Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks testuje autonomní nákladní vozidlo při sklízení cukrové třtiny

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Volvo Trucks vyvinula nové autonomní nákladní vozidlo, které může pro brazilské pěstitele cukrové třtiny znamenat velký nárůst produktivity.

Společností Volvo Trucks vyvinuté autonomní vozidlo, které se používá ke svozu čerstvě sklizené třtiny, jezdí po poli s vysokou přesností, aby poškodilo co nejméně mladých rostlin, které vyrostou a budou sklizeny v příštím roce.

V současné době přicházejí pěstitelé přibližně o čtyři procenta úrody v důsledku toho, že vozidla přejíždějí přes mladé rostliny a zhutňují půdu. To u jednoho nákladního vozidla může za sezónu představovat ztrátu budoucí úrody ve výši desítek tisíc amerických dolarů.

Skupina Usina Santa Terezinha, která sídlí ve městě Maringá - asi hodinu letu západně od São Paula, vyrábí z vlastní úrody cukrové třtiny cukr a etanol. Rozsáhlá pole patřící společnosti posloužila v loňském vegetačním období jako zkušební oblast pro prototyp vozidla značky Volvo Trucks.

Vývoj tohoto nákladního vozidla má ukázat, jak může automatické řízení zabránit poškození půdy a plodin, a tím i zvýšit zisky. Potenciál větší úrody je významný - až deset tun na jeden hektar ročně.

Paolo Meneguetti, finanční ředitel a ředitel nákupu firmy Santa Terezinha, k tomu uvedl, že díky řešení automobilky Volvo Trucks může jeho společnost zvýšit produktivitu nejen v rámci jedné sklizně, ale i v celém životním cyklu cukrové třtiny, který trvá pět až šest let.

V současné době cukrovou třtinu na polích sklízejí kombajny a ručně řízená nákladní vozidla, které pomalu jedou vedle sebe. Když je nákladní vozidlo plně naloženo a odjede vyložit náklad, přijede ke kombajnu další a celý postup se opakuje.

Nejtěžším úkolem řidiče nákladního vozidla je následovat rychlost kombajnu a zároveň se plně koncentrovat na jízdu v jeho stopě, aby nedošlo k přejetí okolo rostoucích rostlin, které se budou sklízet následující rok.

Společnost Volvo Trucks tento problém vyřešila systémem podpory řízení, který jízdu automatizuje. Tento systém zajišťuje, že nákladní vozidlo stále udržuje správnou stopu, ať jede ke kombajnu, vedle něj nebo od kombajnu odjíždí, a rostliny se při přejíždění nepoškozují.

Díky přijímačům GPS se vozidlo pohybuje po třtinovém poli pomocí zeměpisných souřadnic. Dva gyroskopy zajišťují vysokou přesnost řízení nejen předních kol, ale celého vozidla. Nákladní vozidlo se tak z určené trasy podélně neodchýlí o více než 25 mm.

Při nakládání může řidič regulovat rychlost pomocí zabudovaného tempomatu nebo může vše převzít do vlastních rukou. Protože se řidič již nemusí tolik koncentrovat na přesné řízení, což je únavný proces, může se po celou směnu lépe soustředit a pracovat uvolněněji a bezpečněji.

V létě se výzkumný projekt překlopí do vývojové fáze produktu a Volvo Trucks začne testovat větší množství vozidel v terénu. Po ukončení této fáze se předpokládá, že toto řešení bude v dohledně době komerčně dostupné.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)