Volkswagen Passat (1996-2005): manažerský dostavník

Volkswagen Passat (1996-2005): manažerský dostavník

 
 

Passat čtvrté generace, který vydržel ve výrobě dlouhých devět let, boduje zejména reprezentativním vzhledem, širokou nabídkou verzí, solidním zpracováním a praktičností.

Název Passat patří k nabídce značky Volkswagen prakticky stejně neodmyslitelně jako Golf, a to již čtvrté desetiletí. Čtvrtá generace Passatu, označovaná jako B5 a po faceliftu v roce 2000 jako B6, znamenala pro výrobce z Wolfsburgu značný úspěch. Volkswagen totiž v roce 1996 naprosto zaskočil konkurenci ve střední třídě, když vysluhující krabicovitou třetí generaci nahradil nástupcem s elegantní aerodynamickou karoserií a reprezentativním designem, prostorným interiérem, prostoupeným německou interiérovou kvalitou a nabídkou populárních turbodieselů. Proti tehdejšímu Fordu Mondeo, Opelu Vectra nebo Renaultu Laguna najednou stálo auto, které vypadalo jako o půl třídy větší. Volkswagen si za svůj Passat také nechal patřičně zaplatit, ale soudě podle prodejních úspěchů v tom zákazníci neviděli problém. Na větší rozměry Passatu následně museli zareagovat i ostatní výrobci, což úhlavnímu konkurentovi v podobě Mondea trvalo celé čtyři roky.

Pohodlný a prostorný

Passat čtvrté generace byl nabízen ve dvou karosářských verzích. Důstojný sedan, kterému se mezi Passaty konečně podařilo narušit letitou nadvládu kombíků, má vnější rozměry 4703 x 1746 x 1462 mm, karoserie nepatrně kratšího kombi Variant měří 4682 x 1746 x 1498 mm. Záď sedanu ukrývá zavazadlový prostor slušného objemu 475 litrů, Variant dokonce bohatýrských 495 litrů, navíc skvěle přístupných a využitelných. Pokud hraje ve vašem rozhodování podstatnou roli praktičnost, bez váhání volte Variant. Jednou z největších předností Passatu je prostorný a dobře odhlučněný interiér, který těží z rozvoru dlouhého 2707 mm. Díky pohodlným sedadlům lze bez únavy cestovat i na dlouhé vzdálenosti, dostatek místa mají i cestující na zadních sedadlech. Řidič nalezne optimální polohu bez jakýchkoli problémů díky výškově nastavitelnému sedadlu a volantu seřiditelnému ve dvou osách. Přehledná a funkční přístrojová deska, navržená v chladném německém stylu, vypadá dobře i po letech a vyniká velmi kvalitním zpracováním bez nežádoucích pazvuků.

obrázek [300 x 217] V roce 2000 podstoupil Passat čtvrté generace lehčí facelift (B6), který přinesl výraznější čelní masku s chromováním, chromované rámečky kolem oken, nová přední světla a „kulatá“ koncová světla. V této podobě Passat završil svou dlouhou kariéru, ukončenou v roce 2005 nástupem nové generace.

Podvozek Passatu využíval až do roku 2002 hliníkovou přední nápravu, která však na nekvalitních silnicích dost trpí, zadní náprava je pak jednoduchá s vlečenými rameny. Pokud jde o jízdní vlastnosti, hlavní doménou Passatu nejsou agresivní průjezdy serpentinami, ale především komfortní cestování na delší vzdálenosti, které zvládá na výbornou. Příjemné je i přesné řízení. Passat má sice standardně poháněna přední kola, dokáže však vyhovět i zájemcům, kteří například jezdí často do hor. V nabídce od roku 1997 totiž figurovala verze Syncro s pohonem všech kol, od roku 1999 pak kvalitní systém stálého pohonu všech kol 4Motion s diferenciálem Torsen.

Bohatá nabídka motorů

obrázek [300 x 258] Další konkurenční výhodou Passatu čtvrté generace byla velmi široká nabídka podélně uložených zážehových a vznětových motorů. Základem v nabídce benzínových motorů byly cenově nejpřístupnější, avšak málo dynamické osmiventilové čtyřválce 1,6 (75 kW) a 2,0 (85 kW), dále pak o poznání svižnější pětiventilový čtyřválec 1,8 20V (92 kW) a přeplňovaný 1,8 20V Turbo (110 kW), vidlicový pětiválec VR5 (110 a 125 kW) a pro přesvědčivé svezení vidlicový šestiválec 2,8 (142 kW). Pro nejnáročnější zájemce byla od roku 2001 k mání vrcholná osmiválcová verze 4,0 W8 (202 kW), která se vyráběla v obou karosářských verzích. Vzhledem k vysoké pořizovací ceně na ni však v bazarech narazíte jen vzácně. Ideální volbou mezi benzínovými motory je 1,8 Turbo, který nabízí výbornou dynamiku při přijatelné spotřebě, přitom netrpí chronickými závadami. S Passatem se ale nejlépe rýmuje slovo turbodiesel. Úsporné naftové motory jsou mezi zájemci o ojetý Passat jednoznačně nejžádanější, na trhu přitom existuje dostatečná nabídka. Při uvedení v roce 1996 poháněly Passat čtyřválce 1,9 TDI s výkony 66 nebo 81 kW (ve druhém případě s proměnnou geometrií lopatek turba), v roce 1999 přišel nový motor 1,9 TDI PD (85 kW) se vstřikováním čerpadlo-tryska, který byl o rok později nahrazen výkonovými verzemi 74 a 96 kW. Od roku 1999 poháněl Passat také šestiválec 2,5 TDI, který se v průběhu doby vyskytoval v několika výkonových verzích (110, 114, 120 a 132 kW). V roce 2004, nedlouho před koncem životního cyklu, se v nabídce objevil i nový 2,0 TDI (103 kW). Motory TDI jsou známy nepříliš kultivovaným projevem, na druhé straně však potěší vynikající pružností a mimořádně nízkou spotřebou, kterou lze udržet pod 6 l/100 km. V kombinaci s nádrží objemu 62 litrů není problém pokořit 1000 km na jediné natankování. Pokud se poohlížíte po Passatu staršího roku výroby, volte variantu s 81 kW, v případě mladších exemplářů pak verzi 96 kW. Pokud se tolik neohlížíte na cenu a spotřebu, sáhněte po šestiválci se 120 nebo 132 kW. V Passatech se můžete setkat jak s pěti- a šestistupňovými manuálními převodovkami s příjemně přesným řazením, tak se čtyřstupňovým automatem (u starších verzí) nebo pětistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic.

Časté závady

obrázek [300 x 220] Z konstrukčního hlediska je nejslabším místem Passatu čtvrté generace hliníková přední náprava, která není dimenzována na nehostinné podmínky zdejších nekvalitních silnic. Trpí tedy více, než by bylo zdrávo a často se v ní vyskytují vůle, přičemž následné opravy vycházejí draze. Volkswagen se s tímto problémem vypořádal až v roce 2002, kdy byly hliníkové komponenty nahrazeny ocelovými. Pokud jde o závady motorů TDI, dejte si pozor zejména na vadné senzory množství nasávaného vzduchu (tzv. „váhy vzduchu“), kdy motor hůře táhne a vzroste spotřeba. Další poměrně častou závadou u těchto motorů je porucha regulačního ventilu turbodmychadla a zatuhlá regulace geometrie lopatek turba. Benzínové motory netrpí chronickými neduhy, zmínit ale můžeme vadné cívky zapalování u pětiventilových osmnáctistovek.

Ve statistikách spolehlivosti TÜV Report si však Volkswagen Passat nevede právě nejlichotivěji, když se mezi dvou- až tříletými auty umístil se 6,3 % závad na 48. místě lehce nad průměrem, který činil 6,6 %. Mezi čtyř- a pětiletými auty s průměrným počtem závad 11,2 % už skončil Passat s 12,2 % závad lehce podprůměrně a mezi šesti- až sedmiletými auty s výskytem 20,9 % rovněž pod průměrem, který v tomto případě činil 17,2 %.

Ceny Passatů čtvrté generace na českém trhu s ojetými auty začínají na hranici 150 tisíc korun za nejstarší ročníky, na pět let starý Passat si připravte přibližně 300 tisíc korun a na tříletou ojetinu v dobrém stavu alespoň 400 tisíc Kč.

Další informace o Passatu čtvrté generace najdete zde:

Plusy:

  • image
  • reprezentativní vzhled
  • prostorný a kvalitně zpracovaný interiér
  • široká nabídka motorů, úsporné turbodiesely TDI
  • možnost pohonu všech kol
  • spolehlivost
  • komfortní podvozek
  • pomalý pokles ceny

Minusy:

  • vysoké ceny ojetin
  • nekultivovaný projev turbodieselů
  • atraktivní model mezi zloději

Nejčastější závady:

  • vůle hliníkové přední nápravy
  • vadné senzory hmotnosti vzduchu u motorů TDI
  • poruchy regulačního ventilu turbodmychadla (TDI)
  • zatuhlá regulace proměnné geometrie turbodmychadla (TDI)
  • vadné cívky zapalování u motorů 1,8 20V
  • poruchové váhy vzduchu
  • časté vůle v přední nápravě
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám... Výroba VW Passat vázne. Kvůli nám...

Výrobu automobilů Passat v továrně společnosti Volkswagen…

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015) Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu ovládl tým Evropy

Bitva snů pro Federera! První ročník Laver Cupu…

První ročník Laver Cupu patří výběru Evropy! V dramatickém zápase se o to postaral Roger Federer, který porazil…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…