Volvo a Mitsubishi jsou dalšími horkými kandidáty na odchod z USA
O tom, že v některých oborech, včetně toho automobilového, přežijí jen ti největší, se mluví už několik let a tyto úvahy také vedly k překotnému vytváření řady aliancí, z nichž mnohé už dnes zase neexistují. Spekulovalo se dokonce o tom, že celosvětovou výrobu automobilů ovládnou tři, maximálně čtyři koncerny, což, jak se dnes ukazuje, rozhodně neodpová realitě a nejspíš ani odpovídat nebude. I když kdoví, jak by dnes vypadala automobilová mapa světa, nebýt masivních státních zásahů do ekonomiky, zejména v USA, ale to jsem odbočil.
V Americe jako by se začalo ukazovat, že automobilky, které mají tržní podíl pod 0,5 %, už nejsou schopné konkurovat velkým výrobcům a propadají se jak jejich prodeje, tak zisky. Odchod z USA a Kanady už probíhá u Suzuki a podle analytického portálu 24/7WallSt tu jsou další dva kandidáti na sbalení fidlátek.
Tím prvním je Mitsubishi. To nikdy nepatřilo v USA k velkým značkám, což se stává stále větším problémem, protože jde o mainstreamového výrobce a tak nemůže kompenzovat nízká prodejní čísla vysokým ziskem z prodeje každého auta. Vloni Tři diamanty prodaly v USA 60.000 aut, přičemž předloni to bylo 80.000 vozů a pád pokračuje - v prvních čtyřech měsících 2013 prodeje padly o 6,5 % na 20.571 aut, což znamená tržní podíl jen 0,3 %. Značce škodí omezená nabídka modelů a obecná nespokojenost se spolehlivostí, vyjádřena v posledním průzkumu JD Power třetí příčkou od konce.
Druhá automobilka vás nejspíš překvapí více - pozice by prý mělo vyklidit i Volvo! Také švédská automobilka má klesající tendenci, zatímco americký trh vloni rostl o 7 %, Volvo padlo o 8 % a za první 4 měsíce roku 2013 činí prodeje 19.571, čímž se dostáváváme také na 0,3 % jako v případě Mitsubishi. Volvo sice operuje mezi luxusnějšími modely a tudíž má větší zisk, ale pro mu podle 24/7 WallSt situaci příliš neusnadňuje, protože ponkurence v podobě respektovanějších prémiových značek i těch výrobců na úrovni Volva je velmi silná. Volvo má navíc problémy i v Číně. Tamní prodejci ve velkém falšovali prodejní čísla, aby získali od výrobce slevy a řada z nich skončila kvůli zpronevěrám u soudu.
Mračna se ale stahují prý také nad nejstarším americkým časopisem o autech Road & Track, jenž byl založen v roce 1947. Ten zaznamenává velký propad inzerce a protože patří stejnému vydavateli jako mnohem silnější Car and Driver, dá se předpokládat, že zůstane jen u jednoho titulu a Road & Track to nebude...