Volkswagen Passat (1996-2005): manažerský dostavník

Volkswagen Passat (1996-2005): manažerský dostavník

 
 

Passat čtvrté generace, který vydržel ve výrobě dlouhých devět let, boduje zejména reprezentativním vzhledem, širokou nabídkou verzí, solidním zpracováním a praktičností.

Název Passat patří k nabídce značky Volkswagen prakticky stejně neodmyslitelně jako Golf, a to již čtvrté desetiletí. Čtvrtá generace Passatu, označovaná jako B5 a po faceliftu v roce 2000 jako B6, znamenala pro výrobce z Wolfsburgu značný úspěch. Volkswagen totiž v roce 1996 naprosto zaskočil konkurenci ve střední třídě, když vysluhující krabicovitou třetí generaci nahradil nástupcem s elegantní aerodynamickou karoserií a reprezentativním designem, prostorným interiérem, prostoupeným německou interiérovou kvalitou a nabídkou populárních turbodieselů. Proti tehdejšímu Fordu Mondeo, Opelu Vectra nebo Renaultu Laguna najednou stálo auto, které vypadalo jako o půl třídy větší. Volkswagen si za svůj Passat také nechal patřičně zaplatit, ale soudě podle prodejních úspěchů v tom zákazníci neviděli problém. Na větší rozměry Passatu následně museli zareagovat i ostatní výrobci, což úhlavnímu konkurentovi v podobě Mondea trvalo celé čtyři roky.

Pohodlný a prostorný

Passat čtvrté generace byl nabízen ve dvou karosářských verzích. Důstojný sedan, kterému se mezi Passaty konečně podařilo narušit letitou nadvládu kombíků, má vnější rozměry 4703 x 1746 x 1462 mm, karoserie nepatrně kratšího kombi Variant měří 4682 x 1746 x 1498 mm. Záď sedanu ukrývá zavazadlový prostor slušného objemu 475 litrů, Variant dokonce bohatýrských 495 litrů, navíc skvěle přístupných a využitelných. Pokud hraje ve vašem rozhodování podstatnou roli praktičnost, bez váhání volte Variant. Jednou z největších předností Passatu je prostorný a dobře odhlučněný interiér, který těží z rozvoru dlouhého 2707 mm. Díky pohodlným sedadlům lze bez únavy cestovat i na dlouhé vzdálenosti, dostatek místa mají i cestující na zadních sedadlech. Řidič nalezne optimální polohu bez jakýchkoli problémů díky výškově nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách. Přehledná a funkční přístrojová deska, navržená v chladném německém stylu, vypadá dobře i po letech a vyniká velmi kvalitním zpracováním bez nežádoucích pazvuků.

obrázek [300 x 217] V roce 2000 podstoupil Passat čtvrté generace lehčí facelift (B6), který přinesl výraznější čelní masku s chromováním, chromované rámečky kolem oken, nová přední světla a „kulatá“ koncová světla. V této podobě Passat završil svou dlouhou kariéru, ukončenou v roce 2005 nástupem nové generace.

Podvozek Passatu využíval až do roku 2002 hliníkovou přední nápravu, která však na nekvalitních silnicích dost trpí, zadní náprava je pak jednoduchá s vlečenými rameny. Pokud jde o jízdní vlastnosti, hlavní doménou Passatu nejsou agresivní průjezdy serpentinami, ale především komfortní cestování na delší vzdálenosti, které zvládá na výbornou. Příjemné je i přesné řízení. Passat má sice standardně poháněna přední kola, dokáže však vyhovět i zájemcům, kteří například jezdí často do hor. V nabídce od roku 1997 totiž figurovala verze Syncro s pohonem všech kol, od roku 1999 pak kvalitní systém stálého pohonu všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen.

Bohatá nabídka motorů

obrázek [300 x 258] Další konkurenční výhodou Passatu čtvrté generace byla velmi široká nabídka podélně uložených zážehových a vznětových motorů. Základem v nabídce benzínových motorů byly cenově nejpřístupnější, avšak málo dynamické osmiventilové čtyřválce 1,6 (75 kW) a 2,0 (85 kW), dále pak o poznání svižnější pětiventilový čtyřválec 1,8 20V (92 kW) a přeplňovaný 1,8 20V Turbo (110 kW), vidlicový pětiválec VR5 (110 a 125 kW) a pro přesvědčivé svezení vidlicový šestiválec 2,8 (142 kW). Pro nejnáročnější zájemce byla od roku 2001 k mání vrcholná osmiválcová verze 4,0 W8 (202 kW), která se vyráběla v obou karosářských verzích. Vzhledem k vysoké pořizovací ceně na ni však v bazarech narazíte jen vzácně. Ideální volbou mezi benzínovými motory je 1,8 Turbo, který nabízí výbornou dynamiku při přijatelné spotřebě, přitom netrpí chronickými závadami. S Passatem se ale nejlépe rýmuje slovo turbodiesel. Úsporné naftové motory jsou mezi zájemci o ojetý Passat jednoznačně nejžádanější, na trhu přitom existuje dostatečná nabídka. Při uvedení v roce 1996 poháněly Passat čtyřválce 1,9 TDI s výkony 66 nebo 81 kW (ve druhém případě s proměnnou geometrií lopatek turba), v roce 1999 přišel nový motor 1,9 TDI PD (85 kW) se vstřikováním čerpadlo-tryska, který byl o rok později nahrazen výkonovými verzemi 74 a 96 kW. Od roku 1999 poháněl Passat také šestiválec 2,5 TDI, který se v průběhu doby vyskytoval v několika výkonových verzích (110, 114, 120 a 132 kW). V roce 2004, nedlouho před koncem životního cyklu, se v nabídce objevil i nový 2,0 TDI (103 kW). Motory TDI jsou známy nepříliš kultivovaným projevem, na druhé straně však potěší vynikající pružností a mimořádně nízkou spotřebou, kterou lze udržet pod 6 l/100 km. V kombinaci s nádrží objemu 62 litrů není problém pokořit 1000 km na jediné natankování. Pokud se poohlížíte po Passatu staršího roku výroby, volte variantu s 81 kW, v případě mladších exemplářů pak verzi 96 kW. Pokud se tolik neohlížíte na cenu a spotřebu, sáhněte po šestiválci se 120 nebo 132 kW. V Passatech se můžete setkat jak s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami s příjemně přesným řazením, tak se čtyřstupňovým automatem (u starších verzí) nebo pětistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic.

Časté závady

obrázek [300 x 220] Z konstrukčního hlediska je nejslabším místem Passatu čtvrté generace hliníková přední náprava, která není dimenzována na nehostinné podmínky zdejších nekvalitních silnic. Trpí tedy více, než by bylo zdrávo a často se v ní vyskytují vůle, přičemž následné opravy vycházejí draze. Volkswagen se s tímto problémem vypořádal až v roce 2002, kdy byly hliníkové komponenty nahrazeny ocelovými. Pokud jde o závady motorů TDI, dejte si pozor zejména na vadné senzory množství nasávaného vzduchu (tzv. „váhy vzduchu“), kdy motor hůře táhne a vzroste spotřeba. Další poměrně častou závadou u těchto motorů je porucha regulačního ventilu turbodmychadla a zatuhlá regulace geometrie lopatek turba. Benzínové motory netrpí chronickými neduhy, zmínit ale můžeme vadné cívky zapalování u pětiventilových osmnáctistovek.

Ve statistikách spolehlivosti TÜV Report si však Volkswagen Passat nevede právě nejlichotivěji, když se mezi dvou- až tříletými auty umístil se 6,3 % závad na 48. místě lehce nad průměrem, který činil 6,6 %. Mezi čtyř- a pětiletými auty s průměrným počtem závad 11,2 % už skončil Passat s 12,2 % závad lehce podprůměrně a mezi šesti- až sedmiletými auty s výskytem 20,9 % rovněž pod průměrem, který v tomto případě činil 17,2 %.

Ceny Passatů čtvrté generace na českém trhu s ojetými auty začínají na hranici 150 tisíc korun za nejstarší ročníky, na pět let starý Passat si připravte přibližně 300 tisíc korun a na tříletou ojetinu v dobrém stavu alespoň 400 tisíc Kč.

Další informace o Passatu čtvrté generace najdete zde:

Plusy:

  • image
  • reprezentativní vzhled
  • prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • široká nabídka motorů, úsporné turbodiesely TDI
  • možnost pohonu všech kol
  • spolehlivost
  • komfortní podvozek
  • pomalý pokles ceny

Minusy:

  • vysoké ceny ojetin
  • nekultivovaný projev turbodieselů
  • atraktivní model mezi zloději

Nejčastější závady:

  • vůle hliníkové přední nápravy
  • vadné senzory hmotnosti vzduchu u motorů TDI
  • poruchy regulačního ventilu turbodmychadla (TDI)
  • zatuhlá regulace proměnné geometrie turbodmychadla (TDI)
  • vadné cívky zapalování u motorů 1,8 20V
  • poruchové váhy vzduchu
  • časté vůle v přední nápravě
Spolupracujeme s TipCars.com
Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media

Vydavatelství Vltava Labe Media koupilo 100 procent…

Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela

Německý výrobce luxusních automobilů Audi upustil od…

Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk

Přerozdělování žadatelů o azyl mezi členské země Evropské…

Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi

Společnost PepsiCo si od amerického výrobce elektromobilů…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

 

iSport.cz

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a kdy je lepší zhasnout

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a…

 Baví vás Liga naruby? Pravidelný přehled kuriózních situací ve fotbalové HET lize můžete najít na stránkách…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…

Tomio, usměj se na Zemana!

Tomio, usměj se na Zemana!

Projev pana předsedy Tomia Okamury na sjezdu SPD umístil někdo - buď sám pan Okamura, nebo některý z jeho lidí -…