Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vítězná Audi z Le Mans poprvé spolu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Třináct speciálů se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku představuje stejný počet vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans pro ingolstadtskou automobilku.

Automobilka Audi se začala o svět vytrvalostních závodů a především o 24 hodin Le Mans zajímat v druhé polovině devadesátých let dvacátého století. V roce 1999 debutovala dvojice prvních prototypů Audi R8R a R8C. První z nich měl otevřenou karoserii, zatímco druhý disponoval uzavřeným kokpitem.

Po získání prvních zkušeností nastoupilo v roce 2000 nové Audi R8 pro tehdejší třídu LMP900, k jehož pohonu sloužil přeplňovaný zážehový vidlicový osmiválec o objemu 3,6 litru s přímým vstřikováním paliva a výkonem 455 kW (610 k) pro první tři sezóny.

Audi R8 se stalo ve své době fenoménem nejvyšší třídy vytrvalostních závodů a má na svém kontě mimo jiné pětici vítězství z Le Mans z let 2000 až 2005, kdy jej pouze v roce 2003 překonal Bentley Speed 8. Zde se ovšem sluší připomenout, že právě v tomto roce Audi v Le Mans nenasadilo tovární tým a Bentley využíval do jisté míry techniku, podporu i jezdce ingolstadtské značky.

Spolu s Audi R8 se hvězdou 24 hodin Le Mans stal závodní jezdec Tom Kristensen, který byl členem posádky vítězného vozu při všech triumfech tohoto speciálu a nechyběl ani v týmu Bentley Speed 8 z roku 2003.

V roce 2006 nahradilo Audi úspěšný model R8 revolučním speciálem R10 TDI, jehož zadní kola roztáčel dvojicí turbodmychadel přeplňovaný vznětový vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,5 litru s výkonem přes 478 kW (650 k) a točivým momentem přes 1100 N.m. Tomuto Audi se podařilo zvítězit v Le Mans třikrát za sebou v letech 2006 až 2008.

Pro sezónu 2009 si Audi připravilo zcela nový model R15 TDI se vznětovým desetiválcem o objemu 5,5 litru, výkonu 440 kW (600 k) a točivém momentu 1050 N.m. Tento vůz sice v Le Mans překonala dvojice Peugeotu 908 HDi FAP, ale jednalo se o průkopníka ve využití LED osvětlení.

Pro rok 2010 bylo připraveno Audi R15 TDI Plus, které se opět ujalo vlády nad Le Mans a kromě celkového vítězství ještě překonala 39 let starý rekord v ujeté vzdálenosti, který roku 1971 stanovilo tehdejší vítězné Porsche 917K posádky Helmut Marko a Gijs van Lennep.

Již v následujícím roce bylo uvedeno Audi R18, které bylo prvním vytrvalostním speciálem své značky s uzavřenou karoserii od modelu R8C z roku 1999. Vzhledem ke změně pravidel byly velké dvanáctiválce a desetiválce předchůdců u tohoto vozu nahrazeny přeplňovaným vznětovým šestiválcem o objemu 3,7 l, poskytujícím výkon přes 397 kW (540 k).

Menší pohonná jednotka ovšem nijak nestála v cestě za dalším vítězstvím v Le Mans, které s Audi R18 TDI v roce 2011 získala posádka Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.

Audi R18 se již v roce 2012 dočkalo hybridního provedení e-tron quattro, kombinujícího vznětový motor V6 TDI o výkonu 375 kW (510 k), pohánějící zadní kola s elektromotorem roztáčejícím kola přední.

Právě R18 e-tron quattro v posledních třech letech dominuje Le Mans a Audi i přes silnou konkurenci v podobě značek Porsche, Toyota a Nissan očekává, že tomu tak bude i v letošním roce, kdy do slavného závodu nasadí nejnovější evoluci svého hybridu s upravenou aerodynamikou a čtyřlitrovým přeplňovaným vznětovým šestiválcem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Avatar - AUDIRS6
28. 5. 2015 20:18
Re: Oprava...
OK.
Este ked ste dufam on-line, pozrite si to co ste napisali o novej A8... 8-s
V diskusii pod nou najdete par veci, ktore sa mi nepozdavaju, tak s tym nieco urobte a ked nebudete vediet co, tak mi napiste SZ, dam vam par podnetov... ;-)
Re: Oprava...
Dobrý den,

máte pravdu byla tam turbodmychadla Garrett, nechal jsem se zmást zkratkou FSI ve zdroji k článku.

Děkuji a s pozdravem

Ondřej Pavlůsek
20. 5. 2015 18:28
Re: Motor TDI opět slavně zvítězil!
Je lepší jezdit na silnější benzín než diesel :-!
[odkaz]
[odkaz]
Avatar - Ada je zase tady
19. 5. 2015 07:22
Motor TDI opět slavně zvítězil!
Co lepšího by mohl mít pořádný automobil pod kapotou? >:-[]
18. 5. 2015 19:54
Truth in 24
Pro fanoušky Le Mans a Audi můžu doporučit film "Truth in 24"
Pořád mě to inspiruje, ale zatím jsem nenašel čas a "odvahu" vyrazit na LeMans... zažít ten cirkus na vlastní oči a uši :yes: