Nová Škoda Elroq oficiálně: Už jsme v ní seděli! Elektrická revoluce startuje na 799.000 Kč
Druhý svébytný elektromobil v nabídce Škodovky má šanci stát se jedním z nejprodávanějších elektromobilů nejen v Česku, ale v celé Evropě. Míří totiž do segmentu, který je zatím kupodivu obsazen jen velmi řídce.
Přechod k elektromobilitě se nejen v Evropě trochu zadrhává. Trh s tzv. early adopters, tedy zákazníky, kteří za cenu možného diskomfortu a vyšších nákladů rádi zkouší nové technologie s předstihem, pomalu dochází. A s koncem dotací na některých trzích (zejména na tom německém) docházejí také ti, kteří jsou elektromobil ochotní koupit pouze s finanční pomocí ze strany státu.
Mezi největší překážky rozšiřování lokálně bezemisního pohonu přitom patří cena. Tenhle faktor ovšem pomalu ztrácí na síle. Automobilky totiž pouštějí na trh dostupnější modely, které stojí stejně nebo podobně, jako jejich konvenční alternativy.
Nová Škoda Elroq totiž na českém trhu startuje na částce 799.000 Kč, což je velmi blízko sesterskému SUV Karoq. To v případě verze 1.5 TSI s výkonem 110 kilowattů a sedmistupňovou dvouspojkou v akční nabídce 130 let stojí minimálně 749.900 korun. Škoda Karoq je přitom konstrukčně starší (premiéru měla již v roce 2017) a o několik centimetrů kratší. Nemluvě o tom, že elektrický elroq je díky specifickým zástavbovým požadavkům elektrického pohonu a platformě MEB uvnitř o několik tříd prostornější. Zájem o alternativní pohon na elektřinu by tudíž mohla Škoda Elroq nakopnout i u „mlčící“ většiny, kterou tohle řešení zatím nelákalo.
Zmenšený enyaq
Mladoboleslavská novinka jako vůbec první model značky přijíždí oděn do stylistického jazyka Modern Solid, který brzy uvidíme na dalších škodovkách. Dominantním prvkem exteriéru je příď s úzkým světelným pásem z diod, který navazuje na plnou masku Tech-Deck Face. Ta bude u zaváděcí verze First Edition osvětlená pásem Ligth Band, který opticky propojí levou stranu vozu s pravou.
Právě přední částí se Škoda Elroq nejvíce odlišuje od svého většího sourozence. V ostatních ohledech už jsou proporce připomínající SUV Enyaq mnohem výraznější. Vše korunuje záď s koncovými světlomety, které svým tvarem připomínají ty u služebně staršího elektromobilu.
Srovnání se Škodou Enyaq je v tomhle případě určitě na místě. Elroq je totiž v podstatě zmenšeninou tohoto modelu. Na délku měří 4488 milimetrů (o 161 mm méně než enyaq), na šířku má přitom o pět milimetrů více (1884 vs. 1879 mm). Je také o devět milimetrů vyšší (1625 mm), přičemž rozvor 2770 milimetrů mají obě elektrická SUV od Škodovky shodný. V mainstreamovém segmentu příliš přímých konkurentů nemá. Většina z nich je totiž menší. Pro srovnání proto musíme sáhnout do prémiové třídy.
Díky tomu, že Škoda Elroq stojí na svébytné platformě MEB a nemusí tudíž spoléhat na základ spalovacího vozu, se novinka chlubí opravdu velmi prostornou kabinou. Zejména v podélném směru je místa habaděj, přičemž patrné je to zejména v druhé řadě, v níž před koleny zbývají ještě desítky centimetrů. Prostor nad hlavou činí 1056 mm na předních a 990 mm na zadních sedadlech. Zavazadelník o objemu 470 litrů je největší ve své třídě. Sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1580 litrů.
Technické údaje Škoda Elroq | ||||
Verze | 50 | 60 | 85 | 85x |
Výkon [kW] | 125 | 150 | 210 | - |
Točivý moment [Nm] | 310 | 310 | 545 | - |
Kapacita akumulátoru (maximální/využitelná) [kWh] | 55/52 | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Poháněná kola | zadní | zadní | zadní | všechna |
Vnější rozměry [mm] | 4488 x 1884 x 1625 | |||
Rozvor [mm] | 2770 | |||
Maximální dobíjecí výkon [kW] | 145 | 165 | 175 | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9 | 8,5 | 6,6 | - |
Nejvyšší rychlost [km/h] | 160 | 160 | 180 | - |
Dojezd [km] | 370 | přes 400 | přes 560 | - |
V interiéru je k dispozici řada odkládacích prostor o celkovém objemu 48 litrů, například dva další úložné prostory po stranách zavazadlového prostoru, které patří k mnoha zcela novým prvkům Simply Clever, stejně jako síť pro uložení nabíjecího kabelu pod krytem zavazadlového prostoru. Samotný kryt zavazadlového prostoru je nastavitelný do poloviny výšky zavazadlového prostoru, což umožňuje jeho flexibilní využití.
Další novinkou je QR kód v zavazadlovém prostoru. Po jeho naskenování se zobrazí rychlý přehled výbavy a funkcí, které jsou ve voze k dispozici, nebo interaktivní video návod, jak používat například kryt zavazadlového prostoru nebo nově navržený síťový program. Mezi Simply Clever prvky nechybí ani Jumbo box s chytrou odkládací přihrádkou a držákem na tablet, odkládací schránka pro cestující vzadu, sklopné háčky na obou stranách zavazadlového prostoru, cargo element pod podlahou zavazadlového prostoru, síťová přepážka, udržitelná škrabka na led v obložení pátých dveří s ukazatelem hloubky dezénu pneumatik v obložení pátých dveří, deštník z udržitelných materiálů ve vyhrazeném úložném prostoru ve dveřích řidiče a výstražný trojúhelník uložený v pátých dveřích.
Známé prostředí
Palubní deska je de facto totožná s tou ve Škodě Enyaq. Elroq je standardně vybaven středovým displejem s úhlopříčkou 13“. Nové uživatelské rozhraní, poprvé představené v aktuálním modelu Enyaq a v nových generacích modelů Superb a Kodiaq, je mnohem přehlední a zejména rychlejší než v prvních letech výroby většího sourozence na elektřinu. Navíc je zde integrována podpora umělé inteligence v podobě ChatGPT. Škoda že chybějí otočné ovladače Smart Dials ze zmíněných Škodovek Superb a Kodiaq. Ovládání ventilace tudíž probíhá primárně na displeji, respektive na dotykové liště pod ním. Na středovém panelu naštěstí nechybějí fyzická tlačítka pro rychlý přístup do vybraných složek infotainmentu.
Bohužel zde zůstal zhruba pětipalcový displej před řidičem, který supluje klasické budíky. Obrazovka je ovšem malá a vyjma rychlosti nezobrazuje nic moc důležitého, což mi vadí i u větší Škody Enyaq. Naštěstí je k dispozici volitelný head-up displej s rozšířenou realitou.
Škodovka se pyšní použitím recyklovaných materiálů. Jedním z nich je RecyTitan, který je obsažen v rámci interiéru Loft a který obsahuje 78 % recyklovaného PET, například z nápojových lahví. Poprvé jsou v modelu Škoda přimíchána vlákna z mechanicky recyklovaného oblečení (6 %). Interiér Lodge zase sází na materiál TechnoFil, který se skládá ze 75 % z recyklovaných vláken Econyl a z 25 % z polyesteru. Příze Econyl znovu využívá nylonový odpad, jako jsou rybářské sítě, zbytky látek a použité koberce, a přeměňuje je na novou nylonovou přízi. Tento nylonový materiál je známý svou odolností proti tření a oděru, je také 100% regenerovatelný, což umožňuje opakovanou recyklaci přízí, aniž by došlo ke ztrátě jejich kvality.
Technika bez překvapení
Jak už jste si mohli přečíst například v článku kolegy Davida Šprincla, který se s novou Škodou Elroq již svezl, ani technika není překvapením. Škoda totiž sáhla do koncernových zásob, které velmi dobře známe.
Platformu MEB jsem již zmiňoval, u vyšších verzí 85 a 85x s pohonem všech kol se o pohon stará primárně zadní synchronní elektromotor APP550 se základním výkonem 210 kilowattů. U čtyřkolky máte k dispozici ještě přední asynchronní jednotku s 80 kilowatty.
Základní varianty disponují totožným elektromotorem s točivým momentem 310 Nm, který u základního provedení dává 125 kilowattů, u Elroqu 60 pak o 25 kW více. Baterie modelu Elroq 50 se skládá z osmi modulů, u šedesátky má modulů devět a kapacita 82kWh akumulátorů vozů Elroq 85 a Elroq 85x je rozložena do dvanácti modulů.
Konstrukce akumulátoru včetně kapalinového chlazení a ohřevu je shodná se Škodou Enyaq. Optimalizovaná funkce předehřevu baterie zvyšuje účinnost na rychlonabíjecích stanicích. Aktivuje se buď automaticky cestou k nabíjecí stanici na základě údajů z navigace, nebo ji lze spustit ručně v menu nabíjení infotainmentu. Aktuální teplotu baterie a okamžitý stav nabití neustále sleduje systém tepelného řízení baterie, který v případě potřeby aktivuje regulaci teploty.
Bezpečnostní výbava
Nabídka asistentů je u Škody Elroq velmi bohatá. Nechybí třeba nejnovější verze asistované jízdy, jež kombinuje systém adaptivního vedení v jízdním pruhu, prediktivní tempomat, asistent pro jízdu v koloně, nouzový asistent a hlídání mrtvého úhlu. Prediktivní tempomat optimalizuje spotřebu energie automatickým přizpůsobením rychlosti trase na základě údajů ze senzorů vozidla. Zatáčky, křižovatky a kruhové objezdy jsou ohlášeny s předstihem.
Ochranu před kolizí zajišťuje standardně dodávaný Front Assist, který zahrnuje prediktivní ochranu chodců a cyklistů, asistent při odbočování a antikolizní asistent. V případě hrozící nehody systém proaktivní ochrany cestujících rychle spustí ochranná opatření, jako je zavření bočních oken a přitažení bezpečnostních pásů. V případě nehody chrání cestující až devět airbagů. Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy, boční airbagy vpředu a středový airbag mezi předními sedadly. Boční airbagy vzadu jsou k dispozici na přání.
K dispozici máte také na přání dodávané automatické parkování. To zahrnuje funkce v podobě uloženého parkovacího manévru a parkování na dálku, přičemž umožňuje také jejich kombinaci. Díky funkci parkování na dálku může řidič ovládat manévry pomocí aplikace MyŠkoda v chytrém telefonu až ze vzdálenosti čtyř metrů. Uložený parkovací manévr umožňuje řidiči „naučit" elroq zapamatovat si příjezdy dlouhé až 50 metrů k celkem pěti různým parkovacím místům, které poté na požádání automaticky provede. Jakmile vůz rozpozná a zobrazí uloženou parkovací pozici, může řidič zahájit proces parkování na displeji infotainmentu vozidla, nebo zvenčí pomocí uloženého parkovacího manévru na dálku v aplikaci MyŠkoda.
Sportline a First Edition
O sportovním derivátu RS zatím nejsou žádné zprávy. Verze Sportline s lehce agresivnějším exteriérem a sportovními sedadly ovšem k dispozici bude. Kombinovat ji bude možné s variantami 60 a 85.
Vůz se vedle trochu odlišného vzhledu s černými doplňky bude lišit též sportovním podvozkem se speciálně naladěnými pružinami a tlumiči se snížením o 15 milimetrů vpředu a 10 milimetrů vzadu. Ve výbavě budou též progresivní řízení a 20“ kola a černá leštěná kola Asterion.
Portfolio doplní také zaváděcí série First Edition, dostupná exkluzivně ve variantě 85. Nabízí třeba oranžově zbarvené doplňky, zde v podobě proužku na 21“ antracitových leštěných kolech Vision z lehké slitiny. Limitovaná edice je dostupná ve dvou barvách: bílé Moon a zelené Timiano – v exkluzivním odstínu pro model Elroq. Černě lakovaná střecha (Color Concept) je dostupná jako standard pro obě barevné varianty. First Edition je jedinou verzí elektrického SUV, která bude mít na přídi prosvětlenou masku.
Interiér Lodge ozvláštní kontrastní oranžové prošívání. Potahy sedadel jsou vyrobeny z antracitově zbarvené ekologické látky TechnoFil v kombinaci s šedou umělou kůží. Tříramenný sportovní volant je doplněn o plaketu s nápisem First Edition a pedály mají kryty z ušlechtilé oceli. Bohatá standardní výbava zahrnuje infotainment Navi s 13“ obrazovkou, head-up displej s rozšířenou realitou, Kessy Advanced s funkcemi automatického odemykání a zamykání a boční airbagy vzadu. First Edition dále nabídne panoramatický kamerový systém, elektricky ovládané páté dveře s virtuálním pedálem a elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí a masážní funkcí.