Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)
Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená (v některých třídách) přijít o více než polovinu zákazníků…
Když BMW zavedlo do trojkové a pětkové řady na počátku devadesátých let vznětový řadový šestiválec 2498 cm3 o výkonu 105 kW při 4800 ot/min, byl to tehdy vrchol sportovního vznětového vyžití za volantem osobního automobilu. Aby byla odlišena charakteristika tohoto modelu, přibylo v názvu modelu k tradičnímu „td“ ještě sportovní písmeno „s“. BMW 325tds mělo nejvyšší točivý moment 260 Nm při 2200 ot./min, zrychlovalo z klidu na 100 km/h za 10,4 s a jelo rychlostí až 214 km/h. Ano toto byl vrchol dieselových motorů před deseti lety, kterému byly schopny konkurovat snad jen čtyřválce 2,5 td Alfy Romeo, nebo řadové třílitrové šestiválce Mercedesu.
V luxusní třídě nabízel diesel pouze Mercedes-Benz v modelu S 350 Turbo D (3449 cm3, 110 kW, 310 Nm), ale ten měl s 1940 kg vážícím „mamutem“ velké problémy. Luxusní cestování se muselo omezit na klidnou jízdu: zrychlení z klidu na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 185 km/h. BMW ani Audi v největších limuzínách žádný naftový motor nemělo. Až třetinový podíl vznětových Mercedesů třídy S, však nenechal konkurenci dlouho bez povšimnutí.
Na řadu přišly postupně další silné šestiválce, prakticky výhradně s přeplňováním turbodmychadlem, vylepšené přímé vstřikování s rotačními vstřikovacími čerpadly, později také nové systémy čerpadlo-tryska a common-rail. Do luxusní třídy se dostaly vznětové vidlicové osmiválce, které dnes tvoří vrchol dieselové nabídky BMW, Mercedesu i Audi, ale všechny stojí více než 2,5 miliónu Kč. Pokud se spokojíte s velikostí třídy E, je tu Mercedes-Benz E400 CDI za necelé dva miliony. Korunu modernímu dieselovému věku a vlastně i sobě, nasadil Volkswagen desetiválcovým TDI pro Phaeton a Touareg. Phaeton V10 TDI je v současné době nejdražším a nejvýkonnějším dieselem na českém trhu s cenou začínající na 2,74 milionu Kč (Touareg se stejným motorem je za 2,41 milionu Kč).
Po deseti letech tvoří podíl prodeje vznětových verzí v luxusní třídě zhruba 50%, když například sedmičková BMW u nás objednávají zákazníci v 75% případů s dieselem, Phaetony jsou na tom podobně a nejprodávanější limuzína Audi A8 byla v první polovině roku dodána 47 zákazníkům s dieselem (tj. přes 52 % prodeje tohoto modelu).
O třídu níže, ve „vyšší střední“ je situace ještě jasnější. Hlavní rivalové dodávají převážně vznětové modely: Audi A6 (76 % dieselů), BMW 5 (57 %), Mercedes-Benz E (80 %), Peugeot 607 (80 %). Celkově je vyšší střední třída nejvíce „naftová“ ze všech kategorií.
Německá produkce mezi sebe zatím příliš mnoho konkurentů nepustila, první vlaštovkou je šestiválec 2,7 V6, který je nyní v Jaguaru a Land Roveru, ale časem najde cestu také do modelů skupiny PSA.
Silné vznětové motory v dnešních osobních automobilech | |||||||||||
Uspoř. válců | Zdvih. objem | Výkon | Pohot. hmotn. | Komb. spotřeba | Zrychl. 0-100 km/h | nejvyšší rychlost | Cena | ||||
[cm3] | [kW] | [kg] | [l/100 km] | [s] | [km/h] | [Kč] | |||||
VW Phaeton V10 TDI 4motion | V10 | 4921 | 230 | 2475 | 11,4 | 6,9 | 250 | 2.740.700,- | |||
Audi A8 4.0 TDI quattro | V8 | 3936 | 202 | 2015 | 9,6 | 6,7 | 250 | 2.610.000,- | |||
BMW 535d | R6 | 2993 | 200 | - | 8 | 6,5 | 250 | 49.300,-Euro | |||
BMW 740d | V8 | 3901 | 190 | 2015 | 9,7 | 7,4 | 250 | 2.582.900,- | |||
Mercedes-Benz S 400 CDI | V8 | 3996 | 184 | 1915 | 9,6 | 7,8 | 250 | 2.729.000,- | |||
Audi A8 3.0 TDI quattro | V6 | 2967 | 171 | 1905 | 8,5 | 7,8 | 243 | 2.049.000,- | |||
Mercedes-Benz C 30 CDI AMG | R5 | 2950 | 170 | 1580 | 7,6 | 6,8 | 250 | 1.713.000,- | |||
Audi A6 3.0 TDI quattro | V6 | 2967 | 165 | 1765 | 8,3 | 7,3 | 243 | 1.444.200,- | |||
BMW 530d | R6 | 2993 | 160 | 1595 | 6,9 | 7,1 | 245 | 1.393.900,- | |||
BMW 730d | R6 | 2993 | 160 | 1900 | 8,5 | 8 | 235 | 1.957.700,- | |||
Jaguar S-Type 2,7 | V6 | 2720 | 152 | 1734 | 7,1 | 8,5 | 230 | 1.445.000,- | |||
BMW 330d | R6 | 2993 | 150 | 1540 | 6,6 | 7,2 | 242 | 1.145.200,- | |||
Mercedes-Benz E 320 CDI | R6 | 3222 | 150 | 1660 | 6,9 | 7,7 | 243 | 1.443.000,- |