Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo FMX: Úspěch ve stavebním průmyslu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Volvo FMX slaví prodejní úspěchy a své kvality předvádí při stavbě nejdelšího tunelu na světě.

Volvo FMX bylo představeno v dubnu loňského roku na výstavě Bauma v Mnichově a zároveň i v Moskvě. Za necelý rok od zahájení prodeje společnost Volvo Trucks prodala více než 5000 vozidel modelové řady FMX.

Prodej modelu Volvo FMX překvapuje vedení evropské divize společnosti Volvo Trucks i v letošním roce. Podle tiskových materiálů se během pouhých dvou měsíců prodala polovina množství předpokládaného pro celý rok 2011.

Volvo FMX je navrženo pro těžké stavební práce. Od svých silničních příbuzných řady FM se na první pohled liší vyšší světlou výškou a designem třídílného nárazníku i provedením hlavních světlometů.

Podobně jako u jiných řad nákladních vozů značky Volvo i u FMX lze vytvořit celou řadu kombinací rozvorů kol, výbav podvozku, zdvojených náprav a dalších prvků. Volvo Trucks uvádí u modelové řady FMX celkovou hmotnost vozu v rozmezí od 18 do 48 tun. Výška podvozku může být od 900 do 1240 mm.

Základem vozu je samozřejmě rám z oceli. Boční a příčné nosníky mají profil ve tvaru U. klínové vzpěry a reakční ramena na dvojitých nápravách jsou navrženy pro extrémní zatížení. Rám je rovnoběžný a po celé délce stejně vysoký. Je vybaven modulárními upevňovacími prvky.

K pohonu mohou sloužit vznětové motory D11C o objemu 11 litrů nebo D13C o objemu 13 litrů. Tyto řadové šestiválce mohou z objemu 11 litrů poskytovat výkony od 243 kW (330 k) do 331 kW (450 k) a v případě třináctilitrových motorů může být k dispozici výkon od 280 kW (380 k) do 368 kW (500 k). Motory vybavené katalyzátorem SCR splňují emisní normu Euro 5.

Sílu motoru může na kola přenášet automatizovaná převodovka i-Shift. Ta si poradí i s točivým momentem 2500 Nm, který od 1050 do 1400 min-1 poskytuje třináctilitrový motor D13C s výkonem 368 kW (500 k). Vedle převodovky i-Shift je pro modelovou řadu FMX k dispozici i několik manuálních převodovek a plně automatická převodovka Powertronic.

K vozu Volvo FMX jsou k dispozici dva typy zdvojených náprav, které umožňují použití kotoučových brzd i v kombinaci s listovými pružinami. V nabídce jsou i kotoučové brzdy se vzduchovým odpružením a při této kombinaci jsou k dispozici systémy EBS a ESP. Další možností jsou bubnové brzdy se systémem ABS vhodné pro provoz v náročném terénu.

Ve výbavě modelové řady FMX samozřejmě nechybí ani pomocné brzdy Volvo a brzda VEB+. Pro všechny převodky jsou k dispozici retardéry.

Na stavbě

Na hranicích mezi Švýcarskem a Itálií se staví nejdelší tunel na světě. Po svém dobudování bude dlouhý 57 kilometrů. Zde se vozy Volvo FMX pohybují po cestách, jejichž spád dosahuje až 22 %.

Tunel, který je určen pouze pro železniční dopravu, bude důležitou součástí dopravního řetězce spojujícího železniční sítě severní a jižní Evropy a velké přístavy v Rotterdamu a v Janově. Stavba byla zahájena koncem devadesátých let a tunel bude pro dopravu otevřen v roce 2017. Denně tunelem projede asi 300 vysokorychlostních vlaků.

Tunel je skrz horský masiv prorážen přibližnou rychlostí 25 metrů denně. Jedním z největších problémů tohoto projektu je odvoz 13,5 milionu kubických metrů drceného kamene, který je vytěžován ze skalního podloží. Jeho část je vyvážena z tunelu a ukládána do teras, tak aby postupně vytvářely nové obrysy hory, které se začlení do okolní alpské krajiny.

Během výstavby nejdelšího úseku, dvacetikilometrové vzdálenosti mezi místy Camorino a Vezia má převoz odtěženého kamene na starosti společnost Beffa Transporti. Ta využívá svou vlastní flotilu vozů Volvo a také nákladní vozu pronajaté od svých dodavatelů. Právě zde Volvo FMX (6x4) prokazuje své kvality a řidiči oceňují vedle robustní konstrukce i komfort v kabině a výhled z vozu díky novému druhu zpětných zrcátek.

Nákladní vůz na stavbě tunelu pracuje ve dvou směnách na 40 kilometrů dlouhé trati mezi tunelem a vykládacím prostorem. Tato trať zahrnuje veřejné silnice i staveniště. Po většinu dne je nosnost nákladního vozu využívána na maximum. Za směnu přepraví až 2200 tun drceného kamene. Vozy s téměř 40 tunami zátěže na korbě zde musí zvládat jízdu po strmých svazích s blátivým povrchem.

Společnost Beffa Transporti v současnosti rozšiřuje svou flotilu o další vozy Volvo FMX a není jediným přepravcem ve Švýcarsku, který se tak rozhodl. Model FMX už zaujímá přibližně 15 % z prodeje nákladních vozů v této zemi.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)