VW Jetta: První jízdní dojmy

VW Jetta: První jízdní dojmy

 
 

Nová Jetta se designově emancipovala a současně s tím získala svébytný a vyvážený jízdní projev.

Pátá generace Volkswagenu Jetta nebyla v zásadě ničím jiným než Golfem s tříprostorovou karoserií. Nástupce dostal zcela nový design, který je zpracovaný komplexně jako unikátní celek. Navzdory dalšímu prodloužení karoserie o 9 cm (na 4.644 mm), z čehož 7 cm připadá na prodloužení rozvoru, se jedná o jasnou změnu k lepšímu.

Předchozí Jettě bylo možné vytknout jistou tvarovou disproporci. U novinky tento dojem mizí. Kritiku lze směřovat jen na detaily, například výrazný rozdíl v délce předních a zadních dveří nebo z některých úhlů relativně vysokou záď. Celek ale působí elegantním dojmem a aspiruje na nejpohlednější sedan nižší střední třídy.

I sám designér exteriéru Jose-Vicente Remon Honurbia našel odvahu označit předchozí Jettu jako Golf s batohem. Při návrhu nové generace bylo cílem jeho týmu navrhnout svébytný model. Jeho vztah ke Golfu je stejný jako v případě modelů Scirocco nebo Eos – na společném technickém základu nabídne víc rozdílů, než kdyby se jednalo jen o odvozenou karosářskou verzi.

Ford Focus vs. Volkswagen Jetta: Designový duel (11/2010)

S osobitým pojetím souvisí také vlastní design palubní desky – dle mého názoru propracovanější a atraktivnější než v Golfu. Palubní deska je také relativně mělká, v praxi to ale negativně ovlivňuje jen velikost přihrádky před spolujezdcem. Výhodou je naopak větší prostor pro nohy předních pasažérů.

Designéři se rozhodli u Jetty použít méně strmý sklon předního i zadního okna. Vpředu to ničemu nevadí, vzadu ovšem toto řešení limituje prostor pro hlavu. K bezprecedentnímu prostoru v podélném směru tak Jetta vzadu přidává jen průměrný prostor na výšku (910 mm). Hlavy krajních pasažérů se nachází pod horní hranou zadního okna a relativně blízko zadním sloupkům. S omezením komfortu ale musí počítat až pasažéři s výškou nad zhruba 180 cm.

Bohatší výplně dveří poněkud zúžily šířku v úrovni loktů, konkrétně o 2 cm na 1.435 mm. Krajní pasažéři také sedí relativně blízko u sebe, v praxi proto lze počítat s obsazením maximálně čtyřmi dospělými osobami. Mimoto i kvůli středové opěrce mezi předními sedadly, která zasahuje blízko k zadní lavici.

Volkswagen Jetta: První dojmy (Vídeň 01/2011)

Podvozek

Šéf vývoje Jetty Dr. Michael Hinz se zase v souvislosti s novou generací neopomněl pochlubit novým nastavením zadní víceprvkové nápravy. Americká verze Jetty má z důvodu nižších výrobních nákladů jednodušší nápravu s torzní příčkou (a také bubnové brzdy), Evropa naopak dostane upravené zavěšení z Golfu a standardně zadní kotoučové brzdy. V případě evropských trhů totiž dal Volkswagen přednost marketingu a především kvalitě jízdních vlastností, které byly hlavním cílem ladění jednotlivých komponent z Golfu.

Praxe dává ambicím VW za pravdu, chování nezatížené zádi je ukázkové. Netrpí nadměrnými vertikálními pohyby, na nerovnostech a příčných prazích neodskakuje ani se po přejezdu nezhoupne, při brzdění nebo rychlém průjezdu zatáčkou nemá tendenci vyvolat přetáčivost.

Ve srovnání s Golfem se Jetta v zatáčkách více naklání, na stabilitu nebo schopnost rychlého průjezdu zatáčkou to ale nemá žádný dopad. V reálných podmínkách zvládne podvozek mnohem víc, než na co stačí výkon motoru a co by řidič od Jetty vůbec žádal. K dispozici je díky tomu vždy dostatečná rezerva na zvládnutí všech běžných manévrů.

Schopný podvozek doplňuje řízení s relativně lehkým chodem a bez náznaku zpětné vazby (používá elektromechanický posilovač). Řidič se musí spolehnout na svůj odhad a pozorování chování auta, z volantu se o situaci pod předními koly nedozví vůbec nic, což také zhoršuje odhad šířky vozidla.

I přes orientaci směrem ke komfortnějšímu naladění se Jetta stále vyznačuje tužším odpružením, takovým, na jaké jsme u Volkswagenu zvyklí. Už na základních 16palcových kolech je proto Jetta relativně tvrdá. Jednotlivé nerovnosti tlumí dobře, rozbitou cestu ale dá pocítit, ačkoliv se posádka nemusí bát natřásání nebo nepříjemných zvuků od náprav a z útrob palubní desky. 17palcová kola mají překvapivě velmi podobné vlastnosti, to také proto, že s instalací větších kol dostává Jetta jiné tlumiče. Rozměr o průměru 18 palců bude dostupný později a dočká opět upraveného nastavení podvozku. Ještě výraznější změny chystá VW pro motor 2,0 TSI (147 kW).

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor1,2 TSI1,2 TSI BMT1,4 TSI1,4 TSI2,0 TSI
Převodovka6M6M6M (7DSG)6M (7DSG)6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3]11971197139013901984
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/500077/500090/5000118/5800147/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]175/1500-4000175/1500-4000200/1500-4000240/2000280/-
Max. rychlost [km/h]190190199--
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,910,99,8--
Komb. spotř. [l/100 km]5,65,36,3--
Poh. hmotnost [kg]13021305---
Cena Trendline [Kč]399.900,-413.700,--495.700,--
Cena Highline [Kč]---547.800,-603.600,-

Všechny Jetty, tedy americká i evropská verze, se vyrábí v Mexiku. Motory a převodovky (s výjimkou amerických 2,0/85 kW a 2,5/125 kW, které se do EU nedostanou) se do výroby dodávají z Evropy – například 1,2 TSI z Mladé Boleslavi nebo převodovky DSG z německého Kasselu.

Na mezinárodní prezentaci v Nice byly k dispozici všechny v Evropě dostupné motorizace. Nám se podařilo vyzkoušet všechny s výjimkou motoru 2,0 TDI s manuální převodovkou.

Následují první dojmy z jednotlivých pohonných jednotek.

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor1,6 TDI DPF1,6 TDI DPF BMT2,0 TDI DPF
Převodovka5M (7DSG)5M (7DSG6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3]159815981968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/440077/4400103/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-2500250/1500-2500320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]190190210 (208)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,711,79,5
Komb. spotř. [l/100 km]4,5 (4,7)4,2 (4,3)4,8 (5,3)
Poh. hmotnost [kg]1392 (1412)1395 (1415)1411 (1441)
Cena Trendline [Kč]455.300,-467.100,-514.200,-
Cena Highline [Kč]507.400,-519.200,-566.300,-

Jetta 1,2 TSI a 1,2 TSI BlueMotion Technology

Maloobjemový přeplňovaný motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW je při uvedení na trh jediným zástupcem zážehových motorů – 1,4 TSI (90 nebo 118 kW) a 2,0 TSI (147 kW) naběhnou do výroby až během prvního pololetí. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a na výběr jsou dvě verze motoru: standardní a úspornější BlueMotion Technology se systémem start-stop a inteligentním alternátorem, který snižuje zátěž motoru.

Zatímco například v SEATu Altea se 1,2 TSI blíží hranici svých možností, Jetta navzdory větším rozměrům těží z menší čelní plochy, lepší aerodynamiky a především střídmé hmotnosti jen mírně převyšující 1,3 tuny. Pro kompaktní sedan se jedná o komfortní a racionální volbu.

Agregát poskytuje plynulý zátah už od zhruba 1200 min-1 až do zásahu omezovače při 6200 min-1. Jeho projev je vcelku vlažný a bez výrazné gradace, motor má ale dostatek síly ve všech provozních režimech, včetně jízdy do strmých jihofrancouzských silniček.

Jake.auto.cz: Volkswagen Jetta (přehled článků)

Přeplňované dvanáctistovce sekunduje šestistupňová převodovka s relativně dlouhými převody (při 100 km/h motor točí na šestku 2100 min-1) a velmi přesnou a rychlou kulisou řazení. I díky ní dosáhl zkoušený vůz v kombinaci místních silnic v členitém terénu a cestě zpět po dálnici po 120 km výborné průměrné spotřeby 7,2 l/100 km.

V závěru testovacích jízd jsem měl možnost vyzkoušet i provedení s přívlastkem BlueMotion Technology, tentokrát v hustém městském provozu s mnoha semafory. Díky častému využívání funkce start-stop a možnosti rychle řadit pro udržení motoru v nízkých otáčkách se spotřeba benzinu opět udržela těsně nad sedmi litry.

Jetta 1,6 TDI

Základním turbodieselem je 1,6 TDI také o výkonu 77 kW. V případě této motorizace se musí řidič spokojit jen s pětistupňovou převodovkou, naproti tomu ale stojí přijatelný příplatek – stojí o 55 tisíc korun více než 1,2 TSI.

V Jettě tento motor funguje podle očekávání dobře. Pokud ale preferujete úsporný styl jízdy, vyžaduje častější práci s řadicí pákou. Například jízda rychlostí 50 km/h znamená časté řazení mezi třetím a čtvrtým převodem. Jednotlivé stupně jsou relativně dlouhé, při 100 km/h je na otáčkoměru jen 1800 min-1, což je zhruba stejná hodnota jako u 1,6 TDI se sedmistupňovým DSG a také u 2,0 TDI se šestistupňovým DSG.

Na straně plusů naopak stojí minimální turboefekt a turbodíra na jedné straně a zároveň na dieselový motor nadprůměrná ochota vytáčet se. Tato pohonná jednotka navíc překvapila pětilitrovou průměrnou spotřebou.

Pokud nepovažujete manuální převodovku za nevýhodu, představuje Jetta 1,6 TDI vzhledem ke své ceně (o 16 tisíc vyšší než akční cena srovnatelné Škody Octavia Edition CZ bez příplatků) zřejmě nejlepší kompromis z momentálně dostupného portfolia.

Jetta 1,6 TDI DSG BlueMotion Technology

Převodovka DSG je v případě motoru 1,6 TDI sedmistupňová se suchými spojkami a právě v tom spočívají její limity. Převodovka se obtížně vyrovnává s rychlejšími rozjezdy, kdy spojku sepne skokově, a její řídicí jednotka má v některých situacích obtíže zvolit vhodný převod. Například ve stoupání po vyjetí ze zatáčky má sklo brzy řadit vyšší převod (občas pak musí opět podřadit), jindy zase bez zátěže váhá řadit a ponechává motor zbytečně vytočený.

Naše doporučení jednoznačně směřuje k následujícímu provedení, které je v kultivovanosti přenosu momentu mnohem dál.

Jetta 2,0 TDI DSG

Dvoulitrový turbodiesel má DSG se spojkami v olejové lázni a šesti převody. Toto provedení dvouspojkové převodovky se svým projevem již může měřit s moderními měničovými automaty. Ve spojení se 140koňovým turbodieselem se jedná o nejdynamičtější a uživatelsky nejpříjemnější provedení Jetty, které si v portfoliu zaslouží pozici nadstandardu. Především v této verzi (a zcela jistě i 2,0 TDI s manuální převodovkou) může Jetta směle lovit i mezi potenciálními zákazníky Passatu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jaroslava Bukovského: Příští vláda a cena dluhu Glosa Jaroslava Bukovského: Příští vláda a cena dluhu

Popularita bondů české vlády prožívá jednu z nejslabších…

V kauze Čapí hnízdo obvinila policie 11 lidí, včetně Babiše a Faltýnka V kauze Čapí hnízdo obvinila policie 11 lidí, včetně Babiše a Faltýnka

V souvislosti s padesátimilionovou dotací na farmu Čapí…

Babiš není ideolog. Z toho čerpám útěchu, říká profesor Rupnik Babiš není ideolog. Z toho čerpám útěchu, říká profesor Rupnik

Politiku posledních 25 let určovaly tradiční strany.…

České státní dluhopisy zažívají těžké období, jejich ceny se propadly České státní dluhopisy zažívají těžké období, jejich ceny se propadly

Z někdejší top investice manažerů penzijních fondů se…

 
Zdroj: Foto autor+Unitedpictures

Štítky Volkswagen Jízdní dojmy Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: VW Jetta: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Video: Tygři jsou hraví, ale nepůjčujte jim své auto Video: Tygři jsou hraví, ale nepůjčujte jim své auto

Vzpomínáte na písničku od Ivana Mládka o tom, jak vrabci…

Volkswagen Jetta: Nový motor pro Američany Volkswagen Jetta: Nový motor pro Američany

Americká divize koncernu Volkswagen oznámila, že sedan…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Zásadní zvrat ve vztahu Řepky s Kristelovou: Dohady kolem jejich dítěte!

Zásadní zvrat ve vztahu Řepky s Kristelovou: Dohady…

Chovají se jako zamilované hrdličky, dušují se, že jejich vztah je bez mráčků, ale v jedné z nejdůležitějších…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Kouč PSG: Neymarův zkrat? Ať ho víc chrání, fauly na Messiho trestají jinak

Kouč PSG: Neymarův zkrat? Ať ho víc chrání, fauly na…

V 85. minutě první žlutá, v 87. minutě druhá a odchod do kabin! Nedělní šlágr proti Olympique Marseille (2:2)…

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu. Přilétla i světlice

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu.…

V neděli v Edenu nikdo nerozproudil emoce tak, jako Miloš Bosančič. Záložník Liberce z penalty zvýšil vedení…

 

Reflex.cz

Jednejte s Babišem! Pro ODS přijde velkorysá nabídka, říká Pečinka

Jednejte s Babišem! Pro ODS přijde velkorysá…

S Babišem nikdy, ozývá se od tradičních politických stran i po drtivém vítězství hnutí ANO ve sněmovních…

Film Bajkeři: Agresivní podívaná o teenagerech bez duše

Film Bajkeři: Agresivní podívaná o teenagerech bez duše

Asi jsem infantilní, ale nejlepší vtip komedie Bajkeři spočívá v tom, že ji napsal scenárista Petr Kolečko. Jako…