Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Modré koridory

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Společnost Volvo Trucks se podílí na zřizování tzv. modrých koridorů, které mají být strategicky umístěnými stanicemi pro doplňování zkapalněného zemního plynu.

Pro těžká nákladní vozidla dálkové dopravy je zkapalněný zemní plyn (LNG –liquefied natural gas) přijatelnou alternativou s nízkými emisemi škodlivých plynů vůči naftě, avšak v Evropě chybí nezbytná infrastruktura. Společnost Volvo Trucks se právě proto podílí na zřizování tzv. modrých koridorů.

Přepravní průmysl se podílí přibližně 25 procenty na celkových emisích oxidu uhličitého v Evropě, i proto jsou nezbytné konkurenční alternativy k naftě. Zemní plyn je jednou z nich; přirozeně je také fosilním palivem, avšak nabízí výhody ve vztahu k životnímu prostředí a je také levnější. Pokud se více zpřístupní kapalný bioplyn (LBG - liquid biogas), uhlíková stopa vozidel, které jej používají, se sníží až o 70 procent.

„Jsme přesvědčeni, že zkapalněný plyn se bude jako palivo používat po celém světě. Je jasným trendem při plnění energetických potřeb a my jsme toho součástí,“ uvedl Lennart Pilskog, ředitel pro veřejné záležitosti společnosti Volvo Trucks.

Společnost Volvo Trucks, která je členem Sdružení vozidel na zemní plyn a bioplyn v Evropě (NGVA - Natural & Bio Gas Vehicle Association), byla prvním a je stále jediným výrobcem vozidel s metan-naftovým systémem v Evropě.

NGVA Europe je zájmová skupina společností pracujících s plynem pro vozidla. Propaguje dobré vztahy s evropskými a mezinárodními institucemi a pracuje na široké škále otázek týkajících se plynu pro vozidla. Má více než 140 členů. Volvo se připojilo v roce 2011.

Manuel Lage, generální ředitel NGVA Europe říká, že technologie jízdy s LNG je osvědčená a mezi vlastníky přepravních společností a dodavateli plynu existuje vůle problém potlačit dopředu.

V mnoha evropských městech se na lokální úrovni rozšiřuje infrastruktura pro stlačený plyn - včetně bioplynu vyráběného z odpadních produktů. Avšak je nemožné provozovat těžkou dálkovou dopravu na stlačený plyn, protože nádrže jsou těžké a zabírají příliš mnoho prostoru. V kapalné formě má však plyn menší objem, což ho činí vhodnějším pro tento druh dopravy.

Za účelem zprovoznění dálkové nákladní dopravy na LNG napříč Evropou, musí být nejprve zřízena infrastruktura plnících stanic. A právě proto vznikl projekt Modrých koridorů, nabízejících síť plnících stanic LNG pro těžká vozidla.

Zřízení takové infrastruktury nebude jednoduché, protože dodavatelé plynu, výrobci vozidel, přepravní společnosti a různé politické a administrativní organizace na regionální, tak na národní úrovni mají do toho co říct a bude zapotřebí rozsáhlé koordinace.

„Výzvou je, že celý proces se musí koordinovat mezi různými stranami,“ říká Pilskog, přičemž dodává, že Volvo je aktivní ve švédském demo projektu BiMe Trucks (kamiony na biometan), který je podobný projektu modrého koridoru, avšak v menším rozsahu.

V současnosti se Volvo Trucks v rámci projektu Modré koridory soustřeďuje na na lokalizování velkých odběratelů, kteří jsou ochotni testovat a budovat specifické trasy. Zájem mezi menšími odběrateli naroste, když uvidí, že to funguje a ocení ekonomické přínosy.

V Evropě je již množství plnících stanic na LNG a práce na zřizování modrých koridorů je tak v plném proudu. Pomocí těchto stanic, jako východiska, je možné identifikovat počet potenciálních koridorů vhodných pro rozvoj.

„Pokud si vezmete mapu a označíte místa stávajících plnících stanic, snadno můžete nakreslit různé možné přepravní trasy a potom identifikovat, zda na některé z těchto tras chybí plnící stanice,“ říká Lage. Aby se tento proces urychlil, komise EU v současnosti zřídila za 8 milionů EUR projekt výzkumu koridorů LNG.

„Doufám, že budeme mít okolo 200 kamionů jezdících těmito modrými koridory, abychom demonstrovali, že LNG je dobře fungující alternativou pro dálkovou nákladní přepravu v Evropě,“ říká Manuel Lage a dodává, že nejedná o žádný vzdušný zámek, protože veškeré nezbytné technologie jsou již k dispozici a trh je připraven na komercializaci LNG.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - eLzyx
19. 3. 2012 12:17
levný ...
... do té doby, než někoho v EU napadle toto palivo pořádně zdanit ;-\