VW Jetta: První jízdní dojmy

VW Jetta: První jízdní dojmy

 
 

Nová Jetta se designově emancipovala a současně s tím získala svébytný a vyvážený jízdní projev.

Pátá generace Volkswagenu Jetta nebyla v zásadě ničím jiným než Golfem s tříprostorovou karoserií. Nástupce dostal zcela nový design, který je zpracovaný komplexně jako unikátní celek. Navzdory dalšímu prodloužení karoserie o 9 cm (na 4.644 mm), z čehož 7 cm připadá na prodloužení rozvoru, se jedná o jasnou změnu k lepšímu.

Předchozí Jettě bylo možné vytknout jistou tvarovou disproporci. U novinky tento dojem mizí. Kritiku lze směřovat jen na detaily, například výrazný rozdíl v délce předních a zadních dveří nebo z některých úhlů relativně vysokou záď. Celek ale působí elegantním dojmem a aspiruje na nejpohlednější sedan nižší střední třídy.

I sám designér exteriéru Jose-Vicente Remon Honurbia našel odvahu označit předchozí Jettu jako Golf s batohem. Při návrhu nové generace bylo cílem jeho týmu navrhnout svébytný model. Jeho vztah ke Golfu je stejný jako v případě modelů Scirocco nebo Eos – na společném technickém základu nabídne víc rozdílů, než kdyby se jednalo jen o odvozenou karosářskou verzi.

Ford Focus vs. Volkswagen Jetta: Designový duel (11/2010)

S osobitým pojetím souvisí také vlastní design palubní desky – dle mého názoru propracovanější a atraktivnější než v Golfu. Palubní deska je také relativně mělká, v praxi to ale negativně ovlivňuje jen velikost přihrádky před spolujezdcem. Výhodou je naopak větší prostor pro nohy předních pasažérů.

Designéři se rozhodli u Jetty použít méně strmý sklon předního i zadního okna. Vpředu to ničemu nevadí, vzadu ovšem toto řešení limituje prostor pro hlavu. K bezprecedentnímu prostoru v podélném směru tak Jetta vzadu přidává jen průměrný prostor na výšku (910 mm). Hlavy krajních pasažérů se nachází pod horní hranou zadního okna a relativně blízko zadním sloupkům. S omezením komfortu ale musí počítat až pasažéři s výškou nad zhruba 180 cm.

Bohatší výplně dveří poněkud zúžily šířku v úrovni loktů, konkrétně o 2 cm na 1.435 mm. Krajní pasažéři také sedí relativně blízko u sebe, v praxi proto lze počítat s obsazením maximálně čtyřmi dospělými osobami. Mimoto i kvůli středové opěrce mezi předními sedadly, která zasahuje blízko k zadní lavici.

Volkswagen Jetta: První dojmy (Vídeň 01/2011)

Podvozek

Šéf vývoje Jetty Dr. Michael Hinz se zase v souvislosti s novou generací neopomněl pochlubit novým nastavením zadní víceprvkové nápravy. Americká verze Jetty má z důvodu nižších výrobních nákladů jednodušší nápravu s torzní příčkou (a také bubnové brzdy), Evropa naopak dostane upravené zavěšení z Golfu a standardně zadní kotoučové brzdy. V případě evropských trhů totiž dal Volkswagen přednost marketingu a především kvalitě jízdních vlastností, které byly hlavním cílem ladění jednotlivých komponent z Golfu.

Praxe dává ambicím VW za pravdu, chování nezatížené zádi je ukázkové. Netrpí nadměrnými vertikálními pohyby, na nerovnostech a příčných prazích neodskakuje ani se po přejezdu nezhoupne, při brzdění nebo rychlém průjezdu zatáčkou nemá tendenci vyvolat přetáčivost.

Ve srovnání s Golfem se Jetta v zatáčkách více naklání, na stabilitu nebo schopnost rychlého průjezdu zatáčkou to ale nemá žádný dopad. V reálných podmínkách zvládne podvozek mnohem víc, než na co stačí výkon motoru a co by řidič od Jetty vůbec žádal. K dispozici je díky tomu vždy dostatečná rezerva na zvládnutí všech běžných manévrů.

Schopný podvozek doplňuje řízení s relativně lehkým chodem a bez náznaku zpětné vazby (používá elektromechanický posilovač). Řidič se musí spolehnout na svůj odhad a pozorování chování auta, z volantu se o situaci pod předními koly nedozví vůbec nic, což také zhoršuje odhad šířky vozidla.

I přes orientaci směrem ke komfortnějšímu naladění se Jetta stále vyznačuje tužším odpružením, takovým, na jaké jsme u Volkswagenu zvyklí. Už na základních 16palcových kolech je proto Jetta relativně tvrdá. Jednotlivé nerovnosti tlumí dobře, rozbitou cestu ale dá pocítit, ačkoliv se posádka nemusí bát natřásání nebo nepříjemných zvuků od náprav a z útrob palubní desky. 17palcová kola mají překvapivě velmi podobné vlastnosti, to také proto, že s instalací větších kol dostává Jetta jiné tlumiče. Rozměr o průměru 18 palců bude dostupný později a dočká opět upraveného nastavení podvozku. Ještě výraznější změny chystá VW pro motor 2,0 TSI (147 kW).

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor1,2 TSI1,2 TSI BMT1,4 TSI1,4 TSI2,0 TSI
Převodovka6M6M6M (7DSG)6M (7DSG)6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3]11971197139013901984
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/500077/500090/5000118/5800147/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]175/1500-4000175/1500-4000200/1500-4000240/2000280/-
Max. rychlost [km/h]190190199--
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,910,99,8--
Komb. spotř. [l/100 km]5,65,36,3--
Poh. hmotnost [kg]13021305---
Cena Trendline [Kč]399.900,-413.700,--495.700,--
Cena Highline [Kč]---547.800,-603.600,-

Všechny Jetty, tedy americká i evropská verze, se vyrábí v Mexiku. Motory a převodovky (s výjimkou amerických 2,0/85 kW a 2,5/125 kW, které se do EU nedostanou) se do výroby dodávají z Evropy – například 1,2 TSI z Mladé Boleslavi nebo převodovky DSG z německého Kasselu.

Na mezinárodní prezentaci v Nice byly k dispozici všechny v Evropě dostupné motorizace. Nám se podařilo vyzkoušet všechny s výjimkou motoru 2,0 TDI s manuální převodovkou.

Následují první dojmy z jednotlivých pohonných jednotek.

Volkswagen Jetta - ceny na českém trhu
Motor1,6 TDI DPF1,6 TDI DPF BMT2,0 TDI DPF
Převodovka5M (7DSG)5M (7DSG6M (6DSG)
Zdvihový objem [cm3]159815981968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/440077/4400103/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-2500250/1500-2500320/1750-2500
Max. rychlost [km/h]190190210 (208)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,711,79,5
Komb. spotř. [l/100 km]4,5 (4,7)4,2 (4,3)4,8 (5,3)
Poh. hmotnost [kg]1392 (1412)1395 (1415)1411 (1441)
Cena Trendline [Kč]455.300,-467.100,-514.200,-
Cena Highline [Kč]507.400,-519.200,-566.300,-

Jetta 1,2 TSI a 1,2 TSI BlueMotion Technology

Maloobjemový přeplňovaný motor 1,2 TSI o výkonu 77 kW je při uvedení na trh jediným zástupcem zážehových motorů – 1,4 TSI (90 nebo 118 kW) a 2,0 TSI (147 kW) naběhnou do výroby až během prvního pololetí. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a na výběr jsou dvě verze motoru: standardní a úspornější BlueMotion Technology se systémem start-stop a inteligentním alternátorem, který snižuje zátěž motoru.

Zatímco například v SEATu Altea se 1,2 TSI blíží hranici svých možností, Jetta navzdory větším rozměrům těží z menší čelní plochy, lepší aerodynamiky a především střídmé hmotnosti jen mírně převyšující 1,3 tuny. Pro kompaktní sedan se jedná o komfortní a racionální volbu.

Agregát poskytuje plynulý zátah už od zhruba 1200 min-1 až do zásahu omezovače při 6200 min-1. Jeho projev je vcelku vlažný a bez výrazné gradace, motor má ale dostatek síly ve všech provozních režimech, včetně jízdy do strmých jihofrancouzských silniček.

Jake.auto.cz: Volkswagen Jetta (přehled článků)

Přeplňované dvanáctistovce sekunduje šestistupňová převodovka s relativně dlouhými převody (při 100 km/h motor točí na šestku 2100 min-1) a velmi přesnou a rychlou kulisou řazení. I díky ní dosáhl zkoušený vůz v kombinaci místních silnic v členitém terénu a cestě zpět po dálnici po 120 km výborné průměrné spotřeby 7,2 l/100 km.

V závěru testovacích jízd jsem měl možnost vyzkoušet i provedení s přívlastkem BlueMotion Technology, tentokrát v hustém městském provozu s mnoha semafory. Díky častému využívání funkce start-stop a možnosti rychle řadit pro udržení motoru v nízkých otáčkách se spotřeba benzinu opět udržela těsně nad sedmi litry.

Jetta 1,6 TDI

Základním turbodieselem je 1,6 TDI také o výkonu 77 kW. V případě této motorizace se musí řidič spokojit jen s pětistupňovou převodovkou, naproti tomu ale stojí přijatelný příplatek – stojí o 55 tisíc korun více než 1,2 TSI.

V Jettě tento motor funguje podle očekávání dobře. Pokud ale preferujete úsporný styl jízdy, vyžaduje častější práci s řadicí pákou. Například jízda rychlostí 50 km/h znamená časté řazení mezi třetím a čtvrtým převodem. Jednotlivé stupně jsou relativně dlouhé, při 100 km/h je na otáčkoměru jen 1800 min-1, což je zhruba stejná hodnota jako u 1,6 TDI se sedmistupňovým DSG a také u 2,0 TDI se šestistupňovým DSG.

Na straně plusů naopak stojí minimální turboefekt a turbodíra na jedné straně a zároveň na dieselový motor nadprůměrná ochota vytáčet se. Tato pohonná jednotka navíc překvapila pětilitrovou průměrnou spotřebou.

Pokud nepovažujete manuální převodovku za nevýhodu, představuje Jetta 1,6 TDI vzhledem ke své ceně (o 16 tisíc vyšší než akční cena srovnatelné Škody Octavia Edition CZ bez příplatků) zřejmě nejlepší kompromis z momentálně dostupného portfolia.

Jetta 1,6 TDI DSG BlueMotion Technology

Převodovka DSG je v případě motoru 1,6 TDI sedmistupňová se suchými spojkami a právě v tom spočívají její limity. Převodovka se obtížně vyrovnává s rychlejšími rozjezdy, kdy spojku sepne skokově, a její řídicí jednotka má v některých situacích obtíže zvolit vhodný převod. Například ve stoupání po vyjetí ze zatáčky má sklo brzy řadit vyšší převod (občas pak musí opět podřadit), jindy zase bez zátěže váhá řadit a ponechává motor zbytečně vytočený.

Naše doporučení jednoznačně směřuje k následujícímu provedení, které je v kultivovanosti přenosu momentu mnohem dál.

Jetta 2,0 TDI DSG

Dvoulitrový turbodiesel má DSG se spojkami v olejové lázni a šesti převody. Toto provedení dvouspojkové převodovky se svým projevem již může měřit s moderními měničovými automaty. Ve spojení se 140koňovým turbodieselem se jedná o nejdynamičtější a uživatelsky nejpříjemnější provedení Jetty, které si v portfoliu zaslouží pozici nadstandardu. Především v této verzi (a zcela jistě i 2,0 TDI s manuální převodovkou) může Jetta směle lovit i mezi potenciálními zákazníky Passatu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk

Od summitu G20 v Hamburku uplynuly skoro tři týdny. Akci…

Moravský peněžní ústav se zbavuje domů v centru Prahy. Čeká změnu na banku Moravský peněžní ústav se zbavuje domů v centru Prahy. Čeká změnu na banku

Očekávaná přeměna na banku vede záložnu ze Zlína k…

Trumpovo vítezství. Americký Senát se vyslovil pro zrušení zdravotní péče Obamacare Trumpovo vítezství. Americký Senát se vyslovil pro zrušení zdravotní péče Obamacare

Senát Spojených států dnes nejtěsnějším poměrem hlasů…

Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech Glosa Martina Čabana: Ústava a sajrajt v kamnech

Ústavní soud rozhodl, další debaty už jsou čistě…

 
Zdroj: Foto autor+Unitedpictures

Štítky Volkswagen Jízdní dojmy Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: VW Jetta: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Video: Tygři jsou hraví, ale nepůjčujte jim své auto Video: Tygři jsou hraví, ale nepůjčujte jim své auto

Vzpomínáte na písničku od Ivana Mládka o tom, jak vrabci…

Volkswagen Jetta: Nový motor pro Američany Volkswagen Jetta: Nový motor pro Američany

Americká divize koncernu Volkswagen oznámila, že sedan…

 



 
Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Toyota Sera (1990-1995): Říkalo se jí motýlek, ale zapadla... Proč?

Včera

Toyota proslula svými menšími sportovními vozy. Kupé Sera se ovšem na rozdíl od Celicy a MR2 mimo Japonsko prakticky nedostalo a zůstalo zapomenuto...




Blesk.cz

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

Liduprázdné dálnice, propaganda a záchod na povel. Tak se cestuje v KLDR

Liduprázdné dálnice, propaganda a záchod na povel.…

Země duchů. Tak se jeví Severní Korea hrstce cestovatelů, kteří se odváží do země zavítat a dostanou se i mimo…

 

iSport.cz

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i Hadamczikovi vnuci

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i…

Tři z největších českých talentů ročníku 2000 a 2001 odcházejí ze Sparty do rakouského Salcburku, který bude od…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení fanoušci na Muzeum madame Tussauds

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení…

Pobočka Muzea vozkových figurín madame Tussauds ve městě New York se po kritice fanoušků zpěvačky Beyoncé…