Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Velmi silné diesely na českém trhu (přehled)

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená přijít o více než polovinu klientů.

Před deseti lety se zájemce o výkonný vznětový motor v osobním automobilu musel spokojit s přibližně 105 kW a šesti válci. Dnes je kilowattů i více než dvojnásobek a válců až deset. Nemít v nabídce silný diesel znamená (v některých třídách) přijít o více než polovinu zákazníků…

Když BMW zavedlo do trojkové a pětkové řady na počátku devadesátých let vznětový řadový šestiválec 2498 cm3 o výkonu 105 kW při 4800 ot/min, byl to tehdy vrchol sportovního vznětového vyžití za volantem osobního automobilu. Aby byla odlišena charakteristika tohoto modelu, přibylo v názvu modelu k tradičnímu „td“ ještě sportovní písmeno „s“. BMW 325tds mělo nejvyšší točivý moment 260 Nm při 2200 ot./min, zrychlovalo z klidu na 100 km/h za 10,4 s a jelo rychlostí až 214 km/h. Ano toto byl vrchol dieselových motorů před deseti lety, kterému byly schopny konkurovat snad jen čtyřválce 2,5 td Alfy Romeo, nebo řadové třílitrové šestiválce Mercedesu.

V luxusní třídě nabízel diesel pouze Mercedes-Benz v modelu S 350 Turbo D (3449 cm3, 110 kW, 310 Nm), ale ten měl s 1940 kg vážícím „mamutem“ velké problémy. Luxusní cestování se muselo omezit na klidnou jízdu: zrychlení z klidu na 100 km/h za 12,9 s, nejvyšší rychlost 185 km/h. BMW ani Audi v největších limuzínách žádný naftový motor nemělo. Až třetinový podíl vznětových Mercedesů třídy S, však nenechal konkurenci dlouho bez povšimnutí.

Na řadu přišly postupně další silné šestiválce, prakticky výhradně s přeplňováním turbodmychadlem, vylepšené přímé vstřikování s rotačními vstřikovacími čerpadly, později také nové systémy čerpadlo-tryska a common-rail. Do luxusní třídy se dostaly vznětové vidlicové osmiválce, které dnes tvoří vrchol dieselové nabídky BMW, Mercedesu i Audi, ale všechny stojí více než 2,5 miliónu Kč. Pokud se spokojíte s velikostí třídy E, je tu Mercedes-Benz E400 CDI za necelé dva miliony. Korunu modernímu dieselovému věku a vlastně i sobě, nasadil Volkswagen desetiválcovým TDI pro Phaeton a Touareg. Phaeton V10 TDI je v současné době nejdražším a nejvýkonnějším dieselem na českém trhu s cenou začínající na 2,74 milionu Kč (Touareg se stejným motorem je za 2,41 milionu Kč).

Po deseti letech tvoří podíl prodeje vznětových verzí v luxusní třídě zhruba 50%, když například sedmičková BMW u nás objednávají zákazníci v 75% případů s dieselem, Phaetony jsou na tom podobně a nejprodávanější limuzína Audi A8 byla v první polovině roku dodána 47 zákazníkům s dieselem (tj. přes 52 % prodeje tohoto modelu).

O třídu níže, ve „vyšší střední“ je situace ještě jasnější. Hlavní rivalové dodávají převážně vznětové modely: Audi A6 (76 % dieselů), BMW 5 (57 %), Mercedes-Benz E (80 %), Peugeot 607 (80 %). Celkově je vyšší střední třída nejvíce „naftová“ ze všech kategorií.

Německá produkce mezi sebe zatím příliš mnoho konkurentů nepustila, první vlaštovkou je šestiválec 2,7 V6, který je nyní v Jaguaru a Land Roveru, ale časem najde cestu také do modelů skupiny PSA.

Silné vznětové motory v dnešních osobních automobilech
 Uspoř. válcůZdvih. objemVýkonPohot. hmotn.Komb. spotřebaZrychl. 0-100 km/hnejvyšší rychlostCena
  [cm3][kW][kg][l/100 km][s][km/h][Kč]
VW Phaeton V10 TDI 4motionV104921230247511,46,92502.740.700,-
Audi A8 4.0 TDI quattroV8393620220159,66,72502.610.000,-
BMW 535dR62993200-86,525049.300,-Euro
BMW 740dV8390119020159,77,42502.582.900,-
Mercedes-Benz S 400 CDIV8399618419159,67,82502.729.000,-
Audi A8 3.0 TDI quattroV6296717119058,57,82432.049.000,-
Mercedes-Benz C 30 CDI AMGR5295017015807,66,82501.713.000,-
Audi A6 3.0 TDI quattroV629671651765 8,37,32431.444.200,-
BMW 530dR6299316015956,97,12451.393.900,-
BMW 730dR6299316019008,582351.957.700,-
Jaguar S-Type 2,7V6272015217347,18,52301.445.000,-
BMW 330dR6299315015406,67,22421.145.200,-
Mercedes-Benz E 320 CDIR6322215016606,97,72431.443.000,-

Ondřej Láník
Diskuze (8)