Volvo XC90 – první jízdní dojmy

Volvo XC90 – první jízdní dojmy

 
 

Na švýcarských horských silnicích jsme nové SUV od Volva nenechali vydechnout.

První SUV od Volva jsme na AUTO.CZ popisovali už několikrát. Poslední srpnový víkend jsme ale měli možnost všechny teoretické poznatky ověřit na vlastní kůži. Při praktických testovacích jízdách jsme v okolí Ženevského jezera najeli více než 400 kilometrů. A můžeme rovnou říci, že německá konkurence se má věru nač těšit. Podrobné představení vozu jsme již přinesli v únoru tohoto roku, budeme se tedy věnovat jen praktickým zkušenostem.

Už první snímky napovídaly, že i přes vyšší stavbu zůstane XC90 věrné designérskému stylu značky. I první seznámení se skutečným vozem tento předpoklad potvrzuje. Výrazný boční prolis, táhnoucí se po celé délce karoserie je určujícím prvkem vnějšího vzhledu a jinak robustní vůz opticky odlehčuje. Při pohledu zepředu sice vynikají odvážně tvarované světlomety, ale prolis, začínající přibližně ve třetinách šířky přední masky, strhává pozornost na užší horní část karoserie. Při pohledu z boku tak linie prolisu pod okny přispívá nejen k dynamickému vzhledu, ale nemalou měrou také k pocitu většího bezpečí posádky. Definitivní tečku za nezaměnitelností Volva XC90 pak dělá pohled zezadu, kde tvar sdružených svítilen (připomeňme si V70, S60 i S80) nenechá nikoho na pochybách o původu vozu.

Po nastoupení pak řidiče čeká prostředí, jehož základní prvky i design sice zná z ostatních vozů severské automobilky, ale i díky velkorysému vnitřnímu prostoru i několika prvkům nadstandardní výbavy je pocit z pobytu v kabině přece jen luxusnější. Z mnoha prvků příplatkové výbavy zmiňme alespoň špičkovou audiosoustavu Premium Sound, která zahrnuje systém Dolby PrologicII, 9 reproduktorů, zesilovač 4x70W, a přehrávač CD – to vše za příplatek 35.000 Kč, což považujeme za velmi dobrou volbu. Z interiéru vnímatelného z předních sedadel zmiňme ještě výsuvný displej navigačního systému, který využívá formátu 16:9 a umožňuje rozdělení displeje na dvě poloviny zobrazující např. dvě měřítka mapy.

Systém manipulace se sedadly ve druhé třetí řadě je nejlépe vidět na fotografiích. Za nejužitečnější přitom považujeme možnost vysunutí prostřední dětské sedačky ve druhé řadě dopředu a možnost vyjmutí „úložné“ části středové konzoly. Dítě je tak v užším kontaktu s rodiči vepředu a stále je chráněno tříbodovým bezpečnostním pásem. Vcelku vysoká podlaha zavazadlového prostoru je daní za možnost úplného ukrytí sedadel třetí řady. Naopak ani v praktickém provozu nám nijak nevadilo dělené zadní čelo – při otevření pouze horní části jsme pohodlně dosáhli na podstatnou část zavazadlového prostoru i v pětisedadlové verzi. Třešničkou na dortu jsou pak samostatné regulárory pro poslech audiosoustavy na zadních sedadlech a přídavná klimatizace pro zadní sedadla s možností individuálního nastavení výkonu ventilátoru.

V průběhu dvoudenních praktických testů jsme měli možnost vyzkoušet všechny tři motory, se kterými bude XC90 na českém trhu nabízeno, bohužel však pouze s automatickou převodovkou Geartronic.

Turbodiesel D5 – 120 kW Nejméně žíznivý motor a nejnižší cena jsou mocným argumentem na papíře. V praxi jsme byli u této pohonné jednotky překvapeni slušnou ochotou ke zrychlení(při relativně nepříznivé výkonové hmotnosti), což přičítáme poměrně krátkému prvnímu a druhému převodovému stupni u automatu. Ve vyšších rychlostech jsme nepociťovali žádná negativa, a hlučnost je vzhledem ke hmotnosti vozu přijatelná. Na klikaté kopcovité trati s častým využíváním dynamického potenciálu motoru ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 10,5 litru, při klidnějších jízdách po rovině pak zhruba o 2 litry méně. Vzhledem k výborným zkušenostem s tímto motorem u ostatních modelů Volvo jsme velmi zvědavi na manuální převodovku.

2,5T – 154 kW Lehké turbo, které Volvo montuje i do individualistického sedanu S60 AWD, se v subjektivním hodnocení přítomných českých novinářů dělilo o pomyslné prvenství s turbodieselem. Vcelku tichý chod, decentní turboefekt a solidní zátah už od nízkých otáček se zdají být asi tou nejoptimálnější kombinací pro rodinné XC90. V kombinaci s automatickou převodovkou jsme ocenili především dynamiku ve středních rychlostech a stálost výkonu. Průměrnou spotřebu v kopcovité trati 13,5 litr a na rovině okolo 10,5 litru považujeme vzhledem k výlučnosti vozu za dobrou.

T6 – 200 kW Výkonný šestiválec, spřažený s pouze čtyřstupňovým automatem (ostatní motory mají pětistupňový Geartronic), dával najevo, že v autě je pánem on. V praxi se to projevilo zejména při rozjíždění, kdy jako jediný z motorů dokázal aktivovat pohon zadních kol i na suchém povrchu. Kultivovaný projev řadového šestiválce byl doprovázen mohutným zátahem až 380 Nm v širokém rozsahu otáček. Ohromující byla u tohoto motoru jak zvuková kulisa, tak sprint z místa, tak i téměř sedmnáctilitrová průměrná spotřeba, která při klidné jízdě klesla zhruba na třináctilitrovou hranici. Pro příznivce síly jasná volba, pro všechny ostatní je tu slabší pětiválec.

Trakční schopnosti XC 90 jsou sice podmíněny jeho vyšší stavbou, ale ani při simulaci rychlých vyhýbacích manévrů jsme nepocítili odklon od tradičního pocitu bezpečnosti, který je společný pro všechny vozy švédské automobilky. Pokud jde o výlety mimo silnice, je dobré myslet kromě velmi dobré světlé výšky 218 mm také na dlouhý rozvor. Vše ostatní se pak už řídí jen použitými pneumatikami.

Vůz se v extrémních situacích dlouho chová neutrálně, přičemž počátek nedotáčivosti lze předvídat. Zde nesmíme zapomenout na velmi vydařená sedadla, která by ale mohla mít vzhledem k dynamickému potenciálu vozu výraznější boční vedení. Brzdy mají pozvolný nástup, jsou však dostatečně účinné a ani při prudkém brždění řidič neztrácí kontrolu nad vozem. Přípojný pohon zadních kol přes spojku Haldex jsme využili jen málokdy: Usnadnila nám rozjezd na mokré trávě a po bahnité cestě a u motoru T6 jsme ji několikrát aktivovali i po prudkém sešlápnutí plynového pedálu při rozjezdu na suchém asfaltu…

Můžeme tedy shrnout, že ke kladům XC90 nesporně patří vzhled, velikost a variabilita vnitřního prostoru a nabídka motorizace. K záporům pak snad můžeme počítat snad jen dočasnou absenci manuální převodovky a pozdní příchod na trh.

Velmi subjektivní dodatek: poté, co jednou jedinkrát uslyšíte varovný tón nezapnutých bezpečnostních pásů, budete je zapínat vždy, i při sebekratším zajíždění do garáže.

Na závěr praktické informace: 1. První (již objednané) vozy se k českým dealerům nedostanou dříve než koncem letošního roku. 2. Kompletní bezpečnostní výbava (ABS, DSTC, 6x airbag, WHIPS, předpínače pásů) je již v ceně

Další články o XC 90:

Příloha o XC90 – zde.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov Jeseteři i pstruzi. Podívejte se, jak na sibiřské rybí farmě probíhá výlov

Rybí farma na ruské řece Jenisej, vlastněná společností…

Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou Glosa Michala Noska: Kouř a dým prohrávají s elektřinou

Británie nedávno oznámila, že do roku 2040 ze silnic…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří 10 nejspolehlivějších ojetých SUV do půl milionu. Vítěz sem možná nepatří

Kategorie SUV je v současné době zažívá obrovský boom.…

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc? Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou…

 



Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Shelby GT350R z roku 1965 se vrací do výroby! Oživují ho bývalí pracovníci firmy

Dnes 18:30

Parta bývalých zaměstnanců Shelby American hodlá zavzpomínat na své mládí originálním způsobem. Oživí výrobu úspěšného a populárního závodního kupé, jehož základem je Ford Mustang.




Blesk.cz

Návrat ochrnutého Michala Jančaříka na Novu: Počasí dělat nebude a ještě přišel o kamarádku!

Návrat ochrnutého Michala Jančaříka na Novu: Počasí…

Léta jsme moderátora Michala Jančaříka (42) měli spjatého především s Počasím na Nově. Jeho vážné problémy s…

Léto se rozloučí předčasně. V srpnu i začátkem září bude jen 20 °C

Léto se rozloučí předčasně. V srpnu i začátkem září…

V následujících čtyřech týdnech budou teploty postupně klesat, zůstanou ale na dlouhodobém průměru. Také…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Baník - Teplice 3:3. Domácí otočili z 0:2, ale o výhru přišli

CELÝ SESTŘIH: Baník - Teplice 3:3. Domácí otočili z…

To byla přestřelka! Teplice v sobotním utkání 4. kola HET ligy šly na hřišti Baníku do kabin ve vedení 2:0,…

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů, divočina na Baníku. Slaví Sparta i Zlín

SESTŘIHY: Vršovické derby bez gólů, divočina na…

V úvodních třech zápasech 4. kola fotbalové HET ligy nejvíce bavilo utkání v Ostravě, kam zavítaly Teplice.…

 

Reflex.cz

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo rekordních 32 lidí v dalším protidrogovém tažení

Krvavá noc na Filipínách. V Manile zemřelo…

Filipínská drogová válka, kterou de facto vyhlásil tamní prezident Rodrigo Duterte již téměř před dvěma lety,…

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18. narozeniny netěší

Čekání na smrt: Mladé vězenkyně v Íránu se na 18.…

Podle íránských zákonů jsou tamní dívky trestně odpovědné již od devíti let. Za pašování drog, ozbrojené…