Příprava auta na zimu. Víte, jak na to?
Zimní období je už za dveřmi, což by pro řidiče mělo být spojeno s dokončováním příprav na tuto sezonu. Jízda v zimě se proti té letní v mnoha ohledech liší, a tak by na ni řidič měl být řádně připraven. Proto jsme se rozhodli v několika bodech připomenout, jak na to.
Zimní pneumatiky
Zákonná povinnost obout zimní pneumatiky začne tuto sezonu platit již v úterý 1. listopadu. Připomeňme, že tato povinnost není absolutní. Zimní gumy jsou povinné pouze v případě, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, případně pokud lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že k takové situaci během jízdy skutečně dojde. Řidiči jezdící výhradně v městě se tak bez zimních gum mohou obejít. Jen pozor na to, že pojišťovny budou během zimy zjišťovat, zda případnou nehodu nezpůsobily právě letní pneumatiky. V takovém případě mohou sáhnout po kráceném pojistném plnění.
Lákavým řešením jsou celoroční pneumatiky, test německého autoklubu ADAC ale ukázal, že moc přesvědčivé nejsou. Celoroční gumy se ukázaly jako průměrné na suchu i na vodě, jízdu na ledě sice nějak zvládly, na sněhu ale propadly.
Když už jsme u toho přezouvání, víte, jak nejlépe na to? Jestli ne, připravili jsme si pro vás dvojici videí, ve které názorně ukazujeme jednotlivé chyby i správný postup pro výměnu pneumatik. Přezutí sice můžete nechat na servisu, montáž svépomocí ale není nic složitého.
A když už se kvůli nákladům rozhodnete vyměnit jen gumy na jedné nápravě, myslete na poučku, že je lepší dát více opotřebované obutí na přední nápravu. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit, zatímco aquaplaning zadní nápravy vede k přetáčivosti, jež může i zkušenější řidiče překvapit.
Zimní kapaliny
Vedle pneumatik by řidič měl myslet i na zimní kapaliny. Olejem, který zůstává tekutý i za nízkých teplot, jsou dnes automobily vybaveny standardně kvůli snížení spotřeby paliva. O náplň do ostřikovačů se ale řidič musí postarat sám, stejně tak o palivo.
Zvlášť na kapalinu do ostřikovačů je dobré myslet. Letní směs v zimě zmrzne, zatímco zimní v létě nesmyje z čelního skla zaschlý hmyz. Něco podobného platí i pro palivo – letní benzin se v zimě odpařuje tak málo, že v promrzlém motoru nepřejde do plynného skupenství a svíčka jej nedokáže zapálit. U nafty zase hrozí, že se vysrážejí krystaly parafínu, které mohou ucpat palivový filtr. Řešením je tak „letní“ palivo vyjezdit před začátkem zimní sezony. „Zimní“ benzin jsou prodejci povinni prodávat od 1. listopadu, zatímco naftu s filtrovatelností pod -20 °C mají povinnou od 15. listopadu.
Ideální je pak automobil kompletně prohlédnout. Vyplatí se nechat zkontrolovat alternátor nebo akumulátor, které jsou za nízkých teplot výrazně namáhány.
Změňte jízdní styl
Už od nastupujícího podzimu máme pocit, že řidiči na stále horší počasí vůbec nemyslí a svůj styl v reakci na zhoršené podmínky nemění. Druhým extrémem je ale zase pomalu jedoucí kolona v době, kdy začíná trochu pršet. Chce to tedy použít selský rozum a myslet na kluzký povrch, avšak s rozumem. Proto ještě více předvídejte a přemýšlejte, na kolik vozovka před vámi je a není kluzká.
Určitě myslete na kratší den a zapínejte světla. Mnohé vozy sice bývají vybaveny světelnými senzory, ty ale nebývají stoprocentně účinné a mnohdy nesvítí ani za šera. Mlhová světla se pak sice vyplatí zapnout, ale jen za nízké viditelnosti. Jakmile z mlhy zase vyjedete, vypněte je, ať neoslňujete okolní řidiče.
A kdyby vám ani těchto pár rad nestačilo, připomeňte si naši někdejší speciální přílohu Auto a zima, v níž jsme se tematice jízdy v zimě věnovali opravdu podrobně.