Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

37% nových aut má pod kapotou vznětový motor

Ondřej Láník
Diskuze (160)
Za deset měsíců letošního roku se prodalo v ČR 136 tisíc nových osobních a lehkých užitkových automobilů. Více než 50 tisíc z nich bylo vybaveno vznětovým motorem. Nejvíce dieselů prodala Škoda...

Za deset měsíců letošního roku se prodalo v ČR 136 tisíc nových osobních a lehkých užitkových automobilů. Více než 50 tisíc z nich bylo vybaveno vznětovým motorem. Nejvíce dieselů prodala Škoda, přičemž toho číslo není ovlivněno užitkovými skříňovými dodávkami, které jinak ovlivňují podíl dieselů u většiny dovozových značek.

Orientace v situaci, která panuje na českém trhu, není ani s použitím podrobných statistik SDA příliš snadná. Řada osobních automobilů je prodávána v kategorii N1, a tak chceme-li vyhodnotit aktuální podíl dieselů na českém trhu, musíme i zde sečíst osobní a lehká užitková vozidla (LUV) dohromady. Mezi LUV však jsou zahrnuty i klasické dodávky, které jsou vznětovými motory vybavovány jaksi přirozeně a o dlouhodobém trendu toho příliš mnoho neřeknou. S vědomím výše uvedeného, se můžeme zahloubat do níže uvedené tabulky, v niž jsou značky působící na českém trhu seřazeny podle absolutního počtu prodaných dieselů v období leden-říjen 2005.

Nejžádanějším dieselem je u nás Škoda, která tvoří většinu prodejů a také její podíl 36,1% vznětových verzí ovlivňuje celkovou situaci na českém trhu. Volkswagen, Ford i Peugeot na dalších místech žebříčku těží z bohaté škály a popularity dieselů v osobních automobilech, ale mají také v nabídce významnou skupinu vznětových dodávkových modelů. Renaultův nižší podíl dieselů je dán vysokým počtem prodaných levných osobních vozů, jejichž zákazníci preferují levnější zážehové verze.

Zajímavým údajem je takřka sedmdesátiprocentní podíl TDI v případě značky Audi, která samozřejmě žádné dodávky, které by zvyšovaly toto číslo, v nabídce nemá. Podobně vysoký podíl, se stejnou legendou, najdeme u BMW.

Japonské značky, které ještě nedávno i na starém kontinentu vystačily se zážehovými motory, jsou dnes běžně na stejných podílech jako tradiční evropští producenti dieselů. Příkladem nechť je třeba Honda s podílem nafty 30,3%.

Mezi výhradně zážehové značky u nás i nadále spadají Dacia, Lexus, Porsche, Subaru nebo Chevrolet, což dokumentují nulové podíly v posledním sloupci tabulky a to i přes značné počty vozů v kolonce "nezařazeno".

Snad až na Porsche se všechny uvedené "zážehové" značky již nechaly slyšet, že o dieselu buď uvažují, nebo je jeho zařazení do výrobního programu na spadnutí.

Pořadí značek dle počtu prodaných vznětových vozů, leden-říjen 2005
poř.modelOA+LUV benzínOA+LUV dieselOA+LUV nezařazenoOA+LUV celkempodíl vznětových mot.
1.Škoda33620192274025324936,1%
2.Volkswagen38205585117952258,7%
3.Ford41304311264870549,5%
4.Peugeot35143310132695647,6%
5.Renault67832836185980428,9%
6.Mercedes-Benz450199545249080,1%
7.Citroën2925195695497639,3%
8.Audi580148661212769,9%
9.Opel27411426100426733,4%
10.Kia1386104810244442,9%
11.Hyundai5225104029629416,5%
12.BMW370100882146069,0%
13.Nissan108978539191341,0%
14.Fiat2350764132324623,5%
15.Toyota297070984376318,8%
16.Volvo2775292983563,4%
17.Honda114250211165530,3%
18.Seat166249620217822,8%
19.Iveco0360536598,6%
20.Mazda129331914162619,6%
21.Alfa Romeo47233928980,6%
22.Land Rover351962525676,6%
23.Mitsubishi4411085760617,8%
24.Suzuki1453732015464,7%
25.Jeep126278176,5%
26.Chrysler56611313046,9%
27.Renault Trucks056056100,0%
28.Jaguar192224351,2%
29.Smart9313110712,1%
30.Mini491046315,9%
31.Saab713119,1%
32.Dacia214005521950,0%
33.Chevrolet203402020540,0%
34.Lada150081580,0%
35.Lancia00550,0%
36.Lexus32021530,0%
37.Porsche810231040,0%
38.Subaru5490205690,0%
39.Celkem - Jiné značky610135846521,7%
Celkem trh8353150628250713666637,0%

Detailnější přehled trhu dle vznětových modelů připravujeme.

Ondřej Láník
Diskuze (160)
19. 11. 2005 11:54
Re: San Andreas
:yes:
18. 11. 2005 23:24
Re: HEJ, BULLITTE
:yes: :yes: Nádherné... :yes: :yes:
18. 11. 2005 21:08
Re: spotřeba
:yes:
18. 11. 2005 21:06
HEJ, BULLITTE
Hej, Steeve, slyšíš, tohle tě probudí. Ráno se nehol, vklouzni jen do lehce sepranejch jeansů a nahoru vem košili od Kleina. Myslím tu s knoflíčkama na límečku. Levačku obrň Breitling Navimetr z padesátýho osmýho. A vem si pořádný boty, jo. Protože, Steeve, je to tady. Doprčic, je to tady. Ten Shelby je drzej, má potenci a bude to umět. S tebou i se mnou. Já vím, ty znáš ty padáky tam u vás ve Friscu, skočíš,letíš, jedeš, skočíš, letíš, jedeš. Tady, tady je to na draka, skočíš, letíš a seš v díře. Teda, Steeve, ve výmolu, rozumíš. Prostě na draka. Jenže je tu ten Shelby, a já ti píšu, já to tu křičím, tohle je dělo pro bejka. Tohle je kára co se za nikým neotáčí a už vubec se na ní nebalej holky. Protože tohle Steeve, tohle je kára pro ty, co to tam nahoře maj dost v šusu. Steeve, já ti tohle musel napsat. Často na tebe myslívám... a vím, že s tebou v tom třiaosumdesátým odešlo kus chlapskýho světa, a odešel tam i ten Mustang. Tak já chci, abys věděl, že seš zpátky, že tvá hvězda je stále mezi náma, a že na zpětné tohohle Shelbyho, pověsím melej stříbrnej klíček. Bude na řemínku z kůže chřestýše, ty víš proč, viď. Nikdy nezapomenu na tvůj pohled do zrcadla na závěr toho dokonalýho bijáku, Bullite... Jo, a toho Shelbyho, toho tu budu honit jako ty, n-e-k-o-m-p-r-o-m-i-s-n-ě-. :yes: