Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Touareg: První jízdní dojmy

Leoš Káňa
Diskuze (14)
Velké SUV Touareg se stalo nedílnou součástí výrobního programu automobilky Volkswagen. Nyní jsme se seznámili s jeho modernizovanou verzí.

Ještě na přelomu tisíciletí se Volkswagen soustředil na běžné osobní automobily a o terénním zástupci měl jenom mlhavé představy. V roce 2002 se objevila první generace modelu Touareg a hned oživila celý tehdy stagnující segment velkých komfortních SUV. Než v roce 2010 nastoupila druhá generace, prodalo se 475.000 exemplářů. Jenže za poslední čtyři roky si Touareg pořídilo po celém světě již jenom 300.000 zákazníků. Udržet si dobré prodejní výsledky není jednoduché, takže přichází modernizované provedení.

To na první pohled není jednoduché rozeznat. Silueta vozu, jeho kontury a většina typických prvků jsou totiž stejné. Volkswagen navíc zastává jasné stanovisko, že změn je potřeba udělat co nejméně – hlavně ať je na první pohled zřejmé, že jde o VW. Takže přední část jasně ukazuje, k jaké automobilce vůz patří. Jenže už se nepodobá předchozímu Golfu, ale opticky připomíná minulou generaci Passatu. Někdo tento rozdíl ani nepostřehne, ale my jsme ho rozeznali.

Měnilo se jen decentně

Přední světlomety (ve všech verzích budou standardně bixenony) už nemají ve spodní části vykousnutí v napojení na masku chladiče a diody denního svícení jsou nataženy po celé jejich spodní části. Grill charakterizují čtyři vodorovné chromované lamely místo dvou, logo uprostřed zůstalo. Nový je také nárazník s dolů se rozšiřujícím hlavním vstupem nasávaného vzduchu, a proto se změnily i vdechy po jeho stranách.

„Vrchol“ inovace představuje chromovaná lišta oddělující na nárazníku nasávací otvory nahoře od mlhovek dole, která se ve stejné výšce táhne kolem celého vozu. V nabídce se objevily další barevné odstíny (Reef Blue Metallic, Sand Gold Metallic, Black Oak Brown Metallic a Moonlight Blue Pearl Effect) a také trio nových litých kol.

V interiéru jsme objevili nové barevné kombinace, dekorativní panely imitující dřevo (Sapelli mahagon a Engineered Ebony), luxusnější bílé podsvícení přístrojů a tlačítek (dříve bylo červené) nebo typické přepínače, které nyní vypadají jako by byly vyfrézovány z masivního bloku. Tvarově se na palubní desce ani na výplních dveří nic nezměnilo.

Také rozmístění ovladačů je stejné, moderní informační technologie jsou totiž schované pod barevnou dotykovou obrazovkou. Systém RNS 850 vedle navigace nabízí také on-line spojení s internetem. Můžete tak jednoduše hledat body zájmu přes Google a využívat i mapové podklady tohoto vyhledávače včetně Google Earth nebo Google Street View a jeho on-line dopravních informací.

Obsáhlejší je také další bezpečnostní a komfortní výbava. Čtveřice kamer monitoruje nejbližší okolí vozu a obraz z nich se promítá na obrazovku nejen při parkování, ale také při pomalé jízdě vpřed. Řidič je určitě ocení v terénu, kdy kvůli vysoké stavbě vozu nemůže sledovat překážky v těsné blízkosti. Jízdu v pruzích hlídá kamera na čelním skle a dvojice radarů spolupracuje s adaptivním tempomatem, nouzovým brzděním nebo přednárazovým systémem, který zmobilizuje všechny prvky pasivní ochrany posádky.

Poprvé Euro 6

Technici Volkswagenu se prý zaměřili i na podvozek, který prodělal drobné úpravy a optimalizaci odpružení. My jsme však jezdili jenom s vozy na vzduchových polštářích, takže jsme změny nemohli posoudit.

Nejprve jsme vyzkoušeli vznětový osmiválec 4.2 TDI s výkonem 250 kW dostupným při 4000 otáčkách a obřím točivým momentem 800 N.m, který můžete využívat od 1750 otáček. Síla a dynamika motoru je úžasná, vždyť 2297 kg těžký Touareg s ním zvládne stovku za 5,8 s. Nám se líbil zvuk motoru a jeho chuť k životu. Škoda jenom, že osmistupňový automat není rychlejší a při podřazování někdy tápal, která rychlost bude nejvhodnější.

Hybridní Touareg kombinuje zážehový třílitr s výkonem 245 kW a elektromotor 34 kW, který je napájený z akumulátorů Ni-Mh o kapacitě 1,73 kWh. Dynamikou se rovná vznětovému osmiválci, ale spotřebou 8,2 l na 100 km by měl být úspornější. Příjemné je neznatelné přecházení z čistě elektrického pohonu do spalovacího režimu a opačně.

Jenže oba tyto agregáty zůstaly stejné. Nový je jenom vznětový vidlicový šestiválec 3.0 TDI, který díky katalyzátoru SCR (Selective Catalytic Reduction) splňuje emisní normy Euro 6. A to nejen ve výkonové verzi se 150 kW, ale i v silnější, disponující 193 kW. My jsme měli možnost vyzkoušet výkonnější variantu, která proti předchozí generaci posílila o 13 kW, točivý moment se zvedl o 30 N.m a spotřeba přitom klesla v průměru o 0,6 litru.

Na lepší hodnotě se podílejí aerodynamická optimalizace karoserie i podvozku a nový osmistupňový automat s funkcí plachtění. Ten při ubrání plynu odpojí agregát od kol, takže vůz nezačne brzdit motorem a využívá kinetickou energii k jízdě vpřed – jako kdybyste při jízdě zařadili neutrál. Celý systém přitom funguje naprosto neznatelně. Rozjeli jsme vůz na stovku a dali nohu z plynu, v tu chvílí „plachtíme“ dál bez znatelného zpomalení. Stačí však lehký dotyk na brzdu a zapojí se i agregát, který začne vůz zpomalovat.

Modernizovaný Volkswagen Touareg se začne prodávat v říjnu, ale české ceny zatím nebyly stanoveny.

Volkswagen Touareg - technická data
Motor3.0 V6 TDI3.0 V6 TDI4.2 V8 TDI3.0 TSI Hybrid
Převodovka8AT8AT8AT8AT
Zdvihový objem (cm3)2967296741342995 + elektromotor
Válce/ventily6/46/48/46/4
Největší výkon (kW při ot./min)150/3200-4400193/3800-4400250/4000245 + 34,3 (max. 279)
Točivý moment (N.m při ot./min)450/1250-3200580/1750-2500800/1750-2750440 + 279 (max. 580)
Maximální rychlost (km/h)206225242240
Zrychlení 0-100 (s)8,77,35,86,5
Spotřeba (l/100 km)6,66,69,18,2

Plusy

  • Automat u motoru 3.0 TDI V6
  • Prostorná kabina
  • Bohatá výbava
  • Komfortní vzduchové odpružení
  • Jízda v terénu

Minusy

  • Těžkopádný na silnici
  • Odtažité řízení

Leoš Káňa
Diskuze (14)
Avatar - Ada je zase tady
27. 9. 2014 12:41
Re: Toareg poslední generace se mi moc líbí
Mně taky. Podobá se víc té první generaci. :yes:

Doufejme, že "on line" propojení do internetu půjde skutečně (ne jenom virtuálně) vypnout!
26. 9. 2014 20:06
Re: Pro redakci: co takhle udělat článek o faceliftech
Myslím, že v kontextu obecné publikační činnosti o designu jsme nikterak nezaostali :-) Jde však o podstatnou (ne vždy ale vítanou) část designérské praxe, proto o ní jistě ještě uslyšíte.
Avatar - flyboyeda
26. 9. 2014 20:04
Re: Pro redakci: co takhle udělat článek o faceliftech
je ale nejvíc vidět
26. 9. 2014 20:02
Re: Pro redakci: co takhle udělat článek o faceliftech
Facelifty nejsou jediné téma, které lze v rámci textů o designu zpracovat.
Avatar - flyboyeda
26. 9. 2014 19:50
Re: Pro redakci: co takhle udělat článek o faceliftech
a to je všechno? vidím velký prostor pro zlepšení >:D

chce to víc značek a víc modelů