19.12. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

 

Do těžké nákladní dopravy se poprvé dostává dvouspojková převodovka DC, která má pomoci v členitém terénu.

Malá dvouspojková převodovka není v motoristickém světě nic novým, protože poprvé se objevila v závodních vozech Porsche již v osmdesátých letech pod názvem Dopplekupplung. Teprve před jedenácti lety se dvouspojkové ústrojí dostalo do sériového modelu Golf R32. Ústrojí s dvojitou vstupní i výstupní hřídelí zpočátku nezvládalo velký točivý moment. Poprvé se dvouspojková převodovka (od firmy Ricardo) schopná přenášet více než 1000 N.m objevila v Bugatti Veyron.

Vstup do světa užitku

Tento typ ústrojí se poprvé objevil u užitkového automobilu před čtyřmi roky. Je určené pro Fuso Canter a nazývá se Duonic. Pracuje se suchou spojkou.

Zcela jinou dimenzi však tvoří I-Shift Dual Clutch, který je schopen přenášet 2600 N.m. První náznaky o této převratné novince jsme zaznamenali při odhalení poslední generace modelu FH před dvěma roky. Volvo však dosud nepustilo ven žádnou podrobnost o tomto ústrojí, které má obrovský význam při jízdě v členitém terénu s častým řazením.

Automatizovaný I-Shift je podle našeho názoru nejrychleji řadící automatizovaná převodovka v segmentu těžké nákladní dopravy, proto doplnění dvěma spojkami s předřazeným převodovým stupněm dokazuje a upgraduje tohoto lídra. I-Shift již prošel čtyřmi generacemi vývoje a v roce 2002 byl první automatizovanou převodovkou v těžké nákladní dopravě.

Bez přerušení

Každé řazení je palivo navíc, slýchávali jsme opakovaně při školení ekonomické jízdy různých značek. Můžeme přestřihnout pomyslnou pásku, protože to v případě I-Shiftu DC přestává platit. Styl řazení se kvůli dosažení co nejnižší spotřeby změnil s motory Euro V a VI, které mají vysoký točivý moment v širokém pásmu otáček. Řazení automatických převodovek při rozjíždění na rovině ve stylu 3-5-8-10-12 se stalo častým, aby doházelo k co nejmenšímu počtu řazení a přerušení točivého momentu na hnaná kola od rozjetí po dosažení maximálního tempa. Také toto dvouspojková převodovka převrací naruby.

Díky možnosti řazení pod zatížením nedochází k přerušení přenosu točivého momentu na kola, vozidlo tak při přeřazování neztratí rychlost.

„V situacích, kdy je nutné neustále řadit, například v kopcovitém terénu nebo na klikatých silnicích, přináší dvouspojková převodovka I-Shift DC zcela nové možnosti,“ prohlásil Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.

Konstrukce

Převodovka I-Shift DC se skládá ze dvou vstupních hřídelí a dvojité spojky. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. O aktuálně zařazeném stupni pak rozhoduje spojka. Převodovka DC vychází z klasického I-Shiftu, avšak jeho přední polovina byla přepracována a osazena novými díly.

„Během jízdy máte pocit, jako byste měli k dispozici dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první z nich a další stupeň už je připraven díky té druhé. Dvojitá spojka navíc dokáže přeřadit bez toho, aby byl přerušen přenos síly na kola. Tím pádem nedojde k poklesu točivého momentu motoru, což má za následek výrazné zlepšení z hlediska komfortu řízení,“ uvedla produktová manažerka společnosti Volvo Trucks Astrid Drewsenová.

Dvanáct centimetrů

Převodovka DC navzdory spoustě nových dílů je o pouhých dvanáct centimetrů delší než běžná převodovka I-Shift. Při řazení převodovkou I-Shift DC nedochází k přerušení přenosu síly na kola. A pokud je v některých situacích výhodné přeskočit několik rychlostních stupňů, přeřadí se stejným způsobem jako u klasické převodovky I-Shift. Převodovka DC dokáže přeřadit na jakýkoliv rychlostní stupeň, aniž by byl přerušen přenos síly, s výjimkou změny mezi malou a velkou řadou, tedy při přeřazení z šestého rychlostního stupně na sedmý. Plynulé a jemné řazení snižuje míru opotřebovávání hnacího ústrojí a dalších dílů vozidla.

Od podzimu

I-Shift DC je k mání již od podzimu k motoru D13K Euro VI o výkonech 338, 368 a 397 kW (2300, 2500 a 2600 N.m). Převodovka bude nejúčinnější především v situacích, kdy je nutné často přeřazovat, např. v kopcovitém terénu, na klikatých cestách nebo při jízdě městem s mnoha kruhovými objezdy a světelnými křižovatkami. Velkým přínosem se stane při přepravě zvířat a převozu cisteren, protože změna rychlostních stupňů probíhá takřka nepostřehnutelně, a na náklad tudíž nepůsobí takové síly. Díky účinnému přenosu výkonu ve vlastním dvouspojkovém mechanismu převodovky I-Shift DC se snížilo riziko uvíznutí na kluzkém či nesourodém povrchu, což řidiči ocení například při přepravě dřeva v lesích.

Díky plynulému tahu motoru lze v kopcovitém terénu očekávat sníženou spotřebu nafty při současně větším tempu transportu. Plynulý zátah také dovoluje udržovat motor v optimálních otáčkách točivého momentu, protože si může dovolit mnohonásobně více řazení bez ztráty dynamiky a ekonomiky dopravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův další mluvčí rezignoval Trumpův další mluvčí rezignoval

Mluvčí amerického prezidenta Donalda Trumpa Sean Spicer…

Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum Katalánci nechtějí nezávislost, ukazuje průzkum

Zhruba dva měsíce před plánovaným referendem o odtržení…

Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus Německo: Přehodnotíme zbrojní projekty s Tureckem, nechceme financovat terorismus

Německo se rozhodlo znovu přehodnotit všechny zbrojní…

OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá OPEC zvýšil těžbu, cena ropy prudce padá

Ceny ropy na světových trzích pokračují v poklesu a…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Audi nabízí veřejnosti svezení s autopilotem. Příležitost dá i škarohlídům

Audi nabízí veřejnosti svezení s autopilotem. Příležitost dá i škarohlídům

Dnes 16:52

Německá automobilka se otevírá světu autonomních vozů. V následujících týdnech nechá v okolí Mnichova testovat svůj systém běžné smrtelníky, svezou se i po dálnici.




Blesk.cz

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce nasadit na studium totality

Zeman znovu sáhl po ožehavém jménu. Srpa chce…

Prezident Miloš Zeman v pátek navrhl do rady Ústavu pro studium totalitních režimů dlouholetého předsedu Jazzové…

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

 

iSport.cz

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu zahraje semifinále

Nejlepší turnaj Martincové! 140. hráčka si v Gstaadu…

Tenistka Tereza Martincová pokračuje na antukovém turnaji v Gstaadu ve vítězném tažení a podruhé si na okruhu…

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete, připravte si 650 milionů

Darida prodloužil v Hertě. Pokud jej chcete,…

Český reprezentant Vladimír Darida prodloužil v berlínské Hertě smlouvu do června 2021. Přední německý klub si…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…