5 příjemných věcí na nové Škodě Elroq: Drobnosti, ale i prvky, bez kterých se neobejdete
Menší z dvojice elektrických SUV z Mladé Boleslavi je v podstatě zmenšeninou svého staršího sourozence. To s sebou nese mimo jiné spoustu pozitiv, která známe již v minulosti.
Zatímco Volkswagen s Cuprou se v rámci elektrických kompaktů vydaly cestou hatchbacků ID.3 a Born, sesterská Škoda zvolila atraktivnější formu. Vsadila totiž na módní karoserii s vyšší světlostí. Nový model Elroq díky délce 4488 milimetrů v podstatě nemá příliš přímých soupeřů, minimálně ne mezi mainstreamem. Například Hyundai Kona Electric totiž měří „pouze“ 4355 až 4385 milimetrů (N Line).
Minimálně na českém trhu bude chtít ostatní kompaktní elektromobily potrápit také cenou, která v případě verze 50 s výkonem 125 kW a trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 52 kWh začíná na 799.000 Kč.
Pojďme si představit pět věcí, které se mi na elektrické škodovce nejvíce líbí.
1. Vnitřní prostor
Elroq je v podstatě zkrácená Škoda Enyaq s jiným předkem, to není žádné tajemství. Oba modely totiž stojí na platformě MEB a využívají totožnou techniku. Dvojice elektrických SUV sdílí také rozvor 2770 milimetrů, který je u elroqu s ohledem na zmíněnou délku 4488 mm doslova královský.

Tolik místa pro nohy v druhé řadě snad žádný jiný vůz s délkou pod 4,5 metru vykouzlit neumí. V tomhle jsou elektromobily neoddiskutovatelně lepší než jejich konvenční konkurenti. Ale pozor, neplatí to vždy. Pokud lokálně bezemisní model stojí na architektuře spalovacího vozu (jako třeba BMW iX1 či zmíněný Hyundai Kona Electric), takovou prostornost zkrátka vykouzlit neumí. Elektromobily mají totiž jiné zástavbové nároky a vystačí si s kratší přední částí.
2. Nabídka verzí
Ačkoliv se do příchodu ještě menšího crossoveru Epiq jedná o nejdostupnější elektrickou škodovku, nechává si elroq poměrně široké pole působnosti. Výkony a velikostmi akumulátorů se totiž vyrovná větší Škodě Enyaq (výjimkou je pouze sportovně laděná varianta RS s 250 kilowatty).
Vedle zmíněného základu bude k dispozici také výkonnější model Elroq 60 se 150 kW a 59 využitelnými kilowatthodinami a vrcholný model 85 s jedním elektromotorem s 210 kilowatty a 77 kWh. Portfolio pak doplní čtyřkolka 85x se 77 kWh a ještě blíže nespecifikovaným výkonem.
3. Simply clever
V kabině máte k dispozici odkládací prostory o celkovém objemu 48 litrů. Nechybějí mezi nimi například dva další úložné prostory po stranách zavazadlového prostoru, síť pro uložení nabíjecího kabelu pod krytem zavazadelníku, Jumbo box s chytrou odkládací přihrádkou a držákem na tablet, odkládací schránka pro cestující vzadu, sklopné háčky na obou stranách zavazadlového prostoru, cargo element pod podlahou zavazadlového prostoru, síťová přepážka či deštník ve dveřích řidiče.
Byť jsou to většinou drobnosti, v praxi vám ovšem usnadňují život. Osobně mám totiž rád věci, které jsou praktické. A v tomhle ohledu škodovky vynikají. Nemluvě o zavazadelníku o základním objemu 470 litrů, který lze sklopením zadních opěradel zvětšit až na 1580 l. Majitelé chalup a různých rekreačních objektů mi potvrdí, že prostoru v autě není nikdy dost.
4. Předehřev baterie
Elektromobily z koncernu Volkswagen dlouho bojovaly s nedostatky, protože byly ušity horkou jehlou. Od loňského roku ovšem díky modernizaci konečně srovnaly krok s většinou konkurence. Jedním z prvků, kterými u těchto aut chyběl, byl inteligentní termomanagement s předehřevem trakčního akumulátoru. Jeho správná provozní teplota je přitom minimálně z pohledu rychlodobíjení kritická.

Pokud články nejsou dostatečně zahřáté, můžete na vysoký dobíjecí výkon zapomenout i na stojanech se stovkami kilowattů. K dosažení ideální teploty přitom zejména za chladného počasí nestačí desetikilometrová jízda ani kratší cesta po dálnici. Elroq je ovšem po vzoru Škody Enyaq vybaven zmíněným předehřevem s automatickým i manuálním ovládáním.
V prvním případě se zapne při zadání dobíjecího bodu do vestavěné navigace, v druhém ho můžete aktivovat v menu palubního systému na středovém displeji. Ohřívání akumulátoru sice zvýší spotřebu, kratší čas potřebný k nabití za to ale stojí. Navíc máte k dispozici údaj o aktuálním nejvyšším dostupném dobíjecím výkonu.
U pomalého dobíjení z wallboxu doma či v práci naopak předehřev smysl nemá.
5. Technické vychytávky
Škodu Elroq můžete za příplatek vybavit spoustou více či méně užitečných elektronických asistentů. Mě zaujalo především automatické parkování. To zvládá nejen dálkové parkování skrze aplikaci MyŠkoda v chytrém telefonu, ale pamatuje si též až pět parkovacích manévrů. Díky tomu elektrické SUV samo zvládá zaparkovat na uložené místo na vzdálenost až 50 metrů, a to jak s řidičem uvnitř vozu, tak vně.
Tyhle technologie přitom ještě před několika lety měly pouze prémiové vozy (pamatuji si například na BMW X5 aktuální generace a minulou řadu 7), dnes jimi přitom disponuje i relativně dostupné SUV z Česka.
Na nové Škodě Elroq mě ovšem zároveň několik věcí i štve a mrzí. O tom ale až v dalším článku.