VW Jetta: První jízdní dojmy

VW Jetta: První jízdní dojmy

 
 

Nová Jetta se designově emancipovala a současně s tím získala svébytný a vyvážený jízdní projev.

Pátá generace Volkswagenu Jetta nebyla v zásadě ničím jiným než Golfem s tříprostorovou karoserií. Nástupce dostal zcela nový design, který je zpracovaný komplexně jako unikátní celek. Navzdory dalšímu prodloužení karoserie o 9 cm (na 4.644 mm), z čehož 7 cm připadá na prodloužení rozvoru, se jedná o jasnou změnu k lepšímu.

Předchozí Jettě bylo možné vytknout jistou tvarovou disproporci. U novinky tento dojem mizí. Kritiku lze směřovat jen na detaily, například výrazný rozdíl v délce předních a zadních dveří nebo z některých úhlů relativně vysokou záď. Celek ale působí elegantním dojmem a aspiruje na nejpohlednější sedan nižší střední třídy.

I sám designér exteriéru Jose-Vicente Remon Honurbia našel odvahu označit předchozí Jettu jako Golf s batohem. Při návrhu nové generace bylo cílem jeho týmu navrhnout svébytný model. Jeho vztah ke Golfu je stejný jako v případě modelů Scirocco nebo Eos – na společném technickém základu nabídne víc rozdílů, než kdyby se jednalo jen o odvozenou karosářskou verzi.

Ford Focus vs. Volkswagen Jetta: Designový duel (11/2010)

S osobitým pojetím souvisí také vlastní design palubní desky – dle mého názoru propracovanější a atraktivnější než v Golfu. Palubní deska je také relativně mělká, v praxi to ale negativně ovlivňuje jen velikost přihrádky před spolujezdcem. Výhodou je naopak větší prostor pro nohy předních pasažérů.

Designéři se rozhodli u Jetty použít méně strmý sklon předního i zadního okna. Vpředu to ničemu nevadí, vzadu ovšem toto řešení limituje prostor pro hlavu. K bezprecedentnímu prostoru v podélném směru tak Jetta vzadu přidává jen průměrný prostor na výšku (910 mm). Hlavy krajních pasažérů se nachází pod horní hranou zadního okna a relativně blízko zadním sloupkům. S omezením komfortu ale musí počítat až pasažéři s výškou nad zhruba 180 cm.

Bohatší výplně dveří poněkud zúžily šířku v úrovni loktů, konkrétně o 2 cm na 1.435 mm. Krajní pasažéři také sedí relativně blízko u sebe, v praxi proto lze počítat s obsazením maximálně čtyřmi dospělými osobami. Mimoto i kvůli středové opěrce mezi předními sedadly, která zasahuje blízko k zadní lavici.

Volkswagen Jetta: První dojmy (Vídeň 01/2011)

Podvozek

Šéf vývoje Jetty Dr. Michael Hinz se zase v souvislosti s novou generací neopomněl pochlubit novým nastavením zadní víceprvkové nápravy. Americká verze Jetty má z důvodu nižších výrobních nákladů jednodušší nápravu s torzní příčkou (a také bubnové brzdy), Evropa naopak dostane upravené zavěšení z Golfu a standardně zadní kotoučové brzdy. V případě evropských trhů totiž dal Volkswagen přednost marketingu a především kvalitě jízdních vlastností, které byly hlavním cílem ladění jednotlivých komponent z Golfu.

Praxe dává ambicím VW za pravdu, chování nezatížené zádi je ukázkové. Netrpí nadměrnými vertikálními pohyby, na nerovnostech a příčných prazích neodskakuje ani se po přejezdu nezhoupne, při brzdění nebo rychlém průjezdu zatáčkou nemá tendenci vyvolat přetáčivost.

Ve srovnání s Golfem se Jetta v zatáčkách více naklání, na stabilitu nebo schopnost rychlého průjezdu zatáčkou to ale nemá žádný dopad. V reálných podmínkách zvládne podvozek mnohem víc, než na co stačí výkon motoru a co by řidič od Jetty vůbec žádal. K dispozici je díky tomu vždy dostatečná rezerva na zvládnutí všech běžných manévrů.

Schopný podvozek doplňuje řízení s relativně lehkým chodem a bez náznaku zpětné vazby (používá elektromechanický posilovač). Řidič se musí spolehnout na svůj odhad a pozorování chování auta, z volantu se o situaci pod předními koly nedozví vůbec nic, což také zhoršuje odhad šířky vozidla.

I přes orientaci směrem ke komfortnějšímu naladění se Jetta stále vyznačuje tužším odpružením, takovým, na jaké jsme u Volkswagenu zvyklí. Už na základních 16palcových kolech je proto Jetta relativně tvrdá. Jednotlivé nerovnosti tlumí dobře, rozbitou cestu ale dá pocítit, ačkoliv se posádka nemusí bát natřásání nebo nepříjemných zvuků od náprav a z útrob palubní desky. 17palcová kola mají překvapivě velmi podobné vlastnosti, to také proto, že s instalací větších kol dostává Jetta jiné tlumiče. Rozměr o průměru 18 palců bude dostupný později a dočká opět upraveného nastavení podvozku. Ještě výraznější změny chystá VW pro motor 2,0 TSI (147 kW).

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor1,2 TSI1,2 TSI BMT1,4 TSI1,4 TSI2,0 TSI
Převodovka6M6M6M (7DSG)6M (7DSG)6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3]11971197139013901984
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/500077/500090/5000118/5800147/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]175/1500-4000175/1500-4000200/1500-4000240/2000280/-
Max. rychlost [km/h]190190199--
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,910,99,8--
Komb. spotř. [l/100 km]5,65,36,3--
Poh. hmotnost [kg]13021305---
Cena Trendline [Kč]399.900,-413.700,--495.700,--
Cena Highline [Kč]---547.800,-603.600,-

Všechny Jetty, tedy americká i evropská verze, se vyrábí v Mexiku. Motory a převodovky (s výjimkou amerických 2,0/85 kW a 2,5/125 kW, které se do EU nedostanou) se do výroby dodávají z Evropy – například 1,2 TSI z Mladé Boleslavi nebo převodovky DSG z německého Kasselu.

Na mezinárodní prezentaci v Nice byly k dispozici všechny v Evropě dostupné motorizace. Nám se podařilo vyzkoušet všechny s výjimkou motoru 2,0 TDI s manuální převodovkou.

Následují první dojmy z jednotlivých pohonných jednotek.

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor1,6 TDI DPF1,6 TDI DPF BMT2,0 TDI DPF
Převodovka5M (7DSG)5M (7DSG6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3]159815981968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/440077/4400103/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-2500250/1500-2500320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]190190210 (208)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,711,79,5
Komb. spotř. [l/100 km]4,5 (4,7)4,2 (4,3)4,8 (5,3)
Poh. hmotnost [kg]1392 (1412)1395 (1415)1411 (1441)
Cena Trendline [Kč]455.300,-467.100,-514.200,-
Cena Highline [Kč]507.400,-519.200,-566.300,-

Jetta 1,2 TSI a 1,2 TSI BlueMotion Technology

Maloobjemový přeplňovaný motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW je při uvedení na trh jediným zástupcem zážehových motorů – 1,4 TSI (90 nebo 118 kW) a 2,0 TSI (147 kW) naběhnou do výroby až během prvního pololetí. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a na výběr jsou dvě verze motoru: standardní a úspornější BlueMotion Technology se systémem start-stop a inteligentním alternátorem, který snižuje zátěž motoru.

Zatímco například v SEATu Altea se 1,2 TSI blíží hranici svých možností, Jetta navzdory větším rozměrům těží z menší čelní plochy, lepší aerodynamiky a především střídmé hmotnosti jen mírně převyšující 1,3 tuny. Pro kompaktní sedan se jedná o komfortní a racionální volbu.

Agregát poskytuje plynulý zátah už od zhruba 1200 min-1 až do zásahu omezovače při 6200 min-1. Jeho projev je vcelku vlažný a bez výrazné gradace, motor má ale dostatek síly ve všech provozních režimech, včetně jízdy do strmých jihofrancouzských silniček.

Jake.auto.cz: Volkswagen Jetta (přehled článků)

Přeplňované dvanáctistovce sekunduje šestistupňová převodovka s relativně dlouhými převody (při 100 km/h motor točí na šestku 2100 min-1) a velmi přesnou a rychlou kulisou řazení. I díky ní dosáhl zkoušený vůz v kombinaci místních silnic v členitém terénu a cestě zpět po dálnici po 120 km výborné průměrné spotřeby 7,2 l/100 km.

V závěru testovacích jízd jsem měl možnost vyzkoušet i provedení s přívlastkem BlueMotion Technology, tentokrát v hustém městském provozu s mnoha semafory. Díky častému využívání funkce start-stop a možnosti rychle řadit pro udržení motoru v nízkých otáčkách se spotřeba benzinu opět udržela těsně nad sedmi litry.

Jetta 1,6 TDI

Základním turbodieselem je 1,6 TDI také o výkonu 77 kW. V případě této motorizace se musí řidič spokojit jen s pětistupňovou převodovkou, naproti tomu ale stojí přijatelný příplatek – stojí o 55 tisíc korun více než 1,2 TSI.

V Jettě tento motor funguje podle očekávání dobře. Pokud ale preferujete úsporný styl jízdy, vyžaduje častější práci s řadicí pákou. Například jízda rychlostí 50 km/h znamená časté řazení mezi třetím a čtvrtým převodem. Jednotlivé stupně jsou relativně dlouhé, při 100 km/h je na otáčkoměru jen 1800 min-1, což je zhruba stejná hodnota jako u 1,6 TDI se sedmistupňovým DSG a také u 2,0 TDI se šestistupňovým DSG.

Na straně plusů naopak stojí minimální turboefekt a turbodíra na jedné straně a zároveň na dieselový motor nadprůměrná ochota vytáčet se. Tato pohonná jednotka navíc překvapila pětilitrovou průměrnou spotřebou.

Pokud nepovažujete manuální převodovku za nevýhodu, představuje Jetta 1,6 TDI vzhledem ke své ceně (o 16 tisíc vyšší než akční cena srovnatelné Škody Octavia Edition CZ bez příplatků) zřejmě nejlepší kompromis z momentálně dostupného portfolia.

Jetta 1,6 TDI DSG BlueMotion Technology

Převodovka DSG je v případě motoru 1,6 TDI sedmistupňová se suchými spojkami a právě v tom spočívají její limity. Převodovka se obtížně vyrovnává s rychlejšími rozjezdy, kdy spojku sepne skokově, a její řídicí jednotka má v některých situacích obtíže zvolit vhodný převod. Například ve stoupání po vyjetí ze zatáčky má sklo brzy řadit vyšší převod (občas pak musí opět podřadit), jindy zase bez zátěže váhá řadit a ponechává motor zbytečně vytočený.

Naše doporučení jednoznačně směřuje k následujícímu provedení, které je v kultivovanosti přenosu momentu mnohem dál.

Jetta 2,0 TDI DSG

Dvoulitrový turbodiesel má DSG se spojkami v olejové lázni a šesti převody. Toto provedení dvouspojkové převodovky se svým projevem již může měřit s moderními měničovými automaty. Ve spojení se 140koňovým turbodieselem se jedná o nejdynamičtější a uživatelsky nejpříjemnější provedení Jetty, které si v portfoliu zaslouží pozici nadstandardu. Především v této verzi (a zcela jistě i 2,0 TDI s manuální převodovkou) může Jetta směle lovit i mezi potenciálními zákazníky Passatu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
Zdroj: Foto autor+Unitedpictures

Štítky Volkswagen Jízdní dojmy Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: VW Jetta: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

 




Video: Tygři jsou hraví, ale nepůjčujte jim své auto Video: Tygři jsou hraví, ale nepůjčujte jim své auto

Vzpomínáte na písničku od Ivana Mládka o tom, jak vrabci…

Volkswagen Jetta: Nový motor pro Američany Volkswagen Jetta: Nový motor pro Američany

Americká divize koncernu Volkswagen oznámila, že sedan…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…