Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koupená ojetina nedojela ani domů: Jak je to se zárukami u bazarovek?

Petr Slováček Petr Slováček 10. 3. 2019
5
22
Novému majiteli se motorka rozbila ještě dřív, než stihl dojet domů. Peníze dostal zpátky až s pomocí advokáta, který připomněl prodávajícímu záruky na skryté vady. Ta totiž platí i při obchodování mezi čtyřma očima!

Rubrika Bazar je ve Světě motorů jednou z nejoblíbenějších. Naleznete v ní praktické rady, na co se zaměřit při koupi. Například i to, jaké kombinace znaků hledat ve výrobním kódu VIN, abyste si nenaběhli pořízením rizikové specifikace. Hodí se to jak v bazarech, tak při prodeji z ruky do ruky, který činí dvě třetiny všech objemů. Nejčastěji se nás na to ptáte u vznětových aut s rizikem drahých oprav filtrů pevných částic.

Jenže případ pana Lukáše z Třebechovic pod Orebem ukazuje, že ani pečlivá příprava, na co si dát pozor, nemusí stačit.

Nedojel ani domů

Pan Lukáš zatoužil po ojetém skútru Peugeot Satelis 125. Našel inzerát se strojem v dobrém stavu, cena 25.000 Kč byla slušná a podle dopředu nasbíraných rozumů nemělo jít ani o problémový typ s kompresorovým motorem. Ten sice uděluje stroji výkon dvaceti koní a dynamické hodnoty srovnatelné se čtvrtlitry, současně je ale poukázkou na drahé problémy.

To všechno si kupující nastudoval a k inzerentovi jel už připravený. Dával si pozor, aby v dokladech nestála nežádoucí kombinace čísel a písmen FD6S, která to značí. S prodávajícím si tedy plácli a pan Lukáš se vydal na cestu domů do východních Čech.

Jenže po sto padesáti kilometrech skútr přestal jet a už se nedal nastartovat. Kupec volal prodávajícímu neúspěšně, tedy odstavil skútr u benzinové pumpy a domů odjel stopem. „Druhý den pán volal a já ho informoval o situaci, jaká se mi přihodila. Dohodli jsme se, že motorku převezu do servisu, kde zjistí závadu, a pán mi přispěje na opravu. V dílně vyndali svíčku, která byla zevnitř omlácená. A vyjmenovali spoustu možných závad a částek, co to bude stát,“ popisuje situaci pan Lukáš.

Nejdřív po dobrém

Prodávající souhlasil s podílem na opravě, proto se rozhodl kupující shánět jiný motor. To se mu podařilo až v Polsku, 700 km daleko. Vydal se tam, ale čekalo ho nemilé překvapení: agregát v jeho stroji neodpovídal typu uvedenému v dokladech.

„V autorizovaném servisu jsem se dozvěděl, že zabudovaný typ motoru podle výrobního čísla souhlasí a že v technickém průkazu je chybně zapsaný typ motoru. Chyba zřejmě nastala při dovozu motocyklu ze zahraničí. Bohužel to mělo za následek, že jsem motorku koupil,“ říká kupující s tím, že kdyby to věděl, kombinaci s notoricky závadovým motorem by nikdy nepořídil. A nestrávil dalších 1400 km hledáním motoru.

Prodávající chybu uznal a slíbil vrátit peníze. Ale ne hned, prý momentálně nemá dost. „Jelikož se neozýval, kontaktoval jsem ho já. Pánovi se asi vše znovu rozleželo v hlavě a se slovy, že si vše ještě rozmyslí, jsme hovor ukončili,“ uvádí pan Lukáš. S tím se odmlčel a další komunikace skončila.

Kupující se ale nehodlal vzdát tak lacino. Kromě ceny za skútr mu v hlavě blikala ještě částka za servis a zcela zbytečnou cestu do Polska. Obrátil se proto na právníka.

Klasická záruka není, ale…

„Na ojeté vozidlo, stejně na jakoukoli jinou použitou věc, není ze zákona záruka ve stejném rozsahu jako na novou věc,“ varuje právník Jakub Keresteši ze společnosti Vaše nároky.cz. Občanský zákoník ovšem uvádí možnost odstoupení od smlouvy pro její porušení podstatným způsobem. „Kdyby o tom kupující před uzavřením kupní smlouvy věděl, k obchodu by nepřistoupil. Mimo jiné se také jedná o vadu skrytou a podstatnou,“ vysvětluje právník Keresteši důvody, proč mohl panu Lukášovi pomoci.

A protože prodávající neměl zájem na přiměřené slevě a skútr kvůli rozporu v dokladech ani nebyl způsobilý k provozu na pozemních komunikacích, měl kupující právo na náhradu peněz. Po zaslání předžalobní výzvy netrvalo ani týden a peníze přišly na účet. „Prodávající zaplatil i servis, cestu do Polska jsem už neřešil. A teď mám objednaný jiný skútr, na který se už těším,“ končí peripetie se strojem pana Lukáše.

Jak se zárukou?

Z případu našeho čtenáře jasně vyplývá, že i při obchodu na ulici platí pro obě strany nějaká práva a povinnosti. Je třeba vždy myslet na fakt, že prodávající odpovídá za vady, a to i skryté. „Kupující ale nemá právo z vadného plnění, pokud měla věc vadu při převzetí a kupující o ní věděl, nebo při běžně obezřetném chování vědět mohl. Kupující je povinen prokázat, že vada na věci byla již v době převzetí,“ vysvětluje detaily právník Jakub Keresteši.

Platí také, že se obě strany nadstandardně mohou dohodnout na nějaké smluvní záruce – ta ale nemusí odpovídat obvyklým postupům a očekávání.

„Smluvní ujednání nevzniká při koupi automaticky ze zákona, ale je nezbytná dohoda stran, respektive prohlášení ze strany prodávajícího o poskytnutí záruky,“ vysvětluje provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček s tím, že vedle toho pak platí zákonná odpovědnost za vady. Obecná lhůta činí roky, lze ji ale zkrátit na rok. A dokazování je vždycky na straně kupujícího! „Musí se jednat o takové vady, pro které není věc prodávána za nižší cenu

nebo nejsou důsledkem běžného opotřebení,“ upozorňuje právník Keresteši.

Ve všech případech ale počítejte s tím, že coby kupující použité věci si musíte veškeré garance předem dohodnout a případné vady umět dokázat! A jako prodávající se připravit i na fakt, že se vám kupec zase ozve po čase s nepříjemnou zprávou. Dá se tomu předejít prodejem přes bazar, který garance převezme – ale pokud slouží jen coby prostředník v komisi, přehodí kupce zase na vás…

Platí, co si dohodnete

Některé bazary nabízejí i tzv. smluvní záruku poskytovanou třetí společností. V takových případech řádně prostudujte podmínky, v reálu totiž nejde už vůbec o klasickou záruku. Je to smluvní vztah, kde platí jen to, co si obě strany dohodnou. Například se může kupec mimoděk zavázat, že bude jezdit na servis výhradně do určených předražených opraven.

Když přijde náhlá smrt

Lidé reklamují i věci spadající do kategorie běžného opotřebení. Nebo takové, které způsobili až sami. V tom případě ale mají smůlu.

U použité věci tak přijde na dohadování. „Často jsou reklamovány vady, které ze své povahy nejsou dlouhodobé a jde o „náhlou smrt“ – nepředvídanou poruchu doposud dobře fungující součástky,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto s tím, že pokud je taková věc reklamována až po najetí několika tisíc kilometrů od data prodeje, nelze vždy jednoznačně dovodit odpovědnost prodávajícího.

Víte, že…

… i u ojetiny se můžete setkat s doživotní garancí? Třeba bazar vrátí peníze v případě zjištění problému s legalitou původu vozu.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Bazarovky
honzafi
| 11. 3. 2019
Obávám se, že dokud budou lidi tak hloupí, že do bazarů vůbec vkročí, nebude na světě dobře.
Lživé tvrzení AAA?
Niemand
| 11. 3. 2019
Tak to by som bol zvedavý či by si poň reálne prišli, lebo mám pocit, že je to len ich ďalší manéver. U mňa s tým tiež začali, tak som im povedal, kde ma nájdu a na druhy deň volali s dákym argumentom prečo to pri tomto aute nejde. A bremeno tam nebolo žiadne. Sumu na nete som mal samozrejme aj ja vyššiu a osoba na telefóne sama otvorila diskusiu, že suma je akceptovateľná a potom klasické keci, ako by to auto potrebovali na predajni čo najskôr.
Pri tom množstve obchodov, tam určite budú aj také čo prebehli dobre. Ale ich taktika je nalákať a tlačiť do ludi blbosti, podobne ako sa predávajú hrnce dôchodcom. A väčšina ľudí sa nezvykne chváliť tým, že sa v slabej chvíľke nechali obtiahnuť
Lživé tvrzení AAA?
Reco
| 11. 3. 2019
Je pravda, ze cez inzerat som mal nejaku cenu - ozvali sa okamzite, maju tam 100% robota. Kedze som cakal spekulacie, cenu som dal vyssiu, takze priestor som mal. Ak by auto nebolo zatazene leasingom, prisli by si pon. Nie teoreticky, proste by prisli inak by som nikam nechodil. O cene sa cez telefon bavit s nikym nebudem, ale povedali, ze ak pridem na pobocku - na dohodnuty konkretny termin a cas, tak to vedia vyriesit a cenove rozpetie mi povedal tiez ak auto bude OK. Nechcel som riesit dalsiu byrokraciu s leasingovkou + dalsie papiere (preto to pre mna malo zmysle aspon skusit, bolo by to hned bez natahovaciek) Takze auto bolo OK a zacali spekulovat, cim som povedal ze nie a skoro obratom volal ten "manazer". Uz pocas rozhovoru som odchadzal s autom, lebo som vedel, ze to nikam nebude viest. Ano zabil som cas, ale nemozem povedat, ze som mal nejaku zlu skusenost. Skor neutralnu. Lenze predaval som auto v 100% stave s tovarenskou zarukou. Ak tam sa vecsina ludi ide zbavit svojho vraku, ktory je ako sam hovoris casovana bomba, no necudujem sa, ze maju taky pristup. Ja nepopieram, ze su to odrbavaci a predajcovia uverov a stymto vedomim som tam aj siel. Ale nemozu mat vsetci len zlu skusenost, lebo by tam nikto nechodil a keby tam nikto nechodil tak asi mozu zavret kram nemyslis?
Lživé tvrzení AAA?
Niemand
| 11. 3. 2019
Tebe príde korektné stiahnuť človeka tým, že po telefóne ti akceptujú cenu a potom otočia. Môj zážitok sa trochu podobá na ten popisovaný v blogu. A na rozdiel od teba ma stáli viac času. To, že vyvolávajú ako keby si predával posledné auto na svete, by som ešte akceptoval, ale zvyšok by šiel aspoň na SOI, ak by som si robil záznam telefonátu. Prvý pokus skončil čakaním bez obhliadky auta. Na môj dotaz, čo to toľko trvá mi povedali, že preberajú auta z iného zdroja(prišiel tam truck). Tato odpoveď zjavne vytočila viacerých lebo som nebol sám, čo odmietol ďalej čakať. Po ďalších telefonátoch kde ma uisťovali, že cena je OK ak je auto v dobrom stave som dal pokus číslo dva. Kde už auto obhliadli. Povedali mi, že auto super, ale že o tieto auta nie je záujem a strelil cenu o 30% nižšiu, tak sme sa rozlúčili. Za chvíľu telefonát s navýšením a moja odpoveď, že to je stále málo. Na čo mi povedali, že ak by som sa mal celú servisnú históriu, tak by sa dala nejaká cena a ta už bola pre mňa akceptovateľná. Tak som druhý deň volal, že servisnú históriu mám skompletovanú, ale nejak sme sa zase dostali na cenu o 600EUR nižšiu a tam moja komunikácia s AAA skončila.
Žiaľ so snáď ešte väčším chrapúnstvom som sa stretol v predajni Toyoty, kde som bral nové auto. Po obhliadke sme si dohodli cenu, žiaľ len ústne a pri preberaní auta ta cena zdevalvovala skoro o 2000EUR asi sa spoliehali na to, že ma to dostane pod tlak.
Toto bolo za 15 rokov jediné auto čo išlo mimo rodiny išlo o auto čo som kúpil ako prevádzačku a poctivo ho servisoval v autorizáku, kde som mal dobrú skúsenosť. Servis prebehol aj par týždňov pred predajom, aby som si overil stav a nepredával mačku vo vreci. Na vzdory tomu oba pokusy o predaj priekupníkovi skončili zlou skúsenosťou. Súkromne som ho predal bez väčších problémov.
Poznám aj človeka čo do Ačiek predal a asi po 5-6 hodinovom vyjednávaní si odniesol sumu, ktorá mu stačila, ale tam išlo o časovanú bombu, ktorú nechcel predávať priamo.
Lživé tvrzení AAA?
Reco
| 10. 3. 2019
Treba si precitat, co clovek podpisuje. A ak sa ti chce hladat, vysledky sudnych rozhodnuti v prospech novych majitelov najdes dost. Len mnoho ludi radsej mavne rukou, ponadavaju si ake su Acka a da to spravit prvemu Frantovi do garaze za par korun. Do aciek som siel zaniest svoje auto. Vyzbrojeny vsetkymi skusenostami z internetu sa nedostavilo vobec nic. jednoducho pozreli, pristup normalny, nafotili, polhodinku som sice cakal a nakoniec povedali cenu, ktoru som neakceptoval. Obratom mi volal "manazer", ktory to vybavoval a skusal nejake omacky, ale aj tak sme sa nedohodli a ze ak odidem, uz ani co mi ponukli platit nebude. So vsim vsudy som zabil asi 45 minut a nezazil ziadne nekorektne spravanie - tym netvrdim, ze to neexistuje, pretoze je toho privela na to, aby to nebola pravda. Avsak logicky nemoze mat kazdy zlu skusenost, inak by uz davno nefungovali. Potom si vsak clovek precita blog ako tento: [odkaz] a ak je 80% s takymto zmyslanim ani sa necudujem preco take veci koluju.