Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tři generace Bugatti na jednom místě. Chiron se potkal s Veyronem a EB110

David Bureš David Bureš 1. 4. 2020 • 08:07
52
1
Zobrazit náhledy (52)
Tři generace Bugatti na jednom místě Tři generace Bugatti na jednom místě Tři generace Bugatti na jednom místě Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti Chiron Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti EB110 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4 Bugatti Veyron 16.4

Motor se čtyřmi turbodmychadly, pohon všech kol a rozsáhlé užití karbonových vláken, to jsou ingredience, které Bugatti používá už tři dekády.

Bugatti má za sebou dlouhou a úžasnou historii, vždyť založeno bylo již v roce 1909, na dlouhé desítky let ale po druhé světové válce byla přerušena. Automobilka ji dlouhá léta moc nepřipomínala, raději se soustředila na současnost. Pod aktuálním vedením prezidenta Bugatti Stephana Winkelmanna se to však mění, a tak máme pravidelně možnost si minulost značky sídlící v Molsheimu připomenout.

Naposledy automobilka postavila před objektiv fotoaparátu bok po boku hned tři generace vozů značky Bugatti, ukazující, kam se značka vyvinula za poslední tři dekády. Aktuální Chiron v této „svaté trojici“ doplňuje nejen jeho přímý předchůdce Veyron, ale také EB110, tedy model, vznikající ještě v době, kdy Bugatti nebylo součástí koncernu VW Group.

Už na EB110 přitom najdeme prvky, které jsou charakteristické i pro Bugatti dnešní éry, konkrétně automobilka zmiňuje použití motoru dopovaného hned čtyřmi turbodmychadly a systému pohonu všech kol nebo rozsáhlé užití karbonových dílů.

Bugatti EB110 však ještě nepoháněl dnes využívaný šestnáctiválec do W, nýbrž vidlicový dvanáctiválec se vcelku skromným objemem 3,5 litru. Uprostřed uložený motor s pěti ventily dopovala čtyři turba s tlakem 1,05 až 1,2 bar pro minimalizaci turboefektu.

Konkrétní černý exemplář na přiložených fotografiích je pak ostřejší varianta Bugatti EB110 SS (Super Sport). Ta dostala silnější motor vyladěný na 450 kW (výchozí EB110 GT mělo 412 kW) a odlehčenou konstrukci, třeba s pevným přítlačným spoilerem na zádi, místo elektricky ovládaného. Do roku 1995 bylo postaveno jen 40 exemplářů EB110 SS, které doplnily 96 kusů výchozího EB110 GT. Vedle nich vznikly ještě dvě závodní varianty s motorem posíleným až na 493 kW.

Bugatti EB110 bylo ve své době nejrychlejší sériové auto na světě (překonalo také rekord ve zrychlení nebo maximální rychlosti na ledu), což je charakter, na který v novém miléniu navázal i model Chiron. Ten už vznikal s myšlenkou, že Bugatti bude stavět nejrychlejší automobily světa.

To se opravdu stalo, protože Veyron rovněž tento titul získal, když originální varianta nabízela maximální rychlost 407 km/h. To se povedlo i díky nově vyvinutému osmilitrovému šestnáctiválci, který díky čtyřmi turbodmychadlům dosahoval výkonu 1.001 koní (736 kW) a točivého momentu 1.500 N.m.

V roce 2010 navíc debutovala posílená varianta Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, s motorem naladěným až na 1.200 koní (883 kW), která tuto modelovou řadu zastupuje i na přiložených snímcích. Maximální rychlost se posunula na 415 km/h, na rychlostním oválu v Ehra-Lessien však vůz dokonce překonal 431 km/h.

Celkem do roku 2015 bylo v Molsheimu vyrobeno 450 exemplářů Veyronu, z nichž 48 byly právě ve verzi Super Sport.  

O rok později do prodeje vstoupilo Bugatti Chiron. Automobilka měla původně jiné plány, chystala luxusní limuzínu na bázi konceptu 16C Galibier, vedení ale nakonec rozhodlo jinak, a tak firma přišla s přímým nástupcem Veyronu.

Technika v útrobách zůstala zachována, jen osmilitrový šestnáctiválec do W dále posílil. Nově poskytl hned 1.500 koní (1.103 kW) a 1.600 N.m. To schopnosti vozu dále posunulo, jestliže Veyron zrychlil z 0-100 km/h za 2,5 sekundy a dvoustovkou jel za 7,3 sekundy, Chiron se na stovku katapultoval o desetinu sekundy rychleji a na 200 km/h se dostal za pouhých 6,1 sekundy. Maximální rychlost pak z důvodu bezpečnosti byla elektronicky omezena na 420 km/h.

Bugatti přitom plánuje, že postaví sérii 500 exemplářů Chironu. Dnes už je více než polovina z nich postavena a dodána zákazníkům, které navíc lákají i různé speciální varianty. Konkrétně třeba Super Sport 300+ vycházející z prototypu, který překonal hranici 300 mph (490 km/h). Bugatti tedy žije a my se nemůže dočkat, co chystá pro další roky. Překonávání rychlostních rekordů to ale prý už nebude...

Související články

Témata
Avatar - beibej
1. 4. 2020 22:29
Trapný,starý....
Haha, fotky z tohoto eventu mám v počítači od ledna 2019 :-[]
:no:
:no:
:no:
:no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku