5 nejúspěšnějších českých aut v evropském Autě roku. To nejlepší skončilo čtvrté
Nahlédli jsme do historie prestižní ankety evropské Auto roku a vybrali pět nejnovějších českých aut, která se probojovala na seznamy finalistů.
Evropské Auto roku je nejprestižnější a nejsledovanější anketou hodnotící nová auta v Evropě. Oficiálně byla založena už v roce 1964 a odborná porota se skládá z motoristických novinářů zastupujících své země.
Nejnovějším vítězem se stal elektrický Renault R5 E-Tech, který ovládl nedávno vyhlášený ročník 2025.
Jak si však v minulých letech vedla auta vyrobená v Česku? Vybrali jsme pět nejnovějších účastníků, z nichž všechny jsou škodovky, avšak žádná z nich se nikdy neprobojovala na stupně vítězů. Ta nejlepší skončila čtvrtá.
2022: Škoda Enyaq iV
Nejnovějším českým autem, které se propracovalo do prestižní ankety evropské Auto roku, byl první dedikovaný elektromobil mladoboleslavské Škodovky. V ročníku 2022 se elektrická Škoda Enyaq iV utkala se svou hlavní konkurencí, kterou byla Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 nebo Ford Mustang Mach-E. Ze sedmi finalistů se však nakonec neprobojovala na stupně vítězů a skončila pátém místě.
Evropské Auto roku 2022 | |
Celkový počet bodů | |
Kia EV6 | 279 |
Renault Megane E-Tech | 265 |
Hyundai Ioniq 5 | 261 |
Peugeot 308 | 191 |
Škoda Enyaq iV | 185 |
Ford Mustang Mach-E | 150 |
Cupra Born | 144 |
2021: Škoda Octavia čtvrté generace
Česká škodovka se mezi finalisty soutěže dostala i v předcházejícím ročníku 2021. Tehdy nová Škoda Octavia čtvrté generace vyrazila do boje proti různým konkurentům, ale nakonec zůstala v závěsu za Toyotou Yaris, Fiatem 500, Cuprou Formentor nebo Volkswagenem ID.3. Stejně jako enyaq skončila na pátém místě.
Evropské Auto roku 2021 | |
Celkový počet bodů | |
Toyota Yaris | 266 |
Fiat 500 | 240 |
Cupra Formentor | 239 |
Volkswagen ID.3 | 224 |
Škoda Octavia čtvrté generace | 199 |
Land Rover Defender | 164 |
Citroën C4 | 143 |

2016: Škoda Superb třetí generace
Ročník 2016 byl netradiční hlavně z toho důvodu, že se do finále soutěže propracoval sportovní roadster Mazda MX-5, nakonec umístěný na bronzovém místě, ale jinak se jej zúčastnila racionálně vybraná auta. Novým autem z Česka v tehdejším ročníku byla třetí generace populární Škody Superb, jež zvládla porazit i výrazně luxusnější BMW řady 7, ale na úspěch to bohužel nestačilo – skončila na sedmé pozici.
Evropské Auto roku 2016 | |
Celkový počet bodů | |
Opel Astra | 312 |
Volvo XC90 | 294 |
Mazda MX-5 | 202 |
Audi A4 | 189 |
Jaguar XE | 163 |
Škoda Superb | 147 |
BMW řady 7 | 143 |
2014: Škoda Octavia třetí generace
Škoda Octavia se v anketě objevila hned dvakrát během deseti let. Evropského Auta roku 2014 se zúčastnila třetí generace Škody Octavie, když se utkala s rivaly, jako Peugeot 308 nebo Mazda 3. V tomto ročníku se v anketě objevily i dva úspěšné elektromobily, jimiž byly BMW i3 a Tesla Model S, a dokonce i luxusní Mercedes-Benz třídy S. V konečném hlasování ale octavia skončila na šestém místě.
Evropské Auto roku 2014 | |
Celkový počet bodů | |
Peugeot 308 | 307 |
BMW i3 | 223 |
Tesla Model S | 216 |
Citroën C4 Picasso | 182 |
Mazda 3 | 180 |
Škoda Octavia třetí generace | 172 |
Mercedes-Benz třídy S | 170 |
2010: Škoda Yeti
A jaké z pěti nejnovějších českých aut bylo v prestižní anketě evropské Auto roku tím vůbec nejúspěšnějším? Do soutěže ročníku 2010 vstoupila Škoda Yeti, jakožto první SUV mladoboleslavské značky, kterému stupně vítězů unikly jen o jediné místo. Yeti nakonec skončilo čtvrté a je tak nejúspěšnějším českým autem na našem seznamu.
Evropské Auto roku 2010 | |
Celkový počet bodů | |
Volkswagen Polo | 347 |
Toyota iQ | 337 |
Opel Astra | 221 |
Škoda Yeti | 158 |
Mercedes-Benz třídy E | 155 |
Peugeot 3008 | 114 |
Citroën C3 Picasso | 113 |