Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen ukončuje vývoj nového 1.5 TDI. Dá přednost hybridům

David Bureš
Diskuze (205)
Nová vznětová patnáctistovka měla doplnit již představený benzinový čtyřválec 1.5 TSI. Kvůli přísnějším emisním normám však nakonec nevznikne.

Volkswagen pracuje na nové generaci motorů, jejímž prvním představitelem je zážehový čtyřválec 1.5 TSI Evo s vypínáním válců a schopností pracovat v úspornějším Millerově cyklu. Doplnit ho měl i vznětový čtyřválec o stejném objemu. Jeho vývoj ale automobilka nakonec ukončila, přednost místo něj dostanou modely s hybridním pohonem.

Nová jednotka s hliníkovým blokem a vstřikováním common rail měla nahradit dnes dobře známý turbodiesel 1.6 TDI. Stále přísnější emisní normy ale vznětovým motorům dělají těžké problémy. S jejich splněním by navzdory nejmodernější technice měl potíže i chystaný 1.5 TDI, a tak jeho vývoj Volkswagen raději ukončil.

Sama automobilka rozhodnutí vysvětluje tím, že vývoj nového turbodieselu byl velice nákladný. Navíc by ve výsledku nemusel dávat prodejně smysl. Kvůli moderní technice by byl nadmíru drahý, a tak je otázka, zda by byl prodejně úspěšný. Vedle ceny by ho zákazníci mohli odmítat i kvůli tomu, že napříč Evropou roste počet měst, která do svých center chtějí zakázat vjezd autům se vznětovým motorem. A to je u malých vozů, které jsou primárně určeny do města, zásadní problém.

Zastavení prací na 1.5 TDI je tak dalším důkazem možného konce vznětových motorů v malých automobilech. Vznětová patnáctistovka totiž měla najít využití hlavně ve Volkswagenu Polo a dalších malých koncernových vozech, místo něj ale v tomto segmentu německý výrobce vsadí na mild hybridy. Ty si s emisními normami poradí snadněji než turbodiesely, vypouštějí totiž mnohem méně oxidů dusíku, navíc už nemají být ani tolik drahé.

Konec vývoje 1.5 TDI ale neznamená, že Volkswagen Polo v nadcházející šesté generaci, chystané ještě pro letošní rok, turbodiesel vůbec nenabídne. Zatím setrvá u dobře známého čtyřválce 1.6 TDI, se kterým by měl vydržet zhruba do roku 2020. Poté však turbodiesely postupně nahradí mild hybridy. Polo tudíž na krátko projde upsizingem, šestnáctistovka nahradí dnešní tříválec 1.4 TDI, jehož produkce byla již ukončena. To je ostatně důvod, proč i nový Seat Ibiza místo něj dostal 1.6 TDI.

Navzdory ukončení prací na nové patnáctistovce však Volkswagen turbodieselům i nadále věří. Jen s nimi do budoucna bude počítat hlavně pro velké vozy. Pro ně bude určena nová generace dvoulitru, s obchodním označením 2.0 TDI Evo, která má nabídnout výrazně nižší emise oxidu uhličitého než dnešní varianta.

David Bureš
Diskuze (205)
9. 2. 2017 22:41
Re: proč ne
>:D 1,6 v Citigu...
9. 2. 2017 18:12
Re: spravny krok
Pokud se bude dal tlacit na CO2, tak nakonec skoncime u CNG a tim se vyresi i problem s casticemi :-) Jinak mensi motory maji mensi emise CO2 - takze by se mohly obejit bez primeho vstriku... Tusim 0,9v Dacii ma neprimy vstrik uz ted (i kdxz tam spis kvuli usetreni nakladu nez kvuli emisim)

Diky dieselgate by se ale, doufam, politici mohli zamerit na skutecne skodlive plyny a na strasaka CO2 se konecne vykaslat.
9. 2. 2017 17:34
Re: spravny krok
Přímé vstřikování se nasazuje kvůli o něco nižší spotřebě (emisím CO2) a to je právě ta slepá ulička, přímý vstřik sníží emise CO2, ale zvýšuje emise mikročástic a pokud se bude benzín nutit do stejných emisí CO2 (spotřeby) jako diesel tak to povede k přímému vstřiku nebo dokonce k přímému vstřiku a HCCI tedy vlastně benzínovému vznětovému motoru a problém s částicemi zde bude pořád. Pouze jedině kdyby politici uznali chybu a vyprdli se na emise CO2 tak se prostě nasadí nepřímý vstřik a je vystaráno, ale to se obávám, že se nestane, chybu nikdo nepřizná a poženou to do záhuby.
9. 2. 2017 17:25
Re: osobní diesel je evropský omyl...
Vážně? V jakém traktoru bys vyrazil například z Rakouska na severozápad Francie?

Napsal jsem snad dost jasně, že v terénu nechci nic extrémního. Když dávám přednost SUV před tradičním terénním autem, protože ta dobrá jsou pohodlnější a zvládnou, co potřebuji, těžko bych uvažoval o traktoru. Nebo třeba Unimogu. To je v terénu dobrá hračka, ale na nějaké cestování to není. Pokud tedy neplánuješ něco extrémnějšího, pro co by se to utrpení na silnicích vyplatilo. A vedle něj je i V8 s kompresorem v Range Roveru ekonomická.
9. 2. 2017 16:15
Re: osobní diesel je evropský omyl...
Na první Q7 jsem také ani nekoukal - dlouhá kráva s relativně malou světlou výškou, žádná uzávěrka, redukce, nic (možná má zkrácenou jedničku, nevím). Vím, že nová má na vzduchovém podvozku 3,5. Bez něj je to méně (myslím, že zrovna 2,7 nebo 2,8), ale beru ho jako samozřejmost.

Překvapilo mě to však. Protože Touareg i Cayenne mají 3,5. Předpokládám, že mluvíme o vzduchovém podvozku.

Problém je, že oprávnění se berou podle nejvyšší povolené hmotnosti. Takže už takové Mondeo s 1,6 tunovým vlekem je problém. I když na silnici budete mít jen 2,5 tuny. U SUV jako Touareg je to cokoli nad 750 kg. Dnes je tu možnost rozšíření B, ale dříve nebyla. Vyznělo to, jako kdybys potřeboval papíry na náklaďák. B+E není problém.