25 nejlepších aut všech dob podle časopisu Playboy
Vybrány byly nakonec pouze vozy od roku 1945 a mladší. Proč? Ve slavné „Plechové Lízince“, tedy Modelu T Henryho Forda, jel totiž ze žijících Američanů už málokdo. To samé platí i o jeho nástupci Modelu A a dalších lidovkách. Žebříček je ale i tak velmi zajímavý.
Zaoceánské ikony typu Cobry, Chevroletů Corvette a Camaro, Mustangu, Pontiaců GTO a Firebirdu Trans Am samozřejmě nemohou chybět. Původní série Chrysleru 300 si už v době výroby nemohl dovolit zdaleka každý.
Pro Američany je modlou i přece jen levnější Chevrolet Bel Air, který přišel v padesátých letech. USA sice chyběly tisíce mladých mužů, ale země jako taková byla válkou netknutá a prožívala období hojnosti. Překvapením je absence alespoň nějakého Cadillacu.
Vrchol pořadí ale až na Cobru okupují jiní. Ferrari 250 GTO je dnes vysoce ceněné, navíc se jedná o jedno z posledních aut, se kterým bylo možné současně závodit na vysoké úrovni i jezdit v běžném provozu, mnohde ještě nesvázaném rychlostními limity. Podobně na tom byl o necelou dekádu dříve Mercedes-Benz 300 SL, proslulý Gullwing, pro změnu jeden z prvních vozů, které patřily do kategorie „supercar“. Přeskočili jsme Porsche 911, u kterého jaksi není co řešit. Za mořem se dokonce nabízela i čtyřválcová verze 912.
V těsně poválečných Spojených státech byly velmi populární britské vozy MG, takže 14. místo Midgetu TC není zas až takovým šokem. Austiny-Healey nebo Triumphy série TR měly teprve přijít na řadu a Colin Chapman kutil v garáži trialové speciály, které se v té době ještě nejmenovaly Lotus. Z Britů najdeme vysoko také luxusní sporťáky typu Jaguaru E (Američané mu říkali XK-E) a „služebáku“ Jamese Bonda DB5.
Série 02 byla pro BMW, stejně jako celá Neue Klasse, přelomová. Bavorská automobilka se díky jejímu úspěchu dostala z červených čísel, k bankrotu jí před půlstoletím mnoho nechybělo. Ještě výše ovšem najdeme model, který ji k němu málem přivedl. Roadster 507 mohl být labutí písní, ale nakonec vše dobře dopadlo. Veledílo Albrechta von Goertze je nádherné a umístění zde si zaslouží právem, stejně jako další domnělý počin pana hraběte: Datsun Z. Goertz sice pro japonskou automobilku pracoval, 240 Z byl ovšem navržen Yoshihikem Matsuem a jeho týmem.
Když jsme se dostali do Japonska, vzpomeňme dalšího zástupce: Mazdu MX-5. Miata je dodnes nejprodávanějším roadsterem světa. Z moderních supersportů najdeme na šesté příčce McLaren F1, poněkud překvapivá je návštěva z Maranella: Ferrari 458 Italia, které se vyrábí pouhé tři roky. Zato Lamborghini zde má jen dva starší modely: Miuru a Countach. Obzvláště na Miuře je zajímavý progres, který od doby vzniku prodělala. Sice krásné, ale nepříliš kvalitní a ne zrovna dvakrát spolehlivé kupé se v současnosti prodává za horentní sumy, pokud se vůbec nějaký exemplář objeví v aukci.
Ale tak už to ve světě aut chodí. Vezměte si takového Brouka od Volkswagenu. Jeho konstrukce byla nemoderní už před čtyřiceti lety, motor byl hlučný, topení nefungovalo už z výroby, dlouho jen šestivoltová elektroinstalace stávkovala úplně běžně a o nějakých jízdních vlastnostech a výkonech nemohlo být ani řeči. Jenže, prodalo se jich přes 21,5 milionu a byl tu s námi až do roku 2003. A právě pro tu jeho spoustu nectností ho všichni milujeme.
25 nejlepších aut všech dob podle časopisu Playboy | ||
- | Model | |
1. | Ferrari GTO | |
2. | Porsche 911 | |
3. | Shelby COBRA | |
4. | Jaguar E-Type | |
5. | Mercedes-Benz 300 SL GULLWING | |
6. | McLaren F1 | |
7. | Chevrolet CORVETTE | |
8. | Aston Martin DB5 | |
9. | Lamborghini MIURA | |
10. | BMW 507 | |
11. | Lamborghini COUNTACH | |
12. | Jaguar XK120 | |
13. | Ferrari 275 GTB/4 | |
14. | MG TC | |
15. | Ford Shelby MUSTANG | |
16. | Chevrolet CAMARO | |
17. | Ferrari 458 ITALIA | |
18. | Datsun / Nissan Z | |
19. | Chrysler 300 | |
20. | Pontiac GTO | |
21. | Mazda MX-5/MIATA | |
22. | Volkswagen BROUK | |
22. | Chevrolet BEL AIR | |
24. | BMW 2002 | |
25. | Pontiac FIREBIRD TRANS AM |