Volvo S60/V60 Polestar: Čtyřválec místo šestiválce
Volva S60 a V60 Polestar jsou dosud nejrychlejšími sériovými vozy, jaké švédská automobilka spolu s dvorním tunerem, kterého od července 2015 vlastní, vyvinula a vyrobila. Milovníky poctivého šestiválcového zvuku doplněného pištěním turba ale Skandinávci trochu zklamou, protože novinka přešla na čtyřválec řady Drive-E, pochopitelně kvůli menší tabulkové spotřebě benzinu.
Dvoulitr, pro ctitele přesných čísel řadový motor s objemem 1969 cm3, má větší turbo než standardní verze T6, ale k němu ještě navíc přeplňování mechanické, tedy kompresorem. To není nic nového, „twincharger“ známe třeba od VW, poprvé jej použila Lancia a později Nissan už v osmdesátých letech minulého věku. Musely také přijít zákonitě na řadu odolnější ojnice, vačky, větší vzduchový filtr a výkonnější palivové čerpadlo. Výsledkem je vyšší výkon 367 koní (270 kW) při 6000 otáčkách. Osmistupňová samočinná převodovka Geartronic prošla revizí techniků Polestaru a stará se o 470 N.m/3100-5100 min-1, má i páčky pod volantem. pohon všech kol dodává BorgWarner (jak se dnes slavná firma módně píše).
Důležitá je také redukce váhy o 20 kg na 1751, respektive 1796 kg dle karosářské verze. Na předním zavěšení najdeme i karbon, tlumiče od Öhlinsu jsou nastavitelné a elektrický posilovač řízení vyladili technici tunera tak, aby byla cítit nějaká odezva. Sedan vystřelí z klidu na stovku za 4,7 s, kombi je o desetinku pomalejší, ale původní verze na tom byly hůře ještě o dvě desetinky. Maximální rychlost ovšem zůstala elektronicky omezená na 250 km/h. Beztak uvidí dvojitou koncovku nerezového výfuku většina účastníků silničního provozu pouze krátce, tedy alespoň na německých dálnicích, kde je to stále ještě legální.
Tabulková spotřeba činí 7,8 l/100 km (véčko je o tři deci žíznivější), což představuje, jak dobře víme, údaj z říše snů. Palivo z nádrže o objemu 67,5 l bude ubývat určitě mnohem razantněji. Modely označené už letopočtem 2017 jezdí na dvacetipalcových kolech obutých do pneu Michelin Pilot Super Sport 245/35, přední kotoučové brzdy s šestipístkovými třmeny disponují průměrem 371 mm, zadní mají 302 mm. Nepřišly ani o decentní spoilery a domodra laděný sportovní interiér, částečně v kůži a karbonu.
Volvo razantně rozšíří počet trhů, na kterých se budou Polestary prodávat. Zatím jich byla pouhá třináctka, ale nyní se počítá celkem se 47 zeměmi, pozor, včetně České republiky! K nám dorazí oba nabroušené šedesátkové modely během léta. Objednat si je budou moci zákazníci již během dubna, cena S60 Polestar činí přesně 1,6 milionu korun, kombi V60 je o čtyřicet tisíc dražší. Vozů nové série vyrobí, či spíše postaví jen patnáct stovek oproti 750, nikoli takřka čtyřnásobek... S objednávkou je třeba si pospíšit, zbývá jich podle oficiálních stránek Polestaru už jen 1.041. Kromě typické modré Rebel se lakují i v onyxové černi, stříbrné a bílé. Připlatit lze pouze za prosklenou střechu.
Na konci března představený safety car pro mistrovství světa cestovních automobilů (WTCC – World Touring Car Championship), postavený na základě typu V60 Polestar, si ale původní řadový třílitrový agregát s jedním twin-scroll turbem zachoval. To znamená, že díky jeho 350 koním (258 kW) a vyšším 500 newtonmetrům zrychlí z klidu na stovku za 5 s a po okruzích světového šampionátu se pracovně může prohánět až dvěstěpadesátkou, i když, jak bylo uvedeno v úvodu článku, dále jej nepustí omezovač. Pro starší verzi to totiž platilo rovněž.
Volvo S60/V60 Polestar – technické údaje a české ceny | ||
Verze | S60 | V60 |
Převodovka/pohon | 8A/4x4 | 8A/4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1969 |
Počet válců/ventilů | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 270/6000 | 270/6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 470/3100-5100 | 470/3100-5100 |
Maximální rychlost [km/h] | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,7 | 4,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,8 | 8,1 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1751 | 1796 |
Cena [Kč] | 1.600.000 | 1.640.000 |