Začneme v obcích jezdit 30 km/h? Šílený návrh se týká i českých silnic
Také vám občas přijde, že je na některých úsecích povolená padesátka zbytečně málo? V tom případě vás nově předložený návrh OECD rozhodně nepotěší.
Cestu k bezpečnějšímu provozu na silnicích nehledají jen výrobci automobilů novými a novými asistenty, ale i nejrůznější organizace a seskupení. Jednou takovou je Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), jejímž členem je i Česká republika. Ta nyní navrhuje, že by se maximální povolená rychlost v zastavěných oblastech měla snížit na 30 km/h.
Inspiraci si prý ostatní země mají vzít z Holandska, kde je takovým limitem omezeno 70 % všech městských silnic. Do statistik smrtelných dopravních nehod se to prý promítlo, i když organizace neuvádí, jak moc. Holandsko je přitom jedinou zemí z 59 členských států Mezinárodního dopravního fóra, která k takovému omezení přistoupila.
V kompletní zprávě se dočtete, že právě toto klíč k bezpečnějšímu provozu. Srovnáme-li rychlost 30 a 50 km/h, je při svižnějším tempu riziko úmrtí chodce čtyřikrát až pětkrát vyšší.
Jednou ze zemí uváděných jako příklad je i Norsko, ráj elektromobilů. Tady by podle OECD snížení maximální povolené rychlosti snížilo počet úmrtí o rovných 20 %. Těžko ale říct, s jakými čísly při takových výpočtech organizace kalkuluje.
Pokud vám rychlost 30 km/h v zastavěných oblastech nepřipadá dostatečně šílená, ve hře jsou i další návrhy. OECD doporučuje zavést maximálku 50 km/h na křižovatkách s rizikem boční srážky, 70 až 80 km/h bychom pak putovali mimo obce na všech cestách, kde protijedoucí vozy neodděluje pevná bariéra.