Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zapomenuté české superauto je pořád na prodej. Za šílené peníze...

David Bureš
Diskuze (12)
Unikátní speedster byl postaven v jediném exempláři. Pohání ho vidlicový osmiválec původem z Chevroletu Corvette C4.

Devadesátá léta byla v českém prostředí zlatý věk superaut a sporťáků. Na jejich začátku vznikla legendární MTX Tatra V8 z pera designéra Václava Krále, na jejich konci zase AML Lanta konstruktéra Milana Láníka. Do této doby se datují také počátky značky Kaipan nabízející sporťáky ve stylu Lotusu 7. A zapomenout nesmíme ani na unikátní speedster Innotech Mysterro. Pamatujete si na něj ještě?

Historie tohoto unikátního automobilu se datuje do začátku devadesátých let, kdy se z Ameriky vrací milovník automobilů Zdeněk Mrkvica. Ten se doma setkává s designérem Václavem Králem, autorem tvarů tehdy nového superauta MTX Tatra V8, kterému zadává úkol navrhnout další takový supersport. Mrkvica vycítil šanci a odvážně se rozhodl nabídnout otevřený automobil, který by odpovídal americkému vkusu a tamějšímu podnebí Kalifornie nebo Floridy.

Král se dal do práce a výsledkem byl další nádherný automobil, pojmenovaný Innotech Mysterro podle Mrkvicovy firmy. Auto s ladně zakomponovaným zadním spoilerem, centrální koncovkou výfuku a dvěma zavazadelníky za kabinou dodnes vypadá nádherně, což už tehdy ocenili i odborníci, dílo získalo v roce 1993 Národní cenu za design, kterou mu udělilo Design centrem České republiky.

Návrh auta ale byl úplný počátek projektu, který byl dokončen až v roce 1995, kdy se výsledný Innotech Mysterro prezentoval na červencovém autosalonu v Brně. Tehdy představený, červeně lakovaný vůz následoval po stříbrné maketě ve skutečné velikosti, postavené firmou Peter v Trhovém Štěpánově. Na samotném autě vedle Václava Krále pracoval i jeho syn Jiří.

Americké srdce

Základem hotového automobilu byl robustní rám z ocelových trubek, který zakrývala laminátová karoserie. Ta postrádala střechu i boční okna, Mysterro zůstal speedsterem. Nápravy vycházely z řešení Chevroletu Corvette čtvrté generace – vpředu jsou dvojité lichoběžníky, zatímco vzadu víceprvek.

Zatímco předchozí Královo dílo, MTX Tatra V8, použilo původem kopřivnickou techniku, Innotech Mysterro raději vsadil na americké ústrojí. Automobil byl konstruován pro zástavbu obřího desetiválce o objemu 9,6 litru od amerického specialisty Ryona Falconera, který by v kombinaci s turbodmychadlem dával 1.000 koní (736 kW). To by z Mysterra dělalo jeden z nejsilnějších vozů své doby.

Postavený exemplář ale použil skromnější ústrojí v podobě 5,7litrového osmiválce o výkonu 221 kW a točivém momentu 470 N.m, původem z Chevroletu Corvette C4. Před zadní nápravou umístěný motor s litinovým blokem a rozvodem OHV spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou od firmy AUI, která jeho sílu posílala výhradně na zadní kola. Zkrátka superauto ze staré školy.

Americké byly i další komponenty, z dílny General Motor pocházely také ovladače. Použily se ale i komponenty z jiných koutů světa. Třídílná, pětipaprsková 18palcová kola s centrální maticí dodala italská značka OZ Racing, obutá byla na pneumatiky Pirelli P Zero. Uvnitř zase najdeme volant Momo a sedačky Recaro potažené kůži v lososové barvě od prestižní britské firmy Conolli. Zajímavostí byla palivová nádrž, která pocházela z Tatra 613.

Plány na 25 aut

Výrobce plánoval postavit 25 automobilů, které měly stát 150.000 dolarů (asi 3,8 milionu korun podle kurzu z roku 1995). Innotech chtěl cílit hlavně na americké a arabské klienty. Nadějný projekt byl ale nakonec po dokončení prototypu zastaven. Hovořilo se hlavně o finančních potížích výrobce. Pravdou ale je, že auto z dílny neznámé značky z východní Evropy s ještě tak atypickým charakterem mělo pramalou šanci na prodejní úspěch. A to navzdory jeho sběratelské ceně díky malé výrobní sérii.

Přestože se někdy spekulovalo až o třech hotových vozech, nakonec zůstalo u jediného postaveného prototypu, který je už od loňska nabízen k prodeji, a to za čtyři miliony korun. Nového majitele si zatím bohužel nenašel, přitom jako zajímavost českého automobilového průmyslu určitě pro tuzemské sběratele hodnotu má. Nebo máte jiný názor?

David Bureš
Diskuze (12)
24. 12. 2019 22:47
supersport
Poprvé jsem se s Innotech Mysterro setkal na https://kralmotoru.cz/…cesky-supersport a to auto mě totálně uhranulo. Jde vidět, že na tom autě pracovaly české ručičky, protože na tu dobu a prostředky dokázali vytvořit opravdu skvělé auto. Škoda, že se jich moc nevyrobilo...
Avatar - beibej
11. 5. 2017 19:27
Re: Dvě fáze
Ne správná odpověď je 30 let. A pak pochopíte, jak může muž myslet na růžovou. >:-[]
11. 5. 2017 07:49
auto
mel se moznost toto auto videt v garazi firmy Gordon pred hodne lety v Rokycanech. Hezky auto se zajimavou barvou vnitrku a venku. Co vim tak auto umyslne nemelo sterace prej diky dobre aerodynamice okna. Problem auto byl, ze mel moc tezky zadek a zadny napravy to lehce nezvladali.Kazdpadne zajimavy kousek.
11. 5. 2017 07:46
Re: Dvě fáze
Známe, tohle je jasná růžovka :-) Kulantně by se dalo říci lososová, ale na situaci by to nic nezměnilo. Když ale neberu v potaz barvu, tak se mi design líbí, je to neobvyklé auto a ta záď je nepřehlédnutelná. Škoda, že v česku se takovým typům vozů nedaří, a většinou vše skončí pouze jako prototyp, nedostane se to ani do malosérie. Taková Tatra MTX V8 od zesnulého pana Krále je dodnes krásný kousek.
Avatar - aproximus
10. 5. 2017 22:39
dobrý
"... Devadesátá léta byla v českém prostředí zlatý věk superaut a sporťáků ..." >:D autor tento výrok zřejmě usuzuje od představení první generace octavie >:D