Volkswagen Passat (1996-2005): manažerský dostavník

Volkswagen Passat (1996-2005): manažerský dostavník

 
 

Passat čtvrté generace, který vydržel ve výrobě dlouhých devět let, boduje zejména reprezentativním vzhledem, širokou nabídkou verzí, solidním zpracováním a praktičností.

Název Passat patří k nabídce značky Volkswagen prakticky stejně neodmyslitelně jako Golf, a to již čtvrté desetiletí. Čtvrtá generace Passatu, označovaná jako B5 a po faceliftu v roce 2000 jako B6, znamenala pro výrobce z Wolfsburgu značný úspěch. Volkswagen totiž v roce 1996 naprosto zaskočil konkurenci ve střední třídě, když vysluhující krabicovitou třetí generaci nahradil nástupcem s elegantní aerodynamickou karoserií a reprezentativním designem, prostorným interiérem, prostoupeným německou interiérovou kvalitou a nabídkou populárních turbodieselů. Proti tehdejšímu Fordu Mondeo, Opelu Vectra nebo Renaultu Laguna najednou stálo auto, které vypadalo jako o půl třídy větší. Volkswagen si za svůj Passat také nechal patřičně zaplatit, ale soudě podle prodejních úspěchů v tom zákazníci neviděli problém. Na větší rozměry Passatu následně museli zareagovat i ostatní výrobci, což úhlavnímu konkurentovi v podobě Mondea trvalo celé čtyři roky.

Pohodlný a prostorný

Passat čtvrté generace byl nabízen ve dvou karosářských verzích. Důstojný sedan, kterému se mezi Passaty konečně podařilo narušit letitou nadvládu kombíků, má vnější rozměry 4703 x 1746 x 1462 mm, karoserie nepatrně kratšího kombi Variant měří 4682 x 1746 x 1498 mm. Záď sedanu ukrývá zavazadlový prostor slušného objemu 475 litrů, Variant dokonce bohatýrských 495 litrů, navíc skvěle přístupných a využitelných. Pokud hraje ve vašem rozhodování podstatnou roli praktičnost, bez váhání volte Variant. Jednou z největších předností Passatu je prostorný a dobře odhlučněný interiér, který těží z rozvoru dlouhého 2707 mm. Díky pohodlným sedadlům lze bez únavy cestovat i na dlouhé vzdálenosti, dostatek místa mají i cestující na zadních sedadlech. Řidič nalezne optimální polohu bez jakýchkoli problémů díky výškově nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách. Přehledná a funkční přístrojová deska, navržená v chladném německém stylu, vypadá dobře i po letech a vyniká velmi kvalitním zpracováním bez nežádoucích pazvuků.

obrázek [300 x 217] V roce 2000 podstoupil Passat čtvrté generace lehčí facelift (B6), který přinesl výraznější čelní masku s chromováním, chromované rámečky kolem oken, nová přední světla a „kulatá“ koncová světla. V této podobě Passat završil svou dlouhou kariéru, ukončenou v roce 2005 nástupem nové generace.

Podvozek Passatu využíval až do roku 2002 hliníkovou přední nápravu, která však na nekvalitních silnicích dost trpí, zadní náprava je pak jednoduchá s vlečenými rameny. Pokud jde o jízdní vlastnosti, hlavní doménou Passatu nejsou agresivní průjezdy serpentinami, ale především komfortní cestování na delší vzdálenosti, které zvládá na výbornou. Příjemné je i přesné řízení. Passat má sice standardně poháněna přední kola, dokáže však vyhovět i zájemcům, kteří například jezdí často do hor. V nabídce od roku 1997 totiž figurovala verze Syncro s pohonem všech kol, od roku 1999 pak kvalitní systém stálého pohonu všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen.

Bohatá nabídka motorů

obrázek [300 x 258] Další konkurenční výhodou Passatu čtvrté generace byla velmi široká nabídka podélně uložených zážehových a vznětových motorů. Základem v nabídce benzínových motorů byly cenově nejpřístupnější, avšak málo dynamické osmiventilové čtyřválce 1,6 (75 kW) a 2,0 (85 kW), dále pak o poznání svižnější pětiventilový čtyřválec 1,8 20V (92 kW) a přeplňovaný 1,8 20V Turbo (110 kW), vidlicový pětiválec VR5 (110 a 125 kW) a pro přesvědčivé svezení vidlicový šestiválec 2,8 (142 kW). Pro nejnáročnější zájemce byla od roku 2001 k mání vrcholná osmiválcová verze 4,0 W8 (202 kW), která se vyráběla v obou karosářských verzích. Vzhledem k vysoké pořizovací ceně na ni však v bazarech narazíte jen vzácně. Ideální volbou mezi benzínovými motory je 1,8 Turbo, který nabízí výbornou dynamiku při přijatelné spotřebě, přitom netrpí chronickými závadami. S Passatem se ale nejlépe rýmuje slovo turbodiesel. Úsporné naftové motory jsou mezi zájemci o ojetý Passat jednoznačně nejžádanější, na trhu přitom existuje dostatečná nabídka. Při uvedení v roce 1996 poháněly Passat čtyřválce 1,9 TDI s výkony 66 nebo 81 kW (ve druhém případě s proměnnou geometrií lopatek turba), v roce 1999 přišel nový motor 1,9 TDI PD (85 kW) se vstřikováním čerpadlo-tryska, který byl o rok později nahrazen výkonovými verzemi 74 a 96 kW. Od roku 1999 poháněl Passat také šestiválec 2,5 TDI, který se v průběhu doby vyskytoval v několika výkonových verzích (110, 114, 120 a 132 kW). V roce 2004, nedlouho před koncem životního cyklu, se v nabídce objevil i nový 2,0 TDI (103 kW). Motory TDI jsou známy nepříliš kultivovaným projevem, na druhé straně však potěší vynikající pružností a mimořádně nízkou spotřebou, kterou lze udržet pod 6 l/100 km. V kombinaci s nádrží objemu 62 litrů není problém pokořit 1000 km na jediné natankování. Pokud se poohlížíte po Passatu staršího roku výroby, volte variantu s 81 kW, v případě mladších exemplářů pak verzi 96 kW. Pokud se tolik neohlížíte na cenu a spotřebu, sáhněte po šestiválci se 120 nebo 132 kW. V Passatech se můžete setkat jak s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami s příjemně přesným řazením, tak se čtyřstupňovým automatem (u starších verzí) nebo pětistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic.

Časté závady

obrázek [300 x 220] Z konstrukčního hlediska je nejslabším místem Passatu čtvrté generace hliníková přední náprava, která není dimenzována na nehostinné podmínky zdejších nekvalitních silnic. Trpí tedy více, než by bylo zdrávo a často se v ní vyskytují vůle, přičemž následné opravy vycházejí draze. Volkswagen se s tímto problémem vypořádal až v roce 2002, kdy byly hliníkové komponenty nahrazeny ocelovými. Pokud jde o závady motorů TDI, dejte si pozor zejména na vadné senzory množství nasávaného vzduchu (tzv. „váhy vzduchu“), kdy motor hůře táhne a vzroste spotřeba. Další poměrně častou závadou u těchto motorů je porucha regulačního ventilu turbodmychadla a zatuhlá regulace geometrie lopatek turba. Benzínové motory netrpí chronickými neduhy, zmínit ale můžeme vadné cívky zapalování u pětiventilových osmnáctistovek.

Ve statistikách spolehlivosti TÜV Report si však Volkswagen Passat nevede právě nejlichotivěji, když se mezi dvou- až tříletými auty umístil se 6,3 % závad na 48. místě lehce nad průměrem, který činil 6,6 %. Mezi čtyř- a pětiletými auty s průměrným počtem závad 11,2 % už skončil Passat s 12,2 % závad lehce podprůměrně a mezi šesti- až sedmiletými auty s výskytem 20,9 % rovněž pod průměrem, který v tomto případě činil 17,2 %.

Ceny Passatů čtvrté generace na českém trhu s ojetými auty začínají na hranici 150 tisíc korun za nejstarší ročníky, na pět let starý Passat si připravte přibližně 300 tisíc korun a na tříletou ojetinu v dobrém stavu alespoň 400 tisíc Kč.

Další informace o Passatu čtvrté generace najdete zde:

Plusy:

  • image
  • reprezentativní vzhled
  • prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • široká nabídka motorů, úsporné turbodiesely TDI
  • možnost pohonu všech kol
  • spolehlivost
  • komfortní podvozek
  • pomalý pokles ceny

Minusy:

  • vysoké ceny ojetin
  • nekultivovaný projev turbodieselů
  • atraktivní model mezi zloději

Nejčastější závady:

  • vůle hliníkové přední nápravy
  • vadné senzory hmotnosti vzduchu u motorů TDI
  • poruchy regulačního ventilu turbodmychadla (TDI)
  • zatuhlá regulace proměnné geometrie turbodmychadla (TDI)
  • vadné cívky zapalování u motorů 1,8 20V
  • poruchové váhy vzduchu
  • časté vůle v přední nápravě
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman

Minulý týden skončil v čele Akademie věd, včera vykročil…

Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech

Velká Británie formálně oznámila Evropské unii svůj záměr…

CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu

Obchodní společnost Makro Cash & Carry ČR distribuční…

Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka

Třicátý ročník filmové přehlídky se uskuteční od 20. do…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim zaplatí pečovatelku

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim…

Vláda ve středu odsouhlasila novelu o sociálních službách a posílá ji k posouzení Sněmovně. Norma zavádí…

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Tradiční městský trh ničí zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Jindy se přes náměstí v Brně nedalo…

 

iSport.cz

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co tam nejsem, výkony jsou matný

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co…

Derby song baví internet. Ještě před nedělním výkopem se herec Jakub Štáfek, proslavený jako seriálová postava…

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým je v pozoru, řekl Rada

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým…

Změnil systém bránění, během pauzy pracoval s týmem na kondici a ještě stihl individuální pohovory s hráči.…

 

Reflex.cz

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur, Česko nic. Loni se jich vrátilo domů jen 82 tisíc

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur,…

Některé státy Evropy lákají migranty nejenom štědrými sociálními dávkami a vstřícným postupem při udělování…