Volkswagen ukončuje vývoj nového 1.5 TDI. Dá přednost hybridům
Volkswagen pracuje na nové generaci motorů, jejímž prvním představitelem je zážehový čtyřválec 1.5 TSI Evo s vypínáním válců a schopností pracovat v úspornějším Millerově cyklu. Doplnit ho měl i vznětový čtyřválec o stejném objemu. Jeho vývoj ale automobilka nakonec ukončila, přednost místo něj dostanou modely s hybridním pohonem.
Nová jednotka s hliníkovým blokem a vstřikováním common rail měla nahradit dnes dobře známý turbodiesel 1.6 TDI. Stále přísnější emisní normy ale vznětovým motorům dělají těžké problémy. S jejich splněním by navzdory nejmodernější technice měl potíže i chystaný 1.5 TDI, a tak jeho vývoj Volkswagen raději ukončil.
Sama automobilka rozhodnutí vysvětluje tím, že vývoj nového turbodieselu byl velice nákladný. Navíc by ve výsledku nemusel dávat prodejně smysl. Kvůli moderní technice by byl nadmíru drahý, a tak je otázka, zda by byl prodejně úspěšný. Vedle ceny by ho zákazníci mohli odmítat i kvůli tomu, že napříč Evropou roste počet měst, která do svých center chtějí zakázat vjezd autům se vznětovým motorem. A to je u malých vozů, které jsou primárně určeny do města, zásadní problém.
Zastavení prací na 1.5 TDI je tak dalším důkazem možného konce vznětových motorů v malých automobilech. Vznětová patnáctistovka totiž měla najít využití hlavně ve Volkswagenu Polo a dalších malých koncernových vozech, místo něj ale v tomto segmentu německý výrobce vsadí na mild hybridy. Ty si s emisními normami poradí snadněji než turbodiesely, vypouštějí totiž mnohem méně oxidů dusíku, navíc už nemají být ani tolik drahé.
Konec vývoje 1.5 TDI ale neznamená, že Volkswagen Polo v nadcházející šesté generaci, chystané ještě pro letošní rok, turbodiesel vůbec nenabídne. Zatím setrvá u dobře známého čtyřválce 1.6 TDI, se kterým by měl vydržet zhruba do roku 2020. Poté však turbodiesely postupně nahradí mild hybridy. Polo tudíž na krátko projde upsizingem, šestnáctistovka nahradí dnešní tříválec 1.4 TDI, jehož produkce byla již ukončena. To je ostatně důvod, proč i nový Seat Ibiza místo něj dostal 1.6 TDI.
Navzdory ukončení prací na nové patnáctistovce však Volkswagen turbodieselům i nadále věří. Jen s nimi do budoucna bude počítat hlavně pro velké vozy. Pro ně bude určena nová generace dvoulitru, s obchodním označením 2.0 TDI Evo, která má nabídnout výrazně nižší emise oxidu uhličitého než dnešní varianta.