10.11. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Technika: VAQ – Haldex mezi předními koly

 

Součástí techniky MQB koncernu Volkswagen je dosud nevídaný elektrohydraulický závěr předního diferenciálu VAQ (Vorderachsquersperre). Dostupný je zatím pouze v Golfu GTI Performance a Seatu Leon Cupra.

Jak se diferenciál VAQ projevuje v praxi, skvěle popsal kolega Jan Mička v testu Golfu GTI Performance. Obecně platí, že smyslem samosvorných diferenciálů je u vozů s pohonem předních kol zlepšit trakci při jízdě v zatáčkách „pod plynem“.

V zásadě existují dva odlišné samosvorné diferenciály, jež se v současnosti používají. Prvním je Torsen, citlivý na rozdíly točivých momentů (Torsen je akronymem pro Torque Sensing), druhým takzvaný lamelový diferenciál, který bere v potaz rozdíly otáček. Oba mají ale jedno společné: jde o pasivně pracující systémy. To znamená bez dalších vstupních údajů, většinou zpracovávaných elektronickou cestou. Druhým společným znakem je skutečnost, že mechanismus, jenž stojí za samosvorností je integrovaný přímo do skříně diferenciálu.

Volkswagen Golf GTI Performance – Konečně nejlepší!

Vzpomínka na Fiat Coupé

Systém VAQ je zcela odlišný. Možná si někdo z vás vzpomene, že v 90. letech nabízel koncern Fiat u svých výkonných modelů soustavu pojmenovanou Viscodrive. Najdete ji třeba ve Fiatu Coupés přeplňovaným čtyř- a pětiválcovým motorem, ve vrcholné Lancii Delta druhé generace či přeplňované luxusní Kappě.

Nad projevem systému Viscodrive se tehdejší motoristický tisk rozplýval nadšením a neváhal zmiňované kupé od Fiatu řadit k nejlépe ovladatelným vozům s pohonem předních kol nejen těch let.

O co šlo? Uvedená italská auta používala běžnou převodovku s otevřeným kuželovým diferenciálem. Ten se vyznačoval tím, že měl levý i pravý hnací hřídel stejně dlouhý, což umožnil vložený jednoduchý hřídel, jímž se překlenula mezera daná šířkou motoru. Součástí tohoto hřídele byla navíc viskosní lamelová spojka, jejímž úkolem bylo otevřený diferenciál uzavírat. Prostě citlivě reagovala na rozdíly otáček levého a pravého kola a podle toho měnila svoji svornost.

A systém VAQ je ze zástavbového hlediska vyřešen velice podobně. I on využívá prostorové nabídky vloženého hřídele převodovky MQ350, případně dvouspojkové DQ250, jejichž součástí je obyčejný kuželový diferenciál. Jenom místo viskosní spojky je zde elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka, v principu velmi podobná páté generaci mezinápravové spojky Haldex.

Vylepšuje ovladatelnost a zvyšuje bezpečnost

Aktivní diferenciál VAQ se pojí výhradně s takzvaným sedmnáctipalcovým brzdovým systémem, přičemž plně nahrazuje jednodušší XDS+. Hlavní výhodou v porovnání s ním je fakt, že svorný efekt nevyvozují brzdy. Z toho plyne jejich výrazně menší zatížení, což se projeví zejména při ostré sportovní jízdě. Rovněž dosahovaná svornost je o dost vyšší, údajně až sto procentní, tedy úplné uzavření diferenciálu.

Audi TT: První jízdní dojmy

Pro řidiče to znamená zejména snížení nepříjemné nedotáčivosti a tedy zvýšení rychlosti v zatáčkách. To dokazuje o zhruba osm sekund lepší čas na kolo na známé Severní smyčce okruhu Nürburgring v porovnání s obdobně výkonným modelem bez VAQ. Volkswagen rovněž za jednu z předností uvádí agilnější reakce na řízení.

Jak to pracuje

VAQ je vlastně spojka Haldex páté generace, pouze vložená mezi přední kola. Základem spojky jsou dva souosé hřídele - vnitřní s přírubou procházející dutým vnějším. Prvně jmenovaný hřídel je vcelku s nábojem spojky a jsou na něm uloženy její vnitřní lamely. Vnější, tedy dutý hřídel je vcelku s držákem lamel a tedy vnějšími lamelami. Dále zde najdete elektrické čerpadlo generující tlak hydraulické kapaliny přes řídicí ventil na pracovní píst, ten přímo stlačuje sadu lamel.

Tlak hydraulické kapaliny vyvíjený elektrickou pumpou závisí na celé řadě vstupních veličin. Asi nejdůležitější je detekce prokluzu kola snímačem ABS/ESP. Pokud k němu dojde při jízdě v zatáčce, znamená to, že již nedokáže přenést tak velký točivý moment jako za normálních podmínek, řekněme při jízdě rovně. A právě o úbytek momentu na vnitřním kole, jenž je vlastně rozdílem mezi požadovaným (maximálním) a aktuálním daným jízdní situací, je zvětšen moment na vnějším kole s principiálně lepší trakcí.

K přenosu momentu dochází rotací vnějšího, tedy dutého hřídele. Čím je zmíněný rozdíl momentů větší, tím je lamelová spojka více sevřena. K úplnému uzavření spojky by tak došlo, pokud by se řekněme v levotočivé zatáčce odvalovalo levé, tedy vnitřní kolo na ledu, zatímco pravé na hrubém asfaltu. Spojka tedy pracuje pouze s rozdílem točivých momentů, nikoliv otáček jako je tomu u výše vzpomínané soustavy Viscodrive.

VAQ má tak blízko k diferenciálu Torsen. Rozdíl v otáčkách levého a pravého kola se v tomto případě při svorném efektu spojky nemění. VAQ pracuje v zásadě ve třech režimech. Není-li generován úbytek momentu na některém z předních kol, jsou lamely rozevřeny a tedy bez tlaku. Druhým režimem je částečné sevření lamel a konečně třetím stupněm je plné uzavření spojky.

Má to jenom výhody

Že je mezi předními koly vašeho ostrého Golfu spojka VAQ, poznáte nejvíce při jízdě v zatáčkách, a to bez ohledu na rychlost průjezdu. U ryze mechanických systémů je nezbytné k vyvození svorného efektu diferenciálu výraznější prokluz vnitřního kola - k němu dochází zejména při rychlé jízdě. Pokud naopak jedete pomalu, z výhod samosvoru si nic neužijete - spíše naopak.

Seat Leon Cupra 280 – Nový etalon?

Efekt totiž může být i obrácený a vozidlo se dokáže chovat dost toporně. Kdo zná off-roady tak ví, o čem mluvíme. U nich také pokud někdo nechá aktivovaný závěr diferenciálu a bude se chtít třeba otočit na suchém asfaltu, pocítí jisté napružení hnací soustavy. V minulosti nebylo výjimkou dokonce roztržení některé ze součástí hnacího řetězce, pokud to do zatáčky někdo „narval“ s aktivovaným některým ze závěrů. Dnes mnohdy chytrá elektronika diferenciál při popsaném manévru otevře.

Naproti tomu VAQ pracuje, jenom když je to opravdu potřeba. Při malých rychlostech se tak vůz chová jako s klasickým otevřeným diferenciálem, který je zde přítomen. Agilita vozu v nízkých rychlostech tak zůstává nedotčena.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi Útočník v centru švédského Malmö postřelil nejméně čtyři lidi

Nejméně čtyři lidi dnes večer v centru jihošvédského…

Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard Nové ohnisko výstavby: v Brně vzniknou čtvrti za desítky miliard

Staré průmyslové areály ve druhém největším městě České…

OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety

Škoda Favorit byl jedním ze symbolů devadesátých let. Na…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

V Česku je k mání raritní Tatra 700. Z požadované částky se vám protočí panenky

Dnes 15:56

Pokud chcete domů pořídit vzácnou a kompletně zrestaurovanou Tatrovku, nyní máte možnost. Ale plácnete se přes kapsu.




Blesk.cz

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte ho do vody, může se utopit!

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte…

Vedro není příjemné lidem ale ani psům. Přinášíme vám proto čtyři tipy, jak se v parném létě o vašeho zvířecího…

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil padající strop

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil…

Nejméně devět turistů utrpělo zranění poté, co se na ně v turistickém centru v centrální části Číny zřítil…

 

iSport.cz

Čech a Arsenal? Zájem má Neapol, rozhodnout může příchod Lena

Čech a Arsenal? Zájem má Neapol, rozhodnout může…

Kolem bývalého brankáře české fotbalové reprezentace Petra Čecha (36) začíná být živo. V Itálii se spekuluje o…

Zpověď ruského novináře: o Vrbovi, metodách Petržely i zájmu o Slavii

Zpověď ruského novináře: o Vrbovi, metodách Petržely…

PŘÍMO Z RUSKA | Bývaly doby, kdy ruské kluby měly na radaru české fotbalisty a tahaly je do Premier Ligy. Ta…

 

Reflex.cz

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

V tomto článku se nepíše, že pan prezident je blázen, ani to, že trpí alkoholovou demencí čili Korsakovovou…

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od…

Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem.…