Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZF: devítistupňové automatické převodovky stačí

Michal Fokt
Diskuze (81)
ZF se nebude účastnit honby za co největším počtem převodových stupňů, podle německého specialisty na převodovky je optimální devět kvaltů.

Není to zase tak dávno, co se daly u aut najít čtyřstupňové převodovky a řada z vás určitě pamatuje i "tříkvalty", v poslední dekádě se ale množství převodů dramaticky zvýšilo. Standardem se stalo šest stupňů, ale výjimkou už není ani sedm stupňů a u luxusních aut už se pomalu stává normou osm kvaltů. Ba co víc, ZF už od příštího roku bude mít pro zájemce připravené dokonce devítistupňové automaty pro předokolky (a čtyřkolky) s motorem napříč, poprvé představené vloni.

Ani tím ale převodovkové závody nekončí. Hyundai prý vyvíjí vlastní desetikvalt a Ford a GM se spojily, aby navrhly automat se stejným počtem stupňů pro vozy s pohonem zadních kol a devítistupňový automat pro vozy s pohonem předních kol. Teď ale přišel šéf ZF Stefan Sommer s tvrzením, že devět stupňů je "přirozený limit" pro automaty a další navyšování počtu převodů už nedává velký smysl.

Honba za počtem rychlostních stupňů už podle něj není záležitost inženýrská, ale marketingová, dodává k tomu šéf severoamerického zastoupení ZF Julio Caspari. Argumentuje tím, že nejlepší automaty už jsou jen 11 % pod teoretickou 100% účinností. Je prý třeba zohledňovat nejen množství samotných převodů, ale i výrobní náklady, riziko poruchovosti a prostorové nároky. Větší potenciál teď prý skýtá zvyšování účinnosti spalovacích motorů, zejména získávání většího výkonu z malého objemu, tedy downsizing.

...a slyšel už někdo o CVT?

Musím říci, že tento názor s pány ze ZF sdílím, jen si myslím, že tím stropem už je dokonce sedm stupňů. Je trošku frustrující, když i silné víceválcové motory na každou změnu polohy plynového pedálu reagují "nacházením" jiného optimálního převodu, plynulost jízdy tím rozhodně trpí.

Michal Fokt
Diskuze (81)
1. 4. 2014 15:27
Animace
tady jsem našel animaci
https://www.youtube.com/watch?v=YXDAQj… />
animace
Avatar - Barrichello
12. 11. 2012 10:14
Re: nestačí....
Ono si jde užít dost zábava i při minimalizaci nákladů >:D >:D
10. 11. 2012 15:39
Re: nestačí....
Asi to nebylo úplně správně formulované. Jen mi přijde, že pokud mám na něčem tratit, tak na vlastní radosti a zábavě. Popřípadě lidí mně blízkých. Proti zodpovědnému přístupu k financím nic nemám
9. 11. 2012 08:48
Re: konstruktéři
No treba sa porozhliadnut okolo kdo sedi v autach,niektorym ludom da zabrat samotne radenie a sledovanie cesty natolko ze ani nevedia jazdit s radiom,takym by ten retarder moc nepomohol,ale niekdo kdo najazdil s rozumom 2mil. km na kamione tomu vydrzia aj platnicky na velkom SUV 200 000km a kotuce 400 000km,co je tak akurat zivotnost auta a neaky drahy diel to neni.Ale ako priplatkovu vybavu mozno ;-) skor ale lacnejsia by bola asi klasicka motorova brzda-to by som si vedel predstavit.
Avatar - positivemind
8. 11. 2012 21:09
Re: konstruktéři
To jako seriously nebo to myslíš jako vtip?