reklama


Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)

Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)

 

Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená přijít o více než polovinu klientů.

Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená (v některých třídách) přijít o více než polovinu zákazníků…

Když BMW zavedlo do trojkové a pětkové řady na počátku devadesátých let vznětový řadový šestiválec 2498 cm3 o výkonu 105 kW při 4800 ot/min, byl to tehdy vrchol sportovního vznětového vyžití za volantem osobního automobilu. Aby byla odlišena charakteristika tohoto modelu, přibylo v názvu modelu k tradičnímu „td“ ještě sportovní písmeno „s“. BMW 325tds mělo nejvyšší točivý moment 260 Nm při 2200 ot./min, zrychlovalo z klidu na 100 km/h za 10,4 s a jelo rychlostí až 214 km/h. Ano toto byl vrchol dieselových motorů před deseti lety, kterému byly schopny konkurovat snad jen čtyřválce 2,5 td Alfy Romeo, nebo řadové třílitrové šestiválce Mercedesu.

V luxusní třídě nabízel diesel pouze Mercedes-Benz v modelu S 350 Turbo D (3449 cm3, 110 kW, 310 Nm), ale ten měl s 1940 kg vážícím „mamutem“ velké problémy. Luxusní cestování se muselo omezit na klidnou jízdu: zrychlení z klidu na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 185 km/h. BMW ani Audi v největších limuzínách žádný naftový motor nemělo. Až třetinový podíl vznětových Mercedesů třídy S, však nenechal konkurenci dlouho bez povšimnutí.

Na řadu přišly postupně další silné šestiválce, prakticky výhradně s přeplňováním turbodmychadlem, vylepšené přímé vstřikování s rotačními vstřikovacími čerpadly, později také nové systémy čerpadlo-tryska a common-rail. Do luxusní třídy se dostaly vznětové vidlicové osmiválce, které dnes tvoří vrchol dieselové nabídky BMW, Mercedesu i Audi, ale všechny stojí více než 2,5 miliónu Kč. Pokud se spokojíte s velikostí třídy E, je tu Mercedes-Benz E400 CDI za necelé dva miliony. Korunu modernímu dieselovému věku a vlastně i sobě, nasadil Volkswagen desetiválcovým TDI pro Phaeton a Touareg. Phaeton V10 TDI je v současné době nejdražším a nejvýkonnějším dieselem na českém trhu s cenou začínající na 2,74 milionu Kč (Touareg se stejným motorem je za 2,41 milionu Kč).

Po deseti letech tvoří podíl prodeje vznětových verzí v luxusní třídě zhruba 50%, když například sedmičková BMW u nás objednávají zákazníci v 75% případů s dieselem, Phaetony jsou na tom podobně a nejprodávanější limuzína Audi A8 byla v první polovině roku dodána 47 zákazníkům s dieselem (tj. přes 52 % prodeje tohoto modelu).

O třídu níže, ve „vyšší střední“ je situace ještě jasnější. Hlavní rivalové dodávají převážně vznětové modely: Audi A6 (76 % dieselů), BMW 5 (57 %), Mercedes-Benz E (80 %), Peugeot 607 (80 %). Celkově je vyšší střední třída nejvíce „naftová“ ze všech kategorií.

Německá produkce mezi sebe zatím příliš mnoho konkurentů nepustila, první vlaštovkou je šestiválec 2,7 V6, který je nyní v Jaguaru a Land Roveru, ale časem najde cestu také do modelů skupiny PSA.

Silné vznětové motory v dnešních osobních automobilech
 Uspoř. válcůZdvih. objemVýkonPohot. hmotn.Komb. spotřebaZrychl. 0-100 km/hnejvyšší rychlostCena
  [cm3][kW][kg][l/100 km][s][km/h][Kč]
VW Phaeton V10 TDI 4motionV104921230247511,46,92502.740.700,-
Audi A8 4.0 TDI quattroV8393620220159,66,72502.610.000,-
BMW 535dR62993200-86,525049.300,-Euro
BMW 740dV8390119020159,77,42502.582.900,-
Mercedes-Benz S 400 CDIV8399618419159,67,82502.729.000,-
Audi A8 3.0 TDI quattroV6296717119058,57,82432.049.000,-
Mercedes-Benz C 30 CDI AMGR5295017015807,66,82501.713.000,-
Audi A6 3.0 TDI quattroV629671651765 8,37,32431.444.200,-
BMW 530dR6299316015956,97,12451.393.900,-
BMW 730dR6299316019008,582351.957.700,-
Jaguar S-Type 2,7V6272015217347,18,52301.445.000,-
BMW 330dR6299315015406,67,22421.145.200,-
Mercedes-Benz E 320 CDIR6322215016606,97,72431.443.000,-

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama