Volvo XC90 – první jízdní dojmy

Volvo XC90 – první jízdní dojmy

 
 

Na švýcarských horských silnicích jsme nové SUV od Volva nenechali vydechnout.

První SUV od Volva jsme na AUTO.CZ popisovali už několikrát. Poslední srpnový víkend jsme ale měli možnost všechny teoretické poznatky ověřit na vlastní kůži. Při praktických testovacích jízdách jsme v okolí Ženevského jezera najeli více než 400 kilometrů. A můžeme rovnou říci, že německá konkurence se má věru nač těšit. Podrobné představení vozu jsme již přinesli v únoru tohoto roku, budeme se tedy věnovat jen praktickým zkušenostem.

Už první snímky napovídaly, že i přes vyšší stavbu zůstane XC90 věrné designérskému stylu značky. I první seznámení se skutečným vozem tento předpoklad potvrzuje. Výrazný boční prolis, táhnoucí se po celé délce karoserie je určujícím prvkem vnějšího vzhledu a jinak robustní vůz opticky odlehčuje. Při pohledu zepředu sice vynikají odvážně tvarované světlomety, ale prolis, začínající přibližně ve třetinách šířky přední masky, strhává pozornost na užší horní část karoserie. Při pohledu z boku tak linie prolisu pod okny přispívá nejen k dynamickému vzhledu, ale nemalou měrou také k pocitu většího bezpečí posádky. Definitivní tečku za nezaměnitelností Volva XC90 pak dělá pohled zezadu, kde tvar sdružených svítilen (připomeňme si V70, S60 i S80) nenechá nikoho na pochybách o původu vozu.

Po nastoupení pak řidiče čeká prostředí, jehož základní prvky i design sice zná z ostatních vozů severské automobilky, ale i díky velkorysému vnitřnímu prostoru i několika prvkům nadstandardní výbavy je pocit z pobytu v kabině přece jen luxusnější. Z mnoha prvků příplatkové výbavy zmiňme alespoň špičkovou audiosoustavu Premium Sound, která zahrnuje systém Dolby PrologicII, 9 reproduktorů, zesilovač 4x70W, a přehrávač CD – to vše za příplatek 35.000 Kč, což považujeme za velmi dobrou volbu. Z interiéru vnímatelného z předních sedadel zmiňme ještě výsuvný displej navigačního systému, který využívá formátu 16:9 a umožňuje rozdělení displeje na dvě poloviny zobrazující např. dvě měřítka mapy.

Systém manipulace se sedadly ve druhé třetí řadě je nejlépe vidět na fotografiích. Za nejužitečnější přitom považujeme možnost vysunutí prostřední dětské sedačky ve druhé řadě dopředu a možnost vyjmutí „úložné“ části středové konzoly. Dítě je tak v užším kontaktu s rodiči vepředu a stále je chráněno tříbodovým bezpečnostním pásem. Vcelku vysoká podlaha zavazadlového prostoru je daní za možnost úplného ukrytí sedadel třetí řady. Naopak ani v praktickém provozu nám nijak nevadilo dělené zadní čelo – při otevření pouze horní části jsme pohodlně dosáhli na podstatnou část zavazadlového prostoru i v pětisedadlové verzi. Třešničkou na dortu jsou pak samostatné regulárory pro poslech audiosoustavy na zadních sedadlech a přídavná klimatizace pro zadní sedadla s možností individuálního nastavení výkonu ventilátoru.

V průběhu dvoudenních praktických testů jsme měli možnost vyzkoušet všechny tři motory, se kterými bude XC90 na českém trhu nabízeno, bohužel však pouze s automatickou převodovkou Geartronic.

Turbodiesel D5 – 120 kW Nejméně žíznivý motor a nejnižší cena jsou mocným argumentem na papíře. V praxi jsme byli u této pohonné jednotky překvapeni slušnou ochotou ke zrychlení(při relativně nepříznivé výkonové hmotnosti), což přičítáme poměrně krátkému prvnímu a druhému převodovému stupni u automatu. Ve vyšších rychlostech jsme nepociťovali žádná negativa, a hlučnost je vzhledem ke hmotnosti vozu přijatelná. Na klikaté kopcovité trati s častým využíváním dynamického potenciálu motoru ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 10,5 litru, při klidnějších jízdách po rovině pak zhruba o 2 litry méně. Vzhledem k výborným zkušenostem s tímto motorem u ostatních modelů Volvo jsme velmi zvědavi na manuální převodovku.

2,5T – 154 kW Lehké turbo, které Volvo montuje i do individualistického sedanu S60 AWD, se v subjektivním hodnocení přítomných českých novinářů dělilo o pomyslné prvenství s turbodieselem. Vcelku tichý chod, decentní turboefekt a solidní zátah už od nízkých otáček se zdají být asi tou nejoptimálnější kombinací pro rodinné XC90. V kombinaci s automatickou převodovkou jsme ocenili především dynamiku ve středních rychlostech a stálost výkonu. Průměrnou spotřebu v kopcovité trati 13,5 litr a na rovině okolo 10,5 litru považujeme vzhledem k výlučnosti vozu za dobrou.

T6 – 200 kW Výkonný šestiválec, spřažený s pouze čtyřstupňovým automatem (ostatní motory mají pětistupňový Geartronic), dával najevo, že v autě je pánem on. V praxi se to projevilo zejména při rozjíždění, kdy jako jediný z motorů dokázal aktivovat pohon zadních kol i na suchém povrchu. Kultivovaný projev řadového šestiválce byl doprovázen mohutným zátahem až 380 Nm v širokém rozsahu otáček. Ohromující byla u tohoto motoru jak zvuková kulisa, tak sprint z místa, tak i téměř sedmnáctilitrová průměrná spotřeba, která při klidné jízdě klesla zhruba na třináctilitrovou hranici. Pro příznivce síly jasná volba, pro všechny ostatní je tu slabší pětiválec.

Trakční schopnosti XC 90 jsou sice podmíněny jeho vyšší stavbou, ale ani při simulaci rychlých vyhýbacích manévrů jsme nepocítili odklon od tradičního pocitu bezpečnosti, který je společný pro všechny vozy švédské automobilky. Pokud jde o výlety mimo silnice, je dobré myslet kromě velmi dobré světlé výšky 218 mm také na dlouhý rozvor. Vše ostatní se pak už řídí jen použitými pneumatikami.

Vůz se v extrémních situacích dlouho chová neutrálně, přičemž počátek nedotáčivosti lze předvídat. Zde nesmíme zapomenout na velmi vydařená sedadla, která by ale mohla mít vzhledem k dynamickému potenciálu vozu výraznější boční vedení. Brzdy mají pozvolný nástup, jsou však dostatečně účinné a ani při prudkém brždění řidič neztrácí kontrolu nad vozem. Přípojný pohon zadních kol přes spojku Haldex jsme využili jen málokdy: Usnadnila nám rozjezd na mokré trávě a po bahnité cestě a u motoru T6 jsme ji několikrát aktivovali i po prudkém sešlápnutí plynového pedálu při rozjezdu na suchém asfaltu…

Můžeme tedy shrnout, že ke kladům XC90 nesporně patří vzhled, velikost a variabilita vnitřního prostoru a nabídka motorizace. K záporům pak snad můžeme počítat snad jen dočasnou absenci manuální převodovky a pozdní příchod na trh.

Velmi subjektivní dodatek: poté, co jednou jedinkrát uslyšíte varovný tón nezapnutých bezpečnostních pásů, budete je zapínat vždy, i při sebekratším zajíždění do garáže.

Na závěr praktické informace: 1. První (již objednané) vozy se k českým dealerům nedostanou dříve než koncem letošního roku. 2. Kompletní bezpečnostní výbava (ABS, DSTC, 6x airbag, WHIPS, předpínače pásů) je již v ceně

Další články o XC 90:

Příloha o XC90 – zde.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Firma SuperCom dodá náramky pro vězně. Celkem jich dodá dva tisíce Firma SuperCom dodá náramky pro vězně. Celkem jich dodá dva tisíce

Probační a mediační služba dnes podepsala smlouvu s…

Ruská O1 Properties jedná o prodeji většinového podílu čínskému developeru Vanke Ruská O1 Properties jedná o prodeji většinového podílu čínskému developeru Vanke

Jedna z největších ruských realitních firem O1 Properties…

Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb

Z německých voleb mohou mít Češi radost. A to dokonce…

Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace

Ke sjednocení parkovacího systému ve všech městských…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Kombi Porsche Panamera dostává plug-in hybridní pohon. Jeho vlastnosti jsou neskutečné!

Kombi Porsche Panamera dostává plug-in hybridní pohon. Jeho vlastnosti jsou neskutečné!

Dnes 12:59

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Tak zní celý název nejnovějšího člena elektrifikované flotily stuttgartského výrobce.




Blesk.cz

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit pozici Česka v EU, radí Sobotka

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit…

Vyjednat lepší pozici v jádru Evropské unie, posilovat bezpečnost a zvyšovat výdaje na obranu. I to by měly být…

Šokovaní kolegové! Fero Fenič je přesvědčený: Tříska vůbec nevěděl, kde je...

Šokovaní kolegové! Fero Fenič je přesvědčený: Tříska…

Jeho nečekaná smrt zasáhla nejen český showbyznys. I když Jan Tříska v roce 1977 emigroval a 40 let žil v USA,…

 

iSport.cz

Odplata za bojkot olympiády! NHL během ní nevysíláme, uvedla televize

Odplata za bojkot olympiády! NHL během ní…

Vy nám vezmete hvězdy z olympiády, my vám zase vaše zápasy nepustíme na obrazovku. Americká celostátní televize…

Surovost na Limberského má dohru. Dva viníci, je možný i vysoký trest

Surovost na Limberského má dohru. Dva viníci, je…

David Limberský je po operaci jařmového oblouku, který mu surovým faulem loktem zlomil boleslavský Nikolaj…

 

Reflex.cz

Německá pravice se hlásí o slovo. Co čekat od liberálů z FDP a radikální AfD?

Německá pravice se hlásí o slovo. Co čekat od…

Víkendové parlamentní volby v Německu nepřinesly na první pohled moc překvapení. Kancléřkou nadále zůstane…

Pohnutý osud slavné

Pohnutý osud slavné "ušaté" lokomotivy. Zahrála si s…

Sedmasedmdesát parních rychlíkových lokomotiv řady 464 vyrobili v letech 1933 - 1939 v ČKD a plzeňské Škodě.…