21.2. 2019 Martin Machala Martin Machala

Virtuální závod v Octavia Cupu: Náročnější než realita

 

Mám za sebou svůj první virtuální závod. Bylo to daleko těžší, než jsem si dokázal představit.

Četl jsem to i v diskuzích, že je to slušně řečeno trochu pokleslá forma závodění, kluci a pánové sedí doma u počítače, točí volantem a hrají si na skutečné závodníky. Taky jsem tohle „závodění“ vnímal právě s těmi uvozovkami, maximálně jako vítanou formu tréninku nebo zpestření. Jako už párkrát v životě jsem se spletl.

Respektive, trénink i zpestření to bezesporu je, virtuální závodění je ale daleko náročnější disciplína, než by vás napadlo. A opravdu nelze srovnávat s klasickými počítačovými hrami.

Úplně nejvíc jsem se potýkal s chybějícími informacemi, vjemy. Fakt mi přišlo těžší posouvat se po sekundách a desetinkách ve virtuálním než skutečném autě. Zatímco v opravdovém závodním autě vnímáte jízdu prakticky všemi smysly a naprosto klíčová je mez adheze, ať už na brzdách nebo v zatáčce, za počítačem se můžete spolehnout jenom na svůj zrak. Nic jiného nemáte k dispozici. A to je, kluci a holky, strašný nezvyk. Jasná věc, řeknete si. Jenže když pak jezdíte v Mostě časy lehce pod 1:50 a snažíte se zrychlit, protože na Petra Fulína vám chybí něco přes dvě sekundy, najednou není kde brát. Jsem na brzdách pozdě? Nebo brzo? Můžu dát na výjezdu už plný plyn? Všechno tohle vnímáte právě a jenom zrakem, a to je sakra málo.

Fakt virtuální realita

Můj první simulátorový kontakt byl na „stroji“ Petra Fulína, který se skládal mimo jiné ze třech obrazovek. V plzeňské KartAreně mě ale můj kamarád Lukáš Folk usadil do na pohled jednoduššího simulátoru s jedinou obrazovkou a na hlavu nasadil brýle pro virtuální realitu. Pěkné. Prý se budu líp orientovat a bude mít větší přehled na trati.

Škoda Octavia RS 245 DSG – Prostě nejlepší…

Může být, ale s podobnými udělátky se mi vždycky dělalo blbě. „Tohle je nejnovější verze, ta by měla oči zatěžovat míň a celkově být snesitelnější,“ uklidňoval mě Lukáš. Pro jistotu jsem vysondoval nejrychlejší cestu k toaletě, první kola jsem však zvládl v pohodě. „Pokud se ti neudělalo špatně hned, teď už to bude dobré,“ věštil Lukáš. A měl pravdu. Po několika hodinách ve virtuální realitě jsem měl sice trochu vykoukané oči, špatně mi ale nebylo.

Už v prvním článku o virtuálním Octavia Cupu jsem psal, že auto by mělo svým chováním kopírovat originál. Poprvé jsem si virtuální octavii zkusil na Slovakiaringu, kde bohužel nemám porovnání, teď jsem se ale vydal do Mostu a mezi počítačovou a opravdovou octavii bych dal rovnítko. Shodovalo se všechno – brzdné body, rychlosti v zatáčkách i na výjezdech, maximálka na cílové rovince, zařazené převody. Však jsem se díky tomu docela rychle probojoval na čas kolem 1:50, který jsem v Mostě zajížděl i se skutečným závoďákem. Velice podobně si počínali i moji kolegové z Octavia Cupu, Petr Fulín, Petr Čížek a Tomáš Korený. Všichni se pohybovali plus minus na svém reálném. Já se v jednom z tréninků dokázal probojovat až na 1:49,2, v kvalifikaci jsem pak takové kolo poskládat nedokázal. A upřímně si neumím představit, že bych ještě zrychlil o nějakou tu sekundu a půl, abych se pohyboval úplně na špici. Lukáš mi sice tvrdil, že je potřeba hodiny a hodiny tréninku, v tuto chvíli ale za sebe netuším, kde bych ty necelé dvě sekundy našel.

Znovu jako ve skutečnosti

Do závodů jsem se nakonec kvalifikoval na dvacátém místě, čas byl něco kolem 1:49,5, celkově se nás v „Mostě“ sešlo třicet. Vyráželi jsme letmým startem, závody se jely dva (každý po pětadvaceti minutách), do druhého si pak prvních sedm jezdců obrátilo pozice. Vše tedy jako ve skutečném Octavia Cupu.

Pro mě ovšem s jedním velkým rozdílem – odpadly šílené nervy. Zatímco v opravdovém závoďáku jsem jako trémista od přírody trpěl před startem jako zvíře, s virtuálními brýlemi jsem cítil jen lehké napětí.

To se po několika kolech změnilo v mírnou frustraci, protože jsem po vlastní chybě spadl z těžce vybojovaného šestnáctého místa někam na pětadvacáté. Hecnul jsem se a nakonec to na chvost druhé desítky zvládl, byl to ale boj. Hlavně s koncentrací. Nezdá se to, ale udržet necelou půl hodinku soustředění jen takhle s brýlemi na hlavě… Žádná sranda. A skvělý trénink do skutečného závodění.

Škoda Octavia RS TSI – Malý krůček k dokonalosti

Do druhého závodu jsem tedy znovu odstartoval z konce druhé desítky, už po pár zatáčkách jsem se však vyhříval na čtvrtém místě! Moje radost trvala jen do té chvíli, než mi Lukáš sdělil, že jsem asi patnáct soupeřů předjel ve fázi virtuálního safety caru. Nováčkovská daň…

Vedení závodu mi můj prohřešek odpustilo, prý jsem svým ignorantstvím neovlivnil boj na čelních pozicích, a přihlédli také k tomu, že jsem virtuálně závodil poprvé. Konečnou desátou příčku tedy beru s velkou rezervou, tak vysoko svými výkony zatím rozhodně nepatřím.

Třeba se příště do desítky podívám už čistě, virtuální Octavia Cup mě opravdu dostal. Pokud byste se chtěli dozvědět bližší info, případně se také zúčastnit, mrkněte na assettocorsa.eu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Volit poštou budou jen Češi v cizině Volit poštou budou jen Češi v cizině

Více než čtvrt milionu českých občanů žijících…

Reakce na americký radar v Rumunsku: Rusko rozmístilo na Krymu bombardéry Reakce na americký radar v Rumunsku: Rusko rozmístilo na Krymu bombardéry

Rusko se rozhodlo rozmístit na anektovaném Krymu…

Komentář Tomáše Prouzy: Šmejdy je zapotřebí postihovat přísněji. Zaslouží si to Komentář Tomáše Prouzy: Šmejdy je zapotřebí postihovat přísněji. Zaslouží si to

Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Společnost…

Airbus z problémů Boeingu s modelem 737 MAX 8 nejspíš nedokáže těžit Airbus z problémů Boeingu s modelem 737 MAX 8 nejspíš nedokáže těžit

Ztráty firmy Boeing způsobené nedávným pádem dvou letounů…

 

Štítky Video

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy S novou Mazdou 3 poprvé v Česku: Skvěle jezdí a odmítá současné trendy

Japonské automobilce se na našem trhu daří. Novinka v…

Zlé dvojče Hummeru H1: Toyota Mega Cruiser byla protějškem americké ikony Zlé dvojče Hummeru H1: Toyota Mega Cruiser byla protějškem americké ikony

Jméno Hummer je bezpochyby legendou mezi terénními…

 





 
Nejprodávanější auta napříč světovými trhy: V Česku jej uhodnete, ale co zbytek světa?

Nejprodávanější auta napříč světovými trhy: V Česku jej uhodnete, ale co zbytek světa?

Dnes 18:46

Jaké vozy frčí v ostatních zemích? Společnost JATO Dynamics si posvítila na prodejně úspěšné modely loňského roku.




Blesk.cz

Miliardářský matematik Janeček přiznal, že se přepočítal, a ohlásil rozvod!

Miliardářský matematik Janeček přiznal, že se…

Ještě před koncem loňského roku se miliardář Karel Janeček (45) definitivně rozhodl opustit svou manželku Mariem…

V lese na Benešovsku se převrátil tahač s prasaty: Zvířata se rozutekla po lese

V lese na Benešovsku se převrátil tahač s prasaty:…

U Trhového Štěpánova na Benešovsku v pondělí ráno havarovalo nákladní auto převážející prasata. Vůz se při…

 

iSport.cz

Král poprvé na srazu: Tak rychle jsem to nečekal. Luiz o mně ani neví

Král poprvé na srazu: Tak rychle jsem to nečekal.…

Talentovaný Alex Král si skvělými výkony v dresu pražské Slavie, které předvádí v domácí soutěži i na evropské…

Krupp o Spartě: Z ničeho neutíkám. Cizinci? Před Českem je i Německo

Krupp o Spartě: Z ničeho neutíkám. Cizinci? Před…

Před novou sezonou přišel jako velká posila, ale ani trenérská superhvězda Uwe Krupp nedokázala hokejové Spartě…

 

Reflex.cz

15 slavných staveb, jak je neznáte: Eiffelovka, Tower Bridge nebo Opera v Sydney, když ještě nestály

15 slavných staveb, jak je neznáte: Eiffelovka,…

Eiffelova věž, Golden Gate Bridge nebo Tower Bridge – to jsou všechno stavby, které každý zná. A málokdo si…

Soukup, Okamura, Volný. Kdo pro sebe urve Václava Klause mladšího?

Soukup, Okamura, Volný. Kdo pro sebe urve Václava…

Václav Klaus mladší, stínový Tomio Okamura, byl vypoklonkován z ODS a všechny teď zajímá jediné. Kdo si Vaška…