Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi TT: První jízdní dojmy

Martin Machala
Diskuze (52)
Dvě předchozí generace Audi TT, to byla s trochou nadsázky vozítka pro manželky fotbalistů. Ta nejnovější by ale mohla mít daleko širší záběr!

Je to už skoro dvacet let, co se poprvé ukázaly zakulacené tvary Audi TT. A teď, v roce 2014, vás možná nejdříve napadne, že se vlastně nic extra nezměnilo. Že TT vypadá pořád plus minus stejně a designové souznění novinky s druhou generací je až příliš zjevné. Měl jsem podobný pocit - podle prvních fotek jsem usuzoval na facelift. Nahlodal mě už ženevský autosalon, kde se třetí generace představila in natura, a já si začínal uvědomovat její svébytnost. Po dvou dnech strávených za volantem Audi TT v okolí Malagy bych si už aktuální model s předchozím nespletl.

Co vy na to?

I tak jsem ale zvědavý, jakým směrem se vydá diskuse pod tímto článkem. Jestli se přikloníte k názoru, že jsou jednotlivá TT zaměnitelná, nebo v trojce poznáte osobnost. Suďte opatrně, možná totiž podobně jako já změníte názor, až TT uvidíte naživo…

Základní tvary zůstaly velmi podobné, určitě poznáváte lemy blatníků zakousnuté do kapoty (v nejnovějším provedení už jen decentně), původnímu základu celkem odpovídají i zadní partie. Musíte jít více po detailech. Pak si všimnete efektních LED směrovek, které ubíhají ke straně diodu po diodě.

Vpředu je identifikace třetího TT snazší, tady nejvíce pomáhá nová interpretace masky chladiče, napoví rovněž přesun čtyř kruhů na kapotu. Naprostou jistotu pak dodají příplatkové diodové světlomety (v základu jsou xenony), které mají uspořádáním připomínat speciál z Le Mans. Možná s trochou fantazie…

Ať už ale v předních světlometech vidíte cokoliv, třetí generaci se časem určitě rozlišovat naučíte. A nejspíše uznáte, že je rozhodně agresivnější než oba předchozí modely. Což slečny jistě snesou a pánové s radostí uvítají.

Vorsprung durch displej

Také interiér Audi TT lze považovat za vizionáře, tedy za nositele novot u čtyř kruhů. V první řadě musím zmínit kompletně digitalizované přístroje. Ty se sice již uvedly v nejnovějším Volkswagenu Passat, zde ovšem pouze jako alternativa ke klasickým budíkům. Kdežto u Audi TT jde o prvek výhradní, a pro mě alespoň zpočátku trochu kontroverzní. Obdobnou digitalizaci totiž obstojně zvládl zatím pouze Mercedes-Benz S, třeba v Range Roveru jsem si ale kvůli kostičkované grafice vzpomněl na legendární hru Tetris.

V novém TT taková reminiscence nehrozí, lacinému vyznění kapličky předchází Audi takřka dokonalou grafikou, rozlišení a přehledné uspořádání displeje překonávají i zmíněnou třídu S. Zážitkem je hlavně navigace prostřednictvím aplikace Google Earth – tlačítkem upozadíte „budíky“ rychloměru a otáčkoměru a na displeji se v prakticky celé jeho šířce promítne silnice z ptačí perspektivy.

Okolí, domy, ulice, hory, zkrátka všechno odpovídá realitě, kterou sami vidíte z automobilu. Úplně nejvíce mě ale dostala krátká projížďka na okruhu Ascari. I ten totiž navigace úžasně promítla na displej a já tak měl o profilu tratě dokonalý přehled.

Kromě displeje se však uvnitř nacházejí i jiné novinky, například další stupeň minimalizace designu a ovládacích prvků. V tomto směru TT rozvíjí koncept už tak velice střídmé přístrojové desky v modelu A3, v kupé ale dovedeného až do extrému, kdy se tlačítka ventilace přesunula přímo do výdechů. Efektní, zároveň však funkční a ergonomické řešení.

Neměl bych námitek, kdyby Audi neredukovalo ovladače natolik důsledně, že spolujezdci pro regulaci teploty žádný nezbyl. Ano, u auta se základní cenovkou 999.900 Kč si musíte vystačit s jednozónovou klimatizací…

Celkový dojem z interiéru je však naprosto špičkový, klimatizace neklimatizace. Přístrojová deska připomíná spíše výtvor luxusního výrobce audia než díl z automobilové produkce. A i přes novátorskou digitalizaci zůstává ovládání palubních funkcí v zásadě intuitivní, bez bloudění nejrůznějšími podmenu.

Vycizelovaný interiér si užije maximálně dvojice cestujících, dozadu se vejde možná tak útlé dítko. Nadbytek prostoru nehrozí ani vpředu, TT je takové sportovně stísněné, řeklo by se. Sedí se velmi nízko (tedy rovněž sportovně), hlavně výstup z vozu je tak docela náročný. Zde je Audi TT poměrně nekompromisní.

Vyloučen z řady

Asi vás napadne, co mohlo Audi vymyslet, aby TT jezdilo výrazně jinak než ostatní koncernové modely na základu MQB. Známá platforma s pohonem předních nebo všech kol, známé motory, převodovky… Přesto bych neřekl, že by se Audi TT dalo zobecnit tvrzením „Tohle jsme přesně čekali, jede stejně jako všechno ostatní“. Ojedinělá je zejména prozatím nejsilnější verze TTS, ale popořádku.

Nejdříve jsem vyzkoušel slabší z nabízených zážehových motorů, tedy přeplňovaný dvoulitr TFSI s výkonem 169 kW. Opravdu kořeněná základní verze! Už takovéhle TT je velice dynamicky disponované, řidiči se rozhodně dostává bezprostřednějších zážitků než třeba z Golfu GTI.

A nejde jenom o nižší posaz za volantem a podobné, spíše subjektivně „zrychlující“ prvky vyplývající z jednoduchého faktu, že prostě řídíte kupátko. Audi TT je totiž hlavně díky povrchovým dílům karoserie z hliníku o více než metrák lehčí než GTI! Mezigeneračně potom shodilo v průměru padesát kilogramů.

A takový úbytek se na jízdních výkonech samozřejmě projevit musí, Audi TT je už s turbomotorem 2.0 TFSI/169 kW pozoruhodně rychlé. Přidejte k tomu výrazně tužší karoserii, tvrdší podvozek a vyjde vám nečekaně dobrý sportovní mix. U základního modelu pro český trh, prosím…

Na velice zakroucených španělských silničkách jsem navíc neměl pocit, že by mi výrazně chyběl systém VAQ (obdoba samosvorného diferenciálu), nedávno vychválený v Golfu GTI. Daleko lehčí TT si docela vystačí i z mé strany s tolik kritizovaným přibrzďováním vnitřního kola, kupé od Audi zatáčí jako divé. A dlouho, strašně dlouho jede tam, kam mu poručíte…

Za limitem začíná být nedotáčivé jenom tak nesměle, určitě se nehrne z oblouku neomaleně a brzo jako Scirocco R. Po lamelové spojce rozdělující točivý moment mezi kola přední nápravy budu brečet možná až na mokru. A kdoví jestli!

Vznětová povinnost?

Z pohledu českého zákazníka má být naftový čtyřválec 2.0 TDI/135 kW naprosto minoritní záležitostí. Prodávat se sice bude (od 1.059.900 Kč), importér však velký zájem neočekává. Vůbec se nedivím, pro turbodiesel 2.0 TDI hovoří jediný objektivní argument – nízká spotřeba paliva, zaručující na některých trzích nízkoemisní zvýhodnění.

Českého trhu se však nic podobného netýká, majitel vznětového TT tak ušetří jenom na spotřebě. Sice citelně – horský výšlap k okruhu Ascari jsme ve svižném tempu zvládli pod sedm litrů, na rozdíl od Škody Octavia RS ale bude Audi TT těžko někdy plnit roli dálničního „gran turisma“, kde by palivová úspora mohla mít nějakou relevanci. Audi TT je však z podstaty věci auto, u něhož pragmatismus nehraje žádnou roli, tak proč se soustředit na počítání decilitrů?

Možná ještě jeden důvod by mohl naftě nahrávat. Pokud by někdo usoudil, že základní dvoulitrový benzin bude pro jeho přítelkyni příliš. Vznětová verze dynamikou vyloženě neskrblí, 135 kW a zejména 380 N.m těžko mohou někoho nudit, přesto je čtyřválec 2.0 TDI proti benzinu výrazně umírněnější. A že by si slečna stěžovala na nepříhodný zvukový doprovod, by do úvahy přicházet nemělo. Vznětový projev je potlačen natolik, aby jej zaznamenal až poučený posluchač.

Třešnička

Na úžasný okruh Ascari jsme tedy s kolegou dorazili vznětovým TT, pro okruhový test však Audi vyčlenilo skupinku nejostřejších verzí TTS s dvoulitrovým turbomotorem TFSI o výkonu 228 kW. Taková hodnota by dejme tomu na brněnském autodromu nemusela slibovat nevídané zážitky, ovšem na okruhu Ascari… Úzká trať s velkým převýšením, spousta horizontů se zatáčkami naslepo a jednou nádherně klopenou. A ne zrovna předimenzované výjezdové zóny. Tady bude rychlost opravdu cítit!

Byla. První dvě kola jsem sice absolvoval za „safety carem“ (rovněž Audi TTS), chlapec za volantem si to svištěl tak, jako bych měl okruh dávno v malíčku. Držel jsem se ale statečně, TTS zkrátka dělalo, co mohlo. Nezaostával jsem nejen díky mimořádně silnému motoru, jehož potenciál byl na Ascari takřka nevyčerpatelný, ruku k dílu přiložil i dále přitvrzený podvozek s pohonem všech kol (pro TTS jediná možnost).

Již zmíněné přibrzďování přitom funguje na obou nápravách – hlavně do pomalejších oblouků se tak TTS vyloženě zakusuje, pomoc od zadních kol je ale citelná prakticky ve všech jízdních situacích. A neobtěžuje ani ve velmi rychlých pasážích, kde jsem s přibrzďováním v minulosti míval největší problém.

Bezmezné nadšení se přesto nedostavilo, řízení totiž ani v nejostřejším z módů nedokáže řidičův hlad po informacích uspokojit. Zatímco zbytek auta prožívá rychlost s vámi, posilovače jako by se nic z toho netýkalo. Působí odtažitě, nezúčastněně. Škoda, TTS se jinak celou svou osobností snaží řidiče pobavit, co mu jenom v zásadě konfekční technika dovoluje. A v rámci daných konstrukčních mantinelů se mu to daří více než chvályhodně.

Rozšířilo obzory!

Do Malagy jsem odjížděl s tím, že tak nějak dopředu vím, co od nového TT čekat. Už notoricky známá technika, navíc nálepka rádoby sporťáku pro holky… Nakonec se mi ale dostalo nečekaně intenzivních zážitků, a to již s pro český trh základním motorem! Vrcholné Audi TT potom můžete brát za plnohodnotný hot-hatch, který je opravdu enormně rychlý a schopný. A nafta? Ta prostě v ceníku je.

Audi TT si zkrátka rozšířilo obzory směrem ke sportovnějšímu charakteru, což mu jistě přinese větší úspěch u řidičů, některé řidičky by ale mohly brblat nad dost tvrdým podvozkem. Poskakoval jsem i v komfortním režimu, a to byly silnice kolem Malagy skoro dokonale vyhlazeny. Asi bude lépe Audi TT obout do menšího než devatenáctipalcového rozměru pneumatik, který byl v rámci španělské prezentace používán výhradně.

Nové Audi TT se už prodává, ceny najdete v tabulce. S výjimkou verze TTS, na kterou dojde později.

Motory pro Audi TT
Verze 2.0 TDI 2.0 TFSI 2.0 TFSI quattro
Zdvihový objem (cm3) 1968 1984 1984
Výkon (kW při ot./min) 135/3500-4000 169/4500-6200 228/5800-6200
Točivý moment (N.m při ot./min) 380/1750-3250 370/1600-4300 380/1800-5700
Maximální rychlost (km/h) 241 250 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,1 6,0 4,9
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,2 5,9 7,1
Základní cena (Kč) 1.059.900 999.900 nestanovena
Martin Machala
Diskuze (52)
Avatar - white label
25. 9. 2014 14:57
Re: PROČ?
Souhlas.
25. 9. 2014 12:32
Re: PROČ?
Na chlapovi v malém autě mi nepřijde nic zvláštního. Dobrá, někteří starší jedinci vypadají, že prožívají krizi středního věku. :-) Sportovní auta historicky nejsou zrovna velká. A proč by měla být? Ve většině disciplín více plechu ničemu nepomůže. Vsadím se, že mi například Caterham také nelichotí. Ale jsem snad pozér?

Když jsme u těch stereotypů, je snad přílišná starost o to, jak vypadáš a co si o tobě okolí myslí, znakem mužnosti?
Avatar - Ji/Ri
25. 9. 2014 12:08
Re: PROČ?
.... máš pravdu... tak jsem se na věc nikdy nepodíval. Ale jak vidím chlapa v tt nebo mini tak vypadá fakt přibuzele....
25. 9. 2014 07:03
Re: PROČ?
Protože chlap vypadá v titěrném sporťáčku, ať je to RCZ, Audi TT, Mini Cooper nebo cokolivjiného, poněkud zvláštně. A pro mně na tom nic nezmění ani třetí generace TT:-(
Avatar - AUDIRS6
24. 9. 2014 22:17
a Tretia verzia budeeee... : "4dverové kupé"
nemám rád ten výraz, preto tie uvodzvoky ;-\

v každom prípade nech sa páči:
[odkaz]

Ale - mne sa o dosť viac páčila ilustrácia "nášho starého známeho experta" :-) :
[odkaz]
- len to málinko prerobiť - aby ostalo malá okienko za 2.párom dverí, a hotovo !;-)
tá prvá skica mi príjde strašne ťažká na zadok - ako Pannamera... 8-s