10.11. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technika: VAQ – Haldex mezi předními koly

 

Součástí techniky MQB koncernu Volkswagen je dosud nevídaný elektrohydraulický závěr předního diferenciálu VAQ (Vorderachsquersperre). Dostupný je zatím pouze v Golfu GTI Performance a Seatu Leon Cupra.

Jak se diferenciál VAQ projevuje v praxi, skvěle popsal kolega Jan Mička v testu Golfu GTI Performance. Obecně platí, že smyslem samosvorných diferenciálů je u vozů s pohonem předních kol zlepšit trakci při jízdě v zatáčkách „pod plynem“.

V zásadě existují dva odlišné samosvorné diferenciály, jež se v současnosti používají. Prvním je Torsen, citlivý na rozdíly točivých momentů (Torsen je akronymem pro Torque Sensing), druhým takzvaný lamelový diferenciál, který bere v potaz rozdíly otáček. Oba mají ale jedno společné: jde o pasivně pracující systémy. To znamená bez dalších vstupních údajů, většinou zpracovávaných elektronickou cestou. Druhým společným znakem je skutečnost, že mechanismus, jenž stojí za samosvorností je integrovaný přímo do skříně diferenciálu.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Vzpomínka na Fiat Coupé

Systém VAQ je zcela odlišný. Možná si někdo z vás vzpomene, že v 90. letech nabízel koncern Fiat u svých výkonných modelů soustavu pojmenovanou Viscodrive. Najdete ji třeba ve Fiatu Coupés přeplňovaným čtyř- a pětiválcovým motorem, ve vrcholné Lancii Delta druhé generace či přeplňované luxusní Kappě.

Nad projevem systému Viscodrive se tehdejší motoristický tisk rozplýval nadšením a neváhal zmiňované kupé od Fiatu řadit k nejlépe ovladatelným vozům s pohonem předních kol nejen těch let.

O co šlo? Uvedená italská auta používala běžnou převodovku s otevřeným kuželovým diferenciálem. Ten se vyznačoval tím, že měl levý i pravý hnací hřídel stejně dlouhý, což umožnil vložený jednoduchý hřídel, jímž se překlenula mezera daná šířkou motoru. Součástí tohoto hřídele byla navíc viskosní lamelová spojka, jejímž úkolem bylo otevřený diferenciál uzavírat. Prostě citlivě reagovala na rozdíly otáček levého a pravého kola a podle toho měnila svoji svornost.

A systém VAQ je ze zástavbového hlediska vyřešen velice podobně. I on využívá prostorové nabídky vloženého hřídele převodovky MQ350, případně dvouspojkové DQ250, jejichž součástí je obyčejný kuželový diferenciál. Jenom místo viskosní spojky je zde elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka, v principu velmi podobná páté generaci mezinápravové spojky Haldex.

Vylepšuje ovladatelnost a zvyšuje bezpečnost

Aktivní diferenciál VAQ se pojí výhradně s takzvaným sedmnáctipalcovým brzdovým systémem, přičemž plně nahrazuje jednodušší XDS+. Hlavní výhodou v porovnání s ním je fakt, že svorný efekt nevyvozují brzdy. Z toho plyne jejich výrazně menší zatížení, což se projeví zejména při ostré sportovní jízdě. Rovněž dosahovaná svornost je o dost vyšší, údajně až sto procentní, tedy úplné uzavření diferenciálu.

Audi TT: První jízdní dojmy

Pro řidiče to znamená zejména snížení nepříjemné nedotáčivosti a tedy zvýšení rychlosti v zatáčkách. To dokazuje o zhruba osm sekund lepší čas na kolo na známé Severní smyčce okruhu Nürburgring v porovnání s obdobně výkonným modelem bez VAQ. Volkswagen rovněž za jednu z předností uvádí agilnější reakce na řízení.

Jak to pracuje

VAQ je vlastně spojka Haldex páté generace, pouze vložená mezi přední kola. Základem spojky jsou dva souosé hřídele - vnitřní s přírubou procházející dutým vnějším. Prvně jmenovaný hřídel je vcelku s nábojem spojky a jsou na něm uloženy její vnitřní lamely. Vnější, tedy dutý hřídel je vcelku s držákem lamel a tedy vnějšími lamelami. Dále zde najdete elektrické čerpadlo generující tlak hydraulické kapaliny přes řídicí ventil na pracovní píst, ten přímo stlačuje sadu lamel.

Tlak hydraulické kapaliny vyvíjený elektrickou pumpou závisí na celé řadě vstupních veličin. Asi nejdůležitější je detekce prokluzu kola snímačem ABS/ESP. Pokud k němu dojde při jízdě v zatáčce, znamená to, že již nedokáže přenést tak velký točivý moment jako za normálních podmínek, řekněme při jízdě rovně. A právě o úbytek momentu na vnitřním kole, jenž je vlastně rozdílem mezi požadovaným (maximálním) a aktuálním daným jízdní situací, je zvětšen moment na vnějším kole s principiálně lepší trakcí.

K přenosu momentu dochází rotací vnějšího, tedy dutého hřídele. Čím je zmíněný rozdíl momentů větší, tím je lamelová spojka více sevřena. K úplnému uzavření spojky by tak došlo, pokud by se řekněme v levotočivé zatáčce odvalovalo levé, tedy vnitřní kolo na ledu, zatímco pravé na hrubém asfaltu. Spojka tedy pracuje pouze s rozdílem točivých momentů, nikoliv otáček jako je tomu u výše vzpomínané soustavy Viscodrive.

VAQ má tak blízko k diferenciálu Torsen. Rozdíl v otáčkách levého a pravého kola se v tomto případě při svorném efektu spojky nemění. VAQ pracuje v zásadě ve třech režimech. Není-li generován úbytek momentu na některém z předních kol, jsou lamely rozevřeny a tedy bez tlaku. Druhým režimem je částečné sevření lamel a konečně třetím stupněm je plné uzavření spojky.

Má to jenom výhody

Že je mezi předními koly vašeho ostrého Golfu spojka VAQ, poznáte nejvíce při jízdě v zatáčkách, a to bez ohledu na rychlost průjezdu. U ryze mechanických systémů je nezbytné k vyvození svorného efektu diferenciálu výraznější prokluz vnitřního kola - k němu dochází zejména při rychlé jízdě. Pokud naopak jedete pomalu, z výhod samosvoru si nic neužijete - spíše naopak.

Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?

Efekt totiž může být i obrácený a vozidlo se dokáže chovat dost toporně. Kdo zná off-roady tak ví, o čem mluvíme. U nich také pokud někdo nechá aktivovaný závěr diferenciálu a bude se chtít třeba otočit na suchém asfaltu, pocítí jisté napružení hnací soustavy. V minulosti nebylo výjimkou dokonce roztržení některé ze součástí hnacího řetězce, pokud to do zatáčky někdo „narval“ s aktivovaným některým ze závěrů. Dnes mnohdy chytrá elektronika diferenciál při popsaném manévru otevře.

Naproti tomu VAQ pracuje, jenom když je to opravdu potřeba. Při malých rychlostech se tak vůz chová jako s klasickým otevřeným diferenciálem, který je zde přítomen. Agilita vozu v nízkých rychlostech tak zůstává nedotčena.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…