reklama


Volvo XC90 – první jízdní dojmy

Volvo XC90 – první jízdní dojmy

 
 

Na švýcarských horských silnicích jsme nové SUV od Volva nenechali vydechnout.

První SUV od Volva jsme na AUTO.CZ popisovali už několikrát. Poslední srpnový víkend jsme ale měli možnost všechny teoretické poznatky ověřit na vlastní kůži. Při praktických testovacích jízdách jsme v okolí Ženevského jezera najeli více než 400 kilometrů. A můžeme rovnou říci, že německá konkurence se má věru nač těšit. Podrobné představení vozu jsme již přinesli v únoru tohoto roku, budeme se tedy věnovat jen praktickým zkušenostem.

Už první snímky napovídaly, že i přes vyšší stavbu zůstane XC90 věrné designérskému stylu značky. I první seznámení se skutečným vozem tento předpoklad potvrzuje. Výrazný boční prolis, táhnoucí se po celé délce karoserie je určujícím prvkem vnějšího vzhledu a jinak robustní vůz opticky odlehčuje. Při pohledu zepředu sice vynikají odvážně tvarované světlomety, ale prolis, začínající přibližně ve třetinách šířky přední masky, strhává pozornost na užší horní část karoserie. Při pohledu z boku tak linie prolisu pod okny přispívá nejen k dynamickému vzhledu, ale nemalou měrou také k pocitu většího bezpečí posádky. Definitivní tečku za nezaměnitelností Volva XC90 pak dělá pohled zezadu, kde tvar sdružených svítilen (připomeňme si V70, S60 i S80) nenechá nikoho na pochybách o původu vozu.

Po nastoupení pak řidiče čeká prostředí, jehož základní prvky i design sice zná z ostatních vozů severské automobilky, ale i díky velkorysému vnitřnímu prostoru i několika prvkům nadstandardní výbavy je pocit z pobytu v kabině přece jen luxusnější. Z mnoha prvků příplatkové výbavy zmiňme alespoň špičkovou audiosoustavu Premium Sound, která zahrnuje systém Dolby PrologicII, 9 reproduktorů, zesilovač 4x70W, a přehrávač CD – to vše za příplatek 35.000 Kč, což považujeme za velmi dobrou volbu. Z interiéru vnímatelného z předních sedadel zmiňme ještě výsuvný displej navigačního systému, který využívá formátu 16:9 a umožňuje rozdělení displeje na dvě poloviny zobrazující např. dvě měřítka mapy.

Systém manipulace se sedadly ve druhé třetí řadě je nejlépe vidět na fotografiích. Za nejužitečnější přitom považujeme možnost vysunutí prostřední dětské sedačky ve druhé řadě dopředu a možnost vyjmutí „úložné“ části středové konzoly. Dítě je tak v užším kontaktu s rodiči vepředu a stále je chráněno tříbodovým bezpečnostním pásem. Vcelku vysoká podlaha zavazadlového prostoru je daní za možnost úplného ukrytí sedadel třetí řady. Naopak ani v praktickém provozu nám nijak nevadilo dělené zadní čelo – při otevření pouze horní části jsme pohodlně dosáhli na podstatnou část zavazadlového prostoru i v pětisedadlové verzi. Třešničkou na dortu jsou pak samostatné regulárory pro poslech audiosoustavy na zadních sedadlech a přídavná klimatizace pro zadní sedadla s možností individuálního nastavení výkonu ventilátoru.

V průběhu dvoudenních praktických testů jsme měli možnost vyzkoušet všechny tři motory, se kterými bude XC90 na českém trhu nabízeno, bohužel však pouze s automatickou převodovkou Geartronic.

Turbodiesel D5 – 120 kW Nejméně žíznivý motor a nejnižší cena jsou mocným argumentem na papíře. V praxi jsme byli u této pohonné jednotky překvapeni slušnou ochotou ke zrychlení(při relativně nepříznivé výkonové hmotnosti), což přičítáme poměrně krátkému prvnímu a druhému převodovému stupni u automatu. Ve vyšších rychlostech jsme nepociťovali žádná negativa, a hlučnost je vzhledem ke hmotnosti vozu přijatelná. Na klikaté kopcovité trati s častým využíváním dynamického potenciálu motoru ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 10,5 litru, při klidnějších jízdách po rovině pak zhruba o 2 litry méně. Vzhledem k výborným zkušenostem s tímto motorem u ostatních modelů Volvo jsme velmi zvědavi na manuální převodovku.

2,5T – 154 kW Lehké turbo, které Volvo montuje i do individualistického sedanu S60 AWD, se v subjektivním hodnocení přítomných českých novinářů dělilo o pomyslné prvenství s turbodieselem. Vcelku tichý chod, decentní turboefekt a solidní zátah už od nízkých otáček se zdají být asi tou nejoptimálnější kombinací pro rodinné XC90. V kombinaci s automatickou převodovkou jsme ocenili především dynamiku ve středních rychlostech a stálost výkonu. Průměrnou spotřebu v kopcovité trati 13,5 litr a na rovině okolo 10,5 litru považujeme vzhledem k výlučnosti vozu za dobrou.

T6 – 200 kW Výkonný šestiválec, spřažený s pouze čtyřstupňovým automatem (ostatní motory mají pětistupňový Geartronic), dával najevo, že v autě je pánem on. V praxi se to projevilo zejména při rozjíždění, kdy jako jediný z motorů dokázal aktivovat pohon zadních kol i na suchém povrchu. Kultivovaný projev řadového šestiválce byl doprovázen mohutným zátahem až 380 Nm v širokém rozsahu otáček. Ohromující byla u tohoto motoru jak zvuková kulisa, tak sprint z místa, tak i téměř sedmnáctilitrová průměrná spotřeba, která při klidné jízdě klesla zhruba na třináctilitrovou hranici. Pro příznivce síly jasná volba, pro všechny ostatní je tu slabší pětiválec.

Trakční schopnosti XC 90 jsou sice podmíněny jeho vyšší stavbou, ale ani při simulaci rychlých vyhýbacích manévrů jsme nepocítili odklon od tradičního pocitu bezpečnosti, který je společný pro všechny vozy švédské automobilky. Pokud jde o výlety mimo silnice, je dobré myslet kromě velmi dobré světlé výšky 218 mm také na dlouhý rozvor. Vše ostatní se pak už řídí jen použitými pneumatikami.

Vůz se v extrémních situacích dlouho chová neutrálně, přičemž počátek nedotáčivosti lze předvídat. Zde nesmíme zapomenout na velmi vydařená sedadla, která by ale mohla mít vzhledem k dynamickému potenciálu vozu výraznější boční vedení. Brzdy mají pozvolný nástup, jsou však dostatečně účinné a ani při prudkém brždění řidič neztrácí kontrolu nad vozem. Přípojný pohon zadních kol přes spojku Haldex jsme využili jen málokdy: Usnadnila nám rozjezd na mokré trávě a po bahnité cestě a u motoru T6 jsme ji několikrát aktivovali i po prudkém sešlápnutí plynového pedálu při rozjezdu na suchém asfaltu…

Můžeme tedy shrnout, že ke kladům XC90 nesporně patří vzhled, velikost a variabilita vnitřního prostoru a nabídka motorizace. K záporům pak snad můžeme počítat snad jen dočasnou absenci manuální převodovky a pozdní příchod na trh.

Velmi subjektivní dodatek: poté, co jednou jedinkrát uslyšíte varovný tón nezapnutých bezpečnostních pásů, budete je zapínat vždy, i při sebekratším zajíždění do garáže.

Na závěr praktické informace: 1. První (již objednané) vozy se k českým dealerům nedostanou dříve než koncem letošního roku. 2. Kompletní bezpečnostní výbava (ABS, DSTC, 6x airbag, WHIPS, předpínače pásů) je již v ceně

Další články o XC 90:

Příloha o XC90 – zde.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama