19.12. 2014 Ladislav Černý

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

 

Do těžké nákladní dopravy se poprvé dostává dvouspojková převodovka DC, která má pomoci v členitém terénu.

Malá dvouspojková převodovka není v motoristickém světě nic novým, protože poprvé se objevila v závodních vozech Porsche již v osmdesátých letech pod názvem Dopplekupplung. Teprve před jedenácti lety se dvouspojkové ústrojí dostalo do sériového modelu Golf R32. Ústrojí s dvojitou vstupní i výstupní hřídelí zpočátku nezvládalo velký točivý moment. Poprvé se dvouspojková převodovka (od firmy Ricardo) schopná přenášet více než 1000 N.m objevila v Bugatti Veyron.

Vstup do světa užitku

Tento typ ústrojí se poprvé objevil u užitkového automobilu před čtyřmi roky. Je určené pro Fuso Canter a nazývá se Duonic. Pracuje se suchou spojkou.

Zcela jinou dimenzi však tvoří I-Shift Dual Clutch, který je schopen přenášet 2600 N.m. První náznaky o této převratné novince jsme zaznamenali při odhalení poslední generace modelu FH před dvěma roky. Volvo však dosud nepustilo ven žádnou podrobnost o tomto ústrojí, které má obrovský význam při jízdě v členitém terénu s častým řazením.

Automatizovaný I-Shift je podle našeho názoru nejrychleji řadící automatizovaná převodovka v segmentu těžké nákladní dopravy, proto doplnění dvěma spojkami s předřazeným převodovým stupněm dokazuje a upgraduje tohoto lídra. I-Shift již prošel čtyřmi generacemi vývoje a v roce 2002 byl první automatizovanou převodovkou v těžké nákladní dopravě.

Bez přerušení

Každé řazení je palivo navíc, slýchávali jsme opakovaně při školení ekonomické jízdy různých značek. Můžeme přestřihnout pomyslnou pásku, protože to v případě I-Shiftu DC přestává platit. Styl řazení se kvůli dosažení co nejnižší spotřeby změnil s motory Euro V a VI, které mají vysoký točivý moment v širokém pásmu otáček. Řazení automatických převodovek při rozjíždění na rovině ve stylu 3-5-8-10-12 se stalo častým, aby doházelo k co nejmenšímu počtu řazení a přerušení točivého momentu na hnaná kola od rozjetí po dosažení maximálního tempa. Také toto dvouspojková převodovka převrací naruby.

Díky možnosti řazení pod zatížením nedochází k přerušení přenosu točivého momentu na kola, vozidlo tak při přeřazování neztratí rychlost.

„V situacích, kdy je nutné neustále řadit, například v kopcovitém terénu nebo na klikatých silnicích, přináší dvouspojková převodovka I-Shift DC zcela nové možnosti,“ prohlásil Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.

Konstrukce

Převodovka I-Shift DC se skládá ze dvou vstupních hřídelí a dvojité spojky. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. O aktuálně zařazeném stupni pak rozhoduje spojka. Převodovka DC vychází z klasického I-Shiftu, avšak jeho přední polovina byla přepracována a osazena novými díly.

„Během jízdy máte pocit, jako byste měli k dispozici dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první z nich a další stupeň už je připraven díky té druhé. Dvojitá spojka navíc dokáže přeřadit bez toho, aby byl přerušen přenos síly na kola. Tím pádem nedojde k poklesu točivého momentu motoru, což má za následek výrazné zlepšení z hlediska komfortu řízení,“ uvedla produktová manažerka společnosti Volvo Trucks Astrid Drewsenová.

Dvanáct centimetrů

Převodovka DC navzdory spoustě nových dílů je o pouhých dvanáct centimetrů delší než běžná převodovka I-Shift. Při řazení převodovkou I-Shift DC nedochází k přerušení přenosu síly na kola. A pokud je v některých situacích výhodné přeskočit několik rychlostních stupňů, přeřadí se stejným způsobem jako u klasické převodovky I-Shift. Převodovka DC dokáže přeřadit na jakýkoliv rychlostní stupeň, aniž by byl přerušen přenos síly, s výjimkou změny mezi malou a velkou řadou, tedy při přeřazení z šestého rychlostního stupně na sedmý. Plynulé a jemné řazení snižuje míru opotřebovávání hnacího ústrojí a dalších dílů vozidla.

Od podzimu

I-Shift DC je k mání již od podzimu k motoru D13K Euro VI o výkonech 338, 368 a 397 kW (2300, 2500 a 2600 N.m). Převodovka bude nejúčinnější především v situacích, kdy je nutné často přeřazovat, např. v kopcovitém terénu, na klikatých cestách nebo při jízdě městem s mnoha kruhovými objezdy a světelnými křižovatkami. Velkým přínosem se stane při přepravě zvířat a převozu cisteren, protože změna rychlostních stupňů probíhá takřka nepostřehnutelně, a na náklad tudíž nepůsobí takové síly. Díky účinnému přenosu výkonu ve vlastním dvouspojkovém mechanismu převodovky I-Shift DC se snížilo riziko uvíznutí na kluzkém či nesourodém povrchu, což řidiči ocení například při přepravě dřeva v lesích.

Díky plynulému tahu motoru lze v kopcovitém terénu očekávat sníženou spotřebu nafty při současně větším tempu transportu. Plynulý zátah také dovoluje udržovat motor v optimálních otáčkách točivého momentu, protože si může dovolit mnohonásobně více řazení bez ztráty dynamiky a ekonomiky dopravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Počet mrtvých při pondělním výbuchu v multifunkční hale v…

Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině Jawa prodala prvních padesát novinek a chce se znovu prosadit i v cizině

Nové modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage jsou na trhu…

Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA Do krize ve Venezuele začaly zasahovat i USA

Spojené státy uvalily sankce na členy venezuelského…

Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty Uhlobaroni z MUS nakupovali na Starém Městě, postaví luxusní byty

Po pronájmu kancelářského centra americkému Amazonu…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se domů ze školy

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se…

Pražští policisté pátrají po mladém chlapci s cizokrajným jménem Jamal S. (10), který se v pondělí 22. května…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal na čele soupeři krvavou památku

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Čistě buzerační charakter současného boje proti kouření podtrhla nová a v demokratické společnosti doslova…

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Mysleli jste si, že bujon může být jen něco teplého do žaludku? Kdepak, vyjedete-li si na malý výlet na…