 320 CDIR6322215016606,97,72431.443.000,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 

Štítky Mercedes-Benz

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky mezi elitou. Po Brightonu postupuje…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…