Vítězná Audi z Le Mans poprvé spolu

 

Třináct speciálů se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku představuje stejný počet vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans pro ingolstadtskou automobilku.

Automobilka Audi se začala o svět vytrvalostních závodů a především o 24 hodin Le Mans zajímat v druhé polovině devadesátých let dvacátého století. V roce 1999 debutovala dvojice prvních prototypů Audi R8R a R8C. První z nich měl otevřenou karoserii, zatímco druhý disponoval uzavřeným kokpitem.

Po získání prvních zkušeností nastoupilo v roce 2000 nové Audi R8 pro tehdejší třídu LMP900, k jehož pohonu sloužil přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec o objemu 3,6 litru s přímým vstřikováním paliva a výkonem 455 kW (610 k) pro první tři sezóny.

Audi R8 se stalo ve své době fenoménem nejvyšší třídy vytrvalostních závodů a má na svém kontě mimo jiné pětici vítězství z Le Mans z let 2000 až 2005, kdy jej pouze v roce 2003 překonal Bentley Speed 8. Zde se ovšem sluší připomenout, že právě v tomto roce Audi v Le Mans nenasadilo tovární tým a Bentley využíval do jisté míry techniku, podporu i jezdce ingolstadtské značky.

Spolu s Audi R8 se hvězdou 24 hodin Le Mans stal závodní jezdec Tom Kristensen, který byl členem posádky vítězného vozu při všech triumfech tohoto speciálu a nechyběl ani v týmu Bentley Speed 8 z roku 2003.

V roce 2006 nahradilo Audi úspěšný model R8 revolučním speciálem R10 TDI, jehož zadní kola roztáčel dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vznětový vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru s výkonem přes 478 kW (650 k) a točivým momentem přes 1100 N.m. Tomuto Audi se podařilo zvítězit v Le Mans třikrát za sebou v letech 2006 až 2008.

Nové Audi R10: V12 TDI pro 24hodin v Le Mans

Pro sezónu 2009 si Audi připravilo zcela nový model R15 TDI se vznětovým desetiválcem o objemu 5,5 litru, výkonu 440 kW (600 k) a točivém momentu 1050 N.m. Tento vůz sice v Le Mans překonala dvojice Peugeotu 908 HDi FAP, ale jednalo se o průkopníka ve využití LED osvětlení.

Pro rok 2010 bylo připraveno Audi R15 TDI Plus, které se opět ujalo vlády nad Le Mans a kromě celkového vítězství ještě překonala 39 let starý rekord v ujeté vzdálenosti, který roku 1971 stanovilo tehdejší vítězné Porsche 917K posádky Helmut Marko a Gijs van Lennep.

Již v následujícím roce bylo uvedeno Audi R18, které bylo prvním vytrvalostním speciálem své značky s uzavřenou karoserii od modelu R8C z roku 1999. Vzhledem ke změně pravidel byly velké dvanáctiválce a desetiválce předchůdců u tohoto vozu nahrazeny přeplňovaným vznětovým šestiválcem o objemu 3,7 l, poskytujícím výkon přes 397 kW (540 k).

Menší pohonná jednotka ovšem nijak nestála v cestě za dalším vítězstvím v Le Mans, které s Audi R18 TDI v roce 2011 získala posádka Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.

Audi R18: Nová zbraň pro Le Mans

Audi R18 se již v roce 2012 dočkalo hybridního provedení e-tron quattro, kombinujícího vznětový motor V6 TDI o výkonu 375 kW (510 k), pohánějící zadní kola s elektromotorem roztáčejícím kola přední.

Právě R18 e-tron quattro v posledních třech letech dominuje Le Mans a Audi i přes silnou konkurenci v podobě značek Porsche, Toyota a Nissan očekává, že tomu tak bude i v letošním roce, kdy do slavného závodu nasadí nejnovější evoluci svého hybridu s upravenou aerodynamikou a čtyřlitrovým přeplňovaným vznětovým šestiválcem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson Zemřel doživotně odsouzený sériový vrah Charles Manson

Vícenásobný vrah Charles Manson odpykávající si doživotní…

Zápisník Jany Havligerové: Po volbách Zápisník Jany Havligerové: Po volbách

Organizátoři pátečního „Koncertu pro budoucnost“…

 

Štítky Audi Sportovní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Tatra jde s řadou Tactic ve stopách legendární V3S značky Praga

Tatra jde s řadou Tactic ve stopách legendární V3S značky Praga

Dnes 08:00

Tatra Tactic představuje nákladní vozidlo střední třídy, které koncepcí svého podvozku i pohonnými jednotkami výrazně vybočuje ze zažitých tradic své značky.




Blesk.cz

Kandidát na prezidenta Michal Horáček: Má miliony ze sázek, ze školy ho vyhodili

Kandidát na prezidenta Michal Horáček: Má miliony ze…

V roce 1989 pomáhal bořit komunismus, teď chce stát v čele České republiky. Textař a spisovatel Michal Horáček…

Gorbačov je na kapačkách. Zemanovi setkání s vůdcem SSSR asi „neklapne“

Gorbačov je na kapačkách. Zemanovi setkání s vůdcem…

Zdravotní stav někdejšího vůdce Sovětského svazu Michaila Gorbačova se zhoršil. Na začátku víkendu skončil…

 

iSport.cz

Dimitrov ovládl Turnaj mistrů! Ve finále zdolal Federerova kata Goffina

Dimitrov ovládl Turnaj mistrů! Ve finále zdolal…

Tenista Grigor Dimitrov vyhrál Turnaj mistrů. Bulhar v dnešním historicky prvním finále mezi hráči, kteří se na…

Šéf Slavie Tvrdík o Nezmarovi, plánech s přestupy i pomoci od Nedvěda

Šéf Slavie Tvrdík o Nezmarovi, plánech s přestupy i…

Jaké bude mít nový sportovní ředitel Jan Nezmar úkoly? Jak hodnotí výsledky v aktuální sezoně a jaké plány má…

 

Reflex.cz

Jaký je původ autismu? Vědci se domnívají, že přišli na to, jak vzniká

Jaký je původ autismu? Vědci se domnívají, že přišli…

Za problémy spojenými s poruchami autistického spektra by mohla stát špatná komunikace mezi jednotlivými neurony…

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko…

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie,…