19.12. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

 

Do těžké nákladní dopravy se poprvé dostává dvouspojková převodovka DC, která má pomoci v členitém terénu.

Malá dvouspojková převodovka není v motoristickém světě nic novým, protože poprvé se objevila v závodních vozech Porsche již v osmdesátých letech pod názvem Dopplekupplung. Teprve před jedenácti lety se dvouspojkové ústrojí dostalo do sériového modelu Golf R32. Ústrojí s dvojitou vstupní i výstupní hřídelí zpočátku nezvládalo velký točivý moment. Poprvé se dvouspojková převodovka (od firmy Ricardo) schopná přenášet více než 1000 N.m objevila v Bugatti Veyron.

Vstup do světa užitku

Tento typ ústrojí se poprvé objevil u užitkového automobilu před čtyřmi roky. Je určené pro Fuso Canter a nazývá se Duonic. Pracuje se suchou spojkou.

Zcela jinou dimenzi však tvoří I-Shift Dual Clutch, který je schopen přenášet 2600 N.m. První náznaky o této převratné novince jsme zaznamenali při odhalení poslední generace modelu FH před dvěma roky. Volvo však dosud nepustilo ven žádnou podrobnost o tomto ústrojí, které má obrovský význam při jízdě v členitém terénu s častým řazením.

Automatizovaný I-Shift je podle našeho názoru nejrychleji řadící automatizovaná převodovka v segmentu těžké nákladní dopravy, proto doplnění dvěma spojkami s předřazeným převodovým stupněm dokazuje a upgraduje tohoto lídra. I-Shift již prošel čtyřmi generacemi vývoje a v roce 2002 byl první automatizovanou převodovkou v těžké nákladní dopravě.

Bez přerušení

Každé řazení je palivo navíc, slýchávali jsme opakovaně při školení ekonomické jízdy různých značek. Můžeme přestřihnout pomyslnou pásku, protože to v případě I-Shiftu DC přestává platit. Styl řazení se kvůli dosažení co nejnižší spotřeby změnil s motory Euro V a VI, které mají vysoký točivý moment v širokém pásmu otáček. Řazení automatických převodovek při rozjíždění na rovině ve stylu 3-5-8-10-12 se stalo častým, aby doházelo k co nejmenšímu počtu řazení a přerušení točivého momentu na hnaná kola od rozjetí po dosažení maximálního tempa. Také toto dvouspojková převodovka převrací naruby.

Díky možnosti řazení pod zatížením nedochází k přerušení přenosu točivého momentu na kola, vozidlo tak při přeřazování neztratí rychlost.

„V situacích, kdy je nutné neustále řadit, například v kopcovitém terénu nebo na klikatých silnicích, přináší dvouspojková převodovka I-Shift DC zcela nové možnosti,“ prohlásil Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.

Konstrukce

Převodovka I-Shift DC se skládá ze dvou vstupních hřídelí a dvojité spojky. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. O aktuálně zařazeném stupni pak rozhoduje spojka. Převodovka DC vychází z klasického I-Shiftu, avšak jeho přední polovina byla přepracována a osazena novými díly.

„Během jízdy máte pocit, jako byste měli k dispozici dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první z nich a další stupeň už je připraven díky té druhé. Dvojitá spojka navíc dokáže přeřadit bez toho, aby byl přerušen přenos síly na kola. Tím pádem nedojde k poklesu točivého momentu motoru, což má za následek výrazné zlepšení z hlediska komfortu řízení,“ uvedla produktová manažerka společnosti Volvo Trucks Astrid Drewsenová.

Dvanáct centimetrů

Převodovka DC navzdory spoustě nových dílů je o pouhých dvanáct centimetrů delší než běžná převodovka I-Shift. Při řazení převodovkou I-Shift DC nedochází k přerušení přenosu síly na kola. A pokud je v některých situacích výhodné přeskočit několik rychlostních stupňů, přeřadí se stejným způsobem jako u klasické převodovky I-Shift. Převodovka DC dokáže přeřadit na jakýkoliv rychlostní stupeň, aniž by byl přerušen přenos síly, s výjimkou změny mezi malou a velkou řadou, tedy při přeřazení z šestého rychlostního stupně na sedmý. Plynulé a jemné řazení snižuje míru opotřebovávání hnacího ústrojí a dalších dílů vozidla.

Od podzimu

I-Shift DC je k mání již od podzimu k motoru D13K Euro VI o výkonech 338, 368 a 397 kW (2300, 2500 a 2600 N.m). Převodovka bude nejúčinnější především v situacích, kdy je nutné často přeřazovat, např. v kopcovitém terénu, na klikatých cestách nebo při jízdě městem s mnoha kruhovými objezdy a světelnými křižovatkami. Velkým přínosem se stane při přepravě zvířat a převozu cisteren, protože změna rychlostních stupňů probíhá takřka nepostřehnutelně, a na náklad tudíž nepůsobí takové síly. Díky účinnému přenosu výkonu ve vlastním dvouspojkovém mechanismu převodovky I-Shift DC se snížilo riziko uvíznutí na kluzkém či nesourodém povrchu, což řidiči ocení například při přepravě dřeva v lesích.

Díky plynulému tahu motoru lze v kopcovitém terénu očekávat sníženou spotřebu nafty při současně větším tempu transportu. Plynulý zátah také dovoluje udržovat motor v optimálních otáčkách točivého momentu, protože si může dovolit mnohonásobně více řazení bez ztráty dynamiky a ekonomiky dopravy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rusko vydá do roku 2027 19 bilionů rublů na armádu Rusko vydá do roku 2027 19 bilionů rublů na armádu

Ruský prezident Vladimir Putin má na stole definitivní…

Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům

Tuzemským politikům věří Češi ještě méně než youtuberům…

Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka

Věřitelé společnosti Vítkovice Gearworks ze strojírenské…

Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

TEST: BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

Dnes 12:49

Ne M3, ani i8, nejlepší BMW dnešní doby je buď kupé M240i, nebo o třídu větší sedan 340i. Pojďme je porovnat.




Blesk.cz

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským nádražím a Barrandovem jezdí autobusy

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským…

Od devíti hodin nejezdí tramvaje mezi Hlubočepy a Zlíchovem. Došlo tady ke srážce dvou tramvají. Místo nich mezi…

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce u ISIS setkala se svou matkou

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce…

Německá školačka Linda Wenzel ve svých teprve patnácti letech utekla z domova, aby se stala tzv. „nevěstou…

 

iSport.cz

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl důležitou oporou

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl…

PŘÍMO Z MOSKVY | Gólmani znovu potvrdili svou kvalitu. Dominik Furch s Pavlem Francouzem na ruském Channel One…

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem připraven

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem…

Před rokem byl pro sparťanské fanoušky ústředním tématem. David Holoubek v roli trenéra A-týmu porazil anglický…

 

Reflex.cz

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho Trump. Vtipná parodie je hitem internetu

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho…

Parodické video na amerického prezidenta i Kevina McCallistera z kultovních snímků Sám doma se šíří po českém…

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí najednou němečtí politici

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí…

Němečtí politici v posledních dnech velmi ostře odsoudili projevy antisemitismu a nenávist k Izraeli, která se…