Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Volkswagen na vybraných trzích (D, A, CH) v následujících měsících nabídne upravené Polo jako nástupce třílitrového Lupa.

Polo BlueMotion

Tentokrát jde o větší kompromis mezi dosaženou spotřebou, komfortem a dosahovanými jízdními výkony, takže také cena by měla být rozumná.

Nový model vychází řady Polo, která se v současné generaci prodává od roku 2001 a poslední výraznější proměnou prošla v minulém roce. Proti předchozímu třílitrovému Lupu se Volkswagen držet technologicky při zemi. Pod kapotou je upravený tříválec 1422 cm3, který známe jak z konvenčního Pola, tak i z Fabie. Úpravy se týkají změněného systému přeplňování, který je už standardně dodáván s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek, optimalizovaného elektricky ovládaného EGR ventilu a účinnějšího chlazení systému recirkulace výfukových plynů. Nejvyšší výkon 59 kW je dosahován stále při 4000 ot./min, točivý moment vrcholí při 1800 ot./min hodnotou 195 Nm. Polo Bluemotion emituje jen 103 g CO2 na kilometr jízdy, což je o 16 g méně než v případě standardního Pola 1.4 TDI (59 kW).Součástí sériové výbavy je filtr pevných částic.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 12,8 sekundy, nejvyšší rychlost činí 176 km/h.

K úpravám, jež přispívají nižší dosahované spotřebě patří také změny na převodovce. O 12 až 24 % delší převody od 3. do 5. rychlostního stupně sice ubírají vozu na dynamice, ale umožňují motoru déle pracovat v optimálním pásmu z hlediska spotřeby paliva. Nově jsou navržena také čtrnáctipalcová kola z lehkých slitin obutá do pneumatik s nízkým valivým odporem.

Nezanedbatelný vliv mají také v aerodynamickém tunelu prověřené tvary nového Pola BlueMotion. Pozměněná příď má nyní méně otvorů přivádějících vzduch do vozu k chladiči, což vylepšilo koeficient odporu vzduchu na cx=0,30. Na zádi je výraznější odtrhová hrana vymodelovaná střešním spojlerem. Aerodynamiku vozu vylepšilo také snížení vozu o několik milimetrů.

Díky provedeným změnám má Polo BlueMotion nejen průměrně o půllitr nižší spotřebu (kombinovaná 3,9 l/100 km, mimo město 3,2 l/100 km), ale také o 2 km/h vyšší maximální rychlost (176 km/h místo 174 km/h). Obchodní označení BlueMotion neznamená stejně sofistikovanou techniku jako systém Mercedesu, prodávaný pod názvem BlueTec, ale tak jako v případě stuttgartské firmy se prý můžeme dočkat dalších úsporných modelů. Zatím však reakcí výfukových plynů s močovinou.

Polo BlueMotion se bude od léta prodávat na německém, rakouském a švýcarském trhu. Již dnes lze však koupit například Citroen C1 1.4 HDI, který dosahuje kombinované spotřeby 4,1 l/100 km a mimo město pak 3,4 l/100 km. Dynamika jízdy i prostor uvnitř vozu jsou však ve srovnání s Polem horší.

Concept A

Německý autokoncern představil studii SUV již několik dní před ženevským autosalonem v Berlíně. Nový offroad se svou velikostí rozměrově spadá pod úspěšný Touareg, kde je místa v modelovém mixu VW stále dost! Už od pohledu netradiční koncepce karosérie by v případě sériové výroby asi dobře vykryla kus neobsazeného segmentu...

Design Volkswagenu dostal opět zelenou v realizaci nápadů, které se vymykají zažitým představám o voze této konzervativní značky. SUV menší než Touareg je originálem, který by mohl zaujmout. Už na první pohled je zřejmé sloučení designérských prvků sportovních kupé s tvary a dimenzemi, které jsou obvyklé spíše u lehkých terénních vozů. Nejde sice o první takový počin, automobilová Evropa však zatím nic podobného nevyrábí.

Vnější rozměry vozu 4348 x 1854 x 1551 odpovídají kategorii středních SUV, neobvyklý je ale rozvor 2602 mm v kombinaci s předním převisem dlouhým 925 mm! To není právě optimální geometrie pro zdolávání terénních překážek, ale o to jistě konstruktérům v tomto případě nešlo. Cílem koncepce vozu je převážně bezchybné silniční vyžití, jen s občasnými vyjížďkami mimo zpevněné komunikace.

Sportovní dramatičnost karosérie se nese celým vozem. Záď jakoby patřila spíše stuttgartskému dorosteneckému Cayenne, příď ač nese typické rysy moderních Volkswagenů, není vůbec nudná. Boční profil s výraznou siluetou vozu kupé postrádá B sloupek, z čehož těží cestující při nastupování. Nástupní prostor jim otevírají křídlové dveře otevírané proti sobě. Sportovní atmosféru podporuje nízké a značně skloněné čelní sklo a také tmavá střecha, která z vozu dělá terénní kabriolet.

Pod kapotou vozu je sice dvojitě přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSi Twincharger o výkonu 110 kW, ale stejně tak dobře by zde mohl být některý motor z široké nabídky turbodieselů TDI. Agregát, který již ve své benzínové verzi proniká do jednotlivých modelových řad Volkswagenu, je v novém konceptu uzpůsoben ke spalování zemního plynu. Průměrně má spotřebovat asi 5 kg CNG na 100 kilometrů jízdy, přičemž emise CO2 jsou ještě o 20 % nižší než v případě spalování benzinu.

Touareg Exclusive Edition

Nový konkurent z Ingolstadtu by mohl ohrozit pozici Touarega, který za tři roky co je ve výrobě oslovil čtvrtmilion zákazníků. Snad proto se v Ženevě představila další limitované edice, která individualizuje již značně rozšířený model a dává tak další důvod ke koupi.

V číslované tisícikusové sérii mělo hlavní slovo oddělení Volkswagen Individua, které se zabývá personalizací masově vyráběných modelů. Vnější design velkého Volkswagenu tak dostal několik třešniček na dortu. Jsou jimi například chromované střešní lišty, dvojité koncovky výfuku a chromované díly na masce a bocích vozu. Na zádi je standardně montovaný spoiler lakovaný v barvě vozu. Titanově stříbrná kola mají rozměr 19 palců a obouvají pneumatiky 275/45 R19. Interiér vyvedený ve dvoubarevné kůži nappa je jedním z mnoha detailů, které vytvářejí celkový exkluzivní obraz vozu.

Speciální série bude podle oficiální zprávy dodávána na všechny trhy, na výběr budou motorizace od 128 do 230 kW.


Ondřej Láník