19.12. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

 

Do těžké nákladní dopravy se poprvé dostává dvouspojková převodovka DC, která má pomoci v členitém terénu.

Malá dvouspojková převodovka není v motoristickém světě nic novým, protože poprvé se objevila v závodních vozech Porsche již v osmdesátých letech pod názvem Dopplekupplung. Teprve před jedenácti lety se dvouspojkové ústrojí dostalo do sériového modelu Golf R32. Ústrojí s dvojitou vstupní i výstupní hřídelí zpočátku nezvládalo velký točivý moment. Poprvé se dvouspojková převodovka (od firmy Ricardo) schopná přenášet více než 1000 N.m objevila v Bugatti Veyron.

Vstup do světa užitku

Tento typ ústrojí se poprvé objevil u užitkového automobilu před čtyřmi roky. Je určené pro Fuso Canter a nazývá se Duonic. Pracuje se suchou spojkou.

Zcela jinou dimenzi však tvoří I-Shift Dual Clutch, který je schopen přenášet 2600 N.m. První náznaky o této převratné novince jsme zaznamenali při odhalení poslední generace modelu FH před dvěma roky. Volvo však dosud nepustilo ven žádnou podrobnost o tomto ústrojí, které má obrovský význam při jízdě v členitém terénu s častým řazením.

Automatizovaný I-Shift je podle našeho názoru nejrychleji řadící automatizovaná převodovka v segmentu těžké nákladní dopravy, proto doplnění dvěma spojkami s předřazeným převodovým stupněm dokazuje a upgraduje tohoto lídra. I-Shift již prošel čtyřmi generacemi vývoje a v roce 2002 byl první automatizovanou převodovkou v těžké nákladní dopravě.

Bez přerušení

Každé řazení je palivo navíc, slýchávali jsme opakovaně při školení ekonomické jízdy různých značek. Můžeme přestřihnout pomyslnou pásku, protože to v případě I-Shiftu DC přestává platit. Styl řazení se kvůli dosažení co nejnižší spotřeby změnil s motory Euro V a VI, které mají vysoký točivý moment v širokém pásmu otáček. Řazení automatických převodovek při rozjíždění na rovině ve stylu 3-5-8-10-12 se stalo častým, aby doházelo k co nejmenšímu počtu řazení a přerušení točivého momentu na hnaná kola od rozjetí po dosažení maximálního tempa. Také toto dvouspojková převodovka převrací naruby.

Díky možnosti řazení pod zatížením nedochází k přerušení přenosu točivého momentu na kola, vozidlo tak při přeřazování neztratí rychlost.

„V situacích, kdy je nutné neustále řadit, například v kopcovitém terénu nebo na klikatých silnicích, přináší dvouspojková převodovka I-Shift DC zcela nové možnosti,“ prohlásil Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.

Konstrukce

Převodovka I-Shift DC se skládá ze dvou vstupních hřídelí a dvojité spojky. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. O aktuálně zařazeném stupni pak rozhoduje spojka. Převodovka DC vychází z klasického I-Shiftu, avšak jeho přední polovina byla přepracována a osazena novými díly.

„Během jízdy máte pocit, jako byste měli k dispozici dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první z nich a další stupeň už je připraven díky té druhé. Dvojitá spojka navíc dokáže přeřadit bez toho, aby byl přerušen přenos síly na kola. Tím pádem nedojde k poklesu točivého momentu motoru, což má za následek výrazné zlepšení z hlediska komfortu řízení,“ uvedla produktová manažerka společnosti Volvo Trucks Astrid Drewsenová.

Dvanáct centimetrů

Převodovka DC navzdory spoustě nových dílů je o pouhých dvanáct centimetrů delší než běžná převodovka I-Shift. Při řazení převodovkou I-Shift DC nedochází k přerušení přenosu síly na kola. A pokud je v některých situacích výhodné přeskočit několik rychlostních stupňů, přeřadí se stejným způsobem jako u klasické převodovky I-Shift. Převodovka DC dokáže přeřadit na jakýkoliv rychlostní stupeň, aniž by byl přerušen přenos síly, s výjimkou změny mezi malou a velkou řadou, tedy při přeřazení z šestého rychlostního stupně na sedmý. Plynulé a jemné řazení snižuje míru opotřebovávání hnacího ústrojí a dalších dílů vozidla.

Od podzimu

I-Shift DC je k mání již od podzimu k motoru D13K Euro VI o výkonech 338, 368 a 397 kW (2300, 2500 a 2600 N.m). Převodovka bude nejúčinnější především v situacích, kdy je nutné často přeřazovat, např. v kopcovitém terénu, na klikatých cestách nebo při jízdě městem s mnoha kruhovými objezdy a světelnými křižovatkami. Velkým přínosem se stane při přepravě zvířat a převozu cisteren, protože změna rychlostních stupňů probíhá takřka nepostřehnutelně, a na náklad tudíž nepůsobí takové síly. Díky účinnému přenosu výkonu ve vlastním dvouspojkovém mechanismu převodovky I-Shift DC se snížilo riziko uvíznutí na kluzkém či nesourodém povrchu, což řidiči ocení například při přepravě dřeva v lesích.

Díky plynulému tahu motoru lze v kopcovitém terénu očekávat sníženou spotřebu nafty při současně větším tempu transportu. Plynulý zátah také dovoluje udržovat motor v optimálních otáčkách točivého momentu, protože si může dovolit mnohonásobně více řazení bez ztráty dynamiky a ekonomiky dopravy.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo

Do České republiky v posledních týdnech oznámily expanzi…

Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli

Ve chvíli, kdy záchranáři dosud pokračují v prohledávání…

Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) podal kárnou…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 





 
Ferrari F12tdf: Nádherný kousek kompletně shořel...

Ferrari F12tdf: Nádherný kousek kompletně shořel...

Dnes 15:07

Ferrari F12berlinetta je jedním z nejúžasnějších modelů posledních let. Nedávno jedno shořelo na německé dálnici. Kvůli čemu?




Blesk.cz

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek astronomického podzimu však proprší

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek…

Začátek astronomického podzimu proprší. V týdnu se ale počasí zlepší a lidé, kteří plánují prodloužený víkend,…

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR filmy, má to ale háček

Na novém iPadu Pro konečně můžete sledovat i HDR…

Apple na zářijové konferenci kladl velký důraz na technologickou vlnu 4K a HDR, kterou začíná aktivně chytat a…

 

iSport.cz

Hvězdy vládly! Federer i Nadal nezaváhali, Evropa versus Svět 7:1

Hvězdy vládly! Federer i Nadal nezaváhali, Evropa…

Švýcar Roger Federer předvedl fanouškům v pražské O2 areně, proč je devatenáctinásobným grandslamovým šampionem.…

Jílek o vzestupu Olomouce i Hřebíkovi: Setkání s ním bylo zásadní

Jílek o vzestupu Olomouce i Hřebíkovi: Setkání s ním…

Jeho jméno začíná na prvoligové scéně budit pozornost. Václav Jílek sice byl u loňského sestupu olomoucké Sigmy,…

 

Reflex.cz

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání. Dopadl mezi diváky a jednoho zranil

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání.…

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnu armády na pražské Letné se jeden z nich netrefil do určeného…