Vítězná Audi z Le Mans poprvé spolu
Automobilka Audi se začala o svět vytrvalostních závodů a především o 24 hodin Le Mans zajímat v druhé polovině devadesátých let dvacátého století. V roce 1999 debutovala dvojice prvních prototypů Audi R8R a R8C. První z nich měl otevřenou karoserii, zatímco druhý disponoval uzavřeným kokpitem.
Po získání prvních zkušeností nastoupilo v roce 2000 nové Audi R8 pro tehdejší třídu LMP900, k jehož pohonu sloužil přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec o objemu 3,6 litru s přímým vstřikováním paliva a výkonem 455 kW (610 k) pro první tři sezóny.
Audi R8 se stalo ve své době fenoménem nejvyšší třídy vytrvalostních závodů a má na svém kontě mimo jiné pětici vítězství z Le Mans z let 2000 až 2005, kdy jej pouze v roce 2003 překonal Bentley Speed 8. Zde se ovšem sluší připomenout, že právě v tomto roce Audi v Le Mans nenasadilo tovární tým a Bentley využíval do jisté míry techniku, podporu i jezdce ingolstadtské značky.
Spolu s Audi R8 se hvězdou 24 hodin Le Mans stal závodní jezdec Tom Kristensen, který byl členem posádky vítězného vozu při všech triumfech tohoto speciálu a nechyběl ani v týmu Bentley Speed 8 z roku 2003.
V roce 2006 nahradilo Audi úspěšný model R8 revolučním speciálem R10 TDI, jehož zadní kola roztáčel dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vznětový vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru s výkonem přes 478 kW (650 k) a točivým momentem přes 1100 N.m. Tomuto Audi se podařilo zvítězit v Le Mans třikrát za sebou v letech 2006 až 2008.
Pro sezónu 2009 si Audi připravilo zcela nový model R15 TDI se vznětovým desetiválcem o objemu 5,5 litru, výkonu 440 kW (600 k) a točivém momentu 1050 N.m. Tento vůz sice v Le Mans překonala dvojice Peugeotu 908 HDi FAP, ale jednalo se o průkopníka ve využití LED osvětlení.
Pro rok 2010 bylo připraveno Audi R15 TDI Plus, které se opět ujalo vlády nad Le Mans a kromě celkového vítězství ještě překonala 39 let starý rekord v ujeté vzdálenosti, který roku 1971 stanovilo tehdejší vítězné Porsche 917K posádky Helmut Marko a Gijs van Lennep.
Již v následujícím roce bylo uvedeno Audi R18, které bylo prvním vytrvalostním speciálem své značky s uzavřenou karoserii od modelu R8C z roku 1999. Vzhledem ke změně pravidel byly velké dvanáctiválce a desetiválce předchůdců u tohoto vozu nahrazeny přeplňovaným vznětovým šestiválcem o objemu 3,7 l, poskytujícím výkon přes 397 kW (540 k).
Menší pohonná jednotka ovšem nijak nestála v cestě za dalším vítězstvím v Le Mans, které s Audi R18 TDI v roce 2011 získala posádka Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.
Audi R18 se již v roce 2012 dočkalo hybridního provedení e-tron quattro, kombinujícího vznětový motor V6 TDI o výkonu 375 kW (510 k), pohánějící zadní kola s elektromotorem roztáčejícím kola přední.
Právě R18 e-tron quattro v posledních třech letech dominuje Le Mans a Audi i přes silnou konkurenci v podobě značek Porsche, Toyota a Nissan očekává, že tomu tak bude i v letošním roce, kdy do slavného závodu nasadí nejnovější evoluci svého hybridu s upravenou aerodynamikou a čtyřlitrovým přeplňovaným vznětovým šestiválcem.