Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Měníme brzdové destičky: Banalita, během které můžete nasekat spoustu chyb!

Martin Vaculik Martin Vaculik 20. 4. 2017
27

Výměna brzdového obložení je jednou z nejjednodušších prací na autě. Žádný jiný systém auta však v případě selhání neohrožuje posádku víc než brzdy - proto bychom k nim měli vždy přistupovat maximálně zodpovědně.

Výměna brzdového obložení je jednou z nejjednodušších prací na autě, aspoň pokud si pod ní představujeme jen, že se na místě opotřebovaného octne nové brzdové obložení. Žádný jiný systém auta však v případě selhání neohrožuje posádku víc než brzdy, proto bychom k nim měli vždy přistupovat maximálně zodpovědně.

360p480p720p240p1080p

Po demontáži sjetého brzdového obložení je hlavně potřeba prověřit stav kotoučů. V přiloženém videu měníme obložení jen na pár měsíců starém Seatu Ateca, které na okruhu zahořelo plamenem, a poklesl jeho součinitel tření. Kotouče zůstaly zjevně nedotčené. V běžném provozu vydrží brzdové destičky u vozidel koncernu Volkswagen obvykle přes 100.000 km, pak však s nimi bývají na výměnu zralé i kotouče.

I kdyby ještě jejich tloušťka neklesla pod výrobcem stanovené minimum, chtělo by je to aspoň stočit na soustruhu - jinak bude mít jejich opotřebený povrch s ideální rovinou nových destiček velmi malou styčnou plochu. Některé automobilky (Honda, Toyota) dokonce servisům předepisují speciální vybavení ke stáčení kotoučů přímo na autě - kdy je navíc zajištěna sousost takto vzniklé plochy s případnými úchylkami v sestavě těhlice, ložiska a náboje.

Zinkované jsou výhoda

Rozhodně bychom měli očistit plochy, s nimiž jsou destičky ve styku. Konkrétně držák třmenu a destiček, což bývá někde samostatná součást (Brzdy AT na Octavii 1.8 Turbo), jinde součást těhlice, odborně čepu hlavy kola (brzdy FS3 na obyčejných fabiích). U většiny moderních volkswagenů (zhruba od roku 2008) jsou třmen i jeho držák zinkované, což hezky vypadá, ale hlavně zabraňuje přireznutí destičky. I v tomto případě je potřeba to vyčistit drátěným kartáčem a následně ošetřit mazivem na brzdy, které moc nevzlíná (aby nedolezlo až ke třecím plochám) a odolává vodě. Dlouhodobě testovaná ateca nás navíc zklamává tím, že opět nemá brzdy zinkované - stejně jako třeba dlouhodobě testovaný Renault Mégane kolegů ze Světa motorů, jehož třmeny po roce služby vypadají, jako by jezdily pod vodou. V tomto případě je mazání a čištění ještě důležitější!

Čemu vadí přirezlá destička

Když je destička přirezlá k držáku, tak jí obvykle pístek zvládne přitlačit ke kotouči, ale už se nemá jak vrátit zpět. Trvalým mírným přitisknutím se zahřívá a z obložení se vypařuje pojivo - následně se začne drolit. Nejdříve v hranách, pak i v ploše - výsledkem může být odpadnutí obložení od plechu. Náš mechanik používá mazivo v tubě, což je nám mnohem sympatičtější, než různé měděné vazelíny ve spreji, s nimiž řádí celý český venkov. Namazat je však potřeba jen tu malou plošku držáku brzdového třmenu, o kterou se opírá destička. Mazivo i na jiných částech je pouze lapač prachu, největší experti z venkovských garáží dokáží nastříkat i kotouče.

Někteří z vás teď možná nadskakují a syčí, že na brzdy jsou speciální pasty, které radno dát mezi pístek a destičku. Vlastně jí přilepí k pístku a zabrání jejímu chvění, takže pak brzdy nepískají. Testovaný Seat Ateca však má na destičkách fólii, která chvění tlumí, a tak o speciální pastě platí to samé, co o měděné vazelíně - zbytečný lapač prachu.

Na sikovky pozor

Abychom zvládli třmen nasadit na nové brzdové destičky, musíme zatlačit jeho pístek, který pozvolna vylézal, jak ty staré ubývaly. Existuje na to speciální přípravek s rovnými plochami, kterým nic nepoškodíte.

Úskalí použití sikovek spočívá v tom, že snadno proštípnete krycí manžetu pístku. Mezi pístek a třmen se pak dostávají nečistoty s vlhkostí, nabobtná korozí a vázne. A to už hrozí pěkně záludné slábnutí brzdného účinku. Při běžných zpomaleních zdlánlivě vše funguje normálně, většího však náhle auto není schopné. Navíc případná oprava, tedy výměna pístku ve třmenu a souvisejících pryžových dílů, už není práce pro laika. Přinejmenším si může třeba rozdrtit prst, když se bude snažit vytlačit jej ven třeba vzduchem z kompresoru pomocí ofukovací pistole přitisknuté do závitu. V horším případě koroze napadne i samotnou vnitřní plochu brzdového třmenu, což znamená koupi nového kusu. Pokud není k dispozici například průmyslově repasovaný, může to být pěkně drahá sranda. Nový na patnáct let starou fabii stojí přes pět tisíc.

U čeho se neušpiníte

Pokud nyní soptíte, zda se snad Auto.cz mění v online-příručku pro automechaniky, neboť kdo nemá na servis, má jezdit vlakem, zadržte. Máme jednu radu i pro vás, jak brzdám velice prospět, a ani se při tom neušpinit. Když jedete a prší, dostává se voda i na brzdy. Mezi destičky a kotouče, do všech záhybů třmenů. Když zastavíte, může vysychat velmi dlouho, a dlouho pak koná rozličná díla zkázy. Řešením je odstavit vůz s teplými brzdami. Tedy to poslední zpomalení před zastavením nedělat motorem, ale brzdovým pedálem. Klidně v devadesátce vyřadit a dobrzdit na nulu. Pokud jedete pomaleji, tak zabrzdit i opakovaně.

Našlapat brzdy!

Když máte nové brzdové obložení na svém místě, kola zpět na autě a auto na zemi, jedete to vyzkoušet. Zařadíte jedničku, popojedete před vrata, chcete zastavit a ono nic. Pedál prošlápnete na podlahu. Vraťme se o pár kroků zpět, k zatlačování brzdových pístků před nasazením nového obložení. Samozřejmě jste je zatlačili o pěkný kus více, než je potřeba.

Brzdy pracují na principu hydraulického lisu - kdy pumpa u pedálu má malý průměr, brzdová váleček naopak relativně velký průměr. Z toho plyne, že i když pumpu (pedál) stlačíme o hodně, váleček se vysune jen o malý kus. Při provozním brzděni, kdy se destičky vrátí jen kousíček od kotouče, s tím není problém. Ale na vrácení válečků a destiček zpět ke kotoučům po výměně je potřeba šlápnout hned několikrát. Proto brzdy „našlapejte", než se s autem rozjedete - na učňáku se za toto opomenutí minimálně mlátilo čepicí.

A plyne z toho i další obecně platná věc. Když se vám v autě stane, že prošlápnete pedál k podlaze (třeba proto, že se brzdy přehřály a uvařila zvodnatělá kapalina), nepomůže stát na pedálu jak na rýči. Auto už brzdit nezačne. Naopak pomůže rychlým a opakovaným šlapáním v brzdách vytvořit tlak. Čili pokud auto na první šlápnutí nebrzdí, šlápněte vždy znovu. Zajímavé, kolik lidí dnes toto neví.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Chyby
| 23. 4. 2017
kkt
Idem do servisu ...
| 22. 4. 2017
destičky mi taky vydrží někde mezi 80.000 - 100.000km a zatuhlý brzdy jsem zatím neřešil.
do prcic!!!!
| 22. 4. 2017
Do prcic!!!! v minute 1:00 sa mi zasekol internet, tak so to tak spravil.. teraz som auto pozical susedovi.. koho mam zazalovat ked ho najdu na strome?
brzdy octavia 2 combi
| 22. 4. 2017
třmen 5 tisíc. to je sranda né. oprava brzd mě vyšla v materiálu celkem na 6tisíc. brzdové kotouče,destičky, go třmenů, krycí plechy, měd spray, silikon vazelina, brzd. kapalina. v servisech účtují od 9 do 25 tisíc.
Idem do servisu ...
| 21. 4. 2017
Však zas o tie brzdy ani tak nejde ....

Ale opotrebované doštičky = spálený benzín .... zákon zachovania energie funguje.

Ale je faktom, že brzdy treba sem tam "prevetrať" ... hlavne v zime.

Ja tiež niekedy brzdím prudšie "len tak" - hlavne pri križovatkých - lebo mi je jasné, že brzdy treba používať, ale je to i o kvalite. V Ceede sa mi stalo len raz v zime, že brzdy nezabrali hneď ako mali .... síce len na krátky čas .. ale nebolo to príjemné.

Ale isto sú ľudia čo majú iné priority a ak majú radi dynamickú jazdu, asi majú iné spotreby paliva i opotrebenie bŕzd.

Ale my "rodinné typy" si vystačíme i s tým "soft" brzdením

>:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku