reklama


7.11. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Víte, jak jezdit ve tmě? Máme pro vás 10 pravidel!

 

Jízda v noci má svá specifika. Řidič by kvůli tmě měl rozhodně upravit svůj jízdní styl. Poradíme jak.

Léto už je dávno za námi, což spolu s klesajícími teplotami znamená i stále kratší den. Denního světla je stále méně, což je po nedávné změně času ještě výraznější, z práce se tak velká část řidičů už vrací za tmy. A v prosinci bude už jen hůř. Jste na jízdu ve tmě připraveni a víte, jak upravit svůj jízdní styl? Jestli ne, máme pro vás desítku tipů.

Řidiči by si na jízdu v noci měli dávat větší pozor i kvůli tomu, že je podle statistik výrazně nebezpečnější než jízda za denního světla. Přestože evropští řidiči v noci ujedou jen asi pětinu z celkového počtu najetých kilometrů, stane se za tmy a šera takřka polovina všech vážných dopravních nehod. Z toho důvodu se vyplatí dodržovat 10 následujících pravidel:

Dávejte pozor na světla!

Základní poučkou při jízdě ve tmě je vidět a být viděn. Z toho důvodu by si řidič měl před zimou zkontrolovat, zda mu všechna světla řádně svítí, a to včetně osvětlení poznávací značky. A jelikož je u halogenů povinné mít ve voze i náhradní sadu žárovek, zkontrolujte, že je s sebou skutečně vozíte. Dálková světla se sice při jízdě ve tmě hodí, jenže protijedoucí řidiče oslňují. Proto je vypínejte včas, když se proti vám nebo před vámi objeví nějaké vozidlo. To ostatně platí i pro mlhovky, pokud právě není mlha. S oslněním souvisí i fakt, že by si řidiči měli správně nastavit sklon světel podle aktuálního zatížení, aby nesvítili do nebes a řidičům do očí.

Myslete na denní svícení!

Díky povinnému svícení i přes den se už sice na silnicích neobjevují tak často vozy se zcela zhasnutými světly, jejichž šoféři kdysi argumentovali tím, že oni sami vidí, a tak svítit nepotřebují, jenže ani denní svícení není všemocné. Velká část moderních aut je sice vybavena světelným senzorem zapínajícím potkávací světla za šera, jenže ten ne vždy funguje spolehlivě, nebo jej šoféři dokonce vypínají. Zvlášť za šera je takový automobil doslova neviditelný. Jeho řidič si totiž neuvědomuje, že vepředu mu sice svítí diody, vzadu ale ne (výjimkou jsou třeba některé renaulty svítící diodami i vzadu). Zezadu je takové auto za šera rázem snadno přehlédnutelné, zvlášť pokud má šedou barvu.

K tématu: Světelný chaos s novými auty: Všechno v normě, jenom holt nic nevidím

Myslete i na vnitřní osvětlení!

Jak bylo řečeno v úvodu, řidič za tmy musí vidět a být viděn. Právě vidění mohou ovlivňovat i mnohé prvky v interiéru. Dříve stačilo ztlumit jen podsvícení jednotlivých ovladačů, dnešní trend velkých obrazovek multimediálních systémů ale znamená, že se řidiči musí zaměřit i na ně. Naštěstí je většina z nich vybavena nočním módem, který jas ztlumí, případně upraví grafiku do tmavých barev, aby displej řidiče neoslňoval. Rozhodně na toto nastavení myslete a za tmy ho sepínejte. A dávejte pozor i na vnitřní osvětlení, výhled ven může třeba omezovat lampička nad spolujezdcem, který si chce za jízdy číst. Jakožto řidič nemyslete na jeho pohodlí, ale na svoje a osvětlení nechte vypnout.

Očistěte si čelní sklo!

Čistá čelní a boční skla jsou nutnost i za dne, jenže za tmy jsou ještě důležitější. V noci se totiž může ukázat, že okno na první pohled čisté je ve skutečnosti olepené a potřebuje otřít. Jen nestírejte čelní sklo rukou, ale hadříkem nebo třeba novinami. Jen tak zajistíte, že se na něm neolepí mapy prstů, přes které můžete být světly protijedoucích vozidel snadněji oslněni. Hrozba oslnění pak speciálně platí pro noční jízdu za deště – proto včas sepněte stěrače a nečekejte třeba až na chvíli, kdy to za vás udělá automatika. Přes mokré sklo toho jinak moc neuvidíte, jak se světelné paprsky budou přes kapky odrážet všemi směry. A když už jsme u toho čistého výhledu, pokud nosíte brýle, řádně si očistěte i je.

Různé asistenty nejsou bezchybné!

Moderní automobily už sice nabízejí mnohé bezpečnostní asistenty usnadňující jízdu ve tmě jako automatické přepínání dálkových světlometů nebo noční vidění, myslete ale na to, že tito pomocníci nejsou bezchybní. Zvlášť u automatického přepínání dálkových světel si často všímáme, že automobil nereaguje na protijedoucí vozidla a dálková světla ztlumuje pozdě, nebo dokonce vůbec. Proto je nutné být ve střehu a případně vypínat dálková světla ručně. Protijedoucí řidiči vám za to jistě poděkují. Bohužel obliba SUV je v tomto směru problém, protože jejich vysoko umístěné světlomety mnohdy oslňují řidiče menších aut i v době, kdy mají skutečně sepnutá jen potkávací světla.

Podívejte se, jak v noci vidí Audi A8 (video)

Vyhněte se oslnění!

Oslnění, to je patrně největší nebezpečí jízdy za tmy. V takovém případě podvědomě přivřete, nebo dokonce zavřete oči, následkem čehož můžete přehlédnout brzdící vůz před sebou nebo chodce. O ztlumení podvícení v kabině už řeč byla, částečně se dá vyhnout i oslnění od protijedoucích vozidel. Nehleďte proto jen na jeden bod před sebou, ale i do okolí, změna pohledu zároveň neunavuje tolik oči. Když pak jedou auta proti vám, nehleďte jim do světel, ale ke krajnici na své straně silnice, abyste oslnění předešli. Oslnění od aut za vámi vyřešte sklopením zrcátek, u moderních aut je samozřejmě ideální řešení jejich automatické stmívání.

Udržujte bezpečnou vzdálenost!

Přestože mnoho řidičů tvrdí, že za tmy dobře vidí, pravdou je, že v noci je zkrátka vidět hůře než za dne. Dosvit moderních světlometů sice bývá velice dobrý, dennímu světlu se ale vyrovnat nemůže, a to ani v případě dálkového svícení. O to důležitější je při jízdě ve tmě nutné udržovat bezpečnou vzdálenost, za tmy se totiž vzdálenost hůře odhaduje, a tak se ze zavěšení se na auto před sebou může stát nepříjemná situace. Závodníci se sice během nočních závodů na trati orientují podle brzdových světel aut jezdců před sebou, na normální silnici se ale na to moc spoléhat nedá, a tak myslete i na to, že ta zatáčka před vámi může být prudší, než se zdá. Vždyť před vámi klidně může jet Venca Pech, který zatáčku zvládne s prstem v nose, zatímco vy nebudete vědět co s volantem. Řešením je sice „skenování“ prostoru před sebou prosvětlováním dálkovými světly, u tohoto způsobu ale opět myslete na oslnění okolních šoférů.

Dávejte pozor na zvěř a chodce!

Od letošního února jsou sice chodci povinni na neosvětlených cestách nebo mimo obec nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky, ne každý ale tuto povinnost dodržuje. Proto předvídejte a nejen v okolí obcí myslete na to, že můžete takového neosvětleného chodce potkat. A co víc, zvlášť v okolí lesů vám do cesty může vstoupit i divoká zvěř, která reflexní prvky mít určitě nebude. Někde to sice řeší různé plašící systémy, ty ale nemusí vždy zafungovat. Proto nehleďte jen na silnici před sebou, ale také do jejích stran, jestli někde vedle ní nečíhá nějaké zvíře, které se chystá vstoupit do vozovky. Případně na něj upozorněte i ostatní řidiče, ať už výstražnými světly nebo probliknutím dálkovými světly. Myslete také na to, že zvěř může přebíhat cestu ve skupině, za jednou srnou může běžet další, případně že se může na silnici zastavit, a to v důsledku zmatení světly vašeho auta.

Nepřehlédněte: Chodci, pozor! Reflexní prvky jsou povinné

Zpomalte!

Cesty sice v noci bývají volnější, právě kvůli zhoršenému odhadu a hrozbě „neviditelné“ překážky by ale řidiči měli spíše zpomalit než zrychlit. Mnozí odborníci doporučují jet maximálně tak rychle, aby řidič byl schopen zastavit na vzdálenost, do které dohlédne. Toto nepsané pravidlo však i u moderních aut znamená jet maximálně tak rychlostí 70, 80 km/h, což málokdo bude dodržovat. Jízdní styl a rychlost každopádně upravte, a to i na dobře známých nebo ve dne přehledných trasách. Za zatáčkou na vás může čítat nebezpečí, které byste za denního světla včas viděli, za tmy ale na něj nedohlédnete.

Myslete na přestávky!

Oči řidiče jsou v noci kvůli tmě více namáhány než ve dne, což znamená, že se rychleji unavují. Únava následně může vést ke zpomalení reakční doby jezdce a jeho nepozornosti, což zvyšuje nebezpečí nějaké nehody. Proto by řidiči během jízdy ve tmě měli ještě častěji myslet na pravidelné přestávky, a to obzvlášť při jízdě, která trvá delší dobu.

Příprava auta na zimu. Víte, jak na to?

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky

Aplikace Monitora, nováček na poli mediálního…

Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano

Daňová optimalizace zaměstnává a trápí koncem roku mnoho…

Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu

Třetí největší nahrávací společnosti Warner Music Group…

Ludvík obhájil vedení pražské ČSSD, na předsedu podpořila Sobotku Ludvík obhájil vedení pražské ČSSD, na předsedu podpořila Sobotku

Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík obhájil post…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Včera

Použití zimních pneumatik je v naší zemi určeno vyhláškou už čtvrtým rokem. Že zimní pneumatiky zlepšují přilnavost při nízkých teplotách, ví asi každý řidič, víte ale, proč tomu tak je?




Blesk.cz

Silné zemětřesení na Šalamounových ostrovech: Havajany vyděsila možná tsunami

Silné zemětřesení na Šalamounových ostrovech:…

Šalamounovy ostrovy v Tichomoří dnes zasáhlo zemětřesení o síle 7,7 stupně. Informovala o tom americká…

Proč bouráme? Nejčastěji kvůli „pokecu“, jídlu i mobilu

Proč bouráme? Nejčastěji kvůli „pokecu“, jídlu i mobilu

Mezi lety 2006–2015 zemřelo kvůli nedostatečné pozornosti při řízení celkově 890 lidí, což je více než deset…

 

iSport.cz

Beer Ševa šokovala Southampton, Manchester United vyhrál v Luhansku

Beer Ševa šokovala Southampton, Manchester United…

SOUHRN 6. KOLA |  Fotbalisté Hapoelu Beer Ševa na závěr úvodní fáze Evropské ligy remizovali v Southamptonu 1:1…

Hrubec po výhře: Co se dělo v Třinci? Nestojí za to se k tomu vyjadřovat

Hrubec po výhře: Co se dělo v Třinci? Nestojí za to…

Přesně tohle Třinec potřeboval. K uklidnění třaskavé situace uvnitř týmu, která vedla k odchodu populárního…

 

Reflex.cz

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Myslíte si, že porno ženy nebaví? Chyba. Díky švédské režisérce si erotické filmy mohou pořádně užít i…

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních psů začne tento víkend

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních…

Akce nazvaná „Prodej vánočních psů“, kterou chystají aktivisté z Hnutí 269, se odehraje už tuto sobotu na…

 
 
reklama