Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Do těžké nákladní dopravy se poprvé dostává dvouspojková převodovka DC, která má pomoci v členitém terénu.

Malá dvouspojková převodovka není v motoristickém světě nic novým, protože poprvé se objevila v závodních vozech Porsche již v osmdesátých letech pod názvem Dopplekupplung. Teprve před jedenácti lety se dvouspojkové ústrojí dostalo do sériového modelu Golf R32. Ústrojí s dvojitou vstupní i výstupní hřídelí zpočátku nezvládalo velký točivý moment. Poprvé se dvouspojková převodovka (od firmy Ricardo) schopná přenášet více než 1000 N.m objevila v Bugatti Veyron.

Vstup do světa užitku

Tento typ ústrojí se poprvé objevil u užitkového automobilu před čtyřmi roky. Je určené pro Fuso Canter a nazývá se Duonic. Pracuje se suchou spojkou.

Zcela jinou dimenzi však tvoří I-Shift Dual Clutch, který je schopen přenášet 2600 N.m. První náznaky o této převratné novince jsme zaznamenali při odhalení poslední generace modelu FH před dvěma roky. Volvo však dosud nepustilo ven žádnou podrobnost o tomto ústrojí, které má obrovský význam při jízdě v členitém terénu s častým řazením.

Automatizovaný I-Shift je podle našeho názoru nejrychleji řadící automatizovaná převodovka v segmentu těžké nákladní dopravy, proto doplnění dvěma spojkami s předřazeným převodovým stupněm dokazuje a upgraduje tohoto lídra. I-Shift již prošel čtyřmi generacemi vývoje a v roce 2002 byl první automatizovanou převodovkou v těžké nákladní dopravě.

Bez přerušení

Každé řazení je palivo navíc, slýchávali jsme opakovaně při školení ekonomické jízdy různých značek. Můžeme přestřihnout pomyslnou pásku, protože to v případě I-Shiftu DC přestává platit. Styl řazení se kvůli dosažení co nejnižší spotřeby změnil s motory Euro V a VI, které mají vysoký točivý moment v širokém pásmu otáček. Řazení automatických převodovek při rozjíždění na rovině ve stylu 3-5-8-10-12 se stalo častým, aby doházelo k co nejmenšímu počtu řazení a přerušení točivého momentu na hnaná kola od rozjetí po dosažení maximálního tempa. Také toto dvouspojková převodovka převrací naruby.

Díky možnosti řazení pod zatížením nedochází k přerušení přenosu točivého momentu na kola, vozidlo tak při přeřazování neztratí rychlost.

„V situacích, kdy je nutné neustále řadit, například v kopcovitém terénu nebo na klikatých silnicích, přináší dvouspojková převodovka I-Shift DC zcela nové možnosti,“ prohlásil Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel společnosti Volvo Trucks.

Konstrukce

Převodovka I-Shift DC se skládá ze dvou vstupních hřídelí a dvojité spojky. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. O aktuálně zařazeném stupni pak rozhoduje spojka. Převodovka DC vychází z klasického I-Shiftu, avšak jeho přední polovina byla přepracována a osazena novými díly.

„Během jízdy máte pocit, jako byste měli k dispozici dvě převodovky. Jednu rychlost máte zrovna zařazenou díky první z nich a další stupeň už je připraven díky té druhé. Dvojitá spojka navíc dokáže přeřadit bez toho, aby byl přerušen přenos síly na kola. Tím pádem nedojde k poklesu točivého momentu motoru, což má za následek výrazné zlepšení z hlediska komfortu řízení,“ uvedla produktová manažerka společnosti Volvo Trucks Astrid

Drewsenová.

Dvanáct centimetrů

Převodovka DC navzdory spoustě nových dílů je o pouhých dvanáct centimetrů delší než běžná převodovka I-Shift. Při řazení převodovkou I-Shift DC nedochází k přerušení přenosu síly na kola. A pokud je v některých situacích výhodné přeskočit několik rychlostních stupňů, přeřadí se stejným způsobem jako u klasické převodovky I-Shift. Převodovka DC dokáže přeřadit na jakýkoliv rychlostní stupeň, aniž by byl přerušen přenos síly, s výjimkou změny mezi malou a velkou řadou, tedy při přeřazení z šestého rychlostního stupně na sedmý. Plynulé a jemné řazení snižuje míru opotřebovávání hnacího ústrojí a dalších dílů vozidla.

Od podzimu

I-Shift DC je k mání již od podzimu k motoru D13K Euro VI o výkonech 338, 368 a 397 kW (2300, 2500 a 2600 N.m). Převodovka bude nejúčinnější především v situacích, kdy je nutné často přeřazovat, např. v kopcovitém terénu, na klikatých cestách nebo při jízdě městem s mnoha kruhovými objezdy a světelnými křižovatkami. Velkým přínosem se stane při přepravě zvířat a převozu cisteren, protože změna rychlostních stupňů probíhá takřka nepostřehnutelně, a na náklad tudíž nepůsobí takové síly. Díky účinnému přenosu výkonu ve vlastním dvouspojkovém mechanismu převodovky I-Shift DC se snížilo riziko uvíznutí na kluzkém či nesourodém povrchu, což řidiči ocení například při přepravě dřeva v lesích.

Díky plynulému tahu motoru lze v kopcovitém terénu očekávat sníženou spotřebu nafty při současně větším tempu transportu. Plynulý zátah také dovoluje udržovat motor v optimálních otáčkách točivého momentu, protože si může dovolit mnohonásobně více řazení bez ztráty dynamiky a ekonomiky dopravy.

Ladislav Černý
Diskuze (0)