Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak jezdit ve tmě? Máme pro vás 10 pravidel!

David Bureš
Diskuze (23)
Jízda v noci má svá specifika. Řidič by kvůli tmě měl rozhodně upravit svůj jízdní styl. Poradíme jak.

Léto už je dávno za námi, což spolu s klesajícími teplotami znamená i stále kratší den. Denního světla je stále méně, což je po nedávné změně času ještě výraznější, z práce se tak velká část řidičů už vrací za tmy. A v prosinci bude už jen hůř. Jste na jízdu ve tmě připraveni a víte, jak upravit svůj jízdní styl? Jestli ne, máme pro vás desítku tipů.

Řidiči by si na jízdu v noci měli dávat větší pozor i kvůli tomu, že je podle statistik výrazně nebezpečnější než jízda za denního světla. Přestože evropští řidiči v noci ujedou jen asi pětinu z celkového počtu najetých kilometrů, stane se za tmy a šera takřka polovina všech vážných dopravních nehod. Z toho důvodu se vyplatí dodržovat 10 následujících pravidel:

Dávejte pozor na světla!

Základní poučkou při jízdě ve tmě je vidět a být viděn. Z toho důvodu by si řidič měl před zimou zkontrolovat, zda mu všechna světla řádně svítí, a to včetně osvětlení poznávací značky. A jelikož je u halogenů povinné mít ve voze i náhradní sadu žárovek, zkontrolujte, že je s sebou skutečně vozíte. Dálková světla se sice při jízdě ve tmě hodí, jenže protijedoucí řidiče oslňují. Proto je vypínejte včas, když se proti vám nebo před vámi objeví nějaké vozidlo. To ostatně platí i pro mlhovky, pokud právě není mlha. S oslněním souvisí i fakt, že by si řidiči měli správně nastavit sklon světel podle aktuálního zatížení, aby nesvítili do nebes a řidičům do očí.

Myslete na denní svícení!

Díky povinnému svícení i přes den se už sice na silnicích neobjevují tak často vozy se zcela zhasnutými světly, jejichž šoféři kdysi argumentovali tím, že oni sami vidí, a tak svítit nepotřebují, jenže ani denní svícení není všemocné. Velká část moderních aut je sice vybavena světelným senzorem zapínajícím potkávací světla za šera, jenže ten ne vždy funguje spolehlivě, nebo jej šoféři dokonce vypínají. Zvlášť za šera je takový automobil doslova neviditelný. Jeho řidič si totiž neuvědomuje, že vepředu mu sice svítí diody, vzadu ale ne (výjimkou jsou třeba některé renaulty svítící diodami i vzadu). Zezadu je takové auto za šera rázem snadno přehlédnutelné, zvlášť pokud má šedou barvu.

Myslete i na vnitřní osvětlení!

Jak bylo řečeno v úvodu, řidič za tmy musí vidět a být viděn. Právě vidění mohou ovlivňovat i mnohé prvky v interiéru. Dříve stačilo ztlumit jen podsvícení jednotlivých ovladačů, dnešní trend velkých obrazovek multimediálních systémů ale znamená, že se řidiči musí zaměřit i na ně. Naštěstí je většina z nich vybavena nočním módem, který jas ztlumí, případně upraví grafiku do tmavých barev, aby displej řidiče neoslňoval. Rozhodně na toto nastavení myslete a za tmy ho sepínejte. A dávejte pozor i na vnitřní osvětlení, výhled ven může třeba omezovat lampička nad spolujezdcem, který si chce za jízdy číst. Jakožto řidič nemyslete na jeho pohodlí, ale na svoje a osvětlení nechte vypnout.

Očistěte si čelní sklo!

Čistá čelní a boční skla jsou nutnost i za dne, jenže za tmy jsou ještě důležitější. V noci se totiž může ukázat, že okno na první pohled čisté je ve skutečnosti olepené a potřebuje otřít. Jen nestírejte čelní sklo rukou, ale hadříkem nebo třeba novinami. Jen tak zajistíte, že se na něm neolepí mapy prstů, přes které můžete být světly protijedoucích vozidel snadněji oslněni. Hrozba oslnění pak speciálně platí pro noční jízdu za deště – proto včas sepněte stěrače a nečekejte třeba až na chvíli, kdy to za vás udělá automatika. Přes mokré sklo toho jinak moc neuvidíte, jak se světelné paprsky budou přes kapky odrážet všemi směry. A když už jsme u toho čistého výhledu, pokud nosíte brýle, řádně si očistěte i je.

Různé asistenty nejsou bezchybné!

Moderní automobily už sice nabízejí mnohé bezpečnostní asistenty usnadňující jízdu ve tmě jako automatické přepínání dálkových světlometů nebo noční vidění, myslete ale na to, že tito pomocníci nejsou bezchybní. Zvlášť u automatického přepínání dálkových světel si často všímáme, že automobil nereaguje na protijedoucí vozidla a dálková světla ztlumuje pozdě, nebo dokonce vůbec. Proto je nutné být ve střehu a případně vypínat dálková světla ručně. Protijedoucí řidiči vám za to jistě poděkují. Bohužel obliba SUV je v tomto směru problém, protože jejich vysoko umístěné světlomety mnohdy oslňují řidiče menších aut i v době, kdy mají skutečně sepnutá jen potkávací světla.

Vyhněte se oslnění!

Oslnění, to je patrně největší nebezpečí jízdy za tmy. V takovém případě podvědomě přivřete, nebo dokonce zavřete oči, následkem čehož můžete přehlédnout brzdící vůz před sebou nebo chodce. O ztlumení podvícení v kabině už řeč byla, částečně se dá vyhnout i oslnění od protijedoucích vozidel. Nehleďte proto jen na jeden bod před sebou, ale i do okolí, změna pohledu zároveň neunavuje tolik oči. Když pak jedou auta proti vám, nehleďte jim do světel, ale ke krajnici na své straně silnice, abyste oslnění předešli. Oslnění od aut za vámi vyřešte sklopením zrcátek, u moderních aut je samozřejmě ideální řešení jejich automatické stmívání.

Udržujte bezpečnou vzdálenost!

Přestože mnoho řidičů tvrdí, že za tmy dobře vidí, pravdou je, že v noci je zkrátka vidět hůře než za dne. Dosvit moderních světlometů sice bývá velice dobrý, dennímu světlu se ale vyrovnat nemůže, a to ani v případě dálkového svícení. O to důležitější je při jízdě ve tmě nutné udržovat bezpečnou vzdálenost, za tmy se totiž vzdálenost hůře odhaduje, a tak se ze zavěšení se na auto před sebou může stát nepříjemná situace. Závodníci se sice během nočních závodů na trati orientují podle brzdových světel aut jezdců před sebou, na normální silnici se ale na to moc spoléhat nedá, a tak myslete i na to, že ta zatáčka před vámi může být prudší, než se zdá. Vždyť před vámi klidně může jet Venca Pech, který zatáčku zvládne s prstem v nose, zatímco vy nebudete vědět co s volantem. Řešením je sice „skenování“ prostoru před sebou prosvětlováním dálkovými světly, u tohoto způsobu ale opět myslete na oslnění okolních šoférů.

Dávejte pozor na zvěř a chodce!

Od letošního února jsou sice chodci povinni na neosvětlených cestách nebo mimo obec nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky, ne každý ale tuto povinnost dodržuje. Proto předvídejte a nejen v okolí obcí myslete na to, že můžete takového neosvětleného chodce potkat. A co víc, zvlášť v okolí lesů vám do cesty může vstoupit i divoká zvěř, která reflexní prvky mít určitě nebude. Někde to sice řeší různé plašící systémy, ty ale nemusí vždy zafungovat. Proto nehleďte jen na silnici před sebou, ale také do jejích stran, jestli někde vedle ní nečíhá nějaké zvíře, které se chystá vstoupit do vozovky. Případně na něj upozorněte i ostatní řidiče, ať už výstražnými světly nebo probliknutím dálkovými světly. Myslete také na to, že zvěř může přebíhat cestu ve skupině, za jednou srnou může běžet další, případně že se může na silnici zastavit, a to v důsledku zmatení světly vašeho auta.

Zpomalte!

Cesty sice v noci bývají volnější, právě kvůli zhoršenému odhadu a hrozbě „neviditelné“ překážky by ale řidiči měli spíše zpomalit než zrychlit. Mnozí odborníci doporučují jet maximálně tak rychle, aby řidič byl schopen zastavit na vzdálenost, do které dohlédne. Toto nepsané pravidlo však i u moderních aut znamená jet maximálně tak rychlostí 70, 80 km/h, což málokdo bude dodržovat. Jízdní styl a rychlost každopádně upravte, a to i na dobře známých nebo ve dne přehledných trasách. Za zatáčkou na vás může čítat nebezpečí, které byste za denního světla včas viděli, za tmy ale na něj nedohlédnete.

Myslete na přestávky!

Oči řidiče jsou v noci kvůli tmě více namáhány než ve dne, což znamená, že se rychleji unavují. Únava následně může vést ke zpomalení reakční doby jezdce a jeho nepozornosti, což zvyšuje nebezpečí nějaké nehody. Proto by řidiči během jízdy ve tmě měli ještě častěji myslet na pravidelné přestávky, a to obzvlášť při jízdě, která trvá delší dobu.

David Bureš
Diskuze (23)
5. 12. 2017 19:17
Re: 10 důvodů
Ty všechny uvedené rady jsou tak akorát RADY PRO KOČKU. Prač?
Inu přemýšlejte.
Na silnice s 90 nepatří jak jízdní kola, tak všechna vozidla do 60 km/hod i chodci. A to hlavně po setmění. PROČ? Při dnešním provozu a výbavě moderních aut si zkuste představit zaregistrování blikátka či koncovky mopedu, když vás oslní 3 či více za sebou jedoucích moderních vozidel s xenonkami. (A to jich bývá daleko víc než 3). TO JE JASNĚ NA HAVARII. Neboť dosvit potkávaček je cca 50m reakční doba dle výzkumů 0,7-1 sec. a brzdná dráha při 90 asi 40m. Plus 25m na reakci (A ta se může hodně lišit). A JSTE V HAVARII. Stejně tak u stojícího blikajícího auta. TOHLE SI JEŠTĚ ŽÁDNÝ Z ODPOVĚDNÝCH POTENTÁTŮ NEDOKÁZAL SPOČÍTAT. Pochopitelně ve dne za dobré viditelnosti je to trochu o něčem jiném, i když skoro stejně nebezpečné pro nevypočitatelnost cyklisty či mopedisty. Proto jediná možnost je BLIKAJÍCÍ PŘENOSNÝ MAJÁK.Podobně je tomu i s chodci - i na přechodech. Jakýsi pásek na rukávu mnohdy i polozakrytý JE K NIČEMU, pokud neuvidíme ozářenou celou figuru - a to DÁLKOVÝMI SVĚTLY. Proto ani chodec na silnice nepatří. Příliv moderní techniky u aut je jasný a viditelný Byrokratické šimly naopak značně líné. KDY SE NÁM KONEČNĚ ODPOVĚDNÉ ORGÁNY PROBUDÍ???
Avatar - O5kar
9. 11. 2016 20:40
Re: 10 důvodů
Když právě ta chyba je v tom myšlení. Oni si totiž myslí, že tím jsou právě lépe viděni a sami lépe vidí. Když se ve fyzice učili o lomu světla, tak ve škole nedávali pozor, a nebo jim to vypadlo z hlavy. Někdy se mi zdá, že pro řadu řidičů byla fyzika opravdu slabou stránkou.
9. 11. 2016 17:53
Re: 10 důvodů
asi je cloni blbe protoze za posledni mesice se mi x krat stalo, ze me neco oslnovalo.. tak nejak napul.. a vzdy z toho vypadlo nejake soucasne BMW. nevim jestli to jsou tyzo dalkace nebo jen obyc svetla ale z ostatnich aut se s timto setkavam jen u starych krapu s buhvijak serizenymi svetly.
9. 11. 2016 12:23
Re: člověk hned pozná, že přejel hranice
V zásadě souhlasím, ale západní sousedy bych moc nepřechvaloval. Technický stav aut je sice výrazně lepší, ale inteligence za volantem pomálu. Po ránu či k večeru mnoho aut nesvítí vůbec. Především němečtí důchodci zcela ignorují snížené podmínky viditelnosti. Neustále potkávám jedince, co v husté mlze, dešti, sněžení jezdí zcela zhasnutí.
Situace kdy před vámi jede děda 40km/h, a tucet aut se ho snaží předjet, přičemž v protisměru se z mlhy vynoří jeho sousedka ve stříbrném Áčku bez světel, je opravdu vzrušující...
8. 11. 2016 20:56
Re: odporucanie odbornikov
Odhliadnuc od toho, ako si myslim, ze jazdim ja, vediet zastavit na vzdialenost kam dovidim sa musi vyzadovat. Na ceste moze stat pokazene auto, alebo lezat clovek s infarktom. Kto soferuje auto a nedokaze zastavit na vzdialenost kam dovidi, tak nie je sofer, iba cestujuci v smrtiacom stroji, ktory ale on sam rozbehol. Za vystrelenu gulku moze ten kto stlacil spust. Od koho ineho by sa to malo vyzadovat ako od vodica? Nemalo to zniet tak pateticky, ale neviem to lepsie povedat.
Zákon 8/2009 Z.z.
§ 16 Rýchlosť jazdy
"Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad."
Takze odporucanie odbornikov je vpodstate znenim vyhlasky :-)