15.9.2009: Konec přepážek N1 i možnost vyměnit rezervu za sadu na opravu pneumatik
Umožní jim to vyhláška ministerstva dopravy, která také ruší dosavadní povinnost pro přestavěné lehké užitkové vozy mít zavazadlový prostor oddělený od sedadel posádky pevnou přepážkou. Novinka čeká i motocyklisty - nemusejí už s sebou vozit náhradní žárovky.
Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka ČTK řekl, že vyhláška reaguje na trendy v Evropě.
Řidiči se mohou nově rozhodnout, zda do své povinné výbavy zařadí rezervu, nebo sadu pro nouzovou opravu poškozené pneumatiky. "Nikomu nezakazujeme rezervní kolo vozit," vysvětlil Hanzelka. Právo zvolit si jednu z těchto variant už mají motoristé v řadě evropských zemí, například v sousedním Německu.
Pravidlo se týká všech nově vyrobených vozidel i starších aut, která jsou s nově dodávanými vozidly shodná. Vozy, které se už nevyrábějí, budou k případnému odstranění rezervy potřebovat souhlas výrobce. Například u modelů, jako je Škoda 105 nebo Škoda 120, je totiž rezervní kolo součástí deformační zóny vozu.
Sada na opravu pneumatiky může nahradit rezervu u vozidel kategorie M1 a N1, tedy osobních vozů do 3,5 tuny, která mají nejvýše osm míst k přepravě osob (kromě místa řidiče), a nákladních automobilů do 3,5 tuny. U dalších typů nákladních aut vyhláška umožňuje nahradit sadu smlouvou s asistenční službou.
Další novinkou, kterou vyhláška přináší, je možnost odstranit u osobních aut přestavěných na malá nákladní auta dělicí přepážku před zavazadlovým prostorem. "Přepážky byly českou specialitou, v Evropě to není časté," zdůvodnil Hanzelka krok ministerstva. Podle něj si řidiči zvládnou přepážku odstranit sami, případně se mohou obrátit na autoservis. Změna se týká také zatmavení bočních skel, které lze nyní odstranit. Majitelům aut odpadne veškeré papírování, které taková přestavba doposud vyžadovala. Na druhou stranu se ale nezbaví zařazení vozidla do kategorie N1 a s tím souvisejících podmínek vlastnictví automobilu. V mnoha případech bylo se změnou kategorie vozidla z M1 na N1 provedeno několik nevratných úprav, které ale mohou zhoršit využitelnost (počet míst) nebo životnost vozidla (koroze).
Přepážky se musely montovat i do osobních aut upravovaných na užitkové vozy kvůli odpočtu DPH. Od letošního dubna si firmy mohou odečíst DPH i při pořízení osobních vozů a zájem o užitkové přestavby výrazně klesl. Od ledna do července se v tuzemsku prodalo 13.909 užitkových aut, tedy o 62 procent méně než loni.
Vyhláška zavádí také pozměněný obsah lékárniček a povinnost mít v autě reflexní vestu, tyto změny však začnou být účinné až od roku 2011. V lékárničce přibude několik věcí - termofólie, certifikovaná resuscitační maska a leták s radami, jak postupovat při dopravní nehodě. Naopak zmizí spínací špendlík a sterilní obvazy. Ministerstvo navíc zpřesnilo parametry jednotlivých prvků lékárniček, například potřebné rozměry a lepivost náplastí či délku nůžek.
Více se o chystaných změnách složení autolékárniček dočtete v článku Změny v povinné výbavě: Konec rezervních kol od 15. září, nový obsah lékárničky v roce 2011