Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Downsizing u Volva pokračuje a nevyhýbá se ani nejvýkonnějším modelům série 60 s logem Polestaru. Místo třílitrového šestiválce dostaly dvoulitrový čtyřválec a o nějaké kilo zhubly.

Volva S60 a V60 Polestar jsou dosud nejrychlejšími sériovými vozy, jaké švédská automobilka spolu s dvorním tunerem, kterého od července 2015 vlastní, vyvinula a vyrobila. Milovníky poctivého šestiválcového zvuku doplněného pištěním turba ale Skandinávci trochu zklamou, protože novinka přešla na čtyřválec řady Drive-E, pochopitelně kvůli menší tabulkové spotřebě benzinu.

Dvoulitr, pro ctitele přesných čísel řadový motor s objemem 1969 cm3, má větší turbo než standardní verze T6, ale k němu ještě navíc přeplňování mechanické, tedy kompresorem. To není nic nového, „twincharger“ známe třeba od VW, poprvé jej použila Lancia a později Nissan už v osmdesátých letech minulého věku. Musely také přijít zákonitě na řadu odolnější ojnice, vačky, větší vzduchový filtr a výkonnější palivové čerpadlo. Výsledkem je vyšší výkon 367 koní (270 kW) při 6000 otáčkách. Osmistupňová samočinná převodovka Geartronic prošla revizí techniků Polestaru a stará se o 470 N.m/3100-5100 min-1, má i páčky pod volantem. pohon všech kol dodává BorgWarner (jak se dnes slavná firma módně píše).

Důležitá je také redukce váhy o 20 kg na 1751, respektive 1796 kg dle karosářské verze. Na předním zavěšení najdeme i karbon, tlumiče od Öhlinsu jsou nastavitelné a elektrický posilovač řízení vyladili technici tunera tak, aby byla cítit nějaká odezva. Sedan vystřelí z klidu na stovku za 4,7 s, kombi je o desetinku pomalejší, ale původní verze na tom byly hůře ještě o dvě desetinky. Maximální rychlost ovšem zůstala elektronicky omezená na 250 km/h. Beztak uvidí dvojitou koncovku nerezového výfuku většina účastníků silničního provozu pouze krátce, tedy alespoň na německých dálnicích, kde je to stále ještě legální.

Tabulková spotřeba činí 7,8 l/100 km (véčko je o tři deci žíznivější), což představuje, jak dobře víme, údaj z říše snů. Palivo z nádrže o objemu 67,5 l bude ubývat určitě mnohem razantněji. Modely označené už letopočtem 2017 jezdí na dvacetipalcových kolech obutých do pneu Michelin Pilot Super Sport 245/35, přední kotoučové brzdy s šestipístkovými třmeny disponují průměrem 371 mm, zadní mají 302 mm. Nepřišly ani o decentní spoilery a domodra laděný sportovní interiér, částečně v kůži a karbonu.

Volvo razantně rozšíří počet trhů, na kterých se budou Polestary prodávat. Zatím jich byla pouhá třináctka, ale nyní se počítá celkem se 47 zeměmi, pozor, včetně České republiky! K nám dorazí oba nabroušené šedesátkové modely během léta. Objednat si je budou moci zákazníci již během dubna, cena S60 Polestar činí přesně 1,6 milionu korun, kombi V60 je o čtyřicet tisíc dražší. Vozů nové série vyrobí, či spíše postaví jen patnáct stovek oproti 750, nikoli takřka čtyřnásobek... S objednávkou je třeba si pospíšit, zbývá jich podle oficiálních stránek Polestaru už jen 1.041. Kromě typické modré Rebel se lakují i v onyxové černi, stříbrné a bílé. Připlatit lze pouze za prosklenou střechu.

Na konci března představený safety car pro mistrovství světa cestovních automobilů (WTCC – World Touring Car Championship), postavený na základě typu V60 Polestar, si ale původní řadový třílitrový agregát s jedním twin-scroll turbem zachoval. To znamená, že díky jeho 350 koním (258 kW) a vyšším 500 newtonmetrům zrychlí z klidu na stovku za 5 s a po okruzích světového šampionátu se pracovně může prohánět až dvěstěpadesátkou, i když, jak bylo uvedeno v úvodu článku, dále jej nepustí omezovač. Pro starší verzi to totiž platilo rovněž.

Volvo S60/V60 Polestar – technické údaje a české ceny
VerzeS60V60
Převodovka/pohon8A/4x48A/4x4
Zdvihový objem [cm3]19691969
Počet válců/ventilů4/44/4
Největší výkon [kW/min]270/6000270/6000
Točivý moment [N.m/min]470/3100-5100470/3100-5100
Maximální rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,74,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,88,1
Pohotovostní hmotnost [kg]17511796
Cena [Kč]1.600.0001.640.000

Aleš Dragoun
Diskuze (10)
Avatar - white label
6. 4. 2016 12:45
Re: Barva
Jestli to nebude tím, že zrovna tenhle odstín bledý není. Jeto středně světlý a poměrně "sytý" odstín.
Avatar - dewill
6. 4. 2016 12:26
Barva
Nikdy by mě nenapadlo chtít auto v bledě modré, ale tento odstín mě doslova hypnotizuje :yes:
Avatar - white label
6. 4. 2016 01:29
Re: Twincharger
r. 88 by měl být správně, Micra (K10) Turbo byla už v roce 85, ale to ještě nebyl twincharger, ten měla později právě Micra Super Turbo/Micra R.
Avatar - white label
6. 4. 2016 00:35
Re: Proč
Když pominu, že VW není Volvo, tak si zkus porovnat motorizace Touaregu a XC90.
5. 4. 2016 18:46
Re: Twincharger
Měl jsem zato, že Nissan ho měl už někdy v roce 1983 u první Micry (tedy těsně před Deltou)... Zrovna jsem doplňoval do článku ceny, takže oprava nebyla problém :-) Ale na tu Micru schválně někdy mrknu pořádně. na první hledání dopoledne mi vyjel rok 88.