Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Abarth není jen ostrá pětistovka Fiat. Toto jsou výjimečné vozy se štírem

Cisitalia Abarth 204A Spyder Corsa
Cisitalia Abarth 204A Spyder Corsa
Cisitalia Abarth 204A Spyder Corsa
Abarth 205A Berlinetta
82 Fotogalerie

Abarth je většinou vnímán jen jako úpravce vozů značky Fiat v čele s malými pětistovkami z padesátých a šedesátých let i současnosti, ale ve skutečnosti se může pochlubit velmi pestrou paletou vozů, z nichž řada pocházela z vlastního vývoje.  

Společnost se štírem ve znaku založil v březnu roku 1949 v italském Turíně vídeňský rodák Karl Alberto Abarth (15.11.1908 – 24.10.1979), bývalý motocyklový závodník a jeden ze zakladatelům společnosti Cisitalia. Nejslavnější období pro jeho vlastní značku Abarth představovala padesátá a šedesátá léta.

 

Popularita společností Abarth připravovaných závodních vozů na základem modelů 500 a 600 značky Fiat tehdy dalece přesahovala hranice Itálie. Dodnes je právě díky tomu Abarth spojován právě s malými vozy Fiat, i když se věnoval i jiným modelů z produkce této značky a malosériové výrobě svých vlastních sportovních automobilů.

 

Abarth ostatně vznikal na troskách již zmiňované značky Cisitalia, když Karl Alberto Abarth od jejího majitele získal místo finančního vyrovnání několik závodních vozů a proměnil je v první zástupce své vlastní značky.

 

 

 

Abarth 204A Spyder Corsa patří mezi pětici prvních vozů své značky a zároveň mezi pětici vozů, které její zakladatel získal při ukončení činnosti značky Cisitalia. Základem těchto automobilů byly její vlastní modely, které byly ovšem natolik upraveny, že došlo k jejich přejmenování na Abarth. Čtyřválec o objemu 1090 kubických centimetrů, pocházející z produkce značky Fiat a samozřejmě náležitě upravený, umožňoval lehkému vozu jízdu rychlostí kolem 190 km/h.

 

Abarth 205A Berlinetta byl představen v roce 1950 a vznikl v počtu pouhých tří exemplářů. Pod nádhernými liniemi hliníkové karoserie jsou podepsáni Giovanni Michelotti a Alfredo Vignale. V přídi kupé byl uložen čtyřválec o objemu 1090 kubických centimetrů s nejvyšším výkonem 56 kW (76 k), roztáčející prostřednictvím čtyřstupňové převodovky zadní kola dvoumístného vozu s celkovou délkou necelého 3,5 m a hmotností kolem 800 kg.

 

 

 

 

Abarth 850 Coupe Scorpione z přelomu padesátých a šedesátých let dvacátého století patří mezi modely, které jsou výsledkem těsné spolupráce značek Abarth a Fiat. Samotné označení odkazuje na dárce orgánů, jímž byl Fiat 850, i když motor i podvozkové skupiny Abarth důkladně přepracoval. Karoserii navrhl Giovanni Michelotti a pro výrobu adaptoval Allemano. Veřejnosti se tento model se čtyřválcem uloženým za zadní nápravou představil ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1959. Motor o objemu 833 kubických centimetrů a výkonu 38 kW (52 k) poskytoval 3,6 m dlouhému kupé o hmotnosti 600 kg slušnou dynamiku s maximální rychlostí kolem 160 km/h.

 

Abarth Mono 1000 GT je zástupce rodiny sportovních a závodních automobilů z první poloviny šedesátých let, jejichž základem byl podvozek z vozu Fiat 600 D. V elegantním silničním provedení GT s karoserií Sibona & Basano vznikla v letech 1963 až 1965 pouze čtyři kupé, která do jisté míry sdílela techniku se svými pro závody připravovanými příbuznými Mono 1000 Scorpione. Za zadní nápravou měla díky tomu čtyřválec o objemu 982 kubických centimetrů s výkonem kolem 44 kW (60 k).

 

 

 

Abarth O.T.R. 1000 Berlinetta se představil v roce 1965 jako člen rodiny závodních a sportovních vozů na základech modelů Fiat 850 a díky své karoserii, kterou ve studiu Bertone navrhl Giorgetto Giugiaro, patřil k nejelegantnějším zástupcům značky Abarth. Samotné linie vozu přitom odhalují, že vlastně došlo prakticky jen k nasazení pevné střechy na Fiat 850 Spider, pod níž je Giugiaro rovněž podepsán. V zádi uložený litrový čtyřválec o výkonu 54 kW (74 k) stál spolu s nízkou hmotnosti a pečlivým naladěním podvozku za vynikající dynamikou a na druhou polovinu šedesátých let pro silniční vůz vysokou maximální rychlostí 172 km/h.

 

Fiat Abarth 2000 Scorpione 1969 Pininfarinavznikl na základech modelu Abarth 2000 Sport Spider SE pro závody do vrchu a na okruzích. Premiéra futuristické studie na podvozku závodního speciálu se odehrála na autosalonu v Bruselu. Dvoumístný vůz s rozvorem náprav 2085 mm, celkovou délkou 3780 mm, šířkou 1780 mm a výškou jen 970 mm ohromoval svými liniemi i některými designérskými prvky v čele s výklopnou světelnou rampou na přídi, přístupem do interiéru po odklopení střechy s čelním a bočními okny či viditelnou pohonnou jednotkou. Použitá závodní technika v podobě dvoulitrového čtyřválce Abarth s výkonem 162 kW (220 k) a pětistupňové manuální převodovky spolu s hmotností pouhých 670 kg stojí za schopností dosáhnout rychlosti kolem 275 km/h.

 

 

 

Autobianchi A112 Abarth představuje nejostřejší silniční provedení stylové italské odpovědi na původní britské Mini. Model A112, který sdílel mechanické komponenty s vozy Fiat 128 a 127 byl představen na podzim roku 1969, tedy v době kdy již plně patřilo pod křídla automobilky Fiat. Sportovně laděná verze A112 Abarth byla uvedena v roce 1971, v němž Fiat převzal kontrolu i nad značkou se štírem ve znaku a ta se postarala o správné naladění motoru i podvozku. Autobianchi A112 Abarth při premiéře poháněl čtyřválec o objemu 982 kubických centimetrů s dvojitým karburátorem o výkonu 43 kW (58 k). V roce 1975 pak došlo ke zvýšení objemu na 1049 kubických centimetrů a výkonu na 51,5 kW (70 k). Malý automobil s celkovou délkou 3,23 m a hmotností pod 700 kg uměla uhánět rychlostí až 160 km/h.

 

Fiat 124 Abarth Spiderpatří mezi nejslavnější vozy, které se mohou pochlubit znakem se štírem a zároveň se svou popularitou téměř vyrovnají i oblíbeným modelům 500 a 600 v úpravě Abarth. Na proměně krásného roadsteru s liniemi ze studia Pininfarina v ostrý sportovní a závodní vůz osobně podílel zakladatel značky Abarth. Výsledkem byl v roce 1972 představený model Fiat 124 Abarth Spider, který charakterizovala černá přední i zadní kapota, odnímatelná pevná střecha, rozšířené lemy blatníků a malé černé pryžové bloky namísto nárazníků. Pod kapotou sériového provedení pracoval čtyřválec DOHC o objemu 1,8 l naladěný na 94 kW (128 k), který však u soutěžních vozů mohl disponovat výrazně vyšším výkonem. V případě sériového provedení z let 1972 až 1975 pak byla uváděna akcelerace z 0 na 100 km/h za 9,2 s a maximální rychlost 190 km/h.

 

 

 

Abarth 2000 SE 027 patří mezi nejvýkonnější a nejrychlejší závodní automobily své značky. Premiéra tohoto vozu se odehrála na autosalonu v Ženevě v roce 1974 a Abarth 2000 SE 027 zde zaujal již jen díky své karoserii vytvořené ve spolupráci se studiem Pininfarina. Pod ní pak ukrýval před zadní nápravou podélně uložený atmosférický řadový čtyřválec, který z objemu 2,0 l poskytoval nejvyšší výkon 206 kW (280 k) při 9000 otáčkách za minutu. S pětistupňovou manuální převodovkou Hewland FG400 mohl dosahovat rychlosti kolem 280 km/h. Na vývoji se podílel i zakladatel značky Abarth, ale změna pravidel pro třídu, v níž měl model 2000 SE 027 startovat, se postarala o ukončení továrního vývoje a následný prodej vozů soukromníkům. Podle dostupných informací byly vyrobeny tři vozy, z nichž první údajně nikdy nezávodil.

 

Fiat 131 Abarth Rally na základech dvoudveřového sedanu Fiat 131 se představil na podzim roku 1975 a stal se základem pro úspěšný soutěžní speciál. Na první pohled se tento model liší od výchozího modelu absencí nárazníku a především agresivními spoilery a rozšířením blatníků. V přídi provedení určeného pro běžný silniční provoz pracoval dvoulitrový čtyřválec s nejvyšším výkonem 103 kW (140 k), který prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky roztáčel kola zadní nápravy. V soutěžním provedení pak mohl být motor naladěn až na 177 kW (240 k). Kvality tohoto vozu nejlépe dokumentuje trojice titulu mezi značkami v mistrovství světa v rallye z let 1977, 1978 a 1980 spolu s řadou dalších vítězství.

 

 

 

Fiat Ritmo Abarth vstoupil na evropský trh na počátku osmdesátých let a dnes patří do skupiny téměř zapomenutých zástupců značky Abarth, přestože se může pochlubit zajímavým designem i atraktivními jízdními výkony. Fiat Ritmo Abarth 125 TC se představil veřejnosti na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1981 s dvoulitrem DOHC o výkonu 92 kW (125 k) a pětistupňovou převodovkou. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládal tento model za 8,7 s a jeho maximální rychlost byla 190 km/h. Vedle své techniky a jízdních výkonů se od svých slabších sourozenců odlišoval i atraktivnější vizáží, za níž staly černé plastové spoilery spolu s litými koly. Modernizace modelové řady Ritmo provedená v roce 1982 přinesla výrazné přepracování předních i zadních partií s novou maskou chladiče a přinesla i ostřejší sportovní verzi Abarth 130 TC uvedenou v roce 1983. Dvoulitr tohoto modelu měl výkon 96 kW (130 k). Zrychlení z 0 na 100 km/h pak zabralo jen 7,8 s a maximální rychlost vzrostla na 195 km/h.

 

 

 

Abarth Punto Evopředstavuje poslední evolucí modelu, s nímž se Fiat v roce 2007 rozhodl oživit v zapomnění pomalu upadající Abarth a proměnit jej opět v samostatně vystupující značku, kterou dnes zastupují deriváty modelů Fiat 500 a 124 Spider. Kariéru tohoto modelu zahajoval vůz s označením Fiat Grande Punto Abarth, který se představil na autosalonu v Ženevě v roce 2007 s motorem 1.4 T, s nímž byl následně nabízen s výkony 114 kW (155 k) nebo až 134 kW (182 k). V rámci modernizace a přejmenování výchozího modelu Grande Punto na Punto Evo se pak sportovní derivát dočkal přejmenování na Abarth Punto Evo a zvýšení výkonu základního provedení na 120 kW (163 k).

 

Foto: FCA Automobiles, RM Sotheby's, Wheelsage.org, Auto.cz