Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo P1800 ES (1973): Švédský shooting brake vydražen za 1,9 milionu korun

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Aukční síň Bonhams dražila půvabný shooting brake Volvo P1800 ES. I ceny čtyřicet let starých vozů šplhají do nebeských výšin.

Nádherný rudý shooting brake z roku 1973 byl nabídnut v rámci soutěže elegance (Concours d'Elegance) v Greenwichi. Přirozeně nikoli tom britském, nýbrž americkém, ve státě Connecticut.

Auto mělo najeto pouhých 13 tisíc mil, tedy necelých 21.000 kilometrů. Zaujalo původním stavem včetně laku, černého koženého čalounění i továrně namontovanou klimatizací! První majitel James Powers z Keene v New Hampshiru jej měl celých sedmadvacet let. Koupil jej u místního dealera Harbor Motors a nechal vybavit velkou palivovou nádrží o objemu 106 l. Palivová krize byla na pochodu, benzinu nedostatek a on alespoň nemusel tak často tankovat. Později už přestal dojíždět do práce v New Yorku a vůz používal pouze v létě. Sportovní kombík prošel rukama ještě dalších dvou majitelů ze stejného města. Jezdili s ním tedy velmi málo, druhý, Gerald Wolf, najel jen 1.450 kilometrů. Ten poslední jej vlastnil od roku 2010. Renovace se u místní firmy Leo Watkins Auto Center dočkaly brzdy včetně třmenů, zadních kotoučů a válce, byly také vyřešeny problémy se zapalováním a elektrickou sítí.

Původní odhad aukční síně Bonhams byl stanoven na 30 - 40.000 dolarů (607-810.000 korun), ale konečná částka tuto sumu výrazně překročila. V nabídkách se předháněli hlavně bývalí i současní dealeři Volva. Švédský elegán s číslem podvozku 1836353004700 putoval k novému majiteli za astronomických 92.400 dolarů, což představuje 1,87 milionu korun. Ano, je to hodně peněz, hlavně vzhledem k relativnímu mládí auta. Za klasické volvo totiž nikdo dosud víc nezaplatil.

Kupé P1800 S se původně v letech 1960-1963 vyrábělo v Británii u firmy Jensen, než byla jeho produkce převedena do švédského Göteborgu, respektive konkrétně Torslandy. Jednalo se o nástupce vzácného roadsteru Sport P1900, jehož jubileum jsme vzpomínali nedávno. Technicky vycházelo ze série 121. Původní zážehový čtyřválec s rozvodem OHV objemu 1778 cm3 dával díky dvěma karburátorům 75 kW a krásné dvoudveřové uzavřené auto se rozjelo na 169 km/h. Poháněna byla zadní náprava, přední kola byla zavěšena nezávisle, kotouče s posilovačem umístěné za nimi představovaly standard. Ve zmíněném roce 1963 přišel na řadu větší motor 1985 cm3 s 81 kW, o šest let později se objevilo vstřikování paliva a výkon stoupl na 97 kW. Kotouče se objevily konečně na všech kolech Shooting brake ES přišel až na konci kariéry a dnes se jedná o velkou vzácnost, obzvláště s takto malou porcí ujetých kilometrů. Volva řady P1800 přece naopak trhají opačné rekordy! Tohoto karosářského provedení vzniklo navíc jen 8 tisíc kusů. Konkrétní dražený exemplář je mimochodem vybaven dvoulitrem s menšími 93 kW a čtyřstupňovou převodovkou. Historii řady P1800 jsme se podrobněji věnovali na Veterán.auto.cz.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - wakantanka
15. 6. 2014 19:44
Re: Paráda :-)
Mna hlavne zaujalo to,co vsetko bolo v seriovej vybave modelu a hlavne kedy to bolo. To niektore veci dorazili do Skodoviek az s VW. Teda 30 rokov po Volve.
14. 6. 2014 15:54
Zajímavá přístrojokva
Jakoby ji současné MB z oka vypadly.
14. 6. 2014 13:57
Paráda :-)
auto krásné.... akorát teda ta extra velká nádrž vzhledem k využití vozu asi nebyla úplně trefa.... :-)

Jestli to najelo 20tkm, tak při velikosti nádrže 100 litrů a spotřebě řekněme 10l na 100 tak to vychází že auto tankovalo celkem asi 20x.... Čili jednou za dva roky ;-)