ZF: devítistupňové automatické převodovky stačí
Není to zase tak dávno, co se daly u aut najít čtyřstupňové převodovky a řada z vás určitě pamatuje i "tříkvalty", v poslední dekádě se ale množství převodů dramaticky zvýšilo. Standardem se stalo šest stupňů, ale výjimkou už není ani sedm stupňů a u luxusních aut už se pomalu stává normou osm kvaltů. Ba co víc, ZF už od příštího roku bude mít pro zájemce připravené dokonce devítistupňové automaty pro předokolky (a čtyřkolky) s motorem napříč, poprvé představené vloni.
Ani tím ale převodovkové závody nekončí. Hyundai prý vyvíjí vlastní desetikvalt a Ford a GM se spojily, aby navrhly automat se stejným počtem stupňů pro vozy s pohonem zadních kol a devítistupňový automat pro vozy s pohonem předních kol. Teď ale přišel šéf ZF Stefan Sommer s tvrzením, že devět stupňů je "přirozený limit" pro automaty a další navyšování počtu převodů už nedává velký smysl.
Honba za počtem rychlostních stupňů už podle něj není záležitost inženýrská, ale marketingová, dodává k tomu šéf severoamerického zastoupení ZF Julio Caspari. Argumentuje tím, že nejlepší automaty už jsou jen 11 % pod teoretickou 100% účinností. Je prý třeba zohledňovat nejen množství samotných převodů, ale i výrobní náklady, riziko poruchovosti a prostorové nároky. Větší potenciál teď prý skýtá zvyšování účinnosti spalovacích motorů, zejména získávání většího výkonu z malého objemu, tedy downsizing.
...a slyšel už někdo o CVT?
Musím říci, že tento názor s pány ze ZF sdílím, jen si myslím, že tím stropem už je dokonce sedm stupňů. Je trošku frustrující, když i silné víceválcové motory na každou změnu polohy plynového pedálu reagují "nacházením" jiného optimálního převodu, plynulost jízdy tím rozhodně trpí.