Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo ve Frankfurtu 2007

Ondřej Šuch
Diskuze (1)
Pět motorů v jednom autě, to tu ještě nebylo. Volvo přivezlo do Frankfurtu model C30, který kombinuje motor s objemem 1,6 se schopností spalovat směs benzinu a bioetanolu (E85) se sadu elektromotorů umístěných přímo v kolech.

Volvo C30 ReCharge

Výsledek? Auto ujede 150 kilometrů na méně než dva litry benzinu.

Po plném dobití je schopné „zelené Volvo“ ujet 100 kilometrů, a to jen s pomocí elektromotorů. Nabíjení má trvat tři hodiny. Zdrojem je elektrická energie z běžné zásuvky. Volvo udává, že i rychlé zhruba hodinové nabití stačí na ujetí přibližně padesáti kilometrů. Baterie typu Li-Pol se přitom v autě dobíjí i přímo za provozu (ukládá se do ní například energie z brzdění). „Člověk, který denně ujede méně než sto kilometrů bude potřebovat navštívit čerpací stanici jen zřídka,“ upozorňuje na jednu z výhod viceprezident pro vývoj ve Volvu Magnus Jonsson. Emise produkované samotným vozem jsou pak v podstatě nulové. Obavy o případné drahé výměny baterií Volvo odmítá s tím, že jejich životnost převyšuje životnost samotného vozu. Podle údajů švédské automobilky bude znamenat jejich ekologicky šetrný vůz mnohem menší zátěž pro životní prostředí než například dnešní Toyota Prius. Spotřeba CO2 bude podle údajů automobilky nižší až o 66 %. Velice však záleží na tom, odkud vlastně pochází elektřina, kterou budete do svého vozu „tankovat“. V každé zemi je totiž jiné rozložení zdrojů elektřiny. Tam, kde elektrická energie vyráběna pomocí „čistých“ zdrojů může znamenat Volvo Recharge Concept pro přírodu mnohem větší přínos než v zemích, kde elektřina vzniká přeměnou fosilních paliv (například uhlí).

Projektový manažer Ichiro Sugioka podotýká, že koncept Recharge se oproti dnešním hybridům zřetelně liší: „Zatímco současné hybridy používají elektromotor, aby pomáhal tomu spalovacímu, Recharge je vytvořen, aby fungoval především na elektřinu.“ Tento koncept Volvo nazývá jako „elektromobil se záložním spalovacím motorem“. A že to ve Švédsku myslí vážně dokazuje i výše investice do vývoje tohoto „drobečka“, která překročila jednu miliardu amerických dolarů.

Spalovací motor se ve vozidle neaktivuje, dokud stav baterie napájející elektromotory neklesne pod hranici 30 %. V případě, že jedete po dálnici a výpomoc elektromotoru by byla víceméně zbytečná, je možné jej manuálně vypnout a šetřit si sílu li-ion baterie do nejbližšího města. Klasický čtyřválec schopný fungovat na palivovou směs E85 by měl mít 100 koní a spotřebu 5,5 litru na sto kilometrů.

Volvo C30 Efficiency

Vedle vývoje vozů na biopaliva a hybridních technologiích se automobilka Volvo zabývá také zdokonalováním konvenčních pohonných jednotek. Výsledkem tohoto vývoje je speciální provedení modelu C30, které nese označení Efficiency.

Novou verzi modelu C30 bude pohánět turbodiesel o objemu 1,6 litru s výkonem 77 kW (105 k) a automobil s ním bude dosahovat spotřeby paliva nižší než 4,5 litru na 100 km. Expertům Volva se podařilo snížit spotřebu paliva z původních 4,9 l na 100 km o 0,4 litru a emise C02 ze 129 g/km na 120g/km.

Snížení spotřeby paliva bylo dosaženo prostřednictvím zdokonalení ve čtyřech hlavních úrovních. Za prvé bylo vylepšena aerodynamika vozu. Došlo ke snížení světlé výšky vozu, na záď se nastěhoval nový zadní spoiler a nárazník, automobilu byl zakrytován podvozek, optimalizován chladící systém a upravena aerodynamika šestnáctipalcových kol. Za druhé se zmenšil valivý odpor díky použití nových pneumatik. Třetí úrovní, kde se zlepšovalo je řazení a v převodovce byly upraveny rychlostní stupně tři, čtyři a pět. A čtvrtým prvkem, přispívajícím k snížení je přepracovaný posilovač řízení.

Pohled na Volvo se zakrytou mřížkou chladiče a s koly s velkoplošnými kryty snad potěší ekologovo oko, vzhled vozu tím ale doznal poměrně výrazné změny…

Počátkem roku 2008 chystá Volvo podobně jako Ford představení nové dvouspojkové převodovky Powershift. Tato převodovka by měla přispět k snížení spotřeby až o 8 procent ve srovnání se současnými automatickými převodovkami. K dispozici bude pro modely C30, S40 a V50 ve spojení s dvoulitrovým turbodieselem.

Volvo Alcoguard

Volvo ve Frankfurtu vystavilo systém, který podle analýzy obsahu alkoholu v dechu řidiče rozhodne, zda mu dovolí nastartovat. Úvodní věta tiskové zprávy mluví za vše: „Alcoguard je nástroj, jehož účelem je pomáhat řidiči přijímat střízlivá rozhodnutí.“ Alcoguard bude od počátku roku 2008 nabízen jako volitelná výbava pro Volvo S80, V70 a XC70 a příští léto jej bude možné objednat také pro menší modely. Očekávaný roční prodej tohoto doplňku se pohybuje kolem 2000 kusů, přičemž tato hodnota bude podle očekávání automobilky do budoucna vzrůstat. Největším trhem pro alkoholové zámky je Švédsko, společnost Volvo Cars však bude tento systém nabízet i ve zbytku Evropy a v USA. Nejčastějšími zákazníky pravděpodobně budou firmy, taxislužby, státní a místní úřady.

Alcoguard využívá technologie palivových článků – stejné, jakou používá většina policejních sborů v Evropě. Aby bylo možné vozidlo nastartovat, musí řidič fouknout do bezdrátového přístroje. Tento přístroj velikosti malého dálkového ovladače je uložen v přihrádce za středovou konzolou, kde se současně nabíjí. Zařízení dech řidiče analyzuje a následně rádiovým signálem předá výsledky elektronické řídicí jednotce vozidla. Při překročení limitu alkoholu v krvi 0,2 g/l nebude možné motor nastartovat. Díky pokročilým čidlům není možné pro obejití systému používat externí zdroje, například vzduchovou pumpu.

„Technologie palivových článků je dražší, ale současně poskytuje výrazně lepší výsledky. Na rozdíl od polovodičových zařízení palivové články reagují výhradně na etanol – na nic jiného. Molekuly etanolu v palivových článcích procházejí citlivou membránou, čímž vzniká elektrický proud. Hodnota tohoto proudu je měřena. Vyšší proud znamená více alkoholu v krvi řidiče,“ říká David Nilsson, technický projektový manažer odpovědný ve společnosti Volvo Cars za systém Alcoguard.

Nastavený limit 0,2 g/l byl zvolen tak, aby splňoval legislativu platnou ve Švédsku. Pro trhy s jinými limity je možné příslušné parametry nastavit v servisu Volvo.


Ondřej Šuch
Diskuze (1)