37% nových aut má pod kapotou vznětový motor
Za deset měsíců letošního roku se prodalo v ČR 136 tisíc nových osobních a lehkých užitkových automobilů. Více než 50 tisíc z nich bylo vybaveno vznětovým motorem. Nejvíce dieselů prodala Škoda, přičemž toho číslo není ovlivněno užitkovými skříňovými dodávkami, které jinak ovlivňují podíl dieselů u většiny dovozových značek.
Orientace v situaci, která panuje na českém trhu, není ani s použitím podrobných statistik SDA příliš snadná. Řada osobních automobilů je prodávána v kategorii N1, a tak chceme-li vyhodnotit aktuální podíl dieselů na českém trhu, musíme i zde sečíst osobní a lehká užitková vozidla (LUV) dohromady. Mezi LUV však jsou zahrnuty i klasické dodávky, které jsou vznětovými motory vybavovány jaksi přirozeně a o dlouhodobém trendu toho příliš mnoho neřeknou. S vědomím výše uvedeného, se můžeme zahloubat do níže uvedené tabulky, v niž jsou značky působící na českém trhu seřazeny podle absolutního počtu prodaných dieselů v období leden-říjen 2005.
Nejžádanějším dieselem je u nás Škoda, která tvoří většinu prodejů a také její podíl 36,1% vznětových verzí ovlivňuje celkovou situaci na českém trhu. Volkswagen, Ford i Peugeot na dalších místech žebříčku těží z bohaté škály a popularity dieselů v osobních automobilech, ale mají také v nabídce významnou skupinu vznětových dodávkových modelů. Renaultův nižší podíl dieselů je dán vysokým počtem prodaných levných osobních vozů, jejichž zákazníci preferují levnější zážehové verze.
Zajímavým údajem je takřka sedmdesátiprocentní podíl TDI v případě značky Audi, která samozřejmě žádné dodávky, které by zvyšovaly toto číslo, v nabídce nemá. Podobně vysoký podíl, se stejnou legendou, najdeme u BMW.
Japonské značky, které ještě nedávno i na starém kontinentu vystačily se zážehovými motory, jsou dnes běžně na stejných podílech jako tradiční evropští producenti dieselů. Příkladem nechť je třeba Honda s podílem nafty 30,3%.
Mezi výhradně zážehové značky u nás i nadále spadají Dacia, Lexus, Porsche, Subaru nebo Chevrolet, což dokumentují nulové podíly v posledním sloupci tabulky a to i přes značné počty vozů v kolonce "nezařazeno".
Snad až na Porsche se všechny uvedené "zážehové" značky již nechaly slyšet, že o dieselu buď uvažují, nebo je jeho zařazení do výrobního programu na spadnutí.
Pořadí značek dle počtu prodaných vznětových vozů, leden-říjen 2005 | ||||||
poř. | model | OA+LUV benzín | OA+LUV diesel | OA+LUV nezařazeno | OA+LUV celkem | podíl vznětových mot. |
1. | Škoda | 33620 | 19227 | 402 | 53249 | 36,1% |
2. | Volkswagen | 3820 | 5585 | 117 | 9522 | 58,7% |
3. | Ford | 4130 | 4311 | 264 | 8705 | 49,5% |
4. | Peugeot | 3514 | 3310 | 132 | 6956 | 47,6% |
5. | Renault | 6783 | 2836 | 185 | 9804 | 28,9% |
6. | Mercedes-Benz | 450 | 1995 | 45 | 2490 | 80,1% |
7. | Citroën | 2925 | 1956 | 95 | 4976 | 39,3% |
8. | Audi | 580 | 1486 | 61 | 2127 | 69,9% |
9. | Opel | 2741 | 1426 | 100 | 4267 | 33,4% |
10. | Kia | 1386 | 1048 | 10 | 2444 | 42,9% |
11. | Hyundai | 5225 | 1040 | 29 | 6294 | 16,5% |
12. | BMW | 370 | 1008 | 82 | 1460 | 69,0% |
13. | Nissan | 1089 | 785 | 39 | 1913 | 41,0% |
14. | Fiat | 2350 | 764 | 132 | 3246 | 23,5% |
15. | Toyota | 2970 | 709 | 84 | 3763 | 18,8% |
16. | Volvo | 277 | 529 | 29 | 835 | 63,4% |
17. | Honda | 1142 | 502 | 11 | 1655 | 30,3% |
18. | Seat | 1662 | 496 | 20 | 2178 | 22,8% |
19. | Iveco | 0 | 360 | 5 | 365 | 98,6% |
20. | Mazda | 1293 | 319 | 14 | 1626 | 19,6% |
21. | Alfa Romeo | 47 | 233 | 9 | 289 | 80,6% |
22. | Land Rover | 35 | 196 | 25 | 256 | 76,6% |
23. | Mitsubishi | 441 | 108 | 57 | 606 | 17,8% |
24. | Suzuki | 1453 | 73 | 20 | 1546 | 4,7% |
25. | Jeep | 12 | 62 | 7 | 81 | 76,5% |
26. | Chrysler | 56 | 61 | 13 | 130 | 46,9% |
27. | Renault Trucks | 0 | 56 | 0 | 56 | 100,0% |
28. | Jaguar | 19 | 22 | 2 | 43 | 51,2% |
29. | Smart | 93 | 13 | 1 | 107 | 12,1% |
30. | Mini | 49 | 10 | 4 | 63 | 15,9% |
31. | Saab | 7 | 1 | 3 | 11 | 9,1% |
32. | Dacia | 2140 | 0 | 55 | 2195 | 0,0% |
33. | Chevrolet | 2034 | 0 | 20 | 2054 | 0,0% |
34. | Lada | 150 | 0 | 8 | 158 | 0,0% |
35. | Lancia | 0 | 0 | 5 | 5 | 0,0% |
36. | Lexus | 32 | 0 | 21 | 53 | 0,0% |
37. | Porsche | 81 | 0 | 23 | 104 | 0,0% |
38. | Subaru | 549 | 0 | 20 | 569 | 0,0% |
39. | Celkem - Jiné značky | 6 | 101 | 358 | 465 | 21,7% |
Celkem trh | 83531 | 50628 | 2507 | 136666 | 37,0% | |
Detailnější přehled trhu dle vznětových modelů připravujeme.