Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VL Destino Red Concept: Fiskeru dochází trpělivost

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Společnost VL Automotive Boba Lutze skutečně představila v Detroitu červené Destino se skládací pevnou střechou. A žádný div, jedná se opravdu o přestavený Fisker Karma Sunset.

Kupé-kabriolet od VL Automotive nakonec dostal název Red Concept podle své červené barvy. Fisker představil svůj Karma Sunset na stejném místě před pěti lety, za jeho tvary stál samotný Henrik Fisker. Druhá verze Destina se od něj liší kromě emblémů a označení pouze lakem a úpravami přední a zadní části. Jiná je maska chladiče, oba nárazníky a pod tím zadním najdeme dvě hranaté koncovky výfuku. A to je zvenčí prakticky vše. Místo světlého interiéru jej má Destino Red potažený tmavě šedou kůží Katzkin s červeným prošíváním a taktéž rudými prvky na sedadlech.

Pod kapotou by se mohl skrývat stejně jako v případě sedanu Destino motor ze Chevroletu Corvette. Buď vidlicový osmiválec LT1 6,2 l/339 kW z nejnovějšího modelu, nebo kompresorový agregát stejného objemu o výkonu 476 kW s označením LS9 ze starší ZR1. Tisková zpráva hovoří o šestistupňovém automatu. Očití svědkové však tvrdí, že auto vystavené v Detroitu má určitě elektromotor a žádný V8 uvnitř vidět není. VL Automotive konečně přiznávají, že na sériovou výrobu kupé-kabrioletu, ani sedanu dosud nedošlo. Potřebují totiž od Fiskeru „vykuchaná“ auta bez zážehových motorů, elektrických jednotek a baterií. A ta v tuto chvíli nemají k dispozici. Smlouva zněla na dvacet vozů.

Fisker je navíc v konkurzu, pokud získá nového investora, projde reorganizací, restrukturalizací a oddlužením. Jeho budoucnost je nejistá. Spoluzakladatel VL Gilbert Villarreal oficiálně prohlásil, že jednání o koupi komponentů s Fiskerem stále probíhají „Přerušení na pět měsíců bylo způsobeno reorganizací a restrukturalizací Fisker Automotive, která je významným dodavatelem některých konstrukčních prvků a panelů karoserie. Do doby, než bude známo usnesení konkurzního řízení, budeme stále jednat o těchto částech, společně s vlastním vývojem VL Automotive. Ten se týká přídě, zádě, kapoty, víka zavazadelníku a střechy.“

O tom upřímně dost pochybujeme a s vlastním vývojem to určitě není tak horké, jak bylo řečeno. Společnost Villarreala a Boba Lutze navíc postrádá jakákoliv práva k přestavbě prototypů Karma Sunset a Surf. Ty jim byly pouze zapůjčeny a zůstávají majetkem původního výrobce. A tady vzniká jádro dalšího a dosti velkého problému. Destino Red je totiž evidentně předělaným konceptem Karma Surf. Finančními problémy zmítaný Fisker by ho mohl teď například prodat v aukci, aby získal alespoň nějaké finanční prostředky, ale nemůže. A už to ani nebude možné, auto, které má už nyní určitě i historickou hodnotu, je nenávratně zničeno. A navíc nelegálně.

Bob Lutz coby šéf a spoluzakladatel VL Automotive se tentokrát octl na velmi tenkém ledě, i když prohlásil: „Obdrželi jsme stovky dotazů a objednávek od zákazníků i prodejců ve Spojených státech, v Evropě, na Blízkém východě a Asii.". Někteří majitelé Karmy už dokonce projevili zájem o konverzi sedanů na kabriolety. Stovky dotazů možná, ale objednávek? To určitě ne. Fisker Automotive se chce každopádně svých práv domoci u soudu a podal žalobu. Celá causa tak zdaleka nekončí. V současné době má fyzicky alespoň koncept Atlantic.

Živé foto z Detroitu: Markus Krug

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Hittman
17. 1. 2014 13:27
lauf?
Koukám na foto a v koncovkách vidím trubky od výfuku?? To je nějak odfušovaný, ne?