Výměna žárovky světlometů: Nadávky, nervy a občas i krev!
Že někdo jezdí do servisu i na výměnu žárovky, bývá vnímáno jako krajní projev technického diletantství. Neoprávněně – u dnešních aut je to místo jednoduché naopak mnohdy jedna z nejobtížnějších prací.
Při své práci najezdíme hodně kilometrů, to platí už dlouhá léta. A z řidičské kolegiality upozorňujeme ostatní, když jim nějaká žárovka nesvítí. Ne všechny vozy jsou totiž vybaveny informačním systémem schopným řidiči přerušený obvod některého ze světel nahlásit. Místo poděkování se však čím dál častěji setkáváme spíše s hněvivou reakcí typu: „Vím, ty chytrej, ale co s tím mám jako dělat? U mého auta je to práce pro servis. A kdy tam mám asi jet, když v práci končím v pět?“
V návodu k obsluze to přece popisují. „To ano, ale tím otvorem v blatníku ruku neprostrčím, pojď si to klidně vyzkoušet, chytráku,“ vyzval autora textu onehdy brunátný řidič Renaultu Mégane. Nápad na hlavní téma byl na světě.
Musíme se přiznat k jisté pohodlnosti: nechtělo se nám dělat tu práci někde v prachu a špíně. Hledali jsme proto nějakého „multibrandového“ prodejce – tedy u něhož bychom si mohli výměnu žárovky vyzkoušet na autech, která jsou čistá, v suchu a ještě z nich nikdo neztratil návod k obsluze. Volba padla na NH Car na pražském Strahově, kde jsme mohli na pár metrech otestovat vozy tří národností: italský fiat, korejskou kiu a česko-německou škodu.
- Jak vyměnit žárovku u Fiatu 500?
- Jak vyměnit žárovku u Fiatu Panda?
- Jak vyměnit žárovku u Kie Ceed?
- Jak vyměnit žárovku u Kie Venga?
- Jak vyměnit žárovku u Škody Octavia?
- Jak vyměnit žárovku u Škody Fabia?
- A co další auta?
Italský Fiat – pověsti lhaly
Fiat 500:
Jako první se vrháme na stylovou pětistovku s benzinovou dvanáctistovkou, jejíž malá světla a designová příď slibují nejhorší přístup k žárovkám. Ale opak je pravdou – na pravé straně moře prostoru, na levé vadí pojistková skříňka. Po krátkém boji se nám podaří sundat její víko a hned je místa dost. Žárovku vysunete i s jejím konektorem, který ji zároveň drží v parabole – žádné hledání drátěné pružiny. Venku už snadno vytáhnete a vyměníte, zpět i s konektorem zapadne jen tlakem. Nejvíc jsme bojovali s opětovným nasazením víčka pojistkové skříňky – ale bez něj se dá do tepla garáže dojet.
Náročnost | Zvládnete snadno |
Náš čas | 2 minuty |
Žárovka | 1x dvouvláknová H4 |
Fiat Panda:
S jinak podobnou technikou má panda pojistkovou skříňku nastojato a při výměně žárovky nepřekáží. Žárovku i s konektorem prostě vytáhnete ven.
Náročnost | Zvládnete snadno |
Náš čas | 15 sekund |
Žárovka | 1x dvouvláknová H4 |
Panda má pojistkovou skříňku nastojato a při výměně žárovky nepřekáží. Žárovku i s konektorem prostě vytáhnete ven.
Korejská Kia – manuál lépe nečíst
Kia cee´d:
Po otevření kapoty dieselového cee´du je nám jasné, že tady to bude natěsno. Tedy místa mezi pojistkovou skříňkou a světlem je jen tak tak. Autor má naštěstí drobné ruce, a tak to zvládl. Kdyby si však v návodu k obsluze nepřečetl, že žárovka se odjišťuje pootočením, byl by bez šance – vidět sem v žádném případě není.
„Normovaná ruka“ by se zřejmě nevešla. Proto výrobce v návodu k obsluze udává, že pokud se vám nepodaří žárovku vyměnit jednoduše, máte to udělat složitě – tedy sundat nárazník a demontovat světlomet z vozu. Přivolaný mechanik však konstatuje, že dle postupu v tomto návodu se nárazník sundat nedá – drží jej totiž mnohem více šroubů, než je zde vyobrazeno.
Náročnost | Práce pro šikovné (malé ruce podmínkou) |
Náš čas | 4 minuty |
Žárovka | 2x H7 |
Kia cee´d: Dle návodu k obsluze se nárazník sundat nedá, byť potřebné nářadí (klíč dvou velikostí, šroubovák) k tomu ve výbavě je
Kia Venga:
Zdá se, že to půjde snadno – přístup k zadní straně světla není špatný, bohužel žárovka není přímo proti středu otvoru. Poprvé se dnes setkáváme s dříve tak častou drátěnou pružinou. Tedy nejdřív musíme v těsném prostoru světla odpojit konektor. Poté „odháknout“ a vyklopit pružinu, na niž nevidíme. Teprve pak jde ven samotná žárovka.
To jsme zvládli během minuty, zádrhel nastal při vracení žárovky na místo – musíte ji totiž držet skloněnou baňkou dolů pod úhlem asi 30 stupňů, aby se vám výčnělek v její patici správně „zakousl“ do vybrání v parabole.
Náročnost | Práce pro šikovné |
Náš čas | 4 minuty |
Žárovka | 2x H7 |
Kia Venga: Vozy s výše umístěnými světlomety k nim mívají lepší přístup, u malých MPV však komplikovaný krátkou kapotou
Česká Škoda – extrémy
Škoda Octavia III:
Minulá Škoda Octavia proslula velesnadnou, „minutovou“ demontáží světlometů pro následnou výměnu žárovek. Nástupce už to tak nemá, přesto nezklamal. Žárovka potkávacích světel (H7) se prostě během vteřiny vytáhne ven – i s konektorem.
Dokonce nemusíte nahmatávat ani žádnou jeho pojistku – drží v protikusu z pérového plechu a stačí zatáhnout, zpět zatlačit. Zde nás zajímala i druhá žárovka, kombinující denní a potkávací světla – relativně nová H15. Tou stačí pouze otočit za plastovou patici, která se i dobře drží. Žárovka se tím sama odpojí z konektoru, a ještě i vyjme. Bravo, líp už to udělat nejde!
Náročnost | Zvládnete snadno |
Náš čas | 10 sekund |
Žárovka | 1x H7, 1x dvouvláknová H15 |
Škoda Fabia III:
U první generace Škody Fabia praskaly žárovky H7 jak na běžícím pásu, ale jejich výměna byla velesnadná. U Fabie II již to bylo náročnější (u dieselů nedostatek místa kvůli držáku filtru). Aktuální, třetí generace v nastoleném trendu bohužel pokračuje, když kvůli nedostatku místa pod kapotou zavádí věc nechvalně známou z francouzských aut: otvor v předním podběhu.
Protože nechceme pohoršovat zákazníky, přesouváme se do dílny. Vybíráme si pravou stranu, kde vadí akumulátor, a to u vozu s příplatkovými projektorovými světlomety. Pod podlážkou zavazadelníku nalézáme háček (jinak určený na středové pokličky litých disků), jímž se má krytka vytáhnout. Ale plast pruží a naopak ji svírá. Zatáhnout musíme opravdu pořádně, a když povolí, auvajs! Ruka vystřelila ven a do zápěstí se nám zakusuje ostrý vnitřek lemu blatníku. Na scéně se objevuje krev, nicméně překvapeně zjišťujeme, že světlo není daleko, na rozdíl od hrůzných historek majitelů Renaultů Mégane jej tudy skutečně vidíme a i na něj dosáhneme.
Bez problémů sundáváme gumovou krytku, uchopíme za konektor a dle návodu k obsluze se s ním snažíme otočit proti směru hodinových ručiček. Dvěma napnutými prsty (k jejich pokrčení a vyvinutí větší síly není dost místa) se nám to chvíli nedaří, zvlášť když konektor příšerně řeže do prstů. Ale se zaťatými zuby zabereme a žárovka je venku. Už si i říkáme, že to není zase tak hrozné – na stopkách svítí teprve tři minuty. Ale nasadit žárovku zpět se nám nedaří. Jednoduše nemáme dost síly s ní otočit – nazpátek to totiž jde ještě hůř. Při čase přes šest minut vzdáváme a voláme mechanika.
Ten má od automobilky svůj „servisní“ postup montáže, překvapivě jiný než v návodu k obsluze. Pomocí dvou klíčů vyndává autobaterii – pak už má místa dost a za necelé čtyři minuty je hotovo. Práci stihne v pohodě hluboko pod časovým plánem úkonu – výrobce na to udává 20 časových jednotek (1 h = 100 ČJ, z čehož plyne 20 ČJ = 12 minut), v NH Caru by nás jeho zásah vyšel na 210 Kč. Prý by nám v ceně i nastavil hodiny, které se vymazaly, a automatické dojezdy elektrických oken (jimž je potřeba druhým stiskem na konci „oznámit“ finální polohu).
Mile nás překvapilo, že i přes chvilkové odpojení baterie zůstaly v paměti originálního autorádia uložené stanice, spárované telefony i další nastavení. Proč automobilka uvádí pro mechaniky jiný postup než pro uživatele? Zaprvé jistě nechce do povinné výbavy dávat nářadí k demontáži autobaterie. Zadruhé si je zřejmě vědoma rizik nesprávné manipulace s akumulátorem, který by nezručný uživatel mohl třeba zpět připojit opačně (a přepólováním způsobit značné škody v elektrické výbavě) či upustit na zem a poleptat se kyselinou. Pokud chcete mít při výměně žárovky u fabie šanci, zkuste to v pracovní rukavici – když nás konektor přestal řezat do prstů, dokázali jsme žárovku s vypětím všech sil zajistit.
Náročnost | Nezvládnete |
Náš čas | - |
Žárovka | 2x H7 |
Závěr
Proč je výměna žárovek na dnešních autech leckdy tak obtížná, na to je jedno hlavní vysvětlení: konstruktéři musí plnit mnoho jiných požadavků.
Především na aerodynamiku, využití obestavěného prostoru (přeplňované motory se svými vodními mezichladiči stlačeného vzduchu zaberou víc místa než atmosférické), ochranu sražených chodců, hmotnost a podobně. Nenáročnost výměny žárovky je mezi těmito požadavky poslední popelkou. Jak nám za Škodu Auto odpověděl Vojtěch Med, neexistuje žádná legislativa ukládající automobilkám, jak náročná má výměna světelného zdroje být. V homologačních povinnostech není ani stanoveno, že výměna žárovky má být v silách obsluhy vozidla. Člověk si pak říká, proč tedy stále platí povinnost mít s sebou sadu náhradních světelných zdrojů.
Na druhou stranu třeba Daniel Říha, vedoucí servisu Škoda Autostyl Trutnov a nadšenec do škodováckých veteránů, upozorňuje, že skutečně snadná byla výměna žárovek jen v relativně krátkém období favoritů, felicií a prvních fabií. U předchozích stodvacítek bylo nutné demontovat masku chladiče, u stovek zase rámeček světlometu a následně otočit celou parabolu. Ale předkové byli holt šikovnější, anebo jim nic jiného nezbývalo.
Ač výměna žárovky má výrobcem stanovený normočas, tudíž i cenu, servisy nemají žádnou povinnost ji řidičům účtovat. Často to berou jako bonusovou službu pro věrné zákazníky. „Známým lidem měníme žárovky vždy na počkání jen za cenu materiálu,“ potvrzuje Daniel Říha. Ředitel zmíněného pražského NH Caru Vít Pěkný, který naše snažení s fabií pobaveně sledoval, zase vysvětluje postup s flotilami, o něž se starají: „Zjišťujeme, kdy budou všichni zaměstnanci se svými vozy na jednom místě – třeba na nějaké poradě. Vyšleme tam mechanika, který auta zkontroluje a drobné závady včetně popraskaných žárovek na místě odstraní."
Kde to jde opravdu nejhůř? Žárovkoví průšviháři dle AAA Auto
Napadlo nás, že nejvíce zkušeností s výměnami žárovek napříč všemi modely automobilů by měly mít velké bazary. Neměly by totiž na silnice vypouštět vozy v nevyhovujícím technickém stavu, a tak je pro jejich mechaniky výměna žárovek denním chlebem. Největší žárovkové průšviháře na ploše pražského AAA Auto nám předvedl zdejší manažer výkupu Jindřich Topol, který se kvůli reportáži neváhal zašpinit.
Opel Astra H (2004-2010)
Také minulá Astra má otvor v podběhu. Po jeho vytažení vypadává kilo bláta. Žárovku jím však vyměnit lze, pokud vám tedy nevadí, že se celí ušpiníte.
Opel Astra H má otvor v podběhu. Po jeho vytažení vypadává kilo bláta. Žárovku jím však vyměnit lze, pokud vám tedy nevadí, že se celí ušpiníte.
Smart Fortwo (1998-2007)
Dvoumístný smart má motor vzadu, kapota jeho první generace tak není otvírací. Doplnění kapaliny ostřikovačů, ale třeba i výměnu žárovky tak máte zvládnout po demontáži malinkých mřížek pod čelním sklem. Zejména u zmodernizovaného provedení (od 2003), které dostalo dvouparabolová světla s často praskajícími H7, je to naprosto neuskutečnitelná věc. Servis tak radši sundá kompletní přední panel karoserie.
Dvoumístný smart má motor vzadu, kapota jeho první generace tak není otvírací. Doplnění kapaliny ostřikovačů, ale třeba i výměnu žárovky tak máte zvládnout po demontáži malinkých mřížek pod čelním sklem.
Renault Modus (2004-2012)
Tak tady to výrobce prostě vzdal. Žádný „jednoduchý“ postup na výměnu žárovky neexistuje, pod krátkou kapotou není šance se k ní dostat. Servisy (i šikovní uživatelé) sundávají nárazník. Výrobce na to mechanikům (u motorizace 1.5 dCi) stanovuje 1,5 hodiny, tedy běžně za výměnu žárovky na modusu zaplatíte 900 Kč (plus zhruba 220 Kč za samotnou žárovku H7).
Renault Modus: Žádný „jednoduchý“ postup na výměnu žárovky neexistuje, pod krátkou kapotou není šance se k ní dostat. Servisy (i šikovní uživatelé) sundávají nárazník.
Citroën C1 (2005-2014)
Přístup k vysoko umístěným světlům je zdánlivě slušný, ale jak s nimi ven? Konektor je netypicky provlečený skrz gumové krycí víčko, jehož sundáním jinde demontáž žárovky začíná. Víčko nesejmete, dokud konektor nevytáhnete. Žárovka však uvnitř drží na tenkém péru a při silnějším zatáhnutí hrozí, že jej vytrhnete a poškodíte světlomet. Přidržet si ji druhou rukou jako u všech jiných aut zde nemůžete – stále jste totiž nesundali víčko. Kdo tohle vymýšlel?
Citroën C1: Konektor je netypicky provlečený skrz gumo-vé krycí víčko, jehož sundáním jinde demontáž žárovky začí-ná. Víčko nesejmete, dokud konektor nevytáhnete. Žárovka však uvnitř drží na tenkém péru a při silnějším zatáhnutí hrozí, že jej vytrhnete a poškodíte světlomet. Přidržet si ji druhou rukou jako u všech jiných aut zde nemůžete – stále jste totiž nesundali víčko.
Renault Mégane II (2002-2009)
Žárovka se má měnit otvorem v podběhu, ten je však nepochopitelně asi o dvacet centimetrů níže, než by bylo potřeba. Nezbývá než tam ruku strčit až po loket, zalomit a snažit se ve zkroucené pozici nahmatat zadní část světla. To je naprosto bez šance: spousta majitelů skončí v servisu, kde sundají nárazník. Důkazem toho je, že u naprosté většiny ojetin drží třeba pouze na dvou posledních šroubech – ostatní už někdo ani nevracel na své místo.
Renault Mégane II: Žárovka se má měnit otvo-rem v podběhu, ten je však nepochopitelně asi o dvacet centimetrů níže, než by bylo potřeba. Nezbývá než tam ruku strčit až po loket, zalo-mit a snažit se ve zkroucené pozici nahmatat zadní část světla.
Aby žárovky vydržely
Nechcete často měnit žárovky? Zde je našich šest rad, aby vám žárovky vydržely:
Rozsvěcejte až po nastartování. Některé vozy (Fiat, Subaru) umožňují provoz s trvale zapnutými světly – po vypnutí zapalování samy zhasnou, po zapnutí se rozsvítí. Podobně to mají udělané levnější přídavná relé pro trvalou aktivaci denních světel. Žárovky pak svítí i v průběhu startu, kdy napětí nejdřív (vinou odběru startéru) prudce poklesne, poté s náběhem alternátoru mžikově vzroste. Tento jev žárovkám neprospívá. Proto rozsvěcejte manuálně až po nastartování a z přídavných jednotek pro denní svícení volte chytřejší, které rozpoznají běh motoru (dle pulzování napětí v síti).
Měňte obě najednou. Vlákno žárovky se s nasvícenými hodinami ztenčuje. Pokud je jedna nová a druhá již starší, je pak více namáhaná. Proto vyměňte nejlépe obě tlumené žárovky najednou.
Dražší auta vás na prasklou žárovku upozorní hlášením na pří-strojové desce. U levnějších musíte dělat klasickou „kontrolu“ před jízdou.
Chraňte před vibracemi. Rozžhavená vlákna se otřesy snadno přeruší. Negativní vliv tak mají třeba unavené silentbloky motoru přenášející jeho vibrace do karoserie, poškozené uchycení světlometu (často vidíme třeba kmitající světla starších nákladních vozů Iveco), ale i zabouchnutí kapoty při rozsvícených světel. Pokud se chcete pokochat běžícím motorem, zhasněte nejdříve světla.
Volte kvalitní. Existují žárovky s prodlouženou životností, označují se písmeny LL (long life). Výrobce obvykle udává nějaké procento času svícení navíc, předpokládá však ideální podmínky (stabilní napětí, minimální vibrace).
Alternátor vyžaduje servis. Nejpozději po 250 000 kilometrech bývají v alternátoru opotřebené uhlíky. Mezi nimi a kroužkem rotoru tak dochází k jiskření, což se v elektrické síti vozidla projevuje kratičkými výboji velmi vysokého napětí. Pokud z vozu vytáhnete žárovku, která vypadá jako na snímku (tedy vlákno se doslova odpařilo a pokrylo vnitřek baňky „metalízou“), nechte okamžitě opravit alternátor. Jinak riskujete třeba i velmi drahé závady řídicích jednotek či autorádií.
Pokud prasklá žárovka vypadá nějak takhle, okamžitě nechte opravit alternátor. Výměna uhlíků nic nestojí a zabrání dalším škodám.
Netrapte přesluhující baterii. Když už akumulátor nedrží napětí, dochází k jeho výrazným výkyvům nejen při startu, ale i při zapojení libovolného spotřebiče. Pokud ve voze déle týráte dosluhující akumulátor, zažívají žárovky peklo třeba i při každém sepnutí ventilátoru chlazení.
Výměna žárovky blikače: Úkol pouze pro servis
V příručce Škodě Octavia se hned va úvodu statě o žárovkách píše: „V tomto návodu k obsluze je popsána pouze výměna žárovek, které je možné měnit svépomocí a při jejichž výměně se nepředpokládají vážnější komplikace. Výměnu ostatních žárovek provádí odborný servis Škoda.“
Konkrétně je to příklad třeba žárovky ukazatelů směru v předním světle. Zdánlivě k ní není vůbec žádný přístup, ale opravdu jen zdánlivě. Montážní postup velí vylomit zeslabené místo v plastu, vyměnit žárovku a instalovat opravnou sadu s víčkem, těsněním a dvojicí šroubů. Stojí asi 150 Kč, ale větší položkou je práce trvající dle předpisu 160 časových jednotek. Pokud práce na octavii v daném servisu stojí třeba 600 Kč, zaplatíte za výměnu žárovky blikače přes 1100 Kč. „Na druhou stranu odcházejí opravdu minimálně. Stejně to má vyřešené yeti a za celých šest let jeho výroby jsme to dělali jen pětkrát,“ doplňuje Daniel Říha z Autostylu.